• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany. Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany.

To już pewne: wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej, z Wrzeszcza, przez Królewską Dolinę do Zaborni, będą jeździć tramwaje. Budowa tego połączenia zyskała priorytet w miejskich inwestycjach na najbliższe lata.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Przebieg ulicy Nowej Politechnicznej, która ma połączyć Zaspę i Wrzeszcz z górnym tarasem Gdańska, zaplanowano już kilka dekad temu. Przez lata pojawiała się ona w wizjach planistów jako droga dla samochodów, czasami wraz z torowiskiem tramwajowym.

Do koncepcji budowy trasy tramwajowej powrócono w 2012 r.

Ul. Nowa Politechniczna ma być połączeniem między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

Czytaj więcej o przebiegu Nowej Politechnicznej

Od tej pory trwają miejskie konsultacje w sprawie opracowania projektu nowego połączenia.

- Wszystkie miejskie instytucje zaangażowane w przygotowanie projektu ul. Nowej Politechnicznej uznają ją za priorytet. Inwestycja została rekomendowana do szybkiej realizacji przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Wydział Programów Rozwojowych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Konsultacje między miejskimi agendami są niezbędne, ponieważ budowa ul. Nowej Politechnicznej wymaga koordynacji kilku innych inwestycji: kupna nowych tramwajów oraz budowy kilku innych dróg w mieście.

Chodzi m.in. o ul. Nową Bulońską Północną, dla której trwają już prace projektowe i która będzie zachodnim zakończeniem ul. Nowej Politechnicznej. Jej projekt ma uwzględnić budowę torowiska do skrętu w Nową Politechniczną, aby uniknąć niszczenia świeżo wykonanej nawierzchni. Podobne rozwiązanie zastosowano przy przebudowie skrzyżowania Kartuskiej, Łostowickiej i Nowolipie, gdzie już kilka lat temu wbudowano tory, dla budowanej dopiero teraz linii tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Czytaj też: Można projektować Nową Bulońską. Ulica połączy Jasień z Moreną

Oprócz Nowej Politechnicznej oraz Nowej Bulońskiej Północnej, rozważa się też budowę tramwaju wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej jako łącznik Nowej Bulońskiej Północnej z al. Havla zobacz na mapie Gdańska (niewykluczone, że tylko tramwajowy, bez jezdni).

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotuje dokumentację dla ul. Nowej Jabłoniowej [tzw. zachodniej - w stronę Szadółek i Rębowa - dop. red.] oraz Nowej Świętokrzyskiej. W obu przypadkach najpierw ma powstać koncepcja, która pokaże, czy w ciągu tych ulic jest potrzeba budowy tramwaju, a dopiero potem dokumentacja techniczna - dodaje Michał Piotrowski.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska

Gdyby powstały wszystkie te trasy tramwajowe, Zakład Komunikacji Miejskiej musiałby sprawić sobie co najmniej 33 nowe tramwaje do ich obsługi. To z kolei mogłoby wymóc budowę nowej zajezdni, która powstałaby na tzw. Moście Czerwonym, między Orunią i Olszynką. Gdyby zajezdnia nie powstała, tramwaje "nocowałaby" na pętlach lub innych placach postojowych.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Wszystkie te inwestycje komunikacyjne nie będą jednak możliwe bez pozyskania funduszy europejskich.

- Naszym celem jest skorzystanie z nich w latach 2014-2020. Realizacja inwestycji będzie zależna od wysokości pozyskanego dofinansowania - zastrzega Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

O ile oficjalnie mówi się o braku priorytetów, to w kuluarach głośno słychać, że ul. Nowa Politechniczna otrzyma drugi priorytet po Nowej Bulońskiej Północnej. I niekoniecznie wynika to z finansów, ale czystej logiki inwestycyjnej.

- W sytuacji, gdy środki UE na lata 2014-2020 będą przypuszczalnie ostatnim tak ogromnym wsparciem finansowym dla miast, wszystko predysponuje Nową Politechniczną, która łączy się z Nową Bulońską, jako tę trasę, która powinna być realizowana właśnie teraz. Relatywnie niskonakładowa ul. Nowa Warszawska oraz pozostałe trasy, zaczynające się od pętli, zyskają niższe priorytety - słyszymy od jednego z gdańskich urzędników.

Ale nawet, gdyby miastu udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych, niewykluczona będzie budowa ul. Nowej Politechnicznej wyłącznie jako trasy tramwajowej bez jezdni. Przyczyny są co najmniej trzy. Po pierwsze: budowa drogi jest bardzo droga. Po drugie: inwestycje w transport publiczny mają wyższy priorytet w nowym "rozdaniu" środków unijnych. Po trzecie: budowa ulicy, która "pompowałaby" samochody prosto do centrum Wrzeszcza, jeszcze bardziej zakorkowałaby centrum miasta.

- Obecnie rozważana jest budowa tylko trasy tramwajowej. Nie można jeszcze mówić o konkretnej wartości projektu - jego koszty poznamy po powstaniu dokumentacji przetargowej - dodaje Michał Piotrowski.

Na przeszkodzie tej inwestycji nie stanie nawet jej brak w studium i planach zagospodarowania przestrzennego. - Trasa tramwajowa mieści się w pasie jezdni, brak zapisu w planie o tramwaju nie stoi na przeszkodzie w jej realizacji - uspokaja Michał Piotrowski.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • Tramwaj w Gdańsku to nasze METRO (1)

    Tramwaj powinien mieć priorytet.
    Powinien być TOTALNIE respektowany zakaz zatrzymywania się na TOROWISKU.
    Na Hallera przy operze zakaz poruszania się nad torowiskiem.
    Nowa Bulońska, Warszawska, Jabłoniowa, Świętokrzyska, Małomiejska, Most Czerwony, Sandomierska, Chmielna, Wałowa - tutaj powinny jeździć TRAMWAJE .

    • 38 8

    • Czas jazdy tramwajem,

      nawet w przypadku bezkolizyjności, priorytetu itp jest nieakceptowalny dla wiekszych odległości ) - powiedzmy ok. 7km. Liczba przystanków powoduje że łączny czas podróży jest słaby.

      • 11 8

  • tylko dlaczego Nowa Bulońska będzie miała po jednym pasie? (2)

    Planowana Nowa Bulońska ma mieć jedną jezdnię, po jednym pasie ruchu w każdą stronę ( "Do dalszych prac projektowych skierowano pierwszy etap, w którym przyjęto przekrój ulicy Nowej Bulońskiej jako jedną jezdnię dwupasową, dwukierunkową o szerokości 7m, z jednostronnym chodnikiem i dwukierunkową drogą rowerową oraz dwutorową linię tramwajową.")
    Przy coraz większym ruchu drogowym, znacznym obciążeniu ruchem do i z Wrzeszcza oraz przy nowo budowanych ulichach (jak Nowa Politechniczna, czy przedłużenie Nowej Bulońskiej w kierunku południowym) między Jasienień a Migowem będą permanentne mega korki. I poczekamu kolejne 10, 20 czy 30 lat na rozbudowę, a Nowa Politechniczna nie spełni swojego zadania...

    • 8 15

    • (1)

      dwupasmówka zakorkowała by się w moment paraliżując Morenę i Wrzeszcz. Bardzo dobrze, że będzie miała po jednym pasie.

      • 16 6

      • jednopasmowka sie nie zakorkuje...

        eehh, madrale

        • 3 2

  • a nie było lepiej wczesniej od razu wybudować (2)

    nową Słowackiego z tramwajem?

    • 36 3

    • dokładnie tak

      • 9 0

    • a po co? szwagier musi zarobić

      • 3 2

  • taaa rozwalcie cały stary Wrzeszcz....

    • 22 9

  • Kategoryczne NIE (2)

    dla wyburzania zabytków. Znając zwyczaje w Gdańsku, najpierw te budynki zostaną podpalone. Wydawałoby się, że gorszego konserwatora od Kwapińskiego nie może już być, a jednak... Samowolka trwa.

    • 25 12

    • jedna kamienica niedawno plonela :)

      • 1 0

    • Jakby tak patrzeć to połowa Gdańska to jakieś zabytki.. Swoją drogą nikt nie narzekał jak zburzono pół kościoła na Długich ogrodach by była tam jezdnia.. Budynki np. przy ulicy Przy Torze też są swojego rodzaju zabytkiem, a jednak nie protestowałbyś przeciw ich wyburzeniu.

      • 4 3

  • Jeśli ze skrzyżowania Myśliwskiej z Bulońską będzie jechał tramwaj, jak na planie, ulicą "Nową Abrahama" to przesiadam się z auta w tramwaj.
    Obecnie dojechać z Myśliwskiej do Jelitkowa to jakaś masakra...

    • 15 1

  • Wiadomo co z Nowa Abrahama ??!!?! (1)

    W tym momencie to duzo wazniejsza droga

    • 2 15

    • Dla kogo?

      • 7 0

  • A kiedy ze Stogów na Siedlce - to przecież dużo prościej, prawda? (8)

    • 8 6

    • (5)

      a kto jezdzi taka trasa, z pominieciem dworca glownego?

      • 5 1

      • wszyscy, którzy chcą się dostać do UM, do szpitala, do sądu itd itp (4)

        mnóstwo ludzi, również ze Starego Przedmieścia, Dolnego Miasta, Przeróbki, Stogów.

        • 7 2

        • (3)

          No to przecież masz tramwaj ze Stogów do Gdańska, od przystanku przy Locie przez Targ Rakowy do UM czy Sądu masz 2 minuty spacerem, w czym problem?

          • 4 3

          • w tym, że jestem inwalidą więc nie przesadzaj z 2 min (1)

            • 0 3

            • To się przesiądź jak przebycie tych 200 kilku metrów jest problemem. Trudno oczekiwać, żeby z każdego do każdego przystanku były połączenia bezpośrednie.

              • 4 1

          • Tym że ciulu przy hucisku masz nie używany tor w kierunku siedlec matole

            od lotu przez hucisko po UM,gdzie twoje myślenie?

            • 0 1

    • kiedy ze Strzyży/Wrzeszcza (1)

      na Jana z Kolna bez trzech przesiadek (pod operą i na klinicznej)???

      • 4 1

      • Raz się wystarczy przesiąść (na Hallera przy Wyspiańskiego).
        Jak już tak szukać to bardziej brakuje połączenia Górnego Wrzeszcza z Nowym Portem przez Marynarki Polskiej.

        • 3 0

  • Gość

    Śpieszmy się kochać zabytki, tak szybko odchodzą.

    • 17 4

  • Co z Nową Podmiejską i Małomiejską?

    Obie wymienione ulice wraz z torowiskiem miały być realizowane po Nowej Bulońskiej.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane