Komplikuje się sprawa budowy ul. Nowej Opackiej
, która miała stanowić dodatkowe połączenie al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego w Oliwie. Urzędnicy nie mogą uzyskać zgody na planowany układ skrzyżowania, więc w sąsiedztwie alei powstanie plac do zawracania, a droga pozostanie bez przejazdu do al. Grunwaldzkiej.
tak, będzie znacznym ułatwieniem
33%
tak, ale najwyżej na kilka lat
14%
nie, budowa tej drogi niczego nie zmieni
34%
nie, realizacja tej drogi pogorszy obecną sytuację
19%
Ulica Nowa
Opacka (Jana i Macieja Kilarskich) od lat wpisana jest do dokumentów planistycznych jako uzupełnienie układu drogowego w Oliwie, które częściowo odciąży ul. Opacką przy cmentarzu oraz Czyżewskiego od strony Drogi Zielonej, stanowiąc dodatkowy łącznik al. Grunwaldzkiej z
ul. Spacerową
(przez Czyżewskiego - górny odcinek Opackiej).
Przeszkodami w realizacji inwestycji w pełnym wymiarze są przede wszystkim:
- odcinek o długości ok. 200 metrów zamknięty obustronnie szlabanami przez TVP Gdańsk (możliwe jest tylko przejście piesze równoległym chodnikiem wzdłuż ogrodzenia)
- funkcjonująca stacja paliw
w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego skrzyżowania z al. Grunwaldzką
Albo skrzyżowanie, albo zjazd na stację benzynową
Pierwszy problem raczej nie jest żadnym zaskoczeniem, bo Telewizja Polska od dawna funkcjonuje w Oliwie, a sama droga fizycznie istnieje w terenie (nie są potrzebne żadne rozbiórki budynków). Za to druga przeszkoda pojawiła się nieoczekiwanie podczas uzyskiwania niezbędnych zgód poprzedzających budowę.
- W celu realizacji zadania konieczne było uzyskanie odstępstwa od przepisów po uzyskaniu pełnomocnictwa od Ministerstwa Infrastruktury. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska uzyskała takie odstępstwo jednak bez zgody na lokalizację wjazdu na stację paliw w bezpośrednim oddziaływaniu tego skrzyżowania - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.Nowa Opacka będzie (prawie) połączona z al. Grunwaldzką
Jednocześnie ze względu na brak zgody na likwidację w istniejącej formie zjazdu na stację paliw, urzędnicy podjęli decyzję o "dociągnięciu" ul. Nowej Opackiej możliwie jak najbliżej al. Grunwaldzkiej, lecz bez budowy skrzyżowania z aleją.
Na nowym odcinku drogi powstanie plac do zawracania, który docelowo będzie zlikwidowany w momencie znalezienia optymalnego rozwiązania dla stacji paliw i realizacji skrzyżowania z al. Grunwaldzką.
Kiedy to nastąpi? Nie wiadomo. Miasto skupia się na znalezieniu projektanta, który dokona zmian w istniejącej dokumentacji w zakresie "zaślepienia" ul. Nowej Opackiej.
Nowe skrzyżowanie na pełne relacje bez przejścia dla pieszych
W dotychczas przygotowanej dokumentacji obsługa stacji paliw miała odbywać się poprzez zjazd bezpośrednio z prawego pasa w kierunku Wrzeszcza, zaraz za skrzyżowaniem z ul. Nową Opacką. Istniejący prawoskręt do stacji planowano natomiast przekształcić w prawoskręt w ul. Nową Opacką.
W kierunku Sopotu przewidziano budowę lewoskrętu. Choć całe skrzyżowaniu miało funkcjonować w oparciu o sygnalizację świetlną, a na terenie inwestycyjnym planowane są
w kolejnym etapie liczne lokale usługowo-handlowe oraz biurowce, projekt organizacji ruchu nie uwzględniał budowy przejścia dla pieszych.
Tymczasowa prowizorka jeszcze przez kilka lat?
Niewykluczone, że przynajmniej do czasu realizacji kolejnego etapu utrzymany będzie tymczasowy przejazd w obrębie stacji benzynowej. Ten bowiem nie koliduje z ul. Nową Opacką i pełni rolę drogi dojazdowej na budowę.
- Decyzja o utrzymaniu dojazdu jest związana z realizacją kolejnych etapów inwestycji Harmonia Oliwska i nie leży w kompetencjach DRMG. Budowa ul. Nowej Opackiej nie uwzględnia tego połączenia - zarówno w zakresie utrzymania, jak i rozbiórki - dodaje Niezgoda.
Inwestycja współfinansowana przez deweloperów
Realizacja nowego układu drogowego planowana jest najwcześniej w latach 2023-2024 i będzie współfinansowana w ramach tzw. umów szesnastkowych (porozumień między gminą a prywatnymi inwestorami, którzy realizują przedsięwzięcia znacznie oddziałujące na układ drogowy) z deweloperami osiedli w sąsiedztwie TVP i AWFiS.
Firmy te będą partycypowały w kosztach m.in. pozyskania dokumentacji, odszkodowania za przejęte grunty oraz wykonania fragmentów nowej drogi.
Dokumentacja projektowa obejmuje również odcinek użytkowany obecnie przez TVP, jego przebudowę oraz przekształcenie w drogę publiczną. Istniejący zjazd z ul. Czyżewskiego zostanie natomiast zastąpiony rondem.
Aktualizacja dokumentacji zbyt droga, będzie powtórka
W postępowaniu na wyłonienie wykonawcy, który podejmie aktualizacji dokumentacji dla ul. Nowej Opackiej, wpłynęły dwie oferty:
- Neret s.c. z Gdańska - 270 600 zł
- Europrojekt Gdańsk SA z Gdańska - 541 200 zł
Miasto na ten cel planowało wydać nie więcej niż 126 813 zł. Postępowanie zostało unieważnione, ale urzędnicy zapowiadają wkrótce jego powtórzenie.
Audi A3
5 500 zł
Gdańsk, Wrzeszcz
2000
211 km
1595 cm3
Nissan rogue
108 000 zł
Gdańsk, Strzyża
2019
13000 km
2488 cm3