• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: projekt powstanie w dwa lata

Rafał Borowski
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Za dwa lata ma być gotowy projekt linii tramwajowej Nowa Politechniczna łączącej Morenę z Wrzeszczem. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy, gdyż umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Niewykluczone, że inwestycja będzie realizowana etapami, by w międzyczasie porozumieć się z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą mieć tramwaju pod oknami.



Jak często będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna to linia tramwajowa, która połączy Morenę z Wrzeszczem. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i wepnie się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace projektowe rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał.

Uzgodnienia trwały za długo



- Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję. - Pod koniec 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa dla inwestycji, którą przygotowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Złożono od niej odwołanie, które obecnie jest rozpatrywane przez GDOŚ.
Wspomniane odwołanie zostało złożone przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy nie zgadzają się na ułożenie torów przed ich budynkami. Tym bardziej, że zgodnie z pierwotną wizją inwestycji tramwaje miały dojeżdżać do al. Grunwaldzkiej pobliską ul. Do Studzienki. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że położony przy niej Dom Handlowy Jantar został wybudowany dość daleko od jezdni, aby nie kolidować właśnie z planowaną linią tramwajową.

Możliwość etapowania inwestycji



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, poinformowała, że kolejny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zostanie ogłoszony lada dzień. Zgodnie z harmonogramem otwarcie ofert nastąpi pod koniec stycznia, zaś projekt powinien być gotowy do końca 2022 r.

Oprócz trasy tramwajowej projekt musi uwzględnić również m.in. przebudowę istniejących ulic oraz budowę nowych ulic i tras rowerowych. Na uwagę zasługuje fakt, że wyłoniony w przetargu projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji. Ten zabieg ma na celu umożliwienie jak najszybszego rozpoczęcia budowy.

350-metrowy tunel wzdłuż ul. Wileńskiej



Zgodnie ze wspomnianą wcześniej koncepcją trasa Nowej Politechnicznej będzie częściowo przebiegać przez nieużytki, a częściowo w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane. Na Morenie jej początek będzie znajdował się na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina i Rakoczego. Co ciekawe, na wysokości ul. Wileńskiej tramwaje będą kursowały przez tunel.

- Dalej będzie prowadzić ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i  nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - uzupełnia Niezgoda.

Na fioletowo zaznaczony jest najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Miejsca

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • Idealny przykład niekompetencji urzędasów !A wystarczyło by zamiast tramwaju zwykły buspas dla autobusów i nie było by (3)

    Mieszkancy protestujący mają racje .Nikt nie chce pod oknem mieć hałasującego tramwaju !!
    Ale urzędasy jak zawsze dbają by wszystko trwało jak najdłużej!! A tunel to już zupełnie poroniony pomysł zwiększający tylko koszty 4 krotnie!!
    Ale takie cyrki tylko w Polsce.
    Tramwaj od dawna jest przeżytkiem i jak zawsze w Gdańsku dzień bez awarii tramwaju to dzień stracony a jeden staje blokując potem wszystkie!
    teraz wyobraźcie sobie ,że gdyby zamiast tramwaju był buspas to ta trasa była by w przyszłym roku juz oddana do użytku!!A tam może będzie najwcześniej za 5 lat i będzie kosztować wielokrotnie więcej!

    • 13 10

    • przestań się już produkować z tymi kretyńskimi postami o autobusach (1)

      nikt rozsądny w centrum miasta nie pcha autobusów, to dobre na przedmieścia.

      • 2 3

      • Kretynie autobusy są wszędzie i jest ich wszędzie coraz więcej

        • 1 2

    • Buspas w jedną buspas w drugą i spawa się rozwiąże

      a kierowcom zostanie Jaśko Dolina, chyba, że tam też zrobić buspasy?

      • 0 0

  • Pytanie (3)

    Czy w trójmieście jest ulica Piłsudskiego

    • 2 5

    • nie wiem

      • 0 4

    • A dlaczego nie ma ?

      • 1 3

    • w Trojmiescie to jest, aleja to chyba nawet wiecej niz ulica

      • 2 0

  • Bohaterów Getta (1)

    Jest zbudowana na wodach potoku. Większość budynków stoi na palach. Ruch tramwajowy w tym miejscu wszystko rozwali może nie od razu, ale z czasem. Nie mieszkam tam ale mieszkańcy tej ulicy mają rację.

    • 21 5

    • Te budynki i tak są do rozbiórki. Podłoże będzie zmodernizowane

      • 4 4

  • jedźcie do Dublina (1)

    gdzie 20 lat temu wybudowano pierwsze linie tramwajowe przez centrum miasta. Tam można, bo włodarze odpowiadają za podjęte decyzje!

    • 8 4

    • u nas w centrum zaś likwiduje się tramwaje - patrz ul Łąkowa. Poznań wybudował linie szybkiego tramwaju i świetnie to się sprawdza. W Gdańsku zaś to nie przejdzie i musi powstać SKM. W Warszawie powstaje linia na Wilanów. Tutaj taka trasa byłaby za długa(konkretnie Nowa Jabłoniowa i Przywidzka) i lepiej zrobić Buspas. W wielu miastach powstają zajezdnie zabytkowe gdzie są składowane pamiątki i tabor. W Gdańsku zamiast tego lepiej zrobić garaż z parkingiem. Dalej wymieniać? Na Orunię nie powstanie linia tramwajowa bo rzekomo będzie się dublowała z pociągami(docelowo SKM choć nie wiadomo kiedy) ale jednocześnie nie przeszkadza to istnieniu obok siebie SKM i tramwaju aż do Zaspy

      • 3 3

  • w (1)

    glupota .nowa politechniczna miala przebiegac za kosciolem n bulonskiej miedzy sadem a Belgradzka pod estakada w strone morenowej i wilenska jest pozostawiony po to pas .wpinac droge przy mc i budowac tunele za gruba kase i lac betony dalej namorenie a teren kory jest sory zaraz byl bo sie sprzeda dewelopera atrakcyjne tereny cwaniacto

    • 21 5

    • najśmieszniejsze że nawet trwamwaj na Al Adamowicza ma przystanek "Nowa Politechniczna" - bo tam właśnie od kilkudziesięciu lat

      planowano jej przebieg. Ale jakiś urzędas musiał przelobbować wariant niekorzystny dla Zachodu/Południa (szybszy dojazd do Wrzeszcza) i Moreny (mniejsze korki) ?

      • 5 1

  • Nikomu nie potrzebna inwestycja w tym kształcie (1)

    Nowa Politechniczna z tramwajem miała iść przez Schuberta i pod estakada wzdłuż piekarniczej. Teraz dostaniemy na maxa droga inwestycje z tunelem i czas podróży pewnie znów śmiesznie długi. W Gdańsku nie ma komu przeprowadzać inwestycji z głową. Najcenniejsze tereny są przewidziane dla deweloperów. Zrobią powtórkę z żenującej al. Adamowicza, gdzie tramwaj co chwilę się zatrzymuje.

    • 28 2

    • Dosyć zajeżdżania Schuberta!! Proszę bardzo puścić drogę bogaczom pod oknami, za ogrodami Schuberta, tj Edisona, Nobla, Wolta i inne. Mieszkał tam kiedyś pan Kurski. Droga od 30 lat jest przygotowana a bogacze od lat bojkotują plany. Za dużo ważniakow tam mieszka.

      • 0 0

  • upór godny lepszej sprawy (1)

    Czyje interesy powodują, że promowane jest tak pokracze rozwiązanie.
    Dlaczego nie Rakoczego, dlaczego nie Smoluchowskiego...?!

    • 14 4

    • Dziewięć liter - pierwsza "D", ostatnia "R"...

      • 3 1

  • Trasa powinna pójść wzdłuż Potokowej i Wyklętych. (4)

    Skróciłoby to dojazd do Wrzeszcza

    • 15 3

    • PKM jest. Dublujesz linię. (3)

      • 0 6

      • i co?

        z tego...? to tylko pretekst
        Ten tramwaj mógł przekraczać magistralę kolejową i komunikować część miasta, której nigdy PKM nie dosięgnie.

        • 1 1

      • A plany Nowej Abrahama i tramwaj w rezerwie wzdłuż PKM to nie dublowanie lini?

        • 0 0

      • byłaby

        gdyby był "wspólny bilet" - a tak to psu na budę ten wylany beton...

        • 1 0

  • ten projektowany objazd PG to bez sensu

    PRL bis? czy co?

    • 11 4

  • Złe priorytety w budowie tramwaju-lepiej było połączyć Pętlę Ujeścisko do linii z Łostowic

    Tak mieszkańcy Jabłoniowej uzyskaliby szybkie połączenie tramwajem chociaż ze Śródmieściem Gdańska.
    Zrealizowana inwestycja to klapa. Łączy jedno zad*pie - Jabłoniową - z drugim - Moreną. :-))).
    Zgadzacie się z moją opinią?

    • 13 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane