• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant rozbudowy ul. Nowej Koziorożca na Osowie

Maciej Naskręt
4 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tak może wyglądać ul. Nowa Koziorożca. Wizualizacja została przygotowana przez część mieszkańców. Tak może wyglądać ul. Nowa Koziorożca. Wizualizacja została przygotowana przez część mieszkańców.

Przyszła ul. Nowa Koziorożca w Osowej będzie krętą drogą, by kierowcy nie dociskali pedału gazu. Tak zdecydowali urzędnicy po konsultacjach z mieszkańcami. Sprawdzamy, co jeszcze zmieni się w Osowej.



Jak oceniasz pomysł budowy ul. Nowej Koziorożca?

Po spotkaniu urzędników z mieszkańcami Osowy, poświęconym planowanej budowie ulicy tzw. Nowej Koziorożca oraz analizie przedstawionych tam czterech wariantów przebiegu drogi, miasto zleciło realizację ul. Nowej Koziorożca według wariantu III - przewiduje on powstanie tzw. ulicy meandrującej z pasami zielni. Wykluczono tym samym budowę pełnowymiarowej ulicy na wzór ul. Wodnika.

- Ten wariant ma połączyć różne oczekiwania mieszkańców, dotyczące m.in. spowolnienia tej ulicy. W tym przypadku pasy jezdni zawężone zostaną do szerokości 2,75 m każdy. Zagospodarowany zostanie teren zieleni, a do tego powstanie wyodrębniony chodnik - wyjaśnia Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Od strony północnej powstanie zielona przestrzeń z chodnikiem i dopuszczeniem ruchu rowerowego. Będzie to ulica o statusie "tempo 30", czyli z ograniczoną prędkością. Od strony południowej będzie możliwość włączenia tamtejszych ulic w ul. Koziorożca.

Co ważne, ulica będzie miała budowę meandrującą, a więc wybudowana zostanie droga z naturalnymi technicznymi utrudnieniami, które uniemożliwią kierowcom rozwijanie większych prędkości.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Planowana ulica Nowa Koziorożca w Gdańsku. Planowana ulica Nowa Koziorożca w Gdańsku.

Nowa Koziorożca to część większego projektu



Budowa ulicy Nowa Koziorożca związana jest z zadaniem pod nazwą "Przebudowa ulicy Kielnieńskiej w Gdańsku na odcinku do obwodnicy do wiaduktu kolejowego".

Należy podkreślić, że projekt ten jest realizowany niezależnie od wykonywanego od kilku lat projektu o nazwie "Budowy dróg i kanalizacji deszczowej w Gdańsku Osowej". Zakresy obu projektów nie pokrywają się ze sobą, ale są wobec siebie komplementarne.

Warunkiem niezbędnym przystąpienia do modernizacji ulicy Kielnieńskiej jest budowa wspomnianej Nowej Koziorożca.

Wariant z ulicą o bardzo uspokojonym ruchu wydaje się zdaniem Forum Rozwoju Aglomeracji Gdański rzeczywiście kompromisowy w sytuacji, gdy miasto i tak nie posiada wizji rozwoju transportu zbiorowego na Osowej, która byłaby wstanie spożytkować korzyści płynące z samego buspasa.

- Jednocześnie sam przedstawiony kształt planowanej drogi, zawężenie pasów i spowolnienie ruchu poprzez meandrowanie ulicą faktycznie jest skutecznym sposobem na zachowanie lokalnego charakteru takiej ulicy, która nie będzie zachęcać kierowców do korzystania z niej jako tranzytowego skrótu w masowy sposób. Proponowany układ poprawi komunikację w różnych formach w swojej okolicy, a jeśli dopilnowane zostaną obietnice nasadzenia tam zieleni może ona stać się również stosunkowo atrakcyjną przestrzenią publiczną - uważa Paweł Mrozek z FRAG.

Kolejne inwestycje lada dzień



W tym tygodniu ogłoszony zostanie przetarg na budowę kolejnych dróg i kanalizacji deszczowej w Gdańsku Osowej. W zakresie inwestycji oprócz nowych nawierzchni i chodników jest także budowa sieci wodociągowych.

Pod koniec 2018 roku zakończono dwie duże inwestycje w Gdańsku Osowej, a już niebawem rozpoczną się prace na kolejnych ulicach w tej części miasta. Po ulicy Nowy Świat i Planetarnej, które udało się już wybudować, niebawem rozpoczniemy prace na ul. Koziorożca, Keplera i Zeusa.

Ulica Koziorożca, która przejdzie w tym roku modernizację. Ulica Koziorożca, która przejdzie w tym roku modernizację.

Zmiany na ul. Koziorożca zobacz na mapie Gdańska



Zakres prac na ul. Koziorożca obejmuje odcinek od ul. Nowy Świat do ul. Jednorożca. Przewidziano budowę jezdni o łącznej szerokości 6 metrów. Wybudowane zostaną ronda na skrzyżowaniach: ul. Koziorożca z ul. Junony, ul. Koziorożca z ul. Jednorożca i z ul. Nową Koziorożca, ul. Nowej Koziorożca i z ul. Niedziałkowskiego. Przebudowane zostanie także skrzyżowanie ul. Niedziałkowskiego z ul. Starą Koziorożca. Powstaną także obustronne chodniki na odcinku od ul. Nowy Świat do ul. Junony. Na pozostałym fragmencie ulicy przewidziano chodnik jednostronny po wschodniej stronie ulicy, a po zachodniej stronie ulicy powstanie ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Ułożona zostanie instalacja wodociągowa, kanalizacja deszczowa, gazowa i teletechniczna. Ponadto wzdłuż ul. Koziorożca pojawią się elementy tzw. "małej architektury" i oświetlenie.

Roboty przewidziano również na ul. Zeusa. Prace odbywać się będą na odcinku od ul. Junony do Nowego Światu. Mieszkańcy ul. Zeusa zyskają nie tylko nową nawierzchnię jezdni o szerokości 5,5 m (2 x 2,75 m) i chodniki, ale również kanalizację deszczową i oświetlenie. Zarówno na ul. Zeusa jak i ul. Koziorożca wykonana zostanie sieć gazowa. Także na ul. Zeusa pojawią się ławki i kosze. Przetarg dotyczy także ul. Keplera (Nowej Spadochroniarzy), która zyska nową sieć wodociągową.

Oferty w przetargu poznamy 3 kwietnia. Prace potrwają do końca 2020 roku.

Gdańsk inwestuje w przebudowę Osowy



- Inwestycja jest ostatnim elementem zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa układów drogowych wraz z kanalizacją deszczową oraz zbiornikiem retencyjnym Osowa II w Gdańsku - Osowej", które współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W ramach tego zadania za 25 mln zł wybudowano ul. Nowy Świat. Wybudowano około 1,6 km drogi wraz z kanalizacją deszczową. Prace prowadzone były na odcinku od ul. Wodnika do ul. Zeusa. Jednym z elementów inwestycji była także budowa zbiornika retencyjnego Osowa II. Ma on pojemność około 15 tys. metrów sześciennych.

Zbiornik w Osowej powstał na końcu ul. Koziorożca, jadąc na południe od ul. Junony. Zbiornik został zagospodarowany jako staw miejski ze ścieżką rekreacyjną, oświetleniem, roślinnością i aranżacją małej architektury tak, aby służyć mieszkańcom Osowej jako miejsce spacerów i rekreacji. W ostatnim czasie w Osowej zakończył się także remont ul. Planetarnej.


Osowski deptak



Ponadto w tym tygodniu ogłoszony został przetarg na realizację zadania z Budżetu Obywatelskiego 2018 "Osowski deptak 2.0 - miejsce spacerów i spotkań". Zadanie obejmuje rewitalizację miejsca, zwanego przez osowian deptakiem, a znajdującego się przy ul. Siedleckiego, równolegle do budynku Szkoły Podstawowej nr 81.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną chodniki. Wzdłuż deptaku ustawione zostaną donice z zielenią, ławki i stojaki rowerowe. Przewidziano także utworzenie plenerowej biblioteczki. Prace potrwają do końca sierpnia 2019 roku.

Opinie (129) 1 zablokowana

  • Tym razem nie marudzę, czekam od 6 lat i w końcu jakieś normalne drogi na Osowej (3)

    Ucywilizuje się drogowo wnętrze tej dzielnicy - Nowy Świat jest gotowy, teraz kolej na Koziorożca i Zeusa (nastepna powinna być Junony).

    Ale zdjęcie do artykułu mogłoby być lepiej dobrane, Droga ma mieć 5,5 m szerokości, ten autobus na zdjęciu musiałby mieć prawie 5 m szerokości. Istnieją takie?

    Tak czy inaczej tym razem kompromis w rozwiązaniach i przejaw rozsądku. Brawo, tym bardziej, że nie zaczęto od konkursu na nazwę nowej ulicy.

    • 9 3

    • (1)

      Jak zwykle zdjęcie nie od tego projektu. Zdjęcie przedstawia łącznik do Kielnieńskiej. Znaczy się wizję obrońców ciszy i swoich ogródków.

      • 5 0

      • strasznie to boli i**otów

        którzy pokupowali mieszkania na osiedlach bez dojazdu, i liczą, że im teraz wszyscy się zrzucą na drogę pod dom, koniecznie poprowadzoną ogródkami innych, bo przecież będzie wygodniej.

        Tyle lat tam mieszkają i dalej się łudzą, że ten numer przejdzie...

        • 6 3

    • nie potrzeba konkursu na nazwę

      wiadomo - imć Lecha Kaczyńskiego albo jakiegoś styropiana, względnie modnego ostatnio prałata.

      • 0 4

  • Pomylone zdjęcie, poroniony pomysł (3)

    Co innego widzisz, co innego czytasz. Wbrew wizualizacji, z opisu wynika, że ma to być normalna, asfaltowa, dwupasmowa droga. Idealna dla tranzytu przez dzielnicę. Będą też 2 ogromne ronda przy Czerwonej Torebce. Zniknie ostatni kawałek zieleni, będzie tranzyt i korki, a nie będzie nawet ścieżki rowerowej. Wstyd!

    • 6 13

    • Co Ty bredzisz?!

      Jaki tranzyt drogą 2 x 2,75m, nie biegnącą wzdłuż żadnego szlaku tranzytowego (źródło: Google Maps, Zumi etc.)? Normalna droga to 2 x 3,5m. Najpierw pomyśl, a potem pisz.

      • 9 2

    • Od kiedy pamiętam mieszkańcy Osowej protestują przeciw budowie jakichkolwiek dróg (zarówno u siebie, jak i dojazdowych). Myślałem, że jakiś czas temu przyszło opamiętanie wraz z uzmysłowieniem sobie, że nie ma możliwości puszczenia komunikacji miejskiej, bo albo nie ma drogi, albo jest wąska i z płyt, albo nie ma przejazdu, itp. A tu - proszę: uchował się protestujący, bo tranzyt, bo zieleń, bo korki... Zastanówcie się, protestujący - kto i po co miałby jeździć tranzytem przez Osową? A z drugiej strony - jak poprowadzić komunikację miejską, jak zapewnić możliwość dostaw do waszych sklepów i waszych firm? Z jednej strony "nie budujcie tu dróg!", a zaraz potem "nie ma jak dojechać!". Gdzie tu logika?!

      • 11 3

    • Ten porośnięty zaniedbany plac przy Czerwonej Torebce

      zaściełany psimi kupami nazywasz ostatnim kawałkiem zieleni?
      Bo nie jestem pewien.

      • 8 3

  • Tor przeszków z ruchem mieszanym rowerowo-samochodowym (2)

    Będą konflikty i wypadki ...na życzenie urzędników. samochody i tak pojadą 50ką

    • 9 6

    • (1)

      nie pojadą. bo rowerzyści z taka prędkością nie jeżdżą

      • 2 1

      • Zepchną rowerzystów a nierówne pasy i zakręty spowodują że będą ich potrącenia.
        Piszę to jako rowerzysta. Będą wypadki, konflikty i awantury. Ktoś powinien się w UM walnąć w czerep!

        • 6 5

  • Na czym polega użyteczna (praktyczna, pomocna) droga. (10)

    Mądrzy ludzie mówią: prostujcie ścieżki wasze(!!!), a głupi: zróbmy sobie meandry lub szykany – wtedy właśnie utrudni się poruszanie po drodze. Pan Paweł Mrozek niech nam nie utrudnia poruszania się ulicami. Ewentualnie niech spowalnia ruch, zawęża pasy i zakręca ulice przed swoim domem, jedynie. A w kwestiach sposobu projektowania dróg niech lepiej zapyta fachowców, czyli zawodowych kierowców z przejechanymi milionami km po różnych drogach. Drogi nie projektuje się dla pięknego kształtu kreski na papierze projektu, lecz dla sprawnego (szybkiego) poruszania się w mieście, aby nie stać w korkach i nie generować spalin (smogu). Mamy już dziwaczne rozwiązanie z żółtymi krawężnikami na środku jezdni ronda na końcu ul. Nowy Świat, które przysparza wielu problemów. Codziennie widzimy tam slalomujące pojazdy, będą trudności z odśnieżaniem (na szczęście w tym roku prawie bez śniegu), a kierowcy skręcający z Nowego Światu w lewo w ul. Wodnika mają poważne(!) problemy z jazdą po rondzie (żółtych krawężnikach) – dożo bardziej praktyczne było by zwykłe rondo.

    • 6 13

    • (7)

      jak ktoś nie ogania rond i zakrętów, to niech nie wsiada za kółko

      • 8 1

      • Bez meritum. (6)

        Od razu widać, że nie jechałeś tamtędy ani razu w godzinach szczytu, więc popracuj nad merytoryczną wypowiedzią. Drogi powinny maksymalnie ułatwiać poruszanie, wtedy będzie bezpieczniej.

        • 6 5

        • (3)

          Długa wypowiedź nie oznacza rzeczowości - to raz. Po drugie - kwestia bezpieczeństwa na drodze jest dalece bardziej skomplikowana, niż wyznaczanie jak najprostszej linii pomiędzy punktami a i b.

          • 5 2

          • (2)

            ...lecz zakrzywianie dróg i spowalnianie ruchu wcale nie przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, bo:
            1. jazda wolniejsza bardziej rozkojarza (zamula, usypia, skłania do powzięcia jakiegoś urozmaicenia, a to dopiero przyczynia się do ryzyka) oraz wydłuża czas podróży zwiększając zmęczenie - potwierdzają to niemal wszyscy zawodowi kierowcy. Większość wypadków jest przez zagapienie lub odwrócenie uwagi, tylko tego nie ma w kodeksie drogowym i jest nie do udowodnienia (niemierzalne), więc dla "łatwizny" pada: "Niedostosowanie prędkości" lub "nadmierna prędkość".
            2. zwiększa frustrację (skrajnie sprzyja furii), gdy widać, że droga mogła być bardziej przyjazna, a utrudnia przejazd,
            3. wydłużenie czasu podwyższa koszty i osłabia konkurencję - kurierzy rozwiozą mniej paczek, usługodawcy wykonają dziennie mniej usług z powodu czasu dojazdu - ceny "w górę"
            4. W krajach gdzie są wyższe dozwolone prędkości, lecz także lepsze drogi, jest mniej wypadków.

            • 2 1

            • (1)

              Jak pisałem - kwestie bezpieczeństwa drogowego to skomplikowana sprawa, nie wszystko da się zmierzyć czasem, kosztem, dystansem.
              Ad. 1. Monotonna, jednostajna jazda, ale na długich dystansach - owszem rozkojarza.Nie mieszajmy przejazdu kilkusetmetrową drogą przez osiedle z podróżą międzymiastową. Wydłużenie czasu podróży jadąc przez Osową (ę? nigdy nie wiem) z powodu "zakrzywienia" drogi jest pomijalne. A wpływa na bezpieczeństwo, bo zdarzenia drogowe ogólnie wynikają z reguły z błędów kierowców - ale ich skutki są pochodną prędkości, fizyki pan nie oszukasz :) Kiedyś w Niemczech jechałem przez takie miasteczko wielkości Pruszcza i tam w miejscu przystanków bez zatoczek droga była zwężona, żeby nie omijać autobusu, i tak przez 3-4 przystanki pod rząd. Dla bezpieczeństwa, żeby nikt nie wpadł na to, żeby się rozpędzać, wyprzedzać itp.
              Ad. 2. No wiesz, jeśli prowadzenie samochodu prowadzi u kogoś do notorycznej frustracji, to powinien zastanowić się nad podejściem do życia.
              Ad. 3. Podwyższa koszty - tak. Osłabia konkurencję - nie. Albo zależy konkurencje czego. Bo każdy kurier rozwiezie mniej paczek, każdy ma tam taki sam czas dojazdu, ale jak ktoś chce prowadzić jakąś dystrybucję, no to nie w środku dzielnicy mieszkaniowej przecież :)
              Ad. 4. Gdzie są dozwolone wyższe prędkości? Oprócz niemieckich autostrad (gdzie brak limitu jest właściwie tylko na trzypasmówkach, a i to nie wszystkich) nigdzie chyba nie ma wyższych limitów, niż w PL (autostrada 140, poza miastem 90, w mieście 50 w dzień i 60 w nocy). A - w Niemczech za miastem jest 100 - ale za to na znacznym obszarze miast 30. Mniej wypadków jest w krajach cywilizowanych po prostu - z bardzo wielu przyczyn, które można opsać jako "cywilizacja" właśnie.

              • 2 2

              • Osową.

                • 1 1

        • właśnie z powodu tych "godzin szczytu" i tego co się dzieje (1)

          nie powinno być możliwości "łatwego i szybkiego" przejechania przez dzielnicę.

          • 5 2

          • No to należysz do mniejszości, która:

            lubi stać w korkach. ha, ha ,ha. ...do tych co rwą się do utrudniania życia (pracy, komunikacji) innym. Pewnie emeryt, albo przy korycie, więc nie musi na co dzień pracować jak uczciwi ludzie. I nie ma co się dziwić, że kraj zacofany gospodarczo, jak tu ludzie tylko tyle myślą.

            • 2 2

    • aha "miliony przejechanych kilometrów".... (1)

      a byłeś kolego w Jaworznie? To taka dziura, gdzie układem drogowym przez ładnych parę lat zajmowali się specjaliści, a nie lokalni mędrcy. I wiesz co? Przejedź się tam, zobaczysz na własne oczy o czym mowa, a i w statystyki wypadków możesz sobie przy okazji spojrzeć

      • 4 0

      • Jeździłem przez Jaworzno (nie tylko przelotówką) wiele razy przez ok 15 lat.

        ...i nie ma tam miejsc takich jak w Osowej, gdzie na odc. 200 metrów są 4 garby spowalniające takie że przy 7 km/h walisz podwoziem (to samo auto w Jaworznie i w Gdańsku), ani takich i**otycznych rond jak na obu krańcach Nowego Światu. W Jaworznie ulice osiedlowe odpowiadające ul. Koziorożca w znakomitej większości mają pełnowymiarową szerokość i są bez meandrów. Dlatego przyjezdni z innych miast lub państw śmieją się z Osowej.

        • 4 0

  • czas na wyprowadzkę (3)

    Jeszcze 10 lat temu był spokój cisza a teraz zmiana planów zagospodarowania-nazywa się to rozwojem dzielnicy ...bloki,bloki,bloki,beton ....

    • 9 9

    • Tylko dokąd?

      Inne dzielnice potrafią wyglądać jeszcze gorzej. Proponuję przejechać się na nową Myśliwską, kiedyś spokojną okolicę domków jednorodzinych otoczonych przyrodą.
      Może lepiej podziałać, żeby miasto nie rozwijało się tak chaotycznie?

      • 4 1

    • Właśnie teraz na osowej cokolwiek się ruszyło

      • 1 2

    • Po spokój i bezruch zapraszamy na wieś...

      spokojną i wesołą.

      • 3 1

  • Poprawny podpis pod zdjeciem - Tak MOGŁA wyglądać ul. Nowa Koziorożca.

    Wizualizacja została przygotowana przez część mieszkańców. To projekt, który nie został wybrany. Ale pokrytykować zawsze można.

    • 6 2

  • Dobrze że też Kielnieńska...

    to największa porażka miasta - ciężarówki chowają się w dziurach:) Ale największy wstyd to ul. Sołdka - są tam już nawet dziury w dziurach...:) Nic się nie dzieje od 30 lat...

    • 6 5

  • -:)

    a co z kielnienska- tam jest porażka

    • 9 0

  • chodnik

    Myślę ze autobus nie będzie jeździł po chodniku jak na wizualizacji trochę oddzielone ławki od jezdni

    • 1 1

  • Do redaktora

    "Na" Osowie???

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane