• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Miasto wybrało przebieg przez ul. Getta Warszawskiego

Michał Brancewicz
18 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.

Gdańsk wycofał się z budowy ul. Nowej Politechnicznej, zwanej też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przez ul. Do Studzienki. To oznacza, że jeśli trasa powstanie, to tramwaj wjedzie na al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Budowa jest jednak uzależniona od decyzji środowiskowej, która ma zostać wydana do końca roku.



Wierzysz, że Nowa Politechniczna powstanie?

We wrześniu pisaliśmy, że miasto od 2,5 roku czeka na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy 3,5-kilometrowej Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (inaczej zwanej Nową Politechniczną). Co więcej, już 4,5 roku temu wybrany został nawet wykonawca projektu budowlanego - została nim firma Mosty Katowice, która zaoferowała wówczas, że wykona swoją pracą za niemal 2,4 mln zł.

Przez cały ten czas pod uwagę brane były dwa warianty włączenia nowej trasy tramwajowej w al. Grunwaldzką: przez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Oba budziły kontrowersje.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie chcieli, by tramwaj biegł ich ulicą, bo obawiali się wywołanych przejazdem tramwajów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

W ostatnich dniach miasto wycofało się z pomysłu budowy trasy przez ul. Do Studzienki.

- W wyniku ostatnich analiz stwierdziliśmy, że chcemy, by ta trasa połączyła się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jednocześnie DRMG wysłało do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska ponaglenie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Ten dokument jest niezbędny do ubiegania się o pozwolenie na budowę.

Pracownicy RDOŚ potwierdzają odebranie tego ponaglenia.

- Decyzja zostanie wydana jeszcze w tym roku - usłyszeliśmy od pracownika wysokiego szczebla w RDOŚ.
Urzędnik nie był jednak w stanie określić, czy będzie pozytywna, czy negatywna.

Prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Pierwsze kadry pokazują trasę tramwaju na Jaśkowej Dolinie na Morenie. Następnie tramwaj zjeżdża w prawo w ul. Wileńską, w kierunku ul. Sobieskiego. Później wjeżdża w ulicę Do Studzienki ale skręca z niej przed skrzyżowaniem z ul. Fiszera, by wjechać w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i następnie w al. Grunwaldzką.


Przypomnijmy. Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana wcześniej Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Wzdłuż niej ma powstać droga rowerowa oraz chodnik. Inwestycja nie zakłada budowy ulicy. Kilka lat temu koszt tego przedsięwzięcia szacowano na ok. 243 mln zł.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    super decyzja i dobrze, że nie będzie jezdni dla aut (13)

    dobry plan, po co wtłaczać kolejną drogą, całą masę aut do Wrzeszcza? Niech rozwija się sieć połączeń tramwajowych i DDR!

    • 164 124

    • Czekamy na tramwaj... (1)

      ... Do Pruszcza, do Gdyni, a nawet do Sopotu.

      • 15 14

      • Wystarczy dojazd tramwajem do SKM

        • 11 4

    • Bo auta nie masz proste (3)

      • 9 16

      • bo interpunkcji nie znasz, proste? (1)

        Mam auto, jeżdżę nim raz w tygodniu na zakupy i może gdzieś jeszcze. Jedno auto na dwie osoby dorosłe z dzieckiem. Da się, ale jak nie mieszkasz w d*pie świata, tzw "Południu Gdańska".

        • 12 8

        • Gdański kompleks wyższości ciąg dalszy...

          Skoro określasz dzielnicę Gdańsk Południe jako "d...ę świata" to pochwal się może, gdzie ty mieszkasz? Południowe dzielnice Gdańska też są częścią tego miasta, tak samo jak Wrzeszcz, Oliwa, Morena, Orunia, Przymorze etc. Tak więc idź się wypałuj z takimi pysznymi opiniami...

          • 0 0

      • A kto dzisiaj nie ma auta? No chyba, że nie chce mieć.

        • 0 0

    • Naiwność sądzenia, że nie będzie jezdni dla aut. Porażająca naiwność połączona z brakiem wyobraźni oraz wiedzy.

      • 5 5

    • Super naiwność. Proszę zapoznać się z dokumentacją jak: KIP (Karta Informacyjna Przedsięwzięcia) oraz Raport Oddziaływania na Środowisko. Planowane są dwie jezdnie, każda dwupasmowa. Trzeba tylko szybko teraz "upchnąć" tramwaj w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego co jest najgorszym wariantem.

      • 2 6

    • (1)

      To skrzyżowanie z Grunwaldzką już się bardzo korkuje. Ciekawe jaki kataklizm będzie, jak to wybudują.

      • 3 2

      • żadnego problemu nie będzie

        przejazd tramwajów do/z Bohaterów Getta będzie odbywał się wtedy, kiedy piesi od Jantara dostaną zielone dla przejścia na przystanek przy Grunwaldzkiej

        • 6 3

    • kolejny nawiedzony przeciwny samochodom, ilu jeszcze takich oszoło..w żyje na tym świecie

      • 1 3

    • szkoda tylko, że przystanki są co 2 mnuty i tramwaj jedzie tak wolno.

      • 0 1

    • Myślałem, że nie ma już podziału na Niemcy Wschodnie i Zachodnie...

      ...o co chodzi z tym DDR? "Niech rozwija się (...) DDR"? To jest jakiś pean na cześć czasów słusznie minionych?

      • 0 0

  • Dobra decyzja!

    Gdyby tak jeszcze przez tereny politechniki.

    • 19 12

  • czekam, aż obudzą się mieszkańcy BGW (4)

    którzy chyba myślą, że tramwaje jeżdżą na kwadratowych kołach, po zardzewiałych torach, zygzakiem i jeszcze są obwieszone luźnymi częściami, żeby przypadkiem nie robić za mało hałasu

    • 17 24

    • Ale one właśnie...

      ... Tak jeżdżą...

      • 9 6

    • mieszkam na Przeróbce

      i nie dziwię się ich obiekcjom.
      Pomimo remontu torowiska i nowszych wozów, efekty specjalne typu "trzęsienie ziemi" i "szklana pułapka" (pisk giętej stali) są na porządku dziennym.

      • 13 1

    • to jest hejt

      kolejny hejter puszcza wodze fantazji. To co napisałeś to nie jest żart.

      • 0 5

    • to jest hejt

      to jest hejt !

      • 0 0

  • Nie (2)

    Pod Bohaterów Gette płynie Strzyza, pomijając koszty budowy to co będzie jak Strzyza wyleje? Klimat się zmienia. Te budynki i tak są zagrożone, a budowy z pewnością nie przetrzymaja.Pozostaje Jaskowa D....

    • 12 18

    • Nie ta dolina.

      Strzyża tam nie płynie co najwyżej Potok Królewski.

      • 10 1

    • nie Strzyża

      a Potok Królewski.
      Jest mniejszy niż Strzyża ale równie kłopotliwy.
      Dlatego pchanie się z betonem i tunelami w gliniastą i podmokłą dolinę jest... nierozsądne.

      • 9 4

  • I tak wygląda planowanie przestrzenne w tym mieście. (1)

    BRG można zamknąć.

    • 14 5

    • Niestety to decyzja polityczna i żadne BRG czy tez specjaliści transportu nie mieli nic do powiedzenia.

      • 3 3

  • Budowac

    Nie pytac bez końca my potrzebujemy jezdzic a nie dyskutować

    • 17 14

  • A ja poproszę o Nową Świętokrzyską. Tak na gwiazdkę, może być nawet 2023.

    • 11 6

  • wygrala głupota

    • 25 16

  • Opinia wyróżniona

    Szkoda (33)

    Szkoda że wariant przez ul. Do studzienki upadł. Można by połączyć na wprost z Placem Komorowskiego i dalej do Jelitkowa, a te zapadające się budy na Do Studzienki i tak będą wyburzone bo kto zapłaci za ich generalny remont.

    • 363 92

    • (8)

      Na Wyspiańskiego nie ma miejsca na tramwaj, po obu stronach ulicy są duże prywatne kamienice więc rozbiórka nie wchodziła by w grę a puszczenie tramwaju po jezdni która przez pół dnia jest zakorkowana mija się z celem!

      • 25 8

      • (1)

        w tym mieście rozbiórka zawsze wchodzi w grę - nie zapominaj o tym. Nie takie rzeczy się rozbierało, wyburzało, paliło itd...

        • 18 8

        • Tramwaj się tam zmieściłby i bez robiórki...

          • 0 0

      • No i jak by to miało być (5)

        poprowadzone pod wiaduktem kolejowym na Miszewskiego?

        • 10 3

        • A co (3)

          Pod wiaduktem tramwaje nie jeżdżą?

          • 7 6

          • Ba, więcej (2)

            Za wiaduktem w Miszewskiego tramwaj mógłby skręcać i jechać (przez obecne targowisko) wzdłuż Białej, rezerwą pod Drogę Czerwoną aż do Kościuszki.

            • 5 3

            • Mógłby. (1)

              Tylko po co? Trzeba byłoby wyburzyć trzy stuletnie zabytkowe kamienice przy Białej. Kamienice przeszły niedawno kapitalny remont. Nie po to się remontuje, żeby burzyć. Pod wiaduktem na Miszewskiego tramwaj stałby w korkach razem z samochodami.

              • 7 1

              • jest miejsce na przewiert pod wiaduktem dla tramwaju i własne torowisko

                a potem jezdnią, z wyłączeniem dla aut. tylko chcieć...

                • 7 4

        • Jeśli będzie trzeba to wiadukt może być i trzy razy szerszy? Co to wiaduktów nie umiemy przebudować? Na Żabiance zrobiono nowy pod ruchem kolejowym i nic się nie stało... Nie takie rzeczy można zrobić.

          • 0 0

    • Tak jakby mieszkańcom Moreny zależało na tym aby dostać się na plac Komorowskiego (11)

      A mieszkańcom Dolnego Wrzeszcza aby dostać się na Morenę. Trzeba myśleć o potrzebach wszystkich pasażerów a nie tylko wygodzie nielicznych. Ta trasa nie ma zastąpić 200m spaceru mieszkańcom okolic Placu Komorowskiego tylko połączyć Gdańsk Południe oraz Piecki-Migowo gdzie mieszka razem ponad 100tyś ludzi z dworcem we Wrzeszczu czyli najpopularniejszym miejscem przesiadek w Gdańsku, bo nie da się już bardziej zwiększyć częstotliwości tramwajów przed Dworcem Głównym.

      • 57 8

      • (3)

        a jak sobie mieszkańcy teraz radzą? może każdemu tramwaj pod oknem wybudują? obok falowców nie przebiega linia tramwajowa co już oznacza spacer albo skorzystanie z autobusu. Do tego kolejna estakada we Wrzeszczu i tramwaj po chodniku.

        • 6 15

        • Teraz mieszkańcy radzą sobie jeżdżąc samochodami (2)

          I powodując korki giganty

          • 24 2

          • są tacy , którzy od dawna jeżdża rowerami (1)

            do Wrzeszcza, jak maja dalszy cel podróży wsiadają z rowerem do SKM.
            Stanie w korku na Jaskowej Dolinie nie daje szans dojechania do SKM autobusem w przewidywalnym czasie.

            • 1 1

            • Ale rower, tramwaj, autobus, samochód czy "kopyto"nie zastępują siebie nawzajem tylko uzupełniają.

              • 0 0

      • (4)

        mieszkańcom moreny nie zależy aby zwiedzać miasto ale jechać najkrótszą drogą(Jaśkowa Dolina)

        • 17 4

        • To poszerz Jaśkową (3)

          • 4 7

          • zabetonuj se pusty leb

            • 2 2

          • warto wiedzieć, ze poszerzanie ulic nie likwiduje korków (1)

            tylko w krótkim okresie przesuwa je gdzie indziej, w dłuższym powoduje jeszcze większe uzależnienie mentalne od samochodów coraz większej liczby mieszkańców. Prosta droga w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju.

            • 5 0

            • Wynika z tego że budowa każdej drogi powoduje korki - jak to ma się do np budowy trasy kaszubskiej?

              • 1 1

      • przecież jest plan przedłużenia skm na chełm przez orunię - poradzili by sobie z przesiadkami i byłoby bliżej / szybciej - niż jechać pół godziny tramwajem z południa, żeby dostać się do skm

        • 11 3

      • A kto mówi o mieszkańach Piecek-Migowa jadących na Plac Komorowskiego? Może o mieszkańcach Dolnego Wrzeszcza czy Zaspy jadących do dworca czy na Grunwaldzką we Wrzeszczu?

        • 0 0

    • To może ładnie wygląda na mapie

      ale miejsca pracy, szkoły, centra handlowe i węzły komunikacyjne (np. Wrzeszcz PKP) są w trochę innym miejscu. Tramwaj jadący Do Studzienki nie skręciłby w kierunku Oliwy, co generalnie rozwalało cały sens budowy tej linii.

      • 22 3

    • Fatalne ! (4)

      Pozytywną cechą gdańskich linii tramwajowych jest ich przebieg po wydzielonych torowiskach. Wówczas tramwaj jest konkurencyjny dla innych rodzajów ruchu. A tutaj
      na odcinku Fiszera, Boh.Ghetta w istniejące nawierzchnie wąskich jednoprzestrzennych ulic wtłacza się torowisko, nie dbając o warunki życia mieszkańców a również pasażerów. Wyobraźcie sytuację kiedy śmieciarze będą na tych ulicach opróżniali pojemniki - a tramwaj będzie stał i czekał, albo kiedy rozkraczy się na tej jezdni jakieś marne auto.
      Mało kto pamięta, że w roku 1945 po bombardowaniach ul. Grunwaldzkiej zawaliła się
      zabudowa zachodniej strony ul. BG, a pozostałe budynki długo musiały czekać na wzmacnianie fundamentów (słynne mrożenie metodą Cebertowicza) gdyż ta zabudowa stoi na kurzawce potoku Studzienicznego. Wstrząsy emitowane z torowiska nie będą korzystne dla zabudowy w/w ulic (również tych budynków, które tak chronią fani trzech wyeksploatowanych budynków
      Idea wygodnych połączeń międzydzielnicowy upadła. Ale z niedogodności będą korzystać następne pokolenia.

      • 14 6

      • tam są wiecznie podtopienia przy dużych ulewach letnich

        ciekawe jak tram wtedy pojedzie...

        • 7 2

      • Maty antydrganiowe (2)

        Wiesz w dzisiejszych czasach pod torowiska blisko zabudowy mieszkalnej kładzie się specjalne maty antydrganiowe. Dzięki temu niwelule się drgania z jazdy tramwaju. Poza tym Gdańsk dysponuje nowym taborem który jest dużo cichrzy niż stare rozkletane Konstale 105N

        • 3 4

        • te "nowe" tabory to w połowie stare Duewagi

          które są cięższe od konstali (akwariów), przejazd takiego grzmota to drgania większe niż pociągu złożonego z konstali

          • 4 2

        • A na Łąkowej i Wróblej nie dało rady zastosować tych mat? Miasto tłumaczyło się, że tramwaj nie wrócił na Dolne Miasto, bo wytwarza za duże drgania i będzie to przeszkadzało mieszkańcom. Pierzeja pomiędzy kamienicami jest tam przynajmniej dwukrotnie szersza niż na Fiszera czy Boh. Getta Warszawskiego. Dzisiaj się okazuje, że tramwaj na Dolnym Mieście (Łąkowa-Wróbla) bardzo by się przydał. Dzielnica się rozrasta, korki większe, a w nich autobusy (na sąsiedniej Toruńskiej).

          • 2 1

    • Do Jelitkowa jeździ autobus 227

      Przydał by się raczej z Moreny tramwaj który jedzie do Brzeźna

      • 1 2

    • Byłby wariant

      Byłby wariant lepszy ale podniósł by koszty. Tramwaj i jezdnię jak Słowackiego(przy Galerii Bałtyckiej jezdnia dwupasmowa na wprost po wiadukcie) przepuścić pod al. Zwycięstwa i Wyspiańskiego w tunelu. Pozostałyby i kamienice i wszystkie strony byłyby zadowolone. Oczywiscie budowa wymagałaby zamknięcia całej drogi na ponad rok bo tunel trzeba zbudować metodą odkrywkową wraz z wzmocnieniem fundamentów kamienic.

      • 1 0

    • Bardzo źle że tak się stało (1)

      Jedyny słuszny wariant to połączyć na wprost z Placem Komorowskiego i dalej do Jelitkowa.
      Wszystko co pójdzie inaczej to jazda dookoła i nic nowego nie wniesie.
      Ale jak zawsze są mądrzejsi teoretycy, jak ktoś pojeździ z Przymorza, Żabianki, Zaspy do Wrzeszcza i dalej na Morenę to możemy polemizować a tak to nie ma co sobie strzępić r...ja.

      • 3 4

      • połączenie na wprost jest bez sensu

        obecny wariant umożliwia nadal zbudowanie łuku z Grunwaldzkiej w Miszewskiego, a ewentualne przesiadki odbędą się w obrębie jednego przystanku.

        • 2 0

    • (1)

      Poprowadzenie tramwaju do Placu Komorowskiego nie ma szans, tramwaj pod wiaduktem SKM się nie zmieści. Jest innej konstrukcji niż przy Hallera.

      • 1 0

      • To go wymienić na nowy...

        • 0 0

  • To nie chodzi o kamieniczki...

    ... Tylko o plac, który "ocaleje" po poprowadzeniu nowej trasy z tramwajem w uliczce obok.

    • 24 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane