• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Miasto wybrało przebieg przez ul. Getta Warszawskiego

Michał Brancewicz
18 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.

Gdańsk wycofał się z budowy ul. Nowej Politechnicznej, zwanej też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przez ul. Do Studzienki. To oznacza, że jeśli trasa powstanie, to tramwaj wjedzie na al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Budowa jest jednak uzależniona od decyzji środowiskowej, która ma zostać wydana do końca roku.



Wierzysz, że Nowa Politechniczna powstanie?

We wrześniu pisaliśmy, że miasto od 2,5 roku czeka na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy 3,5-kilometrowej Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (inaczej zwanej Nową Politechniczną). Co więcej, już 4,5 roku temu wybrany został nawet wykonawca projektu budowlanego - została nim firma Mosty Katowice, która zaoferowała wówczas, że wykona swoją pracą za niemal 2,4 mln zł.

Przez cały ten czas pod uwagę brane były dwa warianty włączenia nowej trasy tramwajowej w al. Grunwaldzką: przez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Oba budziły kontrowersje.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie chcieli, by tramwaj biegł ich ulicą, bo obawiali się wywołanych przejazdem tramwajów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

W ostatnich dniach miasto wycofało się z pomysłu budowy trasy przez ul. Do Studzienki.

- W wyniku ostatnich analiz stwierdziliśmy, że chcemy, by ta trasa połączyła się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jednocześnie DRMG wysłało do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska ponaglenie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Ten dokument jest niezbędny do ubiegania się o pozwolenie na budowę.

Pracownicy RDOŚ potwierdzają odebranie tego ponaglenia.

- Decyzja zostanie wydana jeszcze w tym roku - usłyszeliśmy od pracownika wysokiego szczebla w RDOŚ.
Urzędnik nie był jednak w stanie określić, czy będzie pozytywna, czy negatywna.

Prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Pierwsze kadry pokazują trasę tramwaju na Jaśkowej Dolinie na Morenie. Następnie tramwaj zjeżdża w prawo w ul. Wileńską, w kierunku ul. Sobieskiego. Później wjeżdża w ulicę Do Studzienki ale skręca z niej przed skrzyżowaniem z ul. Fiszera, by wjechać w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i następnie w al. Grunwaldzką.


Przypomnijmy. Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana wcześniej Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Wzdłuż niej ma powstać droga rowerowa oraz chodnik. Inwestycja nie zakłada budowy ulicy. Kilka lat temu koszt tego przedsięwzięcia szacowano na ok. 243 mln zł.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Kto to projektuje... fajnie, że będzie, ale tramwaje jadące z centrum nie będą mogły skręcić w lewo... powinny być objazdy i awaryjne połączenia z każdej strony... jedna kolizja i wszystko stoi..

    • 3 0

  • Nie przez Wileńską!

    Nie przez Wileńską! Zniszczycie ostatnie zielone, ciche tereny które tam zostały. Ten tramwaj nie jest tam nikomu potrzebny (lepiej przez Jaśkową lub wcale są autobusy).
    Pani Prezydent przeznaczcie pieniądze na coś co bardziej przyda się mieszkańcom np. dokupcie więcej karetek pogotowia, dofinansujcie programy dla osób starszych. Ostatnio zrobiliście dużo wspaniałych, dobrych rzeczy ale bardzo przepraszam... tu idziecie w złym kierunku.

    • 5 1

  • Nie byłoby tych wszystkich problemów

    gdyby najpierw myślano o infrastrukturze a potem o zabudowie. Po wuj to całe planowanie jest, skoro każdy najpierw buduje co chce i jak chce a potem nagle - ale zaraz, jak oni wszyscy dojadą do pracy? Gdzie będą parkować? I teraz rusza wielka maszyna, w trzy lata jedno pozwolenia, w dwa następna koncesja, potem konsultacje i wizje lokalne, potem przetarg i może za 10 lat zrobią przejście dla pieszych :D

    • 5 0

  • Typowe

    A z budowy nowej świętokrzyskiej też miasto rezygnuje?

    • 1 0

  • nie ma mojej zgody (1)

    nie pozwolę na rycie tunelu pod Wileńską (nie chcę żeby mój stary blok sie rozpadł), nie pozwolę na zniszczenie zieleni przy cudownie zregenerowanym stawie, nie pozwolę na wpuszczenie ruchu komunikacyjnego w chyba ostatni w Gdańsku cichy i zielony zakątek do odpoczynku i nie pozwolę na ogólną rozpierduchę budowlaną! swoją drogą ta linia nie skróci czasu dojazdu do Wrzeszcza nikomu! Gdańszczanie nie pozwólcie na bezdurno marnować naszych pięniędzy i na siłę "umilać" życie tym co to uroki tramwaju mogą mieć pod nosem, please....

    • 4 1

    • Zgadzam się w 100 procentach. Mam nadzieję że znajdzie się ktoś mądry kto ten projekt zablokuje. Nie ulicą Wileńską, szkoda zieleni.

      • 0 0

  • A co z Akademią Medyczną?

    Dotrzeć tam to wyczyn niemały, a często dotyczy to ludzi o złym stanie zdrowia. Młodzi, zdrowi studenci mogą sobie podejść kawałek, ale człowiek, który ma się właśnie położyć w szpitalu?

    • 0 0

  • Czemu Wileńską a nie pod Rakoczego rezerwą terenową?

    Rezerwa terenowa jest od daaaawna. Koszty poprowadzenia pod Rakoczego o wiele mniejsze... Ekspertem nie jestem, ale ten wariant przez Wileńską to chyba x2 plus gigantyczne problemy w trakcie budowy.
    1. Zbiornik retencyjny przy Swissmedzie. Ładnie odrestaurowany, super miejsce do odpoczynku. Tramwaj poprowadzony będzie tak że połowa tego obszaru zostanie doszczętnie okaleczona.
    2. Tunel Wileńska - Miś naszych czasów. By pokonać spore wniesienie ktoś wykombinował by tramwaj puścić w tunel by wypłaszczyć trasę. A koszty? Ktoś się z tym liczy? Okoliczni mieszkańcy chyba nie do końca zdają sobie sprawę jakie niedogodności się pojawią. Hałas hamowania na wzniesieniu zaraz przed zadaszeniem tunelu będzie nieznośny. Warto wspomnieć o zlikwidowaniu wielu miejsc parkingowych na morenie
    3. Skrzyżowanie Rakoczego - Jaśkowa Dolina - Już teraz jest ciasno. Bardzo ciasno będzie jak Nową Bulońską otworzą. Cały ruch do centrum będzie przechodzić przez to miejsce.
    Nieopodal węzeł autobusowo-tramwajowy Warneńska byłby przeciążony w godzinach szczytu. Komunikacja miejska jedzie praktycznie jeden za drugim.
    Skręt w Jaśkową dla tramwaju to dodatkowa zmiana świateł. Tak w ogóle to to skrzyżowanie nie tak dawno całkowicie przebudowane za grube pieniądze - teraz miało by być znowu zrujnowane i zbudowane od nowa?
    Widzę już Armagedon w Raporcie Trójmiasta jak budowlańcy zaczną zamykać ten obszar na czas budowy.

    A rezerwa? Gdzie są problemy z jej wykonaniem? Obszar totalnie bez zabudowań kilkadziesiąt metrów od inwestycji.
    A minusy jej przebiegu? Przystanek pod Rakoczego musiał by być ze 200m od przystanku przy Carrefour. Ludzie z Piecek/Migowa musieli by zjechać na Piekarniczą i się przejść ten kawałek pod wiadukt, albo podjechać w górę w okolice Myśliwskiej/Nowej Bulońskiej.
    No i niektórzy ziemianie z moreny mogą mieć pretensje że ktoś ich pominął bo autobus na Jaśkowej ciągle w korku i im za długo do Wrzeszcza się jedzie. Tyle że to absolutnie egoistyczne myślenie.

    • 0 0

  • A jak będzie wyglądało powiązanie z Al. Grunwaldzką?

    Tramwaj będzie skręcał w obu kierunkach, czy tylko w kierunku Oliwy?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane