• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Nowa Opacka nie połączy się z Grunwaldzką. Problem z budową nowej drogi w Oliwie

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2022, godz. 07:00 
Opinie (155)

Komplikuje się sprawa budowy ul. Nowej OpackiejMapka, która miała stanowić dodatkowe połączenie al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego w Oliwie. Urzędnicy nie mogą uzyskać zgody na planowany układ skrzyżowania, więc w sąsiedztwie alei powstanie plac do zawracania, a droga pozostanie bez przejazdu do al. Grunwaldzkiej.



Czy ul. Nowa Opacka poprawi sytuację drogową w Oliwie?

Ulica Nowa Opacka (Jana i Macieja Kilarskich) od lat wpisana jest do dokumentów planistycznych jako uzupełnienie układu drogowego w Oliwie, które częściowo odciąży ul. Opacką przy cmentarzu oraz Czyżewskiego od strony Drogi Zielonej, stanowiąc dodatkowy łącznik al. Grunwaldzkiej z ul. SpacerowąMapka (przez Czyżewskiego - górny odcinek Opackiej).

Przeszkodami w realizacji inwestycji w pełnym wymiarze są przede wszystkim:
  • odcinek o długości ok. 200 metrów zamknięty obustronnie szlabanami przez TVP Gdańsk (możliwe jest tylko przejście piesze równoległym chodnikiem wzdłuż ogrodzenia)
  • funkcjonująca stacja paliwMapka w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego skrzyżowania z al. Grunwaldzką

Albo skrzyżowanie, albo zjazd na stację benzynową



Pierwszy problem raczej nie jest żadnym zaskoczeniem, bo Telewizja Polska od dawna funkcjonuje w Oliwie, a sama droga fizycznie istnieje w terenie (nie są potrzebne żadne rozbiórki budynków). Za to druga przeszkoda pojawiła się nieoczekiwanie podczas uzyskiwania niezbędnych zgód poprzedzających budowę.

- W celu realizacji zadania konieczne było uzyskanie odstępstwa od przepisów po uzyskaniu pełnomocnictwa od Ministerstwa Infrastruktury. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska uzyskała takie odstępstwo jednak bez zgody na lokalizację wjazdu na stację paliw w bezpośrednim oddziaływaniu tego skrzyżowania - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Nowa Opacka będzie (prawie) połączona z al. Grunwaldzką



Jednocześnie ze względu na brak zgody na likwidację w istniejącej formie zjazdu na stację paliw, urzędnicy podjęli decyzję o "dociągnięciu" ul. Nowej Opackiej możliwie jak najbliżej al. Grunwaldzkiej, lecz bez budowy skrzyżowania z aleją.

Na nowym odcinku drogi powstanie plac do zawracania, który docelowo będzie zlikwidowany w momencie znalezienia optymalnego rozwiązania dla stacji paliw i realizacji skrzyżowania z al. Grunwaldzką.

Kiedy to nastąpi? Nie wiadomo. Miasto skupia się na znalezieniu projektanta, który dokona zmian w istniejącej dokumentacji w zakresie "zaślepienia" ul. Nowej Opackiej.

Dotychczas planowany układ skrzyżowania Nowa Opacka - Grunwaldzka. Dotychczas planowany układ skrzyżowania Nowa Opacka - Grunwaldzka.

Nowe skrzyżowanie na pełne relacje bez przejścia dla pieszych



W dotychczas przygotowanej dokumentacji obsługa stacji paliw miała odbywać się poprzez zjazd bezpośrednio z prawego pasa w kierunku Wrzeszcza, zaraz za skrzyżowaniem z ul. Nową Opacką. Istniejący prawoskręt do stacji planowano natomiast przekształcić w prawoskręt w ul. Nową Opacką.

W kierunku Sopotu przewidziano budowę lewoskrętu. Choć całe skrzyżowaniu miało funkcjonować w oparciu o sygnalizację świetlną, a na terenie inwestycyjnym planowane są w kolejnym etapie liczne lokale usługowo-handlowe oraz biurowce, projekt organizacji ruchu nie uwzględniał budowy przejścia dla pieszych.

Tymczasowa prowizorka jeszcze przez kilka lat?



Niewykluczone, że przynajmniej do czasu realizacji kolejnego etapu utrzymany będzie tymczasowy przejazd w obrębie stacji benzynowej. Ten bowiem nie koliduje z ul. Nową Opacką i pełni rolę drogi dojazdowej na budowę.

- Decyzja o utrzymaniu dojazdu jest związana z realizacją kolejnych etapów inwestycji Harmonia Oliwska i nie leży w kompetencjach DRMG. Budowa ul. Nowej Opackiej nie uwzględnia tego połączenia - zarówno w zakresie utrzymania, jak i rozbiórki - dodaje Niezgoda.
  • Planowany kolejny etap osiedla Harmonia Oliwska - Opacka Park w formie biurowców z lokalami handlowo-usługowymi.
  • Obecne tymczasowe połączenie ul. Nowej Opackiej z al. Grunwaldzką w rejonie stacji paliw.
  • Brama wjazdowa na teren ośrodka TVP w śladzie ul. Nowej Opackiej od strony ul. Czyżewskiego.
  • Szlaban na wjeździe na teren ośrodka TVP w śladzie ul. Nowej Opackiej od strony al. Grunwaldzkiej.
  • Zrealizowany odcinek ul. Nowej Opackiej na wysokości nowych osiedli.
  • Tymczasowe połączenie z al. Grunwaldzką przy stacji benzynowej.
  • Tymczasowe połączenie z al. Grunwaldzką ułożone z płyt betonowych.

Inwestycja współfinansowana przez deweloperów



Realizacja nowego układu drogowego planowana jest najwcześniej w latach 2023-2024 i będzie współfinansowana w ramach tzw. umów szesnastkowych (porozumień między gminą a prywatnymi inwestorami, którzy realizują przedsięwzięcia znacznie oddziałujące na układ drogowy) z deweloperami osiedli w sąsiedztwie TVP i AWFiS.

Firmy te będą partycypowały w kosztach m.in. pozyskania dokumentacji, odszkodowania za przejęte grunty oraz wykonania fragmentów nowej drogi.

Dokumentacja projektowa obejmuje również odcinek użytkowany obecnie przez TVP, jego przebudowę oraz przekształcenie w drogę publiczną. Istniejący zjazd z ul. Czyżewskiego zostanie natomiast zastąpiony rondem.

Aktualizacja dokumentacji zbyt droga, będzie powtórka



W postępowaniu na wyłonienie wykonawcy, który podejmie aktualizacji dokumentacji dla ul. Nowej Opackiej, wpłynęły dwie oferty:
  1. Neret s.c. z Gdańska - 270 600 zł
  2. Europrojekt Gdańsk SA z Gdańska - 541 200 zł

Miasto na ten cel planowało wydać nie więcej niż 126 813 zł. Postępowanie zostało unieważnione, ale urzędnicy zapowiadają wkrótce jego powtórzenie.

Miejsca

Opinie (155) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • To nic nie da (1)

    • 16 3

    • Leki wziete?

      • 0 6

  • Budować ślepą uliczkę (2)

    Ot włodarze wymyślili.

    Miasto absurdów, jak tą ulicę wybudują zaślepioną, pozostanie zaślepiona na wieki.

    • 67 3

    • A ty kupiles mieszkanie bez drogi (1)

      A tu zonk, miasto nie może wybudować drogi dla dewelopera bo się ktos postawił

      • 1 3

      • Miasto wydając zgodę na zabudowę w takim miejscu

        powinno już mieć gotowe plany i rezerwę terenową pod planowaną drogę. A tu jak zwykle-patrzą tylko żeby grunt sprzedać i kasy nachapać. Wszystko od d*py strony. A potem? Jakoś to będzie. To się zateguje.

        • 2 0

  • Kolejne skrzyżowanie ze światłami? (13)

    Piękny pomysł na wyludnienie centrów miast. Firmy przeniosą się na obrzeża. A główny ciąg komunikacyjny wymrze, wystarczy zobaczyć jak wyszły podobne zmiany w Warszawie po latach

    • 46 65

    • (1)

      No przecież nie budują skrzyżowania ze światłami tylko plac do zawracania, powinieneś być zadowolony

      • 8 6

      • Nowy parking?

        Jak znalazł.

        • 1 0

    • Zmiany w Warszawie wyszły świetnie

      • 13 14

    • dobry pomysł, bo na tym odcinku się potrafią mocno rozpędzić

      zapominając o ograniczeniu do 50

      • 11 10

    • Jest dokładnie jak piszesz, tylko że na odwrót.

      • 9 4

    • To jaka mają wg ciebie wyglądać miasta ? Co 5 km jakaś dzielnica, a między nimi pola, abyś mógł (2)

      rozpędzić się samochodzikiem ?

      • 20 9

      • Dokładnie tak (1)

        Przynajmniej miałbyś zieleń dookoła dzielnicy, co poprawia jakość życia jej mieszkańców i zapobiega powodziom, a nie jedną, wielką betonową pustynię zwaną woonerfem.

        • 14 10

        • xD

          • 4 4

    • To nie problem tylko kompletna porażka

      Ta droga traci sens, ile osiedli można jeszcze podłączyć pod Czyzewskiego?

      • 13 0

    • nie przenoszą się na obrzeża

      a do innych miejscowości.
      Mają taniej, klienci drożej.
      Tylu ekoludków krytykuje sprowadzanie żywności z dalszych odległości ba, uprawiali by żywność na dachach, ale jednocześnie nie dostrzegają problemów gdzie indziej.

      • 9 5

    • Warszawa jakoś jest atrakcyjna cały czas a nawet bardziej
      Wieżowce najwyższe są w centrum a nie na Fallenicy

      • 5 7

    • a dlaczego nie przesunac juz istniejacych swiatel przy Bitwy Oliwskiej 100 m dalej? Przy AWFie juz jest tyle osiedli ze ruch pieszy tam jest o wiele wiekszy.

      • 7 0

    • A co się stało w Warszawie? Firmy się wyniosły z centrum? Bo mi się wydaje, że raczej centrum się dogęściło + powstało drugie centrum biurowe obok centrum na Woli.

      • 6 1

  • Będzie (prawie) połączona? Ciekawe. (1)

    To tak jak prawie zdążyć do toalety.

    • 74 1

    • dobre!

      • 18 1

  • Chwala Bogu, kolejne swiatla na grunwaldzkiej mialy byc a to co sie buduje i planowane jest w rejonie tvp i awf, to szadolki bis

    • 28 6

  • (1)

    O, stacja się nagle pojawila

    • 41 1

    • Znikąd

      Bo przecież jej tu nie było

      • 3 0

  • zrobili projekt zamiast najpierw zapytać TVP czy da się zlikwidowac szlabanty? (6)

    a może liczyli że władze się zmienią ?

    • 33 7

    • (3)

      Żadna władza nie trwa wiecznie. Ta pisowska też się skończy, a że każda dyktatura źle kończy!

      • 9 4

      • szlabany powstały dopiero po wybudowaniu osiedla (2)

        tvpis sam się odgrodził ale z drogi osiedlowej sobie korzysta. Powinno się im zagrodzić wjazd nowym szlabanem tylko dla mieszkańców.

        • 4 5

        • Na mapie z 2008 roku szlabany już stoją. Z tego co pamiętam, tam był zakaz jazdy juz dużo wcześniej

          Ja tam często jezdziłem pod koniec lat 90-tych i już wtedy nie było wjazdu. Więc to chyba nie jest to prawda. Być może przez jakiś czas - w czasie budowy osiedla, szlaban był podniesiony.
          Mapę z 2008 roku mozna zobaczyć właśnie na trojmiasto.pl - są plany z kilku poprzednich lat.
          Władze Gdańska mogły juz wcześniej zadzialać, żeby rozwiązać kwestię szlabanów, ale jak zwykle włądze Gdańska popisują się nieudolnością

          • 7 0

        • Kłamiesz niestety. Osiedle zaczęłi budować nie wczesniej niż w 2014, Szlaban był co najmniej w 2008 roku

          Nie wiesz, to nie kłam.

          • 3 0

    • uzyskano od TVP służebność drogi (1)

      po czym nowe, patriotyczne władze TVP uznały, ze prawo jest nie dla nich i zablokowały mieszkańcom, którzy mają rpawo korzystać z drogi przejazd. Sami w pełni korzystają z nowej drogi wybudowanej rpzez developera, wielokrotnie pedząc po osiedlowej drodze, powodując kilka stłuczek.

      Jak funkcjonariusze tvpis to czytacie, pamiejcie, że szykujemy coś dla was. Nie spodoba wam się

      • 2 3

      • Wywłaszczyć tvp z drogi

        • 1 1

  • No cóż... (15)

    ...TVPiS i wszystko jasne. Oni , jak i wiele innych podmiotów związanych z obecnym układem wladzy realizuje doktrynę...." nie lubimy Gdańska"!

    • 37 38

    • Ja to widzę na odwrót! (12)

      Ale mam nadzieje, ze w końcu gdanszczanie zrozumieją co wyprawia ten układ zamknięty w Gdańsku i pogoni ich przy najbliższych wyborach!

      • 13 14

      • Człowieku.... (10)

        ...co ty możesz widzieć ze swojego Podlasia lub Podkarpacia. Widzisz i słyszysz tylko to co ci łaskawie władza chce pokazać i powiedzieć w publicznej telewizji. W Gdańsku nigdy PiS nie sięgnie władzy. Za wysokie porogi.....

        • 9 16

        • Kogo Ty chcesz obrazić? (1)

          Mnie chcesz obrazić czy mieszkańca Podlasia czy Podkarpacia? A może to tylko świadczy o Twojej głupocie?

          • 9 10

          • Was pisowców nie można obrazić xD

            • 9 7

        • On widzi z Podkarpacia czy Podlasia to samo co wszyscy widzą w Gdańsku (5)

          Nieudolność miejscowej władzy rządzącej Gdańskiem od ponad dwudziestu lat. Obecnie wyraźnie widać, że w Gdańsku brakuje sprawnego zarządcy miastem. Z Kaszub też to widać.

          • 14 9

          • On jest dumny, że mieszka...

            ... W nowym Detroit

            • 0 4

          • Kaszuby trzeba zaorać pod biomasę xD

            • 5 5

          • Jaka nieudolność pisowski mądralo ? Zajmij się Kaszubami. (1)

            • 5 9

            • Kolejny przykład nieudolności. Nowa Opacka zaplanowana od lat i nagle niespodzianka!

              Nie da się jej doprowadzić do Grunwaldzkiej, bo na drodze stoi... stacja benzynowa. Oczywiście żaden mądry z pracowników UM nie przemyślał sprawy w momencie albo budowy stacji i wydali pozwolenia na budowę zdjazdu w takiej postaci. Układ drogowy planuje się na lata, a nie wydaje pochopnie dyskusje, które później powodują problemy.

              • 7 0

          • Kaszubie zza Buga - buda!

            • 0 2

        • O przepraszam, w Gdańsku partia Kaczyńskiego kiedyś sięgnęła władzy.

          Prezydent skończył w więzieniu, ale przynajmniej narobił bałaganu na następne 20 lat.

          • 4 6

        • Dyktatura deweloperów, chroniczna i postępująca betonoza,

          wypychanie starych lokatorów z centrum, żeby sprzedać działki, chodniki nieremontowane od czasów Gierka, powszechna w kraju opinia jednego z najbrudniejszych miast w Polsce. Z ostatnich osiągnięć: jeden toi-toi na cały koncert w Brzeźnie. Faktycznie, wysokie progi. Czy ty choć czasem opuszczasz swój zaciszny gabinet w urzędzie miasta, żeby się rozejrzeć?

          • 5 0

      • Co ty sobie wyobrażasz ? Jaki układ zamknięty fanie mafii pisowskiej ?

        • 5 5

    • Zrzucaja winę na TVP a winne jest miasto i ich nieudolny zarzad.Pozwalają deweloperom budować gdzie chcą a nie widzą jakie będzie wplyw nowych osiedli dla komunikacji w mieście Typowe nowoczesne bezmozgi

      • 6 0

    • Te szlabany stają od dawna, ale to szczegół. Nie ma nic wspólnego z PiS

      Na mapie na tym portalu można sprawdzić, czy szlabany stały w 2008 - stały. Więc to nie jakieś TVPiS tylko rozwiązanie trwające od wielu lat. Pytanie najważniejsze - czy teren jest własnością miasta? To najwazniejsze pytanie

      • 6 0

  • budować ulice, która od samego początku ma być nie przejezdna ...

    Mam nadzieję, że kogoś za to zamkną do puszki na długie lata ...

    • 57 2

  • Nowa Opacka (20)

    Najpierw budują osiedla a potem myślą o drogach. Aktualnie tworzą się korki. Wyjazd z nowego osiedla to porażka co było do przewidzenia w czasie jego budowy. Najlepiej zabetonujcie wszystko niszcząc piękna zieloną Oliwę.

    • 208 19

    • (2)

      Oni niszczą po kolei wszystkie stare dzielnice: Przymorze, Brzeźno, Oliwę, Zaspę. Za nic mają mieszkańców, zieleń, czyste powietrze. Tylko szmal się liczy.

      • 45 11

      • Precz z developerami

        Gdzie ruskie zielone!?

        • 4 3

      • Przymorze i zaspa nie są starymi dzielnicami,

        Brzezno tylko częściowo

        • 4 9

    • mi nie przeszkadza, ważne by dla rowerów było i pieszych. Jesteśmy w Oliwie, po co samochód? (5)

      wszystko jest blisko. A starzy oliwacy, wam wszystko przeszkadza, a najbardziej tym, co mieszkanie dostali od komuny za dobre sprawowanie. Smiem watpic, czy byscie w wolnej Polsce tu zamieszkali

      • 21 31

      • Starzy Oliwianie to ten sam typ ludzi co starzy Osowianie i Sopocianie (3)

        • 13 4

        • Osowa to była wieś dzbanie (2)

          Dopiero w latach 80 budowali się tam policjanci i sędziowie oraz prokuratorzy. Komendantowi Milicji nawet wiezniowie za darmo budowali w Osowej, tam po prawej pod lasem.,, wolne sądy,,

          • 19 4

          • No właśnie, w latach '80.

            To było 40 lat temu, a więc ludzie którzy budowali tam domy mają po 60-70 lat.

            • 10 1

          • Każde miasto czy jego część, były kiedyś wsią, panie mądry.

            • 6 3

      • A co to za zwrot "mi nie"? Jakoś średnio po polsku.

        • 6 6

    • Zaj... Oliwę na amen

      • 11 2

    • Dzięki decyzji Adamowicza drogi nie budują już developerzy dla mieszkańców a mieszkańcy dla developera... (1)

      Testament Adamowicza i wielka Du.

      • 28 2

      • Rozumiem, że mieszkańcy starych bloków powinni w takim razie oddać pieniądze za drogi, które wybudowało im miasto?

        • 5 12

    • A co jest takiego zielonego w tym rejonie ?

      • 3 15

    • Mieszkaniec Południa (2)

      Ale o co Ci chodzi? Gdy pojawia się temat braku wyjazdu z osiedli i korków na Południu, to przecież zawsze lecą teksty, że "widziały gały co brały", było nie żałować kasy i mieszkać na dolnym tarasie. No to budują na dolnym tarasie, a teraz to też Ci się nie podoba? I dodam to co też zawsze słyszę - rowerkiem, rowerkiem.

      • 20 5

      • (1)

        Wy macie mieszkanka po taniości, blisko wysypiska, tam tylko nos się zatyka i jedzie dalej ;-)

        • 5 6

        • Bawi Cię to?

          Nie każdemu się w życiu powodzi, ale żeby z tego się naśmiewać to trzeba być niespełna rozumu.

          • 9 5

    • Osiedle na Opackiej to jakas kpina (1)

      Sasiad sie tam wyprowadzil w 2020 na poczatku mieli tam ochrone i mialy byc lokale uslugowe. Teraz w 2022 juz nie ma ochrony ani lokali a do sklepow maja daleko. Za wynajem maja ceny jak by conajmniej mieszkalo sie na klifach nad morzem. Parkingi wiecznie pelne a sam seweloper wymyslil wspanialy pomysl by wstawic slupki na osiedlu w celu ograniczenia parkowania. Ale za najgorszy fakt to to ze do osiedla trzeba dojechac dookola bo od czyzewskiego trzeba miec pozwolenie by dojechac do siebie do domu.

      • 7 7

      • Nie deweloper, tylko my mieszkancy

        Parkingów jest, dla każdego mieszkania w hali garażowej. Ale jak kolega seba nie chce płacić i myśli że postawi zloma na chodniku, to się zdziwil mocno. Jak to tak, wszyscy wszędzie stawiają jak jest miejsce, a tu się burza, egoiści jedni

        • 16 3

    • Jak się tworzą korki, to może nie jeździjcie autami? Tam jest SKM, tramwaj, autobusy, drogi rowerowe - po co się pchać autem gdziekolwiek mieszkając w Oliwie?

      • 9 5

    • Jeszcze nie pojęłaś, że droga powinna prowadzić dokądś, a nie w samo serce pól i łąk?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane