• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany. Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany.

To już pewne: wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej, z Wrzeszcza, przez Królewską Dolinę do Zaborni, będą jeździć tramwaje. Budowa tego połączenia zyskała priorytet w miejskich inwestycjach na najbliższe lata.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Przebieg ulicy Nowej Politechnicznej, która ma połączyć Zaspę i Wrzeszcz z górnym tarasem Gdańska, zaplanowano już kilka dekad temu. Przez lata pojawiała się ona w wizjach planistów jako droga dla samochodów, czasami wraz z torowiskiem tramwajowym.

Do koncepcji budowy trasy tramwajowej powrócono w 2012 r.

Ul. Nowa Politechniczna ma być połączeniem między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

Czytaj więcej o przebiegu Nowej Politechnicznej

Od tej pory trwają miejskie konsultacje w sprawie opracowania projektu nowego połączenia.

- Wszystkie miejskie instytucje zaangażowane w przygotowanie projektu ul. Nowej Politechnicznej uznają ją za priorytet. Inwestycja została rekomendowana do szybkiej realizacji przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Wydział Programów Rozwojowych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Konsultacje między miejskimi agendami są niezbędne, ponieważ budowa ul. Nowej Politechnicznej wymaga koordynacji kilku innych inwestycji: kupna nowych tramwajów oraz budowy kilku innych dróg w mieście.

Chodzi m.in. o ul. Nową Bulońską Północną, dla której trwają już prace projektowe i która będzie zachodnim zakończeniem ul. Nowej Politechnicznej. Jej projekt ma uwzględnić budowę torowiska do skrętu w Nową Politechniczną, aby uniknąć niszczenia świeżo wykonanej nawierzchni. Podobne rozwiązanie zastosowano przy przebudowie skrzyżowania Kartuskiej, Łostowickiej i Nowolipie, gdzie już kilka lat temu wbudowano tory, dla budowanej dopiero teraz linii tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Czytaj też: Można projektować Nową Bulońską. Ulica połączy Jasień z Moreną

Oprócz Nowej Politechnicznej oraz Nowej Bulońskiej Północnej, rozważa się też budowę tramwaju wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej jako łącznik Nowej Bulońskiej Północnej z al. Havla zobacz na mapie Gdańska (niewykluczone, że tylko tramwajowy, bez jezdni).

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotuje dokumentację dla ul. Nowej Jabłoniowej [tzw. zachodniej - w stronę Szadółek i Rębowa - dop. red.] oraz Nowej Świętokrzyskiej. W obu przypadkach najpierw ma powstać koncepcja, która pokaże, czy w ciągu tych ulic jest potrzeba budowy tramwaju, a dopiero potem dokumentacja techniczna - dodaje Michał Piotrowski.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska

Gdyby powstały wszystkie te trasy tramwajowe, Zakład Komunikacji Miejskiej musiałby sprawić sobie co najmniej 33 nowe tramwaje do ich obsługi. To z kolei mogłoby wymóc budowę nowej zajezdni, która powstałaby na tzw. Moście Czerwonym, między Orunią i Olszynką. Gdyby zajezdnia nie powstała, tramwaje "nocowałaby" na pętlach lub innych placach postojowych.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Wszystkie te inwestycje komunikacyjne nie będą jednak możliwe bez pozyskania funduszy europejskich.

- Naszym celem jest skorzystanie z nich w latach 2014-2020. Realizacja inwestycji będzie zależna od wysokości pozyskanego dofinansowania - zastrzega Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

O ile oficjalnie mówi się o braku priorytetów, to w kuluarach głośno słychać, że ul. Nowa Politechniczna otrzyma drugi priorytet po Nowej Bulońskiej Północnej. I niekoniecznie wynika to z finansów, ale czystej logiki inwestycyjnej.

- W sytuacji, gdy środki UE na lata 2014-2020 będą przypuszczalnie ostatnim tak ogromnym wsparciem finansowym dla miast, wszystko predysponuje Nową Politechniczną, która łączy się z Nową Bulońską, jako tę trasę, która powinna być realizowana właśnie teraz. Relatywnie niskonakładowa ul. Nowa Warszawska oraz pozostałe trasy, zaczynające się od pętli, zyskają niższe priorytety - słyszymy od jednego z gdańskich urzędników.

Ale nawet, gdyby miastu udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych, niewykluczona będzie budowa ul. Nowej Politechnicznej wyłącznie jako trasy tramwajowej bez jezdni. Przyczyny są co najmniej trzy. Po pierwsze: budowa drogi jest bardzo droga. Po drugie: inwestycje w transport publiczny mają wyższy priorytet w nowym "rozdaniu" środków unijnych. Po trzecie: budowa ulicy, która "pompowałaby" samochody prosto do centrum Wrzeszcza, jeszcze bardziej zakorkowałaby centrum miasta.

- Obecnie rozważana jest budowa tylko trasy tramwajowej. Nie można jeszcze mówić o konkretnej wartości projektu - jego koszty poznamy po powstaniu dokumentacji przetargowej - dodaje Michał Piotrowski.

Na przeszkodzie tej inwestycji nie stanie nawet jej brak w studium i planach zagospodarowania przestrzennego. - Trasa tramwajowa mieści się w pasie jezdni, brak zapisu w planie o tramwaju nie stoi na przeszkodzie w jej realizacji - uspokaja Michał Piotrowski.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • Nie rozumiem

    Po co napędzają ludzkie nadzieje skoro prawdę mówiąc nie mają środków aby wprowadzić ten plan w życie. Tym bardziej, że ta koncepcja pojawiła sie kupę lat temu. Na mój skromny gust powinni wyjść z tą informają do ludzi, dopiero wtedy gdy faktycznie będą mieli na to wszystko pieniądze.

    • 8 8

  • Jak Sopot chce tramwajów, to niech je sobie sam zbuduje, a nie Gdańsk ma budować.

    • 3 4

  • Ogólnie pomysł ciekawy

    Ale ciekawe ile z tego jest zagraniem marketingowym nastawionym na wybory, czyli tak na prawdę marnowaniem publicznych pieniędzy na kampanię wyborczą. Co do tamtych budynków na Do Studzienki to nie są one za bardzo reprezentacyjne, a trzeba jakoś rozładować korek z Suchanina i Moreny, który ciągnie Sobieskiego i Traugutta.

    • 8 4

  • Bzdura

    Dlaczego wydaje się pieniądze na nowe trasy tramwajowe, anie remontuje się dróg obecnych. Nie sztuka wybudować, a to utrzymać, Na przykładzie dróg gdańskich widać, że to włodarzom wychodzi kiepsko,

    • 6 14

  • już za Niemca były projekty połączenia Wrzeszcza przedłużeniem do studzienki. żadna nowość.

    • 4 1

  • Co ze Stogami??? (3)

    Dlaczego o nie remontuje się Stogów????
    To torowisko się rozsypuje a latem jeździ tam masę turystów?
    Kiedy ktoś coś z tym zrobi?

    • 7 3

    • (2)

      W lipcu zaczną Ci torowisko remontować na Przeróbkę i do Kaczeńców czy gdzie tam, więc nie narzekaj.

      • 2 2

      • (1)

        Przeróbka to nie Stogi. A na Stogach torowisko jest w równie złym stanie, co na ulicy Siennickiej. A remontu torowisk na Stogach w planach nie ma.

        • 0 0

        • Oni kłamali by na wyborach wyszło na ich korzyść nie naszą

          • 0 0

  • Kiełbasa wyborcza (5)

    Kiełbasa wyborcza. Nie ma miejsc parkingowych w Gdańsku. Podczas wyborów proszę o tym pamiętać!!

    • 14 12

    • zapomniałeś dodać bezpłatnych, bo te płatne stoją puste jak np. parking na Rajskiej (4)

      • 6 1

      • (3)

        Dokładnie. Nie ma problemu z zaparkowaniem samochodu w Gdańsku, tylko oczywiście trzeba zapłacić, no ale jak chce się mieć samochód to jego utrzymanie kosztuje.

        • 6 2

        • Parkingi- gdzie?? (2)

          Oczywiście. Żeby osoby pod szpitalem wojewódzkim nie miały żadnych miejsc parkingowych. Osoby przyjeżdżają tu z całego województwa. Skandal. Kiedy będą bezpłatne parkingi??

          • 1 4

          • Bezpłatne parkingi to już przeszłość, next level to opłata za wjazd samochodem do centrum. (1)

            • 5 1

            • I wtedy "centrum" opustoszeje

              • 0 1

  • Budżet Obywatelski

    Kiedy będzie opublikowany harmonogram wykonalności projektów zwycięskich w Budżecie Obywatelskim 2013. Miało być podane to w maju i cisza. Nie wywiązali się z jednego, a już myślą o kolejnym. Absurd.
    Do tego chce się zmienić parytety i nie wiadomo dlaczego planuje się faworyzowania małych dzielnic?? Tam zagłosuje np. 10 osób i tak z urzędu będzie im przysługiwał budżet obywatelski. Dlaczego? Dlaczego faworyzować leniwe społeczności, a nie nagradzać aktywnych. Niech decyduje frekwencja podczas głosowania nad budżetem, to już sprawiedliwsze!! Kto ma większą dostaje więcej.

    • 1 4

  • Jakoś dziwnie wygląda ta mapa nowych torowisk, są pomysły jak miała by wyglądać przykładowa linia? I czy znowu będzie tyle przystanków, że autobus(a więc i samochód) poza 2-3 godzinami szczytu jedzie z południa do centrum 5-7 minut szybciej?

    • 2 3

  • Pełne Poparcie

    Bardzo dobry pomysł.. :)

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane