• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: projekt powstanie w dwa lata

Rafał Borowski
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Za dwa lata ma być gotowy projekt linii tramwajowej Nowa Politechniczna łączącej Morenę z Wrzeszczem. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy, gdyż umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Niewykluczone, że inwestycja będzie realizowana etapami, by w międzyczasie porozumieć się z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą mieć tramwaju pod oknami.



Jak często będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna to linia tramwajowa, która połączy Morenę z Wrzeszczem. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i wepnie się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace projektowe rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał.

Uzgodnienia trwały za długo



- Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję. - Pod koniec 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa dla inwestycji, którą przygotowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Złożono od niej odwołanie, które obecnie jest rozpatrywane przez GDOŚ.
Wspomniane odwołanie zostało złożone przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy nie zgadzają się na ułożenie torów przed ich budynkami. Tym bardziej, że zgodnie z pierwotną wizją inwestycji tramwaje miały dojeżdżać do al. Grunwaldzkiej pobliską ul. Do Studzienki. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że położony przy niej Dom Handlowy Jantar został wybudowany dość daleko od jezdni, aby nie kolidować właśnie z planowaną linią tramwajową.

Możliwość etapowania inwestycji



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, poinformowała, że kolejny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zostanie ogłoszony lada dzień. Zgodnie z harmonogramem otwarcie ofert nastąpi pod koniec stycznia, zaś projekt powinien być gotowy do końca 2022 r.

Oprócz trasy tramwajowej projekt musi uwzględnić również m.in. przebudowę istniejących ulic oraz budowę nowych ulic i tras rowerowych. Na uwagę zasługuje fakt, że wyłoniony w przetargu projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji. Ten zabieg ma na celu umożliwienie jak najszybszego rozpoczęcia budowy.

350-metrowy tunel wzdłuż ul. Wileńskiej



Zgodnie ze wspomnianą wcześniej koncepcją trasa Nowej Politechnicznej będzie częściowo przebiegać przez nieużytki, a częściowo w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane. Na Morenie jej początek będzie znajdował się na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina i Rakoczego. Co ciekawe, na wysokości ul. Wileńskiej tramwaje będą kursowały przez tunel.

- Dalej będzie prowadzić ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i  nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - uzupełnia Niezgoda.

Na fioletowo zaznaczony jest najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Miejsca

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • Nowa Politechniczna bez ulicy (4)

    co za bezsens urzędniczy
    Jak zablokować miasto? sprzedać działki przeznaczone na budowę ulicy.

    • 22 6

    • Dokładnie, tak samo ten akademik prywatny kto pozwolił - to jest więzienie!

      Tylko jaki i**ota Tobie to zaminusował?

      • 4 4

    • Mamy już XXI wiek. (2)

      Dziś inwestuje się w transport publiczny i rowerowy. Samochodom dziękujemy. Ich czas mija.

      • 5 10

      • Twój czas tutaj już dawno minął

        • 6 0

      • Transport publiczny i rowery są promowane przez osoby, które nie potrafią zrobić prawka.

        • 2 3

  • Od dziesięcioleci jest rezerwa terenowa pod ten tramwaj pod wiaduktem Rakoczego (6)

    Ale banda musiała coś wykombinować żeby wieloletni radny nie miał tramwaju pod domem.
    Tory w ciągu Wileńskiej w tunelu to katastrofa. Całkiem porządnie wykonane skrzyżowanie Jaśkowa/Rakoczego znowu zostanie całe zniszczone, tramwaj który tam będzie się wpinał totalnie zmniejszy przepustowość tego newralgicznego miejsca.
    Jakby ten tramwaj był pociągnięty wg. pierwotnej opcji to omijał by całą morenę (Piecki i Migowo jak ktoś się czepia), swój bieg zaczął by od Adamowicza w okolicy kościoła przy Myśliwskiej i wzdłuż Piekarniczej by schodził w dół koło sądu, Parku Technologicznego i dalej równolegle do Schuberta i Sobieskiego.
    Mieszkańcy świeżo wybudowanych zachodnio/południowych dzielnic szybciej by dojechali w ten sposób do Wrzeszcza, sami mieszkańcy moreny też by zyskali bo ruch by z się na Jaśkowej zmniejszył.

    • 49 6

    • Miasto ma już inny plan w związku z tymi terenami. (1)

      Miasto tzn. deweloperzy.

      • 17 1

      • czyli

        "miasto"...

        • 4 0

    • Kiedyś słyszałem że jak by tą trasę wybrali to tramwaj by woził powietrze.

      Ciężko nazwać jednak powietrzem całe osiedle na Piekarniczej (10000 osób), petentów sądu i pracowników Parku Technologicznego

      • 22 0

    • Oczywiście i przystanek przesiadkowy na i pod estakadą

      Trudno zrozumieć dlaczego ma być ten tunel. Przy tramwaju wzdłuż Sobieskiego przystanki przesiadkowe nad i pod estakadą koło sądu połączone schodami ruchomymi

      • 12 0

    • Dokładnie tak, ale gdańszczanie nie chcą logicznych rozwiązań

      chcą bzdur

      • 11 1

    • wariant inny niż pod waduktem Rakoczego do Al. Adamowicza śmierdzi wałkiem na kilometr

      • 13 0

  • To chyba będzie nominacja na konkurs "Szaleństwo Doskonałe"

    Projekt bez sensu. Wyrazy współczucia dla okolicznych mieszkańców.

    • 23 7

  • Mikołaj na Święta? To kiedy Nowa Świętokrzyska?

    Tłumaczy się, że lepiej budować po rezerwie od Budynia pod estakadą Rakoczego (wzdłuż Piekarniczej), a ci się uparcie chcą pchać naokoło przez Wileńską. Skopany linia przez Chełm nie jest nauczką?

    • 24 1

  • kupic mieszkania na wyspie spichzow i przesiedlic mieszkancow getta warszawskiego (1)

    ale urzednik chce budowac kosztem obywatwela a nie miasta.
    wyciera sobie potem twarz taki frazesem dobra wspolnego
    przypominam tutaj kto u kogo pracuje.

    • 12 5

    • przesiedl mózg do wiewiórki

      będzie czuł wie jak w domu. Nie o to chodzi tylko o fakt że przy do studzienki są wysiedlone kamienice pod tramwaj (pierwszy plan), które zostaną zburzone jak tramwaj pójdzie Getta. Działaki wtedy trafia na sprzedaż i pAN gÓRSKI będzie mógł postawić nowe kamienice :)

      • 4 1

  • (1)

    Kurcze no czy te władze miasta są jakieś nierozumne? Kto normalny chciałby mieć tramwaj pod oknem??

    • 12 13

    • A kto by nie chciał?

      • 2 0

  • Spokojnie (1)

    Trasa powstaje od lat 30 XX wieku. Jest szansa ze nie dozyjemy tej drogi ;)

    • 22 1

    • To nie ta trasa. Z tamtych lat projekt jest linii z Wrzeszcza do Gdańska przez Suchanino.

      • 0 2

  • Urzedasy bez szans

    Uzgodnienia w zdiz wloka sie miesiacami

    • 3 1

  • Rozmawiać z właścicielami, a nie mieszkańcami

    • 9 6

  • Getta Warszawskiego

    Szkoda mi tej ulicy.....Tam znajdują się bardzo ładne kamienice. Sama ulica jest wąska.
    Tramwaj powinien iść Do Studzienki, ale tam z tego co wiem, chodziło o kamienicę na rogu...
    Ktoś chciał bardzo duże pieniądze za nią i miastu taniej było puścić to przez Getta

    • 31 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane