• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego: z dodatkowym zjazdem, czy bez?

Michał Stąporek
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów Proponowany przebieg Nowej Słowackiego na wysokości opisywanego zjazdu w ul. Zabytkową i Partyzantów

Czy drogowcy popełnili błąd nie projektując dodatkowego pasa do zjazdu z ul. Nowej Słowackiego? Projektant broni się przed zarzutami. Co ciekawe jego racji broni także konkurencja. Inwestor się zastanawia.



Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać? Prawoskręty w Zabykową i Partyzantów - nie ma ich w projekcie. Czy mimo to powinny powstać?
Dyskusję o prawoskręcie z Nowej Słowackiego w ul. Zabytkową, którego brak może zatamować ruch na nowo projektowanej arterii rozpoczęła Gazeta Wyborcza.

- To jakaś bzdura. Brak prawoskrętu zawsze kończy się blokowaniem i utrudnianiem przejazdu na prawym pasie do jazdy prosto - mówił cytowany na łamach gazety Zbigniew Pałka, inżynier i kierowca mieszkający na Niedźwiedniku.

Faktycznie, brak prawoskrętu na najważniejszych ze skrzyżowań na tym odcinku Nowej Słowackiego może dziwić. Czy jego brak nie zablokuje tego skrzyżowania w godzinach szczytu?

- To nie jest tak, że nie wpadliśmy na to, by zaprojektować tam prawoskręt - przekonuje Jan Kosiedowski, dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które kończy już projekt Nowej Słowackiego. - Ale przypomnę, że droga powstaje w pasie wskazanym w planie zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem działka, na której miałby powstać dodatkowy pas ruchu należy do firmy Transprojekt. Owszem, to firma konkurencyjna do naszej, ale to jeszcze nie powód, by zabierać im teren niezbędny do funkcjonowania. Choć i tak część działki im zajęliśmy, ale tego nie udało się uniknąć.

Andrzej Luty, kierownik pracowni drogowej w Transprojekcie Gdańskim: - Ul. Zabytkowa łączy Słowackiego z obszarem zamkniętym. Tą trasą nie przebiega żaden ruch tranzytowy i nigdy nie będzie się odbywał. Patrzę na nią codziennie z okien mojego biura i uważam, że to skrzyżowanie nie wymaga prawoskrętu.

Szef BPBK wylicza kolejne argumenty przeciwko prawoskrętowi: zaraz za zjazdem w Zabytkową będzie zjazd w ul. Partyzantów. Na tym krótkim odcinku samochody chcące skręcić w Partyzantów a jadące pasem drugim od prawej musiałyby zmienić pas ruchu. - To mogłoby zagrozić bezpieczeństwu w tym miejscu - argumentuje Kosiedowski.

Jego zdaniem auta skręcające w Zabytkową nie będą tamować ruchu na Nowej Słowackiego ponieważ na przejściu dla pieszych na Zabytkowej nie będzie dużego ruchu. Poza tym przejście jest nieco oddalone od skrzyżowania, więc za zakrętem powstanie azyl dla auta, które akurat przepuszczałoby pieszych.

Dokumentacja Nowej Słowackiego niebawem trafi do miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012, które będzie inwestorem tej rozbudowy. O opinię poprosiliśmy jej szefa, Romualda Nietupskiego.

- Nie analizowaliśmy jeszcze tego projektu na poziomie takich szczegółów, ale generalnie uważam, że zawsze lepiej mieć prawoskręt, niż go nie mieć - zauważa Romuald Nietupski. - Jeszcze w ZDiZ-ecie wielokrotnie udało nam się odkorkować różnie miejsca w Gdańsku poprzez dobudowę prawo- i lewoskrętów. Oczywiście, można to zrobić w dowolnym momencie, ale wychodzi to zwykle znacznie drożej.

Opinie (215) ponad 10 zablokowanych

  • Przypominam że rzecz się dzieje w Polsce - na prawy pas przed zabytkową zjechaliby Ci co skręcać będą dopiero w Partyzantów, a tam na prawo będą zjeżdżać Ci co mają więcej IQ niż 40 i wiedzą po co są namalowane znaki na jezdni.... efekt łatwy do przewidzenia. Chyba już lepiej bez tego prawoskrętu w Zabytkową. Pozatym tam i tak będzie ograniczenie do 50km/h - nie będzie niebezpiecznie.

    • 7 1

  • Wygląda ambitnie xD

    Ale wg mnie mogliby jeszcze wyburzyć te slumsy na Lendziona i postawić tam biurowce bo coś mi wygląda na to, że wkrótce będzie to mocno reprezentacyjna część miasta.

    Doszedłem do takiego wniosku po tym jak wieczorem widziałem lokalnych mieszkańców drących się do czujnika natężenia hałasu, by sprawdzić ile decybeli im wyjdzie.

    Dwie rzeczy mnie w tym zdziwiły, mianowicie: jak można być takim kretynem, a druga: to takie głąby potrafią czytać i liczyć?

    • 0 0

  • Czy moje wnuki zobaczą ul. Nową Słowackiego? (2)

    Kupcie wojskowe poduszkowce desantowe dla transportu kibiców na stadion to będzie taniej i szybciej.

    • 4 3

    • Zobaczą, zobaczą. Taką samą wizualizację jak my:)))

      • 2 1

    • Co dociekliwsze wnuki będą nad nową wizualizacją (Nowa Słowackiego IXC) zadawac pytania: a wiecie ,w którym roku po raz pierwszy padło stwierdzenie, że trzeba przebudować Słowackiego?

      • 1 0

  • Nowa Słowackiego - Parodia komunikacyjna (6)

    Dlaczego nikt z projektujących nie pomyślał o łączniku torowym tramwajowym pomiędzy ETC a Galerią Bałtycką, który usprawniłby funkcjonowanie komunikacji publicznej pomiędzy Wrzeszczem a Zaspą, Przymorzem?

    • 14 4

    • bo lepiej go zrobic na wysokosci zaspy

      • 1 0

    • Ale dlaczego parodia? (4)

      Cos jest z nią nie tak? No i przede wszystkim co ma Nowa Słowackiego do komunikacji publicznej miedzy Wrzeszczem i Zaspą, Przymorzem?

      A co do tramwaju to fakt przydało by się takie połączenie ale wcale nie jest ono aż tak potrzebne. Przecież nawet obecnie pomiędzy ETC a Galeria Bałtycką można przejechać którymś z autobusów jadących przez ul Kościuszki. Ja rozumiem, że niektórzy maja kolosalne problemy z przesiadaniem się ale żeby od razu budować robić dla nich nowe linie tramwajowe ;)

      • 3 1

      • (2)

        ma bardzo dużo, bo to byłaby najkrótsza droga na Zaspę

        • 0 0

        • nie tylko najkrótsza droga z Zaspy ale i z Przymorza czy Żabianki (1)

          • 0 0

          • Najkrótsza droga z Zaspy i Przymorza czy Żabianki ale gdzie?

            Nowa Słowackiego nie przebiega nawet w pobliżu tych dzielnic ani nie prowadzi bezpośrednio do nich.
            Co innego Kościuszki czy Nowa Kościuszki która ma się stać przedłużeniem Nowej Słowackiego.
            Rzeczywiście jest to jedna z krótszych dróg dla jadących z Zaspy czy Przymorza do Wrzeszcza. Ten odcinek Kościuszki w kilka minut można przejechać autobusem komunikacji miejskiej.
            Wiec o co chodzi z ta Nowa Słowackiego i Zaspa?

            • 0 0

      • Łącznik tramwajowy Rzeczypospolitej-Grunwaldzka

        Twoim zdaniem niepotrzebny? Wrzeszcz to centrum usługowe, Przymorze to druga ludnościowo dzielnica tego miasta (tylko dlatego, że Chełm i Południe liczone razem). Dodaj do tego Zaspę. Skoro rozwijamy komunikację tramwajową to taki łącznik jest niezbędny/ Najbliższe to Pomorska i Hallera! Słowackiego ma to do tego, że będzie biegła między Rzeczypospolitej-Grunwaldzką. Ja jednak uważam, że taki łącznik powinien powstać w okolicach Zaspy i jej przystanku na linii kolei metropolitalne.

        • 0 0

  • pan Kosiedowski ma rację (10)

    Dziwie sie panu Tuskowi z Gazety Wyborczej, że forsuje takie absurdy.

    • 9 2

    • (9)

      jeszcze warto pamietać jak biadoli że beda przejscia podziemne i ze to bedzie zbrodania uranistyczna, dzielaca miasto na dwie opce połowy. A potem by pewnie pisali jak to zle ze sa pasy i przejscia bo ruch sie znowu korkuje.

      • 2 0

      • (8)

        Przejścia podziemne i bezkolizyjne trasy w środku miastą niszczą całą okoliczną tkankę. Polecam się przejść przez Podwale Podmiejskie i nie gadać głupot.

        • 3 2

        • (7)

          jaka tkankę?
          jakby były pasy, przejscia i swiatła to owa tkanka lepiej by sie miała?

          • 5 0

          • (6)

            G... nie urbanista jesteś. Nie wiem czego Cię tam uczyli, ale powinieneś wiedzieć, że im bardziej bezkolizyjne trasy, tym mniej przyjazne dla pieszych i spacerowiczów. Może od razu zrób obwodnicę w centrum miasta.

            • 2 1

            • (5)

              Wybacz ale slowackiego nie musi być przyjazna spacerowiczom. To nie deptak ale główna wylotówka na kaszuby i lotnisko.

              • 3 1

              • (4)

                To może Grunwaldzką tez przeróbmy na przelotową trasę? W końcu łączy Gdańsk z Sopotem i Gdynia. Słowackiego powinna być drugą arterią Wrzeszcza na wzór Grunwaldzkiej, a nie drugim Podwalem / WZ!!!

                • 1 0

              • (3)

                mowa o przejciach podziemnych.
                Ale skoro jesteśmy przy grunwaldzkiej przejdzmy nieco dalej na aleje zwycięstwa.
                Jaka jest różnica w owej tkance w miejscach gdzie sa przejscia podziemne a w miejscach gdzie sa pasy ?
                Żadna!

                • 0 0

              • przejscia podziemne = myslenie o miescie z lat 70 (2)

                pan kosiedowski i innie "betonowe glowy" z BPBK mogliby wreszcie pojechac gdzies na zachod. Moze Berlin? moge dofinansowac wyjazd. Serio. Tam od upadku muru masowo przywraca sie przejscia dla pieszych nad przejsciami podziemnymi, a te ostatnie najczesniej zasypuje. Na glownych arteriach miasta. To samo w Kopenhadze, Paryzu, Londynie. Ale my mamy beton-szkołe i wybitnych fachowcow ktorzy cel maja jeden - zrobic z miasta trase-przelotowa-z-betonowymi-bunkrami-dla-pieszych-aby-tylko-samochod-pana-kosiedowskiego-mogl-stac-wkorku-na-50ciu pasach. Gratuluje anty-urbanistyki wladzom miasta i projektantom. Kiedys nawet zmotoryzowany narod zrozumie ze samochod w miescie to zlo konieczne i trzeba go maksymalnie ograniczac. I WAS rozliczy z wydanych pieniedzy na rozbudowy drog ktore niczego nie zalatwia (tak jak nigdzie na swiecie nie zalatwily)

                • 1 1

              • (1)

                Urbaniści dużych metropolii, którym minęło zachłystywanie się estakadami i autostradami przebiegającymi przez centra, wprowadzają trasy przelotowe pod ziemię. Początkowo wydaje się to kosztowniejszym rozwiązaniem, lecz w perspektywie pozwala na wykorzystanie cennej przestrzeni na powierzchni.

                • 0 0

              • sprawa oczywista

                iż lepiej zarówno transport masowy (metro) jak i indywidualny zpechnac pod ziemię ale koszta sa monstrualne wiec w przypadku 3miasta nie ma nawet tak na prawde o czym mówić.
                Tunel pod pachołkiem to w naszych warunkach s-f nie mówiąc już o całych trasach...

                • 0 0

  • Bardzie dokładny projekt prosze udostępnić (4)

    Bo nic nie kumam

    • 6 4

    • polecam (2)

      tu znajdziecie w inwestycjach więcej wiadomości

      • 0 0

      • polecam

        polecam wrzeszcz.info.pl

        • 0 0

      • hmmm...

        Tu czyli gdzie? Podaj linka jak możesz.

        • 0 0

    • żabka

      i nie kuma, dziwne:)

      • 0 0

  • a ja czekam,

    ciągle czekam...:)

    • 2 2

  • droga rowerowa,chodnik, azyl dla samochodu, brak prawoskrętu.. (3)

    Przeciez z tej pięknej wizualizacji to co się najbardziej rzuca w oczy to czerwony ciąg drogi rowerowej!! ktora biegdnie w miejscu.... teoretycznego prawoskrętu..

    w artykule mowa że ruch pieszych i samochodów przez zabytkową niewielki, ale tam teraz nie ma drogi rowerowej!

    pozatym nie tylko zabytkowa jest z prawej strony, ale i ruchliwa partyzantów, a tam też zjazdu nie ma..

    ja wiem ze na fuszerke zawsze mozna sie doszukac argumentow, ale brzmią one slabiutko: "bo z okna codziennie widze" - niesamowite! pewnie widzisz przyszlosc? zwiekszony ruch? itd.?

    a nowy projekt, to pewnie i przedluzenie calej procedury.. masakra.. :/

    • 6 3

    • likwidacja sciezek rowerowych (2)

      jestem przeciw sciezkom rowerowym gdyz niewiele osob z nich korzysta jesli mi nie wierzycie zapraszam na zaspe gdzie w zdluz al.j.pawla biegnie sciezka rowerowa. zadalem sobie troche trudu i liczylem srednio co piaty rowerzysta korzystal z sciezki, resza jezdi ulica lu chodnikiem

      • 2 8

      • Zbyt pochopnie wyciągasz wnioski drogi statystyku.

        Ścieżki wzdłuż niektórych ulic często nie są zbyt popularne ale przyczyną jest raczej to, ze niestety jak na razie bardzo mało mieszkańców korzysta na co dzień z roweru.
        Nie mowie, że każdy ma jeździć cały rok na rowerze ale kiedy pogoda dopisuje jest to naprawdę szybki i wygodny sposób poruszania się po mieście. Może nie tak wygodny jak stanie samochodem w korkach ale wszystko ma swoje wady i zalety ;)

        Ścieżka wzdłuż Jana Pawła nie jest dobrym miejscem do robienia statystyk. Jest to stara ścieżka o niskim standardzie i w obecnym kształcie miejscami jest bardziej utrudnieniem niż pomocą dla rowerzysty wiec nic dziwnego, że nie wszyscy z niej korzystają.
        Za to coraz większa liczba dobrej jakości ścieżek rowerowych aż zachęca do jazdy i mam nadzieje, ze będzie zachęcać coraz większa liczbę ludzi do wsiadania na dwa kółka.

        • 3 0

      • Likwidacja statystyka

        To, że statystyk ma jedno oko szklane, a drugie wypadające, to jeszcze nie powód, by przez niego utrudniać życie mieszkańcom. "Ścieżka" wzdłuż JP2, jak i "ścieżki" wzdłuż Chłopskiej i Rzptej w tym samym obszarze, to w rzeczywistości białe pasy wymalowane na dziurawych chodnikach + niewyprofilowane krawężniki, ale te akurat pseudościeżki są przewidziane do modernizacji; nic dziwnego, że nie są zbyt popularne. Jeśli statystyk chciałby zobaczyć, jak wygląda ruch rowerowy w Gdańsku, to zapraszam (wiosną lub latem) na ścieżkę wzdłuż Grunwaldzkiej we Wrzeszczu - polecam, to bardzo ciekawa wyprawa, Wrzeszcz jest ładny i ma duże centra handlowe, więc zobaczysz wreszcie coś poza swoim blokiem i blokiem naprzeciwko. A lepiej późno niż wcale.

        Do tego ścieżka wzdłuż JP2 ma dość peryferyjne znaczenie komunikacyjne, bo do bloków Rozstajów często szybciej jest dojechać dróżkami między blokami, ponadto ma niezbyt bezpieczny przebieg przez parking w rejonie kładki (rajdy samochodowe dresiarzy na tym parkingu); ale ona akurat nikomu (poza statystykiem rzecz jasna) nie przeszkadza o tyle, że wzdłuż JP2 jest mnóstwo miejsca - możnaby i drogę rozbudować, i ścieżkę szerszą zrobić.

        • 1 0

  • (1)

    Najlepiej projektuje sie drogi patrząc z okien swojego biura.Gratuluję inżynierom drogowcom.

    • 5 1

    • Robienie paniki

      Na ul. Zabytkową rzeczywiście niewiele autek skręca. Wykonanie tam prawoskrętu mija się z celem. Poza tym zaproponowany na szkicu pas do skrętu w prawo bezpośrednio za ul. Zabytkową przebiegałby na wykonanym całkiem niedawno parkingu przed nowym budynkiem mieszkalnym. Skoro inwestor mógł (dosłownie w ciągu ostatnich 3 lat) wybudować budynek łącznie z parkingami i dojazdami wokół, to nie bardzo widzę możliwość, aby teraz to rozwalić i zrobić drogę ...

      To co robi redaktor w artykule to takie popularne zasianie paniki, temat drażliwy, mało ludzi zna konkrety ....

      • 0 0

  • (3)

    brawo Edmund

    dokładnie to o czym napisałeś strasznei mnie denerwuje.Zaspa i Przymorzę są odizolowane od wrzeszcza. ! Tramwajem np. trzeba jechać na około...

    • 7 0

    • można też (2)

      ruszyć 4 litery i spacerkiem w 10 min dojść;)))

      • 1 1

      • (1)

        Tjaaaa... może od razu po co nam tramwaj między Oliwą a Jelitkowem? Przecież też można sobie z bucika zrobić spacerek. Wiesz co zrobi człowiek, który codziennie będzie musiał robić taki spacerek? Kupi sobie auto i będzie miał w d... łażenie, bo ktoś nie pomyślał o tramwaju!!!!

        • 1 1

        • Tjaa a normalny człowiek jeżeli nie ma ochoty na 10 czy 15 spacerek to wsiądzie w autobus i w 5 min przejedzie z Legionow na Grunwaldzką i to pod sama Galerie Bałtycka.
          Fakt na ulicy mogą się zdarzyć korki ale to już zupełnie inna sprawa. Co gorsza niektórzy będę musieli się przesiąść i do tego przejść z przystanku na przystanek!
          Niestety sprawne poruszanie się komunikacja miejską wymaga przesiadania się. W końcu w żadnym mieście tramwaje nie jeżdżą wzdłuż każdej jego ulicy. Za to w większości komunikacja odbywa się różnymi środkami transportu które się uzupełniają!

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane