• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany. Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany.

To już pewne: wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej, z Wrzeszcza, przez Królewską Dolinę do Zaborni, będą jeździć tramwaje. Budowa tego połączenia zyskała priorytet w miejskich inwestycjach na najbliższe lata.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Przebieg ulicy Nowej Politechnicznej, która ma połączyć Zaspę i Wrzeszcz z górnym tarasem Gdańska, zaplanowano już kilka dekad temu. Przez lata pojawiała się ona w wizjach planistów jako droga dla samochodów, czasami wraz z torowiskiem tramwajowym.

Do koncepcji budowy trasy tramwajowej powrócono w 2012 r.

Ul. Nowa Politechniczna ma być połączeniem między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

Czytaj więcej o przebiegu Nowej Politechnicznej

Od tej pory trwają miejskie konsultacje w sprawie opracowania projektu nowego połączenia.

- Wszystkie miejskie instytucje zaangażowane w przygotowanie projektu ul. Nowej Politechnicznej uznają ją za priorytet. Inwestycja została rekomendowana do szybkiej realizacji przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Wydział Programów Rozwojowych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Konsultacje między miejskimi agendami są niezbędne, ponieważ budowa ul. Nowej Politechnicznej wymaga koordynacji kilku innych inwestycji: kupna nowych tramwajów oraz budowy kilku innych dróg w mieście.

Chodzi m.in. o ul. Nową Bulońską Północną, dla której trwają już prace projektowe i która będzie zachodnim zakończeniem ul. Nowej Politechnicznej. Jej projekt ma uwzględnić budowę torowiska do skrętu w Nową Politechniczną, aby uniknąć niszczenia świeżo wykonanej nawierzchni. Podobne rozwiązanie zastosowano przy przebudowie skrzyżowania Kartuskiej, Łostowickiej i Nowolipie, gdzie już kilka lat temu wbudowano tory, dla budowanej dopiero teraz linii tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Czytaj też: Można projektować Nową Bulońską. Ulica połączy Jasień z Moreną

Oprócz Nowej Politechnicznej oraz Nowej Bulońskiej Północnej, rozważa się też budowę tramwaju wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej jako łącznik Nowej Bulońskiej Północnej z al. Havla zobacz na mapie Gdańska (niewykluczone, że tylko tramwajowy, bez jezdni).

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotuje dokumentację dla ul. Nowej Jabłoniowej [tzw. zachodniej - w stronę Szadółek i Rębowa - dop. red.] oraz Nowej Świętokrzyskiej. W obu przypadkach najpierw ma powstać koncepcja, która pokaże, czy w ciągu tych ulic jest potrzeba budowy tramwaju, a dopiero potem dokumentacja techniczna - dodaje Michał Piotrowski.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska

Gdyby powstały wszystkie te trasy tramwajowe, Zakład Komunikacji Miejskiej musiałby sprawić sobie co najmniej 33 nowe tramwaje do ich obsługi. To z kolei mogłoby wymóc budowę nowej zajezdni, która powstałaby na tzw. Moście Czerwonym, między Orunią i Olszynką. Gdyby zajezdnia nie powstała, tramwaje "nocowałaby" na pętlach lub innych placach postojowych.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Wszystkie te inwestycje komunikacyjne nie będą jednak możliwe bez pozyskania funduszy europejskich.

- Naszym celem jest skorzystanie z nich w latach 2014-2020. Realizacja inwestycji będzie zależna od wysokości pozyskanego dofinansowania - zastrzega Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

O ile oficjalnie mówi się o braku priorytetów, to w kuluarach głośno słychać, że ul. Nowa Politechniczna otrzyma drugi priorytet po Nowej Bulońskiej Północnej. I niekoniecznie wynika to z finansów, ale czystej logiki inwestycyjnej.

- W sytuacji, gdy środki UE na lata 2014-2020 będą przypuszczalnie ostatnim tak ogromnym wsparciem finansowym dla miast, wszystko predysponuje Nową Politechniczną, która łączy się z Nową Bulońską, jako tę trasę, która powinna być realizowana właśnie teraz. Relatywnie niskonakładowa ul. Nowa Warszawska oraz pozostałe trasy, zaczynające się od pętli, zyskają niższe priorytety - słyszymy od jednego z gdańskich urzędników.

Ale nawet, gdyby miastu udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych, niewykluczona będzie budowa ul. Nowej Politechnicznej wyłącznie jako trasy tramwajowej bez jezdni. Przyczyny są co najmniej trzy. Po pierwsze: budowa drogi jest bardzo droga. Po drugie: inwestycje w transport publiczny mają wyższy priorytet w nowym "rozdaniu" środków unijnych. Po trzecie: budowa ulicy, która "pompowałaby" samochody prosto do centrum Wrzeszcza, jeszcze bardziej zakorkowałaby centrum miasta.

- Obecnie rozważana jest budowa tylko trasy tramwajowej. Nie można jeszcze mówić o konkretnej wartości projektu - jego koszty poznamy po powstaniu dokumentacji przetargowej - dodaje Michał Piotrowski.

Na przeszkodzie tej inwestycji nie stanie nawet jej brak w studium i planach zagospodarowania przestrzennego. - Trasa tramwajowa mieści się w pasie jezdni, brak zapisu w planie o tramwaju nie stoi na przeszkodzie w jej realizacji - uspokaja Michał Piotrowski.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • W ciagu 5-7 lat na pewno się uda. (4)

    Biorąc pod uwagę ilość inwestycji w ostatnich latach, jestem o to spokojny. Skoro miasto buduje tunel pod Wisłą to linie tramwajowe nie są jakąś trudną do zrealizowania inwestycją.

    • 141 12

    • Wlasnie minelo ponad 5 lat :P Dulczesa wyczesa.

      • 0 0

    • Miasto nie buduje tunelu pod Wisłą (2)

      • 7 20

      • (1)

        A niby kto?

        • 19 4

        • konsorcjum kosmitów

          • 11 1

  • Brawo (11)

    • 188 25

    • po co szyny, skoro są już polskie autobusy elektryczne

      Czy nie lepiej po prostu kupić polskie elektryczne Solarisy:

      http://ekorynek.com/eko-moto/951-ekologiczne-autobusy-z-polski-moga-jezdzic-bez-ladowania-przez-dobe

      W Berlinie już to zrobili. W Paryżu tez już się przymierzają do zakupu.

      • 0 0

    • a na Osowę ?!? (1)

      • 0 6

      • PKM

        • 8 0

    • Przykrywka (2)

      W Platformie Obywatelskiej znowu gorąco. Na Pomorzu kolebce partii Donalda Tuska trwa skomplikowane śledztwo, w którym jako świadkowie będą prawdopodobnie musieli być przesłuchani ludzie z pierwszych stron gazet. Także bliscy (dawni i obecni) współpracownicy premiera. Jak pisze Wprost: mowa jest o rekordowych w skali kraju łapówkach i powoływaniu się na wpływy u ministrów Marka Biernackiego, Pawła Grasia, byłego wicepremiera Waldemara Pawlaka i szefa CBA Pawła Wojtunika.

      To co dzieje się na Pomorzu może doprowadzić wiele osób na ławę oskarżonych, ale również wywołać wstrząs w Platformie Obywatelskiej.

      • 15 16

      • LEPSZA PRZYKRYWKA!!! (1)

        .. ma być wznowione w końcu uczciwe śledztwo w sprawie pierwszych przekrętów na masową skalę niejakiego J.K, znanego też jako TW Jaro, Balbina. U zarania trzeciej RP powstały złodziejskie spółki Telegraf,Srebrna itp, a w nich nazwiska tzw niepokornych ,niezależnych-od rozumu.

        • 12 6

        • a gras to nie czlowiek pisu?

          • 2 1

    • torów nie trzeba tak często łatać jak dróg (1)

      • 11 0

      • w Polandii trzeba ;)

        drogo, z przetargu, spartaczone, materiały chińskie... wymieniać dalej?

        • 2 8

    • Pomysły urzedasów w tym miescie sa idiotyczne ale co sie dziwic to kolesie polityków a nie fachowcy z konkursów (1)

      stołek dostali po znajomości partyjnej a nie za fachowość!!Dlatego zawsze sa setki poprawek kosztujące krocie podatnika ale na wiele poprawek jest już zapózno !

      • 7 45

      • A konkretnie co masz do budowy wspomnianych dróg ? Coś z nimi nie tak czy tylko tak biadolisz przed obiadem?

        • 30 2

    • tak to prawda

      choć wolę jazdę moją mazdą

      • 4 13

  • rozwalić te budynki wzdłuż Do Studzienki tylko po to żeby zrobić tu jezdnię ? (11)

    Chyba pomysłodawcy mają nie po kolei w głowach. tam jest lokalna uliczka a nie tras tranzytowa.

    • 103 99

    • (1)

      Lewa pierzeja to szpetne poniemieckie kamienice o stanie technicznym wołającym o pomstę do nieba. Poza tym żyje tam niezły element. Jak dla mnie bomba. Oprócz tego powinno się wywalić ogródki działkowe wzdłuż Sobieskiego, bo to miejsce libacji, złodziejstwa, chamstwa i nocnych bibek zakłócających spokój mieszkańców.

      • 2 2

      • -

        Z Sobieskiego się zgodzę, ale co do kamienic już nie, proszę szanownego Pana. Te budynki mają dużą wartość historyczną, choć nie aż taką, jak wyburzona niedawno kamienica na rogu Do Studzienki i Grunwaldzkiej, pamiętająca prawdopodobnie lata '70 XIX wieku.

        • 0 0

    • Sęk w tym, że to jest trasa tranzytowa....

      • 2 0

    • (1)

      te budynki od lat w planach są do usunięcia. Na tym polega planowanie przestrzenne miasta, Sherlocku.

      • 11 3

      • sadze, ze ich "zgrzybienie" w duzej mierze polega na tym, ze od lat sa "do wyburzenia"

        • 6 0

    • Nie jezdnie a miejsce da torów :P

      • 2 1

    • Przecież te rudery są zagrzybiałe (3)

      I czas najwyższy je usunąć ze zdrowej miejskiej tkanki

      • 38 38

      • Są różne metody walki z grzybami, nie tylko wyburzanie (2)

        • 37 13

        • Tam 90% patologi mieszka w skansenie...

          • 8 4

        • Najlepszy

          To wyburzyć i wybudować nowe

          • 10 10

    • czas postawić pomnik Adamowiczow

      Przy okazji czas postawić pomnik Adamowiczowi i świcie z podpisem "ci którzy zniszczyli w Gdańsku więcej zabytków i unikatowych budynków niż jakakolwiek zawierucha wojenna "

      • 14 6

  • pomnik! (2)

    uważam że nieważne jest ,która linia tramwajowa powstanie jako pierwsza.
    najważniejsze aby wzdłoż tej linii postawić kilka pomników j.p albo może leczonych u nas ukraincow mieszkajacych w hostelach za moje pieniadze

    • 55 102

    • Mogą się nie zmieścić (1)

      mnóstwo miejsca zajmie pomnik twojej głupoty...

      • 32 11

      • -

        Z rozpoznawania ironii chyba właśnie oblałeś. o3o

        • 0 0

  • Tramwaj OK ale...

    Na wstępie powiem że bardzo dobrym posunięciem byłoby utworzenie pasa tramwajowo - autobusowego (jak np w Niemczech) czyli betonowej drogi po której poruszać się będą zarówno tramwaje jak i autobusy. To pozwoliłoby odciążyć ul. Sobieskiego od korków oraz wstrząsów powodujących pękanie wielu budynków przy niej.

    Mieszkam przy ul. Sobieskiego w rejonie skrzyżowania z Wileńską/Jarową.
    Tramwaj a działkami dobra rzecz. Niech jest. Planiści powinni jednakże uwzględnić trzy bardzo ważne rzeczy. Po pierwsze kategorycznie wzdłuż linii tramwajowej powinno się zbudować drogę rowerową aby uwolnić ul. Sobieskiego od wariatów jeżdżących po chodnikach. Nie ma przyzwolenia mieszkańców ani logiki aby przypadkiem przeznaczyć na nią pobocze od strony ogródków działkowych bo to są parkingi dla mieszkańców.
    Druga sprawa to wybudowanie miejsc parkingowych dla działkowiczów., którzy gremialnie odwiedzają swoje altanki w okresie wiosna lato jesień i delikatnie mówiąc blokują mieszkańcom ulicy miejsca postojowe na nielicznych odcinkach utwardzonego pobocza... nie wspominając o szkodach jakie wyrządzając nosząc miedzy autami łopaty i narzędzia ogrodowe.
    Trzeci problem, który powstanie po zbudowaniu linii tramwajowej to hałas. Już teraz limit hałasu jest grubo przekroczony bo ul. Sobieskiego to istna arteria komunikacyjna, zakorkowana większą cześć dnia. Tramwaj do cichego sprzętu nie należy, nocą będzie bardzo przeszkadzać...! Warto pomyśleć o ekranach akustycznych tak od strony ul. Sobieskiego jak i dotąd cichego i prestiżowego osiedla domków Wileńska / Grodzieńska. Współczuję domostwom położonym przy samej linii tramwaju!
    Tymczasem sama ul. Sobieskiego także idzie do gruntownej przebudowy i to już wiosną tego roku. Nareszcie. Przy okazji pytanie..? Jak jej mieszkańcy będą dojeżdżać do domostw i na parkingi skoro ma ona być cała wykopana (bo będą wymieniać wszystkie instalacje podziemne..?? Czy ktoś o tym pomyślał..?? Czy na czas remontu miasto przewidziało np strzeżone parkingi na terenie np Nowej Politechnicznej..? Ja tam auta na noc nie zostawię. Zbyt nie bezpieczne to miejsce...!

    • 0 0

  • w 1971 roku zamieszkałem na uwczesnej ul Hibnera wtedy to już byly te plany wiec nie bardzo wierze w realizacje

    • 0 0

  • nie wyobrażam sobie (3)

    tramwajów od Komorowskiego, Wyspiańskiego koło rynku, pod wiaduktem gdzie będzie taka sama heca jak na Klinicznej z ciągłym zrywaniem trakcji przez TIRy a skrzyżowanie z Grunwaldzką to jakie miałoby być? Dwupoziomowe, tunel? Bo jesli nie, to masakra, w tej chwili jest masakrycznie bez tramwaju na linii Wyspiańskiego - Do Studzienki

    • 2 6

    • To zaplanowano już dawno,

      tylko miasto zezwoliło na wykupy po lewej stronie Wyspiańskiego jadąc od Placu Komorowskiego.
      Dalej jest rezerwa na krawędzi parku, przed torami krzyżówka z Drogą Czerwoną, dalej drugi tunel po lewej stronie (jest zostawiona rezerwa) i lecą budynki po lewej przy krzyżówce z Grunwaldzką.
      Za Grunwaldzką w Do Studzienki leci do połowy lewa strona (grunty zabezpieczone od czasów powstania planów za Gierka) łącznie z Jantarem (też stoi na użytkowaniu czasowym), a potem odbicie w lewo za budynki wzdłuż terenu PG i przecięcie Traugutta na wysokości parkingu przy akademikach.
      Dalej jest już wolny teren (ogródki od domów na wysokości Moreny w połowie to tylko użytkowanie czasowe) i dalej do góry.
      Nie wiem jak rozwiążą wjazdy na wiadukt - wpierw pozwolono Carrefourowi naruszyć rezerwę pod zjazd, potem postawili sąd po drugiej stronie - więc rezerwy pozostały tylko na wjazd i zjazd od strony Moreny.

      To tak z pamięci.

      Ogólnie może to nieźle odciążyć Wrzeszcz. Co ciekawe pomijano tą istotną trasę - chyba w końcu korkowanie się Słowackiego uzmysłowiło, że trzeba się wziąść za ten temat.
      W zasadzie do kompletu przydałaby się jeszcze Nowa Abrahama (wzdłuż Kolejki Metropolitarnej) - ale tam już jakiś geniusz (pewno z BRG jak znam życie) wyliczył, że w docelowym układzie komunikacyjnym nie będzie zbyt obciążona i wystarczy po jednym pasie. Więc sobie odpuścili.
      A to, że docelowy układ komunikacyjny nie powstanie wcześniej niż za jakieś 30 lat - to szczegół.

      • 0 0

    • jAKIE TIRY??? (1)

      Tam jest zakaz wjazdu dla tych samochodow.

      • 1 0

      • nie musi być TIR, wystarczy ciężarówka

        • 2 1

  • (6)

    zamiast rozbierać stuletnie wille rozbierzcie ETI, które stoi w poprzek przedwojennej planowanej trasy tramwaju na Suchanino...

    • 157 39

    • (3)

      Tak najlepiej wywalić pieniądze, ktore zostały wydane na nowy budynek eti, żeby studenci nie mieli gdzie się uczyć, ale stare budynki z grzybami zostawić :).

      • 13 11

      • Chodzi raczej o stary budynek ETI. Jest paskudny!

        • 1 0

      • (1)

        I tak wyjadą

        • 9 1

        • akurat po ETI sadze, ze niewiele osob wyjezdza

          Ja aktualnie jestem na projekcie za granica, ale nie dlatego, ze nie moglem pracowac w Polsce. Po prostu mozliwosc rozwoju. Planuje wrocic do Polski i tam zyc. Uwazam, ze sa w naszym kraju dobre warunki do zycia.

          Oczywiscie, prawda jest, ze po ETI zarabia sie inaczej niz po wielu innych szkolach.

          Jesli ktos sie interesuje programowaniem czy szerosko rozumianym IT - polecam. Dobra przyszlosc. Odradzam chemie.

          • 3 5

    • a co, masz warunek z "drutów" (1)

      czy repetę ? ;)

      • 61 11

      • 6 lat temu skończyłam zupełnie inny kierunek, na zupełnie innej uczelni ;]

        chodzi mi wyłącznie o potencjał... estetyczny...

        • 47 9

  • Gdańska Metropolia na zgliszczach historii

    Gdańscy urzędnicy wraz z konserwatorem zabytków powinni otrzymać pierwszą nagrodę w konkursie niszczenia zabytkowych budynków, które tworzą klimat tego miasta. Kiedy wreszcie dotrze do nich, że ten niepowtarzalny urok miasta tworzą historyczne dzielnice wraz z ORYGINALNĄ zabudową, a nie dzielnice-sypialnie z setkami identycznych bloków. Przyjeżdzający turyści podziwiają Gdańsk z odtworzoną starówką, Oliwę i Wrzeszcz, który zostanie pozbawiony kolejnych zabytkowych kamienic. Należy zadać sobie pytanie kto ma chronić tą historyczną tkankę miasta skoro urzędnicy pozwalają żeby dochodziło do takich sytuacji jak ta, czy też rozbiórka Domu Młynarza na ul. Kartuskiej lub dewastacja kamienicy należącej kiedyś do Telewizji Gdańsk przy ul. Akacjowej we Wrzeszczu

    • 3 0

  • (9)

    zaczyna się kampania wyborcza.
    Czas na pierwsze obietnice i wizualizacje, a po wyborach dziwnym trafem okaże się, że miasto nie ma pieniędzy, że inwestor się wycofał itd.
    Pamiętam jak 4 lata temu na długiej stały wizualizacje jak będzie wyglądała wyspa spichrzów. Miasto już podpisało umowę, hotele, restauracje będą i 2 tys. miejsc parkingowych. Tylko, że po wyborach firma się wycofała, a umowa mimo, że nie aktualna jest taka tajna, że oprócz osób które ją podpisywały nikt inny nie może jej widzieć. UWAGA FIRMY GRAFICZNE!!! Czas zacząć popuszczać wodzę fantazji, wymyślać bzdury, które nigdy się nie urzeczywistnią, wizualizować i drukować i mamić tłum, wybory idą.

    • 27 21

    • Trudno zaakceptować to, co napisałeś (4)

      bo mamy wiele przykładów (tunel, nowa wałowa, havla, tramwaj na morenę, kolej metropolitalna itp) , że w Gdańsku naprawdę dużo się dzieje jeżeli chodzi o transport. Tam, gdzie TYLKO od miasta zależy rozwój - idzie to do przodu.

      Natomiast to o czym piszesz jest zależne od inwestorów prywatnych.

      • 16 2

      • Naiwniak albo opłacony klakier

        W Gdańsku dzieje się tyle, bo Tusk pcha tu bez skrępowania kasę na inwestycje centralne (16 tys. zł/łebka z POIiŚ), olewając przy tym wszelkie inne miasta poza Warszawą i Wrocławiem. Zupełnie jak kiedyś Gierek z Katowicami.

        I nie cieszyłbym się z tego S-6. PiS tuż za d..., Korwin w natarciu, to trzeba pościemniać. W Bydgoszczy też S5 obiecują, która miała być już na Euro2012...

        • 0 1

      • Bardzo dużo się dzieje pewnie zwłaszcza w naprawianiu dziurawych dróg? (2)

        zwłaszcza na Morenie - powiedzieć, że drogi są jak w zbombardowanym Sarajewie to obraza, bynajmniej nie dla Moreny..

        • 4 4

        • Jestem właśnie z Moreny i zapewniam, że rzucam k....ami jak tu jeżdżę, ALE

          wbrew ogólnemu szczekaniu doceniam to, co się dzieje dookoła mnie i zdaję sobie sprawę, że i na Morenę przyjdzie czas. na razie bedzie zrobiony odcinek potokowa-rakoczego, bez bulońskiej, bo na nią musimy poczekać do drugiego etapu tramwaju. ALE BĘDZIE.

          • 5 0

        • Człowieku

          O której Morenie mówisz, bo połowa właśnie ma drogi w przebudowie.

          • 5 0

    • (1)

      "hory" pisze się przez "ch"

      • 4 1

      • pseudonim artystyczny baranie

        • 0 0

    • napraw swój kalendarz (1)

      kampania wyborcza właśnie się skończyła.

      • 1 4

      • kapania do parlamentu europejskiego tak, ale samorządowa się zaczyna.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane