Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Miasto ubiega się o 260 mln zł dofinansowania unijnego na budowę Nowej Politechnicznej. Trasa tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza ma kosztować 800 mln zł. Budowa powinna się rozpocząć w drugiej połowie 2025 i potrwać nawet do 2029 roku.
Skąd miasto weźmie 540 mln zł?
Koszty mogą przyprawić o ból głowy. Według szacunków cała 3,5-kilometrowa trasa, która zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej Doliny, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ma kosztować 800 mln zł.
Dofinansowanie wyniesie 260 mln zł, skąd pozostałe 540 mln zł?
- W Wieloletniej Prognozie finansowej zabezpieczyliśmy środki na ten cel - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Przypomnijmy, że 15 lat temu budowa 18-kilometrowego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztowała ponad 716 mln zł. Wiadomo, że tych kwot nie można dzisiaj porównywać, chodzi jednak o oddanie skali przedsięwzięcia.
Nowa Politechniczna: harmonogram działań:
- projekt wykonawczy - jesień 2024,
- przetarg na budowę - I kwartał 2025,
- rozpoczęcie budowy - II połowa 2025,
- koniec prac - 2029.
Mieszkańcy wciąż protestują w sprawie przebiegu linii
Informacja o złożeniu wniosku o dofinansowania odbyła się w cieniu kolejnego protestu mieszkańców Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy zarzucają miastu, że na siłę forsuje wariant przebiegu linii tramwajowej przez ich wąską ulicę. A teraz jeszcze kilkukrotnie wzrosły koszty tego "ekonomicznego" wariantu.
Mają też szereg innych wątpliwości.
- Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie w programie FENIKS, które wymaga partycypacji społecznej. A w sprawie wariantu i samego przebiegu trasy nie przeprowadzono żadnych konsultacji - przekonuje Jakub Marchwicki, mieszkaniec ulicy. - Natomiast pojawiają się coraz to nowe projekty ogólnomiejskie lub niedotyczące tej konkretnie trasy, które miasto stara się podciągnąć pod "konsultacje społeczne".
Drugi temat to błędy w projekcie budowlanym, które już zostały ujawnione i dotyczą m.in. przebiegu tramwaju w znaczącej bliskości budynków użyteczności publicznej.
Miasto zapowiada spotkania z mieszkańcami każdego odcinka
- Jesienią będziemy znali wszystkie szczegółowe rozwiązania dotyczące technologii prowadzenia robót. Już teraz zapowiadamy serię regularnych spotkań z mieszkańcami każdego odcinka trasy - deklaruje wiceprezydent Grzelak. - Powołamy radę naukową, która będzie analizowała wnioski mieszkańców. Chcemy móc odpowiedzieć na wszystkie ich obawy.
Protestujący nie kryją zdziwienia, że dopiero na tak zaawansowanym etapie jest mowa o konsultacjach.
Nowa Politechniczna w liczbach:
- 7 nowych przystanków tramwajowych, w tym PAT przy przychodni Morena,
- 19 nowych tablic informacji pasażerskiej,
- 14 nowych lokalizacji parkingu B&R w tym 147 miejsc parkingowych (82 ogólnodostępne, 65 MEVO),
- 8414 m nowej infrastruktury tramwajowej (3,6 km nowej trasy),
- 2800 m przebudowy i rozbudowy infrastruktury pieszej i drogowej,
- 4830 m nowej infrastruktury rowerowej,
- 18 przebudowanych skrzyżowań,
- nowy tunel tramwajowy (280 m) w ulicy Wileńskiej,
- przebudowa odcinków Potoku Królewskiego,
- budowa i przebudowa sieci kanalizacji deszczowej, ciepłowniczej, gazowej, wodociągowej, sanitarnej, teletechnicznej oraz elektrycznej.
Co w sprawie tramwaju? (33 opinie)
Czy coś na ten temat wiadomo? Czy spółdzielnia mieszkaniowa coś w tym temacie działa?. Czy miasto informuje o takim zagrożeniu? Skąd w ogóle u kogoś taka wiedza?
Czy coś na ten temat wiadomo? Czy spółdzielnia mieszkaniowa coś w tym temacie działa?. Czy miasto informuje o takim zagrożeniu? Skąd w ogóle u kogoś taka wiedza? Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (373) ponad 10 zablokowanych
-
2024-07-12 11:32
Metro (24)
Tylko metro, mamy 2024 rok i zero metra w mieście. Jak w Kalkucie.
- 38 34
-
2024-07-12 11:34
(1)
Podniosą cenę za wodę i ścieki i będą pieniądze na tramwaj. Przecież wodociągi należą do Miasta.
- 10 3
-
2024-07-12 17:50
Może być i metro, ale pod warunkiem, że będą przejścia dla pieszych
i kontrpasy dla rowerów
- 1 0
-
2024-07-12 11:38
(4)
Naprawdę chcesz pół rozkopanego masta dla jakiegoś metra?
- 4 7
-
2024-07-12 11:45
Ja chcę (3)
Bo tylko metro (średnia prędkość 40km/h) jest prawdziwą alternatywą dla samochodu (32km/h). Tramwaj jadący 17km/h nie jest i nie będzie alternatywą dla samochodu. Często nawet rower jest szybszy od tramwaju co świadczy tylko o tym, że dalszy rozwój sieci tramwajowej to wyrzucanie kasy w błoto.
- 14 7
-
2024-07-12 11:47
Takie projekty to dopiero po jakimś katakliźmie
kolejnych zniszczeniach wojennych czy coś...
- 2 6
-
2024-07-12 12:41
NIezła średnia
Z Jasienia do OBC, nową Adamowicza, jedzie się pół godziny. A to 10km. Średnia samochodem jest 20km/h, a nie 32.
- 1 4
-
2024-07-12 12:58
Dlatego zrobią buspasy, antyzatoki autobusowe, czerwoną fale i naziemne przejścia. JAk całe miasto zakprkują to nie będzie wyboru
- 9 2
-
2024-07-12 11:40
Nie da się (4)
Nie da się wybudować metra w Gdańsku bo zaleje od morza d-_-b
- 4 6
-
2024-07-12 14:49
w Barcelonie metrem dojedziesz na plażę ;)
- 3 1
-
2024-07-12 15:12
Są tacy co o tym nie wiedzieli (1)
No metro w Barcelonie co 4 min
- 2 0
-
2024-07-12 23:01
Nawet co 1,5 minuty
- 1 0
-
2024-07-12 18:04
Amsterdam stoi na skale
To dlatego tam łatwo było zbudować metro
- 1 0
-
2024-07-12 11:40
w Gdansku nie potrafili schodow ruchomych przy PKS naprawic przez 10 lat. A co my tu o metrze gadamy?
- 17 2
-
2024-07-12 11:41
(1)
Nie ma gruntu na metro. Spróbuj zbudować metro na plaży.
- 5 7
-
2024-07-12 14:51
a od kiedy to jest problem, jakby nie było już miast w których dojedziesz metrem nad morze.
- 2 2
-
2024-07-12 11:41
(2)
W ogóle to ta trasa nie byłaby potrzebna gdyby PKM jeździła co 2-3 minuty jak metro w każdym normalnym mieście.
- 14 0
-
2024-07-12 11:43
(1)
SKM to takie naziemne metro. W Oslo też jest naziemne i ma się świetnie
- 10 1
-
2024-07-12 18:07
SKM nie jest metrem
Bynajmniej nie dlatego że nie jest naziemne (połowa linii metra w Londynie czy Amsterdamie też biegnie nad ziemią)
- 2 0
-
2024-07-12 11:47
(1)
SKM jest u nas metrem. Cechą metra nie jest jeżdżenie podziemiami, a niezależność od pozostałego ruchu. To, czy przebiega ono pod, na czy nad ziemią nie ma najmniejszego znaczenia.
- 11 2
-
2024-07-12 18:06
SKM nie jest metrem
Nie ma wagonów umożliwiających szybką wymianę podróżnych i kursuje zbyt rzadko.
- 2 0
-
2024-07-12 11:56
metro w Gdańsku będzie jedyne w swoim rodzaju, czyli wodne metro
- 2 2
-
2024-07-12 15:27
wystarcza buspasy koszt 200mln ale to zatanio!
- 1 1
-
2024-07-12 18:03
W Kalkucie jest metro (1)
- 1 1
-
2024-07-12 23:06
Sprawdziłem. Masz rację.
- 1 0
-
2024-07-12 11:34
(14)
Ten tramwaj powinien być poprowadzony przez Politechnikę, ulicą Siedlicką. Tutaj ten dolny wariant jest bez sensu.
- 43 23
-
2024-07-12 11:50
(6)
Ten cały wariant jest bez sensu. Wyważanie otwartych drzwi... skoro już to kiedyś obmyślono zostawiając odpowiednią rezerwę terenową od Jantaru do Wolkowyskiej na morenie. I nic nikomu bu nie przeszkadzało... ale znaleźli się obecni "mądrzejsi" ze swoją wizją, którą opracowują już ładnych parę lat dopychajac ją kolanem... na dole przeciw mieszkańcom, na jaskowej dla dewelopera, a dla moreny nic to nie zmieni bo korek będzie na bulonskiej i tak ale większy. Co innego gdyby na wysokości Wolkowyskiej odchodziła Politechniczna z tramwajem za planu dawno już obmyślonego.
- 16 4
-
2024-07-12 11:56
(5)
Pomysłu z puszczeniem tramwaju na Morene (z tym tunelem) bym tak całkowicie nie negował pozwoli na komunikacje mieszkańcom Moreny, idzie koło liceum XX. i polączy z istniejącą linią. Moze można by dac drugą nitkę po starej trasie.
- 2 5
-
2024-07-12 12:04
(3)
I co z tego że przy XX? Przecież tramwaj jest na głównym ciągu Rakoczego-Nowolipie od którego są dwa przystanki autobusem do Dobrowolskiego. Przez takie prowadzenie dublujemy tramwaj od warneńskiej do lawendowego zysk z tramwaju mały tak tramwaj szedł by koło trzy lipy, przy sądzie
i piekarniczej az do wolkowyskiej.- 5 1
-
2024-07-12 12:11
(2)
Niekoniecznie dublujemy, istniejące połączenie jest do głównego a tu do Wrzeszcza, dla mnie to bardziej uzupełnienie. Natomiast nie widze powodu dla którego nie możnaby w przyszłości zrobić odgałęzienia starym śladem
- 2 4
-
2024-07-12 12:35
(1)
Dublujemy już od warneńskiej do lawedowego czyt. zezrozuminiem
- 1 1
-
2024-07-12 12:43
Istniejąca linia biegnie z głównego na lawendowe. Projektowana obecnie prowadzi z wrzeszcza na morene i na łączy się z istniejącą. Jakie dublowanie?
- 1 1
-
2024-07-12 12:25
jest to całkowity bezsens
forsowany jedynie chciwością urzędników śliniących się na tereny rezerwy przy sądzie.
- 5 6
-
2024-07-12 11:52
(3)
Nie bedzie isc przez Politechnike bo za duze drgania beda od tramwaju i urzadzenia badawcze nie beda mogly pracowac
- 8 2
-
2024-07-12 11:59
(1)
Tak, a na zabytkowe kamienice na Do Studzienki posadowione na palach to nie wpłynie.
Politechnika chciała dać jakiś argument to wymyśliła drgania.
Mają duży teren mogą przenieść to labolatorium dalej.- 5 11
-
2024-07-12 12:11
Jeżeli masz sprzęt wrażliwy na kichnięcie w sąsiednim pokoju to odsuwasz źródło drgań
Zabytkowa kamienica przy tramwaju nie ucierpi. Co najwyżej szyby będą grać jeżeli były źle wstawione
- 4 6
-
2024-07-13 15:24
Teren pod tramwaj pod Rakoczego był przygotowany w XX wieku.
Państwowa politechnika położyła łapę na terenie i ul.Siedlicka została zamknięta dla miasta i mieszkańców. Szybko wybudowano w pobliżu laboratoria i dlatego jest taki głupi przebieg tramwaju.
- 0 0
-
2024-07-12 15:22
Czemu o komunikacji w Gdańsku
decydują ludzie którzy z niej nie korzystają?
P.S. darujcie sobie te marne z zdjęcia z tramwaju przed wyborami. Myślicie że ktoś uwierzył?- 4 1
-
2024-07-12 15:28
Tam tramwaju nie powinno byc wcale najlepsze rozwiazanie to buspasy! koszt znikomy i juz mozna przystapic do realizacji
- 2 1
-
2024-07-13 16:02
Wolą omijać niż się dogadać!
W obecnym wariancie tracimy wszyscy - dluzszy czas jazdy, dalej od dużego generatora ruchu jakim jest politechnika, to po prostu nie może się udać w tym kształcie.
- 0 0
-
2024-07-12 11:36
(11)
Miasto potrzebuje tej linii na tu i teraz. No i jak już wydawać setki milionów to na takie sensowne inwestycje a nie np. kunszt itp.
- 78 43
-
2024-07-12 12:03
Więcej sensu miałoby przedłużenie linii Potokową do Słowaka i dalej w dół (4)
mieszka tam dużo ludzi, jest to główny ciąg komunikacyjny i miejsca na tramwaj także jest dość - nie rozumiem pchania się przez Polibudę.
- 17 6
-
2024-07-12 12:19
Też nie, wszak na polibudę nikt nie dojeżdża (1)
- 2 5
-
2024-07-12 18:14
Polibuda ma już tramwaj i SKM
- 6 1
-
2024-07-12 12:25
A jak to wepniesz w Grunwaldzką? (1)
Byłeś w ogóle kiedyś na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej ze Słowackiego?
- 5 5
-
2024-07-12 18:34
przesiadką
To "wpięcie" do niczego nie jest potrzebne. Tramwaj to nie taksówka...
Jedyny sens takiej linii tramwajowej to komunikacja terenów po drugiej stronie torów.- 2 2
-
2024-07-12 12:37
No właśnie sam nie wiem czy ta linia jest tak potrzebna
porównujac np do tunelu pod pachołkiem
- 5 3
-
2024-07-12 12:40
Lub wyburzenie wiaduktu na elbląskiej
- 5 1
-
2024-07-12 14:33
Za 800 milionów ?
Grubo za tą kasę można całą dzielnicę w Gdańsku zrobić.
- 10 1
-
2024-07-12 15:29
to projekt wyjatkowo szkodliwy powinien byc tylko wyłacznie buspas zamiast torowisk w całym miescie
- 7 3
-
2024-07-12 18:28
Miasto nie potrzebuje tej linii i nie będzie jej potrzebować...
Jej potrzebuje paru cwaniaków z okolic zarządu miasta.
- 6 3
-
2024-07-13 00:34
miasto potrzebuje tego jak dziury w moście!
Tramwaje to przeżytek. Blokują ruch innych pojazdów, psują się i blokują nawzajem. Trasy nie da się łatwo zmienić. A do tego hałas i niszczenie budynków. Miały sens 100 la temu, gdy nie było lepszych środków transportu - teraz mamy metro (lub szybką kolej) i buspasy - to jest jedyny sensowny kierunek inwestycji. Budowanie kosztownych w realizacji i utrzymaniu tras tramwajowych (tory, trakcja, światła) które duplikują te autobusowe to wywalanie pieniędzy w błoto. Kosztem jednej takiej trasy można by np. zrobić tunel pod pachołkiem i jeszcze parę wiaduktów, nie mówiąc o buspasach.
- 3 4
-
2024-07-12 11:37
Co na to pan Błaut?
- 9 1
-
2024-07-12 11:37
Bezsensowna inwestycja (17)
Bardzo negatywny odbiór społeczny (Boh. Getta), dalsza betonoza moreny, trasa dubluje się z autobusami i linią 12 , zniszczenie ROD, parku królewskiego . Odstąpić od realizacji natychmiast.
- 92 60
-
2024-07-12 11:40
(1)
Zniszczenie ROD to będzie głównie dzięki budowie zbiornika retencyjnego.
Reszta argumentów bez sensu- 16 7
-
2024-07-12 15:50
Zobacz sobie zdjęcia moreny przed budową lini tramwajowej, a jak wygląda teraz od wiaduktu do nowych wieżowców sam beton, a było zielono.
- 6 2
-
2024-07-12 11:42
(4)
Bardzo pozytywny odbiór społeczny. Mieszkańcy jednej ulicy nie mają prawa terroryzować całego miasta.
- 23 22
-
2024-07-12 11:50
(3)
Nazwa ulicy sugeruje co zrobić z jej mieszkańcami, bo się im nie podoba?
- 7 15
-
2024-07-12 12:10
(1)
Aha, a może jeszcze zaproponujesz wsadzenie ich do bydlęcych wagonów i ostateczne rozwiązanie, co hejterze?
- 13 6
-
2024-07-12 23:05
Tak
jeżeli im się nie podoba to do lasu niech się wyprowadzą
- 1 4
-
2024-07-12 12:31
Głupszego komentarza dawno nie czytałem.
Zastanów się zanim coś napiszesz. A najlepiej zamilknij.
- 5 6
-
2024-07-12 13:28
Chciałeś chyba napisać... (1)
bardzo potrzebna inwestycja. Bez niej budowanie tras tramwajowych na południu Gdańska, które i tak potem będa musiały jechać bez wyjątku przez centrum będzie bez sensu, bo tramwaj nigdy nie stanie się realną alternatywą dla samochodu.
- 8 11
-
2024-07-13 10:16
"nowa" Abrahama i "Wyklętych"
miały ten problem rozwiązać...
Ale je spieprzono.
Poza tym, masz szansę przesiąść się na SKM, tylko "zapomniano" zrobić "coś", co będzie ze Środmieścia jechać na Południe- 2 0
-
2024-07-12 13:59
Udać się do psychiatry natychmiast ! (1)
- 1 2
-
2024-07-12 15:30
bo tobie powiedzieli ze juz za późno na leczenie L(
- 1 0
-
2024-07-12 15:29
Dokladnie tak tam sa potrezebne buspasy tramwaj niema zadnych zalet autobus jest jego pozytywnym przeciwienstwem
- 3 2
-
2024-07-12 16:09
Co (2)
Jakie dublowanie się z autobusami i linią 12? Weź sprawdź rozkłady albo się przejdź Wileńską zanim bzdury wypiszesz w internecie. Przecież wszystkie autobusy do wrzeszcza jadą jaśkową doliną. Z kolei linia 12 na skrzyżowaniu Rakoczego z Jaśkową doliną jedzie dalej w kierunki Kartuskiej.
Efekt jest taki, że jak ktoś pracuje np. na Klonowej i mieszka na Rakoczego to komunikacja publiczna nie jest żadną alternatywą dla samochodu, bo jadąc jaśkową doliną autobusy stoją w tych samych korkach co samochody - jesteśmy skazani na te autobusy. Polecam się przejechać autobusem jaśkową doliną spod manhattanu i dojechać do Dobrowolskiego w godzinach szczytu. Bardzo chętnie posłucham wtedy opinii, że tramwaj niepotrzebny - przecież przejechanie jaśkowej doliny w pół godziny zatłoczonym autobusem to sama przyjemność.
Bezpośrednie połączenie tramwajowe Moreny z Wrzeszczem to jest minimum cywilizacyjne obecnie. To powinno być zrobione 10 lat temu co najmniej. Komunikacja autobusowa może se istnieć samoistnie tylko w miejscach, gdzie linia tramwajowa jest niemożliwa do wykonania lub skrajnie nieopłacalna. Obecnie nie ma w Gdańsku sensownego połączenia tramwajowego lwiej części dolnego tarasu z górnym. Mieszkając na Myśliwskiej trzeba zatoczyć koło i dojechać do centrum Wrzeszcza przez Gdańsk Główny.
Naprawdę Twoim zdaniem to jest bezsensowna inwestycja? Ludzie, co z wami? Kto plusuje ten komentarz w ogóle?- 8 9
-
2024-07-13 10:13
tak, jest bezsensowana
Bezsensowna i szkodliwa bardziej niż tramwajowa estakada w Brętowie.
I wspierana matactwami jak likwidacja dogodnych połączeń autobusowych.
Na przykład 142.
Jeżdżę tam codziennie.
Autobusem.- 2 1
-
2024-07-15 08:23
taa... tramwaj pod kazde mieszkanie...
Minima sa do spelnienia na Oruni, Olszynce i Poludniu a nie na wypakowanym komunikacja Migowie i Pieckach...
I o normach wspominasz, cywilizacyjnych w odniesieniu do miejsc gdzie nowa "cywilizacja" zawitala...
Cywilizacja chowu klatkowego.- 0 0
-
2024-07-12 20:34
wystarczyłoby zrobić tam buspas
- 2 0
-
2024-07-13 09:26
teren o ktorym piszesz czeka od lat 30 stych ubiegłego wieku
miala to byc linia z Wrzeszcza przez Do Studzienki ( wszystkie domy stajace po jej prawej stronie maja pozwolenie czasowe )pzez Suchanino do szpitala kolejowego . Cała ulica Powstanców Warszawskich to teren przygotowany pod tramwaj . Nie zbudowano jej spowodu kryzysu z lat 30 stych i tak czeka do dzis
- 1 0
-
2024-07-12 11:38
Postawiono parking dwupoziomowy przy dworcu a na całej trasie mają być tylko 82 miejsca postojowe dla rowerów?
- 14 10
-
2024-07-12 11:40
Miasto Gdańsk pięknieje w oczach (8)
Jestem pod wrażeniem gdy wracam do Gdańska i widzę jak szybko wszystko się zmienia. Niesamowicie jest wracać tak raz do roku lub raz na dwa lata i nie poznawać dzielnic bo tak się rozbudowują. Południe Gdańska to już w ogóle jestem w szoku jakie trasy , jakie tramwaje wszędzie niesamowita sprawa.
- 69 112
-
2024-07-12 11:47
Za mało, za wolno, błędy przy inwestycjach. Trzeba budować z głową a nie cokolwiek byle było.
A południe Gdańska to zbrodnia na planowaniu przestrzennym.- 22 10
-
2024-07-12 11:56
zgadzam się. w 45 opuściłem moje miasto i zawsze jak przyjezdzam widać, jak wiele zmian nastapiło.
oczywiście wszystko by szybciej się ogarniało gdyby miasto po 45 była nadal nasze
- 5 10
-
2024-07-12 12:11
Ja mieszkałem (1)
W Gdańsku 10 lat temu i jak teraz przyjeżdżam to widzę naprawdę różnice w porównaniu do innych europejskich miast nasze rozkwitają jak grzyby po deszczu
- 9 8
-
2024-07-12 16:46
gdzie kwitną grzyby?
- 5 0
-
2024-07-12 12:59
Jak tu nie mieszkasz to niby pięknieje
jak mieszkasz, to widzisz, jak dziadowska jest lokalna władza
- 10 7
-
2024-07-12 13:07
Brawo Anno, a teraz możesz iść życzyć smacznej kawusi pani prezydent na jej profilu FB. Serdeczności!
- 8 1
-
2024-07-12 13:40
Olka przestań podszywać się pod innych w komentarzach. Same ochy i achy... Weź się lepiej do roboty!!!!
- 8 1
-
2024-07-12 15:31
trolu ty sie podpisujesz raz za kobiete innym razem za faceta twoje bezrozumne wazeliny łatwo rozpoznac
- 2 0
-
2024-07-12 11:40
Niech mi to ktoś logicznie wytłumaczy (90)
W jaki sposób lepszy jest przebieg przez Bohaterów Getta niż przez Do Studzienki w sytuacji, gdy kiedyś tramwaj pójdzie prosto przez Miszewskiego?
Przecież w wariancie Bohaterów Getta trzeba będzie wykonać dwa skręty na obleganych skrzyżowaniach, a w przypadku Do Studzienki tramwaj by jechał prosto.- 359 76
-
2024-07-12 11:42
Kasa misiu kasa. Chyba jestes dorosly i wiesz
ze nie wybiera sie nataniej tylko tak zeby odpowiednie osoby zarobily. A ze nie jest to logiczne? Tym gorzej dla logiki.
- 23 16
-
2024-07-12 11:43
(14)
To ma poniekąd sens z przyczyn warunków ruchu. Podobno gdy do istniejącego skrzyżowania dodamy tamwaj mogą być problemy z przepustowością.
- 10 11
-
2024-07-12 11:52
(2)
Właśnie podobno... są analizy?
- 6 5
-
2024-07-12 12:02
(1)
Niby było wiele analiz, tylko tak jak to z analizami, co dasz do modelu takie wyniki dostaniesz
- 9 3
-
2024-07-12 16:56
zależy kto zleca
- 2 1
-
2024-07-12 12:09
Jeśli pomyślą ze światłami nie będzie problemów (3)
Koszt tej budowy jest na tyle duży, że całe skrzyżowanie powinno być pod to zmodernizowane
- 5 14
-
2024-07-12 12:15
To jasne ale nie poszalejesz z projektowaniem z wzgledu na istniejaca zabudowe
- 3 2
-
2024-07-12 12:18
"Jeśli pomyślą ze światłami nie będzie problemów" (1)
ile siedzisz w branży?
- 14 3
-
2024-07-12 12:33
odkąd przeczytałem ten artykuł, a co?
f
- 9 4
-
2024-07-12 14:14
Tam od dawna jest jeden wielki problem z przepustowością.
- 8 0
-
2024-07-12 16:31
(2)
no to przypatrzmy się centrum i paraliż skrzyżowania na węźle Hucisko. Jakoś nikt nie proponuje puszczenia połowy tramwajów ul 3 Maja tylko prawie wszystkie muszą jechać do dworca. Pomysły? rozbudowanie węzła Hucisko! a tutaj? strach przed paraliżem na Grunwaldzkiej mimo iż się ją zwęża!
- 7 1
-
2024-07-12 18:58
(1)
Wlasnie dlatego czesc jednak jedzie przez 3 maja a i z tym jest płacz
- 0 0
-
2024-07-12 19:25
część czyli dwa?
- 0 0
-
2024-07-12 16:54
tramwaj powinien przecinać Grunwaldzką na wysokoości Miszewskiego (1)
najlepiej poniżej linii w Grunwaldzkiej, tym bardziej, że do Manhatanu jest spore wzniesienie i można by złagodzić spadek
- 0 2
-
2024-07-12 18:22
jego tam...
nie powinno być...
Przebijanie się z tramwajem przez najciaśniej zabudowany fragment Wrzeszcza, bez jakiejkolwiek wartości dodanej
Jednocześnie zaniechano jego obecność na "Wyklętych", zapomniano o "nowej" Abrahama i Smoluchowskiego, gdzie ten tramwaj spokojnie by się zmieścił i połączył z Grunwaldzką. Albo nawet z Kliniczną, jak kiedyś planowano.
"Kiedyś" czyli wtedy, kiedy urbaniści mieli jaja i nie siedzieli w kieszeniach u polityków i mieszkaniowej spekuły.
Gorsze nagromadzenie błędów i złej woli niż "nowa politechniczna" trudno sobie wyobrazić...- 8 1
-
2024-07-12 19:47
Dalej taniej będzie przebudować i tak średnio funkcjonujące skrzyżowanie by współgrało z ruchem szynowym, niż ciągnąć tramwaj przez wąską ulicę z grzązkim gruntem w którym trzeba zbudować zbiornik retencyjny pod torami przez całą długość. To jakbyś zbudował podziemny wiadukt.
- 5 2
-
2024-07-12 11:44
(9)
Tramwaj na Miszewskiego raczej nie powstanie w najbliższej przyszłości, a wariant przez Do Studzienki uniemożliwiałby ewentualnie przesiadki na przystanku Miszewskiego a wykonanie skrętu z Do Studzienki w stronę Oliwy wyamagłoby wyburzeń.
- 26 9
-
2024-07-12 11:56
(6)
Ale na do studzienki Jantar specjalnie tak daleko byl budowany, dalej wszystko jest do wyburzenia już z dobre 10 lat to same pustostany (Jedna kamienica pozostawiana) i jakies magazyny.
- 19 3
-
2024-07-12 12:17
(5)
Gdyby pójść pełnym wariantem z wyburzeniami jantaru i kamienic to wszystko by się zmieściło, ale to trzeba woli politycznej
- 19 6
-
2024-07-12 12:24
7 (2)
Tylko teren po Jantarze trzeba opylic deweloperowi za grube siano
- 17 5
-
2024-07-12 12:34
no właśnie, przecież tam się zmieści przynajmniej 100metrowy apartametnowiec (1)
tak jak w miejscu manhatanu - czego ci mieszkańcy szczekają, biedacy
- 14 3
-
2024-07-12 13:16
Jest w planach od dawna, trzeba poszukać, tutaj także nie ma MPZP, tak jak wyżej dla manhattanu.
- 4 0
-
2024-07-12 12:24
Albo gdyby wyburzyć całą Bohaterów Getta...
też by nie było problemu.
- 23 6
-
2024-07-12 14:12
A gdzie mają być budynki? Na Szadolkach?
O ile nie jestem zwolennikiem budowania jakichś szczególnie wielkich budynków we Wrzeszczu to jeśli mówimy o 6-12 piętrowe budynki to jest to dobre miejsce.
I tak, ziemia w mieście jest droga i ma zarabiać. Zabawne, jak kierowcy są wolnorynkowa ani, chyba że wychodzi, że wolny rynek oznaczałby mniej darmowych tras przelotowych. Wtedy jednak pełen socjalizm- 4 10
-
2024-07-12 12:20
tak, wyburzenia pustego Jantara
a tak cyk i kolejny filar "Bramy Wrzeszcza" powstanie.
- 12 9
-
2024-07-12 16:58
te zakręty są nienormalne! tylko prosto!
będzie pisk jak przy Operze
- 11 1
-
2024-07-12 11:45
w takim, że nie stoi w korkach na Do Studzienki, (4)
które spadną tylko chwilowo, bo istnieje coś takiego, jak popyt indukowany.
- 15 11
-
2024-07-12 11:51
Nie będzie stał, bo przewidziana jest rezerwa terenowa na budowę od lat 90 na to (3)
To jest sztuczne wymyślanie problemów na każdym kroku. PS ewentualne argumenty że coś trzeba wyburzyć nie wiele znaczą tutaj, bo miasto na tym straci np 5 baniek a nie dodatkowe 50 na serpentyny wokół zupełnie nie przygotowanych pod te drgania kamienic, które się po prostu rozsypią po pewnym czasie. Chyba że o to chodzi właśnie.
- 23 13
-
2024-07-12 14:08
Zapraszam do mapy (2)
W przypadku przebiegu tramwaju "na tyłach" budynków wzdłuż Do Studzienki (pomiędzy ich zapleczem, a ETI o OiO) jest praktycznie taki sam zakręt wprowadzający tramwaj w ul. BGW i DS. Z tym, że w BGW jest to prawoskret, a tu lewoskręt, co przy prawostronnym ruchu jest w sumie łatwiejsze.
Jeśli nie trzeba wyburzać to lepiej. Do studzienki powinna się stać przyjazną ulicą w stylu Świętojańskiej czy Rajskiej.- 2 12
-
2024-07-12 18:11
Co tam ma być przyjaznego? (1)
Te rudery jak ze slumsów?
- 7 2
-
2024-07-16 11:36
przyjazna dla ludzi ma być przestrzeń między budynkami
mieszkańcy sami sobie mogą wyremontować swoje miejsca do mieszkania
- 0 0
-
2024-07-12 11:56
Wytlumaczenie (16)
Nachylenie płaszczyzny skrzyżowania uniemożliwiające poprowadzenie łuków torowiska. Bardzo duże obene obciążenie ruchem tego skrzyżowania. Połączenia przez Miszewskiego w związku z tym nie będzie
- 47 15
-
2024-07-12 12:23
(13)
Myślę, że gdyby wyburzyć Jantar i kamienice na Do Studzienki dałoby się to zaprojektować
- 27 17
-
2024-07-12 13:36
Jantar (7)
Na jantara już deweloper łapę położył i wybuduje tam wieżowiec - dlatego tamtędy na pewno nie pójdzie tramwaj :/
- 24 5
-
2024-07-12 13:53
bzdura (1)
siejesz ruską propagandę,
żadnej sprzedaży nie było od 25 lat- 3 9
-
2024-07-12 14:03
Mieszkasz tu od wczoraj? Żadna propaganda, tylko zwyczajowe zamierzenia miasta. Zakład? Wieżowiec jest już nawet na miejskiej wizualizacji z briefingu.
- 15 3
-
2024-07-12 14:05
Czyli w tym obszarze będzie lepiej zagospodarowana ziemia (4)
A to dobrze. Im więcej ludzi mieszka we Wrzeszczu tym mniej samochodów na ulicach. Mówię to jako mieszkaniec Wrzeszcza. We Wrzeszczu korki są przez to, że ludzie mieszkają z dala od miesc, do których codziennie chcą dojechać (uczelnia, biura, handel, szpital itp.)
- 7 19
-
2024-07-12 14:29
Buahaha - mniej samochodów na ulicach. Kolejny idealista. Za to zobaczysz więcej parkujących na okolicznych ulicach, bo developer jak zwykle zaplanuje zdecydowanie mniej miejsc parkingowych niż jest mieszkań. Ups!
- 20 3
-
2024-07-12 15:37
Korki sa przez brak jakiegokolwiek planowania przestrzennego (1)
I dlatego ze to tak naprawdę główna droga w kierunku Sopotu i Gdyni. Niech zrobią dwie rownolegle i korki znikną. Do tego uczelnia w pobliżu. Tam w okolicy 30% więcej miejsc parkingowych wolnych się robi jak rok akademicki kończy się.
- 16 4
-
2024-07-16 11:35
korki są przez brak zdecydowanego postawienia na radykalną poprawę częstotliwości SKM i PKM
a także niedobór radykalnych działań na rzecz poprawy wygody i bezpieczeństwa dostępu do stacji SKM w całej aglomeracji dla pieszych i rowerzystów. Całe szczęście będzie realizowany naziemne przejście dla pieszych i przejazd rowerowy do dworca PKP Gdańsk Główny już niedługo.
- 0 0
-
2024-07-12 18:10
Ludzi? Mieszka?
Toż to wszystko pójdzie pod wynajem krótkoterminowy
- 12 1
-
2024-07-12 13:59
(2)
wara od kamienic na Do Studzienki.
- 14 11
-
2024-07-12 15:24
I tak pójdą pod spychacz, tyle że pod zabudowę developerską. Tyle z warowania.
- 18 2
-
2024-07-13 09:38
Jakie kamienice? To się już samo rozlatuje
- 2 2
-
2024-07-12 14:13
wara od Jantara.
Jedno z nielicznych przydatnych centrów handlowych, gdzie jest coś innego, niż zawsze te same sieciówki ze szmatami.- 3 29
-
2024-07-13 09:38
Jantar właśnie ze względu na przyszłe torowisko został tak daleko wybudowany! Budynku na fostudzienki w większości to już pustostany, od lat przeznaczone do rozbiórki
- 4 2
-
2024-07-12 12:33
więc lepiej obok wybudować nowe skrzyżowanie?
- 16 7
-
2024-07-15 11:40
Plac przed Jantarem jest duży, łuk łagodny - nie ma problemu nachylenia, jest za to chęć wybudowania tam wieżowca
- 0 2
-
2024-07-12 12:29
Odpowiedź jest prosta (8)
Dzisiaj wspomniane skrzyżowanie korkuje już każdy wlot tj. Miszewskiego, Do Studzienki i al. Grunwaldzką. Wpuszczenie tam tramwaju przyczyni się do nowej fazy w cyklu sygnalizacji świetlnej i spowoduje zakorkowanie al. Grunwaldzkiej.
Po za tym wiąże się to z większą rozbiórką domów.
Wariant przez ul. Bohattera getta Warszawskiego powoduje, że jadące tramwaje (nawet w każdym cyklu) włączają się w główną sieć tramwajową w cieniu światła czerwonego na al. Grunwaldzkiej. I to jest główny powód. Nikt nie chce budować ogromnej inwestycji, która przyczyni się do paraliżu Wrzeszcza.
Po za tym, tramwaj przez Miszewskiego nigdy nie będzie. To wymaga przebudowy wiaduktu kolejowego w gestii PKP (z całkowitej rozbiórka) Nikt na to nie pójdzie. Jedyny tramwaj jaki może pójść to przez Klonowa i dalej al. Hynka.- 69 22
-
2024-07-12 16:27
(2)
serio? to popatrz jak w Toruniu sobie poradzono z gorszym skrzyżowaniem i zrobiono tkzw gwiazdę. Po za tym korki w centrum jakoś nie przeszkadzają? i nikt się nie martwi paraliżem?
- 15 2
-
2024-07-13 17:47
(1)
Patrz bezsensowne przejscia naziemne przy Locie i Dworcu PKP
- 2 2
-
2024-07-16 11:32
tam mieszkańcy wyraźnie głosują nogami
tylko samochodoza w wersji hard nie pozwala na skojarzenie prostych faktów: że to nadmiar kierowców powoduje korki, a nie zbyt małe nakłady na rozwój infrastruktury drogowej.
- 0 1
-
2024-07-12 20:31
Klonowa? (1)
A jak ma Hynka? Hop hop po torach PKP ?
- 1 2
-
2024-07-14 11:47
Przecież tam był planowany wiadukt nad torami ...
- 2 0
-
2024-07-12 21:15
wiadukt nie jest w gestii (1)
Buduje ten, kto ma kase i potrzebe.
Tak jak wiadukt Niedzwiednik. Miasto potrzebowalo, miasto zbudowalo. Tak jak.wiadukt na Puckiej, Kolej potrzebowala, kolej zbudowala. Tak jak tunel w Rumii, miasto zbudowalo.
Gdansk tuneli na Oruni nie potrzebuje, wiec ich nie buduje. Za to woli lac beton na trase ktorej nikt (oprocz kilku zywotnie zainteresowanych) nie potrzebuje. Na ktorej tramwaj wspina sie na najwyzsze w okolicy wzniesienie, aby natychmiast wjechac do tunelu...
Zamiast to wzniesienie objechac od dziesiatkow lat przygotowana rezerwa terenowa pod Rakoczego.- 10 3
-
2024-07-13 17:46
Jeszcze za Gierka
- 2 1
-
2024-07-13 09:36
W cieniu czerwonego na grunwaldzkiej ale wtedy jadą aura z Miszewskiego i do studzienki w grunwaldzka.... nie zależnie czy byłby tramwaj na do studzienki czy Boh. Get. Będzie to wymagało zmiany świateł na powyższym skrzyżowaniu i dodania świateł na Boh. Get. Także grunwaldzka i tak stanie ale jeszcze w jednym miejscu:)
- 2 2
-
2024-07-12 13:09
(1)
no taką mamy bandę geniuszy, rządzących miastem.
- 23 10
-
2024-07-13 17:43
To po co na nich głosujecie co wybory chcieliście to macie plus rudy złodziej piętro wyżej
- 3 1
-
2024-07-12 13:29
(2)
Tramwaj nie pójdzie prosto, skąd ten pomysł? Od dredziarza? XD
- 15 7
-
2024-07-12 21:08
bo to jedyny sensowny kierunek (1)
A na skret to przesiadka.
Tramwaj to nie taksowka.- 2 4
-
2024-07-12 21:27
Dla ciebie "pan Naskręt".
Żadna przesiadka.
- 0 2
-
2024-07-12 13:33
logika (2)
tramwaj 45 potrzebuje dużego promienia skrętu, a przy ulicy Do Studzienki natrafiamy na podjazd w górę
- 21 12
-
2024-07-13 09:32
Chcesz powiedzieć że za 59 m tego podjazdu nie ma?
- 1 4
-
2024-07-13 17:04
powinien jechać prosto przez Miszewskiego w kierunku Zaspy
- 2 2
-
2024-07-12 14:15
Tramwaj ma iść przez Getta. (1)
Za karę. Nie może być tak, że ktoś sobie bezkarnie obraża urzędującą prezydentkę miasta. Wiesza plakaty bez zezwolenia, bazgrze po pasach ruchu.
- 40 23
-
2024-07-13 17:41
Nie pisze się prezydentkę tylko Frau-Alko
- 6 5
-
2024-07-12 15:32
to juz tylko geniusze z miasta wiedza
- 8 3
-
2024-07-12 15:37
Własnie tramwajowy złom p[rzez awarie zablokował całe cetrum miasta i spowodował korki dziekujemy i prosimy o jeszce (1)
- 15 12
-
2024-07-13 12:42
Najlepszy pomysł to ten tunel tramwajowy
To jest jakaś przyszlosciowa koncepcja. Niby wpływa na koszty, ale coś za coś
- 3 1
-
2024-07-12 16:43
X
Bo zamiast Jantaru ma być kolejny budynek mieszkalny i deweloper straci
- 41 3
-
2024-07-12 16:48
zgadnijcie kto wykupił mieszkania w kamienicy przy Do Studzienki (1)
- 22 3
-
2024-07-15 08:22
kto?
- 3 0
-
2024-07-12 16:50
najpierw budują wiadukty, przejścia podziemne, potem je rozbierają, stać nas na takie nieprzemyślane decyzje? (1)
- 19 2
-
2024-07-16 11:29
te decyzje były przemyślane i słuszne
po zrobieniu błędu nie warto go powtarzać w innym miejscu. Dopiero w latach 90-tych w wielu miastach naszego kraju niektórzy urbaniści zaczęli rozumieć, że samochód w mieście stał się ofiarą własnego sukcesu a dopiero teraz niektórzy mieszkańcy zaczynają to rozumieć. Inni nadal ulegają złudzeniu, że jest to najwygodniejszy sposób poruszania się po mieście.
- 2 2
-
2024-07-12 19:22
Tramwaj nie pojedzie prosto przez Miszewskiego (3)
Nie ma takiego planu. Natomiast skrzyżowanie Grunwaldzka-Do studzienki jest już i tak zbyt skomplikowane, żeby dorzucać tam jeszcze tramwaj.
- 15 21
-
2024-07-12 19:28
bardzo skomplikowane...To zobacz węzeł Hucisko i się zdziwisz widząc paraliż.
- 5 3
-
2024-07-12 19:46
No ale (1)
Przecież koreferat urbanistów politechniki gdańskiej przygotował projekty skrzyżowania Grunwaldzkiej z Do Studzienki, z uwzględnieniem torów tramwajowych tak by nie było żadnej kolizji a nawet więcej - ich projekt o wiele sprawniej rozwiązuje ruch na tym skrzyżowaniu.
- 23 5