- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (160 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (46 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (230 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Nowa Olchowa wreszcie zapewni bezpieczny dojazd do Kartuskiej
Ogłoszono przetarg na budowę ul. Nowej Olchowej, zapewniającej dojazd z ul. Cedrowej do Kartuskiej przy cm. Łostowickim. Powinna być gotowa w ciągu 7 miesięcy od podpisania umowy, czyli pod koniec tego roku. Jednak według pierwotnych planów droga miała powstać już w 2018 r. Z jakiego powodu nastąpiło opóźnienie?
Obecnie mogą oni wyjechać autem spod domu jedynie na dwa sposoby: ul. Cedrową w kierunku ul. Kartuskiej albo w kierunku ulic Warszawskiej i Łódzkiej. I - jak nietrudno się domyślić - obie trasy są niemal zawsze zakorkowane w godzinach szczytu.
Mapa nowych inwestycji mieszkaniowych w Trójmieście
Niebezpiecznie wąska ulica
Usprawnienie komunikacji w tej części Gdańska to jednak nie jedyny powód, dla którego planiści wytyczyli ul. Nową Olchową. Ostatni odcinek ul. Cedrowej przed skrzyżowaniem z ul. Kartuską to bodaj najwęższa droga w całym mieście. Wejścia na posesje położonych tam domów jednorodzinnych sięgają niemal krawężników ulicy.
Wielu kierowców jadących na południe Gdańska traktuje ul. Cedrową jako skrót, która umożliwia ominięcie korków na ul. Łódzkiej.
Korzystają z niego nie tylko kierowcy samochodów osobowych, ale również ciężarówek i maszyn budowlanych.
Na niewiele zdało się ustawienie znaku, który zakazuje wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony oraz wyspowych progów zwalniających.
Zobacz kompilację filmów mieszkańców ul. Cedrowej
Realne ryzyko potrącenia
Często zakorkowany wyjazd z posesji czy nadmierny hałas i emisja spalin to jednak nie jedyne problemy, z którymi muszą liczyć się mieszkańcy domów położonych przy "wąskim gardle" ul. Cedrowej. Zbyt bliskie sąsiedztwo jezdni i posesji niesie ze sobą niebezpieczeństwo potrącenia pieszych. Aby je sobie uzmysłowić, wystarczy obejrzeć umieszczony poniżej filmik, który został przesłany naszej redakcji przez mieszkańca feralnej ulicy.
Niebezpieczna sytuacja na ul. Cedrowej w Gdańsku
Nowa Olchowa powinna powstać przed końcem roku
Opisane bolączki mieszkańców ul. Cedrowej niebawem powinny przejść do przeszłości. Władze Gdańska ogłosiły bowiem na początku tygodnia przetarg na budowę ul. Nowej Olchowej.
Patrząc od ul. Kartuskiej jej przebieg będzie wyglądał następująco: początek pomiędzy posesjami o numerach 308B i 312, dalej wzdłuż budynków przy ul. Migdałowej i włączenie w ul. Cedrową w śladzie odcinka ul. Migdałowej.
Budowa zostanie sfinansowana wspólnie przez miasto oraz dewelopera Eco-Classic, który buduje osiedle Wolne Miasto.
- Ulica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Oprócz jezdni przewidziano budowę obustronnego chodnika, oświetlenia i odwodnienia drogi. Ponadto przebudowana zostanie sieć wodociągowa i gazowa. Wzdłuż ulicy pojawią się także ławki i kosze na śmieci oraz wiaty przystankowe. Inwestycja będzie realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ze środków Gminy Miasta Gdańska i Cedrowa Sp. z o.o. [spółka wspomnianego dewelopera - dop. red] - informuje Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi pod koniec kwietnia, natomiast zrealizowanie inwestycji powinno zakończyć się w ciągu siedmiu miesięcy od daty podpisania umowy. Tym samym, jeśli uda się wyłonić w przetargu wykonawcę, ul. Nowa Olchowa powinna być gotowa jeszcze przed końcem tego roku.
Droga miała powstać już wcześniej
Czytelnicy, którzy śledzą nasze publikacje na ten temat, doskonale pamiętają, że ul. Nowa Olchowa powinna powstać wcześniej. W lipcu 2017 r. informowaliśmy, że droga powinna powstać w 2018 r. Co więcej, władze miasta zapowiedziały jednocześnie uruchomienie po zakończeniu inwestycji linii autobusowej, która kursowałaby po ul. Nowej Olchowej.
Plan spalił jednak na panewce z powodu sprzeciwu dwóch właścicieli okolicznych działek, którzy nie chcieli ich czasowo użyczyć na czas prowadzenia budowy.
Czytaj więcej: Szybszy wyjazd z Ujeściska na razie nie powstanie
Niewiele ponad dwa lata później, tj. w sierpniu 2019 r., informowaliśmy, że nowy termin zakończenia inwestycji został wyznaczony na 2020 r. I tego terminu nie udało się dotrzymać, choć jak informowaliśmy wówczas, udało się wynegocjować zgodę jednego ze wspomnianych przeciwników.
Czytaj więcej: Nowa Olchowa ma powstać do 2020 roku
W jaki sposób urzędnicy tłumaczyli kolejne opóźnienie?
- Wykonanie dokumentacji dla budowy ul. Nowej Olchowej w Gdańsku, zgodnie z zawartą w 2017 r. umową, było po stronie inwestora prywatnego. W wyniku złożonego odwołania od decyzji ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - dop. red.], inwestor w porozumieniu z gminą ponownie zlecił przygotowanie dokumentacji uwzględniającą uwagi stron postępowania. Przygotowywanie tej dokumentacji zajęło więcej czasu niż pierwotnie sądzono - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
To jednak nie jedyny czynnik, który przyczynił się do opóźnienia inwestycji. Nasza rozmówczyni nie ukrywa, że wpływ na to miała także pandemia koronawirusa.
- Wygasła część uzgodnień z gestorami sieci i konieczne było uzyskanie nowych. Poza tym na wspomnianym terenie prowadzone były inne inwestycje, które miały wpływ na projektowany układ drogowy. Sam proces uzgadniania wydłużony przez pandemię oraz konieczność wprowadzenia nowych elementów przełożył się na prace projektowe i samo uzyskanie nowej decyzji ZRID. Dokumentacja została ostatecznie zaktualizowana przez projektanta i zaakceptowana przez ZRID. DRMG natychmiast przystąpiło do przygotowania przetargu i jego ogłoszenia - uzupełnia Kozicka-Prus.
Zgłoś nam potrzebną inwestycję drogową
Po podaniu informacji o ogłoszeniu przetargu na budowę Nowej Olchowej w mediach społecznościowych miasta, nie wszyscy przyjęli ją z zadowoleniem. Jeden z mieszkańców uznał, że jest wiele miejskich dróg, które bardziej potrzebują interwencji drogowców.
- Proszę mi wytłumaczyć: jak to się dzieje, że na takie podrzędne, małe ulice jest kasa, a na inne, ważniejsze nie ma? Ul. Czarny Dwór to jest koszmar! Kiedy będzie wiadukt na al. Armii Krajowej koło cmentarza? Kiedy Dolny Wrzeszcz doczeka się remontów dróg wewnętrznych, kanalizacji opadowej, latarni? Wszystko w tym naszym Gdańsku jakoś na odwrót! A gdzie jest kasa ze sprzedanych ziemi deweloperom? A gdzie kasa z podatków od gruntów i nieruchomości, których przybywa jak w Pekinie? Proszę bliżej się przyjrzeć, gdzie są wyraźniejsze problemy niż Olchowa - napisał Tomasz Wichura.
Odpowiedział mu zastępca prezydent Gdańska ds. inwestycji, Alan Aleksandrowicz.
W związku z tym, prosimy czytelników o wskazanie inwestycji drogowych, które - ich zdaniem - wymagają pilnej realizacji. Propozycje prosimy przesyłać drogą mailową do autora artykułu. Najciekawsze propozycje zbierzemy w formie artykułu i spróbujemy ustalić, kiedy można spodziewać się ich realizacji.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-04-13 20:28
a na wiadukt dla nowej kartuskiej przy losowicach - czekamy juz 20 LAT ! (10)
a na wiadukt dla nowej kartuskiej przy losowicach - czekamy juz 20 LAT !
- 29 21
-
2021-04-14 17:41
to fakt
nowy wiadukt na ul łostowicka armi krajowej nad ul łostowickąc powinien być od strony obwodnicy powinien być na wysokości ulicy cedrowej od wiaduktu cedrowa a od strony gdańska centrum tuż za zjaz dem na wężle sikorskiego armi krajowej i było by si
- 0 1
-
2021-04-14 06:40
jak kupiliście mieszkanie na peryferiach to czekajcie dalej (1)
przez wasze samochody są rozjeżdżane dzielnice po drodze do centrum
- 1 7
-
2021-04-14 12:18
A przez Wasze są zagracane dzielnice po drodze i w centrum.
Jak kupiliście mieszkanie bez garażu, to miejsce na trawniku nie przysługuje...
- 2 0
-
2021-04-13 22:39
(1)
Gdzie ul. Kartuska, a gdzie Łostowice? Przecież to zupełnie inne części miasta.
- 2 6
-
2021-04-14 11:17
ulica Łostowicka....
- 1 0
-
2021-04-13 21:46
w pasie między jezdniami Alei Armii Krajowej powinna powstać linia szybkiego tramwaju (3)
budowa pseudobezkolizyjnych skrzyżowań w mieście nie poprawi systemu komunikacyjnego miasta. Utworzenie połączenia szybkim tramwajem lub SKM do dzielnic Gdańska Południe mogłoby dużo pomóc, ale nadal wielu decydentów wierzy, że rozbudowa dróg to jest jedyny sposób na wydatkowanie funduszy miejskich na rozwój infrastruktury komunikacyjnej.
budowa pseudobezkolizyjnych skrzyżowań w mieście nie poprawi systemu komunikacyjnego miasta. Utworzenie połączenia szybkim tramwajem lub SKM do dzielnic Gdańska Południe mogłoby dużo pomóc, ale nadal wielu decydentów wierzy, że rozbudowa dróg to jest jedyny sposób na wydatkowanie funduszy miejskich na rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Poszerzanie ulic w mieście tak działa na likwidację korków jak popuszczanie pasa na nadwagę i otyłość. Kiedy decydenci i internauci zrozumieją tę prostą prawdę?
- 8 7
-
2021-04-14 12:04
bo ta postawa jest ok (2)
gdyby infrastruktura była zaplanowana wcześniej nie było by problemu, ale tutaj najpierw budują osiedle na jakimś zad***u gdzie kozy nie dawno trawę goliły z pól i była wiocha a potem zdziwienie, że korki bo jedna wąska droga dojazdowa do tej wiochy ma zapewnić dojazd 500x większej liczbie mieszkańców
- 1 0
-
2021-10-24 08:10
Drogi były zaplanowane ( patrz rezerwy terenowe), tylko nikt ich nie wybudowal. Bo miasto zawsze miało za mało pieniędzy na ten cel. A tzw. wymuszanie
od deweloperów aby wybudowali choć fragment drogi publicznej nigdy nie przejdzie bo to nie ich zadanie.- 0 0
-
2021-04-14 15:03
...
A że tą nową drogę, na której niegdyś kozy goliły trawę w części sfinansował deweloper, a teraz pół miasta przez nią robi skróty to już nie łaska pomyśleć? Miasto ma szczęście, że jeszcze deweloperowi chce się wyłożyć kasę i zaraz będzie miał to w d. bo kończy inwestycję i nie ma w tym dalej interesu, to jeszcze cały Gdańsk ma dobrze, że mają nowy
A że tą nową drogę, na której niegdyś kozy goliły trawę w części sfinansował deweloper, a teraz pół miasta przez nią robi skróty to już nie łaska pomyśleć? Miasto ma szczęście, że jeszcze deweloperowi chce się wyłożyć kasę i zaraz będzie miał to w d. bo kończy inwestycję i nie ma w tym dalej interesu, to jeszcze cały Gdańsk ma dobrze, że mają nowy fajny skrócik do domu.
Gdyby po Cedrowej jeździli tylko mieszkańcy i może max 5x innych aut to by tam było luźno, a w godzinach szczytu tam próbuje się przepchnąć setki jak i nie ponad tysiąc aut z innych osiedli.
Orunia jak sobie pomyśli, że mają pchać się havla do moreny to wybierają cedrową. Sytuację lekko poprawiła budowa al. adamowicza i warszawskiej.- 1 0
-
2021-04-13 21:07
i poczekacie
jak w starym powiedzeniu "czekaj tatka latka"
- 4 3
-
2021-04-14 10:20
A górka...? (1)
Ciekaw jestem jak tam wesoło będzie zimą skoro jest tam całkiem stroma górka... teraz jak popada to terenówki mają problem a zimą to mimo asfaltu wesoło nie będzie...
- 3 5
-
2021-04-16 08:46
Mieszkam tam od 7 lat, nie miałem problemu nawet starą tylnonapędówką. Zainwestuj w opony.
- 1 0
-
2021-04-13 21:11
(15)
Tak właśnie działa system. Najpierw zgoda na budowę nowych osiedli potem długo długo nic aż tu nagle po latach z budżetu miasta czyt. z naszych podatków miasto wybuduje dla ofiar dewelopera nową drogę. Dlaczego nie wybudowano tej drogi w pierwszej kolejności? ano dlatego by inwestor miał większe zyski i tak oto my jako społeczeństwo dodatkowo finansujemy biznes.
- 77 16
-
2021-04-30 08:44
Myslisz sie to dewloper placi 1/2 za ta droge
- 0 0
-
2021-04-16 08:32
bzdura co piszesz
Tutaj deweloper był jednym z wnioskodawców o wybudowanie, współfinansuje i przeprowadził dwuktrotnie projektrowanie Nowej Olchowej. Miasto miało zająć się ogarnięciem realizacji, ale skopało negocjacje z właścicielami działek potrzebnych do prac w trakcie budowy.
- 0 0
-
2021-04-14 22:18
Eco Classic dokłada do tego
ja też płace podatki w Gdańsku. Wolne Miasto ma jeden busik, kursujący co godzinę, w weekendy nie. Jak był śnieg to nikt miasto nie odśnieżyło drogi, którą schodzi się 15 minut z buta do tramwaju (Wilanowska). Weź pod uwagę, że tu dokłada się deweloper. To chyba jedyny deweloper, który zadbał o dojazd do osiedla. Pamiętam jak jeździłam po
ja też płace podatki w Gdańsku. Wolne Miasto ma jeden busik, kursujący co godzinę, w weekendy nie. Jak był śnieg to nikt miasto nie odśnieżyło drogi, którą schodzi się 15 minut z buta do tramwaju (Wilanowska). Weź pod uwagę, że tu dokłada się deweloper. To chyba jedyny deweloper, który zadbał o dojazd do osiedla. Pamiętam jak jeździłam po osiedlach, żeby ocenić, gdzie kupić mieszkanie. Na innych dojazd masakra, pomiędzy blokami zero chodników, nic. Eco Classic zrobił drogę i zatoczkę przystankową, mimo że żąden większy autobus nie jest w stanie póki co dojechać do osiedla, a małego busika doczekaliśmy się dość późno.
na czym to polega, że jeden deweloper idzie na rękę mieszkańcom i dokłada się do czegoś, do czego teoretycznie nie musi, bo mógłby to olać i czekać tak jak Ty że miasto coś samo Tobie zrobi, bo Ty płacisz podatki. Ja też płacę.
i jestem tylko mieszkanką, nikt mi nie płaci za tę opinię.- 0 0
-
2021-04-14 14:53
Ten deweloper wybudował Cedrową, bo wcześniej od wiaduktu do domków/działek był droga leśna
- 3 0
-
2021-04-14 08:33
niestety racja. bywajac w różnych krajach dziwie sie czasami jak widzę kompletne układy drogowe z sygnalizacja itp w środku pola albo dwa bloki a wokół 15drog u skrzyzowan. a wyykumaczenie jest proste, tam tworzy się kompleksowo i wiadomo ze jak się wprowadzi 1000osob to potrzeba drog i parkingow wiec od razu się je buduje. a u nas zawsze zaskoczenie ze ludzie jednak maja auta i do tego chcieliby chodniki po domem... no szok...
- 1 0
-
2021-04-14 07:07
Hmm
Chyba developer miałby większe zyski kiedy droga już by istniała ? Jakoś dziwnym trafem zawsze jak miejsce jest dobrze skomunikowane z istniejącą infrastrukturą, to ceny są wyższe, ciekawe czemu tak jest ? Pewnie pustaki są w takich miejscach droższe :D.
Jak to nazwano "ofiary dewelopera" to już są podatnicy płacący podatki (przynajmniej od nieruchomości) do wspólnej kasy miasta.- 5 2
-
2021-04-13 21:58
Jakby mozna było łatwo zagęszczać inne osiedla, (1)
likwidować Rod'osy w centrum, budować wysoko, a skarb panstwa i gmina oraz PKP zwalniało tereny pod inwestycję nie byłoby takich patologii jak dzielnice na południu, które powstały na terenach odrolnionych. Cokolwiek ma się budować w "starych" dzielnicach to zawsze jest darcie ryja przez tzw. starych "mieszkańców" którym wszystko przeszkadza.
- 17 8
-
2021-04-14 22:22
stare dzielnice są już dośc zabudowane - patrz: Brzeźno. I tak mieszkańcy drą ryja, bo wytnie się drzewa, zabudowa będzie wyższa niż może być. We Wrzeszczu chyba też wszystko co się da zabudowane, ba - jak się idzie od Srebrzyska lasem do Jaśkowej Doliny to byłam w szoku, ale nagle prześwit i zgadnij co zobaczyłam - budowę.
- 1 0
-
2021-04-13 21:30
(1)
a dojść się nie da na piechotę, bo wszystko ogrodzone.
- 9 8
-
2021-04-14 10:10
Przecież tam nic ogrodzone nie jest
Może trzeba czasem wyjść a nie tylko siedzieć z nosem przed komputerem
- 4 0
-
2021-04-13 21:27
(4)
Pamiętaj że tamtędy nie będą jeździć tylko mieszkańcy jednego osiedla. Ponadto deweloper wspolfinansuje więc problemu nie widzę.
- 17 11
-
2021-04-14 07:25
(3)
Podaj nazwę tego developera i jaka kwotę wyłoży na realizacje tej inwestycji bo w artykule i w Twej opinii ani słowa. Konkrety poproszę.
- 2 12
-
2021-04-14 22:19
albo ktoś uzupełnił artykuł po Twoim komenatrzu, albo nie umiesz czytać i podnieciłeś się samym tytułem. To Ci wkleję fragment
"Budowa zostanie sfinansowana wspólnie przez miasto oraz dewelopera Eco-Classic, który buduje osiedle Wolne Miasto".- 1 0
-
2021-04-14 10:09
Jak ani słowa? Może trzeba czytać treść a nie tylko nagłówek? Dramat musiałeś mieć w podstawówce
Raz:
Inwestycja będzie realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ze środków Gminy Miasta Gdańska i Cedrowa Sp. z o.o.
Dwa:
Wykonanie dokumentacji dla budowy ul. Nowej Olchowej w Gdańsku, zgodnie z zawartą w 2017 r. umową, było po stronie inwestora prywatnego.- 6 0
-
2021-04-14 07:46
Przeczytaj artykuł jeszcze raz, w całości.
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.