• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego: z dodatkowym zjazdem, czy bez?

Michał Stąporek
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów

Czy drogowcy popełnili błąd nie projektując dodatkowego pasa do zjazdu z ul. Nowej Słowackiego? Projektant broni się przed zarzutami. Co ciekawe jego racji broni także konkurencja. Inwestor się zastanawia.



Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać? Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać?
Dyskusję o prawoskręcie z Nowej Słowackiego w ul. Zabytkową, którego brak może zatamować ruch na nowo projektowanej arterii rozpoczęła Gazeta Wyborcza.

- To jakaś bzdura. Brak prawoskrętu zawsze kończy się blokowaniem i utrudnianiem przejazdu na prawym pasie do jazdy prosto - mówił cytowany na łamach gazety Zbigniew Pałka, inżynier i kierowca mieszkający na Niedźwiedniku.

Faktycznie, brak prawoskrętu na najważniejszych ze skrzyżowań na tym odcinku Nowej Słowackiego może dziwić. Czy jego brak nie zablokuje tego skrzyżowania w godzinach szczytu?

- To nie jest tak, że nie wpadliśmy na to, by zaprojektować tam prawoskręt - przekonuje Jan Kosiedowski, dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które kończy już projekt Nowej Słowackiego. - Ale przypomnę, że droga powstaje w pasie wskazanym w planie zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem działka, na której miałby powstać dodatkowy pas ruchu należy do firmy Transprojekt. Owszem, to firma konkurencyjna do naszej, ale to jeszcze nie powód, by zabierać im teren niezbędny do funkcjonowania. Choć i tak część działki im zajęliśmy, ale tego nie udało się uniknąć.

Andrzej Luty, kierownik pracowni drogowej w Transprojekcie Gdańskim: - Ul. Zabytkowa łączy Słowackiego z obszarem zamkniętym. Tą trasą nie przebiega żaden ruch tranzytowy i nigdy nie będzie się odbywał. Patrzę na nią codziennie z okien mojego biura i uważam, że to skrzyżowanie nie wymaga prawoskrętu.

Szef BPBK wylicza kolejne argumenty przeciwko prawoskrętowi: zaraz za zjazdem w Zabytkową będzie zjazd w ul. Partyzantów. Na tym krótkim odcinku samochody chcące skręcić w Partyzantów a jadące pasem drugim od prawej musiałyby zmienić pas ruchu. - To mogłoby zagrozić bezpieczeństwu w tym miejscu - argumentuje Kosiedowski.

Jego zdaniem auta skręcające w Zabytkową nie będą tamować ruchu na Nowej Słowackiego ponieważ na przejściu dla pieszych na Zabytkowej nie będzie dużego ruchu. Poza tym przejście jest nieco oddalone od skrzyżowania, więc za zakrętem powstanie azyl dla auta, które akurat przepuszczałoby pieszych.

Dokumentacja Nowej Słowackiego niebawem trafi do miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, które będzie inwestorem tej rozbudowy. O opinię poprosiliśmy jej szefa, Romualda Nietupskiego.

- Nie analizowaliśmy jeszcze tego projektu na poziomie takich szczegółów, ale generalnie uważam, że zawsze lepiej mieć prawoskręt, niż go nie mieć - zauważa Romuald Nietupski. - Jeszcze w ZDiZ-ecie wielokrotnie udało nam się odkorkować różnie miejsca w Gdańsku poprzez dobudowę prawo- i lewoskrętów. Oczywiście, można to zrobić w dowolnym momencie, ale wychodzi to zwykle znacznie drożej.

Opinie (215) ponad 10 zablokowanych

  • akurat (5)

    z tego prawoskrętu korzystać będzie moze z 50 aut na godzinę Nie popadajmy ze skrajności w skrajność.

    • 23 12

    • ok, a co z prawoskrętem w Partyzantów (4)

      vel Banditenstrasse?

      Tam też prawoskręt nie jest potrzebny? Bo artykuł jakoś zgrabnie to przemilcza..

      • 6 0

      • nie bedzie potrzebny (3)

        partyzantów jest zawalona, bo słowackiego jest na dzień dzisiejszy nieprzejezdna i tamtędy ludzie próbują objeżdżać newralgiczne puntky słowaka. Wystarczy dobrze zrobić słowackiego i na partyzantów ruch spadnie o 70-80 % i zadne prawo, lewo czy góroskręty nie będą potrzebne

        • 11 1

        • (2)

          Nie zgodzę się. Myślę że ul. Partyzantów dalej zostanie skrótem do centrum Wrzeszcza. Ponadto z tego co wiem to mają powstać przy ul. Partyzantów jakieś wieżowce co mają w nazwie "cztery wieże" czy coś takiego. uważam że prawoskręt w Partyzantów jest potrzebny. Olałbym jakąs ul. Zabytkową, wktórej nie ma żadnych obiektów generujących ruch i nie sądze żeby szybko tam powstało coś nowego

          • 4 3

          • JAKAŚ ul. Zabytkowa... (1)

            a wiesz chociaż, która to ulica? Może nie jeździ tam 1000 aut na godzinę, ale jest duże osiedle z blokami... a jeśli chodzi o coś NOWEGO- to właśnie na skrzyżowaniu powstał budynek mieszkalny z 80ma mieszkaniami. Wjazd na parking i do garażu znajduje się właśnie od ul. Zabytkowej. O 7-8 rano i 15-17 po poł. czekam kilka minut, by włączyć się do "ruchu" (korku) na Partyzantów, a korek robi się już na Zabytkowej. Wjazd do TRANSPROJEKTU również jest od ul. Zabytkowej... Masz rację :) Olać!

            • 6 0

            • A w jaki sposób prawoskręt z ul. Nowej Słowackiego miałby pomóc wyjechać ci z tej zapyzaiałej Zabytkowej. Wytłumacz mi mistrzu

              • 0 1

  • ...

    zawsze cos, byle w koncu słowackiego była przejezdna i bez dziur!!!

    • 0 0

  • ???

    Z jednej strony dobrze a z drugiej znowu bede miala problem by dojechac do pracy na matarnie tak samo bylo jak budowali galerie 1.5godz w jedna strone sie jechalo

    • 0 0

  • beznadzieja

    czy mi się wydaje czy tu powstaje kolejne wielkie skrzyżowanie ze światłami ludzie będzie się stało jak przy matarni, fatalnie!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Budować a nie pieeerrrdoooliććććć !!!!

    • 3 1

  • ja```

    nie mat takeij opcji, obok nowego osiedla zabytkowa, wybudopwanego przez inpro, nie bedzie przejscia dla pieszych, już teraz jest tam niebezpeicznie, a co doeprio mówić jak zrobią taką przelotówkę!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

    • 0 1

  • szybciej będzie koniec świata !! (grudzień 2012) (1)

    • 18 18

    • ale jak to tak? :(

      to po co nam ten stadion?

      • 0 0

  • Lepiej teraz

    Kto wie co będzie za jakiś czas.Dodanie kilkunastometrowego pasa ruchu,przy tak dużej inwestycji już teraz będzie ułamkiem procenta ogólnych kosztów.Gdy w przyszłości się okaże,ze ten pas jest potrzebny,to pewnie jego dobudowanie będzie trwało z miesiąc i pewnie zamkną pół ulicy.

    • 1 0

  • czyli jak zwykle (3)

    GW sieje panike i ferment.

    • 31 18

    • zenujacy jestes autorze (2)

      • 1 6

      • Mieszkam w poblizu

        i często tam bywam, w zabytkową skręcają może z 3 auta na godzinę. Budowanie prawoskrętu byłoby zwykłą rozrzutnością. Nie można popadać w paranoję, ale jak widać GW by zwiększyć sobie czytalność cały czas musi uderzać w jakiś dzwon histrii. Nie ma co panikować.

        • 2 1

      • zenujacy to jest poziom dziennikarstwa gdzie efektowniej siac panikę na postawie wypowiedzi Pana Franka niż zetelnie dociekać faktów.

        • 8 0

  • pan Kosiedowski ma rację (10)

    Dziwie sie panu Tuskowi z Gazety Wyborczej, że forsuje takie absurdy.

    • 9 2

    • (9)

      jeszcze warto pamietać jak biadoli że beda przejscia podziemne i ze to bedzie zbrodania uranistyczna, dzielaca miasto na dwie opce połowy. A potem by pewnie pisali jak to zle ze sa pasy i przejscia bo ruch sie znowu korkuje.

      • 2 0

      • (8)

        Przejścia podziemne i bezkolizyjne trasy w środku miastą niszczą całą okoliczną tkankę. Polecam się przejść przez Podwale Podmiejskie i nie gadać głupot.

        • 3 2

        • (7)

          jaka tkankę?
          jakby były pasy, przejscia i swiatła to owa tkanka lepiej by sie miała?

          • 5 0

          • (6)

            G... nie urbanista jesteś. Nie wiem czego Cię tam uczyli, ale powinieneś wiedzieć, że im bardziej bezkolizyjne trasy, tym mniej przyjazne dla pieszych i spacerowiczów. Może od razu zrób obwodnicę w centrum miasta.

            • 2 1

            • (5)

              Wybacz ale slowackiego nie musi być przyjazna spacerowiczom. To nie deptak ale główna wylotówka na kaszuby i lotnisko.

              • 3 1

              • (4)

                To może Grunwaldzką tez przeróbmy na przelotową trasę? W końcu łączy Gdańsk z Sopotem i Gdynia. Słowackiego powinna być drugą arterią Wrzeszcza na wzór Grunwaldzkiej, a nie drugim Podwalem / WZ!!!

                • 1 0

              • (3)

                mowa o przejciach podziemnych.
                Ale skoro jesteśmy przy grunwaldzkiej przejdzmy nieco dalej na aleje zwycięstwa.
                Jaka jest różnica w owej tkance w miejscach gdzie sa przejscia podziemne a w miejscach gdzie sa pasy ?
                Żadna!

                • 0 0

              • przejscia podziemne = myslenie o miescie z lat 70 (2)

                pan kosiedowski i innie "betonowe glowy" z BPBK mogliby wreszcie pojechac gdzies na zachod. Moze Berlin? moge dofinansowac wyjazd. Serio. Tam od upadku muru masowo przywraca sie przejscia dla pieszych nad przejsciami podziemnymi, a te ostatnie najczesniej zasypuje. Na glownych arteriach miasta. To samo w Kopenhadze, Paryzu, Londynie. Ale my mamy beton-szkołe i wybitnych fachowcow ktorzy cel maja jeden - zrobic z miasta trase-przelotowa-z-betonowymi-bunkrami-dla-pieszych-aby-tylko-samochod-pana-kosiedowskiego-mogl-stac-wkorku-na-50ciu pasach. Gratuluje anty-urbanistyki wladzom miasta i projektantom. Kiedys nawet zmotoryzowany narod zrozumie ze samochod w miescie to zlo konieczne i trzeba go maksymalnie ograniczac. I WAS rozliczy z wydanych pieniedzy na rozbudowy drog ktore niczego nie zalatwia (tak jak nigdzie na swiecie nie zalatwily)

                • 1 1

              • (1)

                Urbaniści dużych metropolii, którym minęło zachłystywanie się estakadami i autostradami przebiegającymi przez centra, wprowadzają trasy przelotowe pod ziemię. Początkowo wydaje się to kosztowniejszym rozwiązaniem, lecz w perspektywie pozwala na wykorzystanie cennej przestrzeni na powierzchni.

                • 0 0

              • sprawa oczywista

                iż lepiej zarówno transport masowy (metro) jak i indywidualny zpechnac pod ziemię ale koszta sa monstrualne wiec w przypadku 3miasta nie ma nawet tak na prawde o czym mówić.
                Tunel pod pachołkiem to w naszych warunkach s-f nie mówiąc już o całych trasach...

                • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane