• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Nowa Wałowa widziana zza szyby samochodu.


W środę otwarto dla ruchu samochodowego ul. Nową Wałową w Gdańsku. Ta data przejdzie do historii miasta jako triumf ślepoty urbanistów, projektantów i urzędników nad potrzebami pieszych - ocenia Krzysztof Koprowski.



Ulica Nowa Wałowa została oficjalnie przekazana kierowcom do użytku w środę, o godz. 17. Od tego momentu można dojechać samochodem bezpośrednio z Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, z pominięciem ul. Jana z Kolna, na tereny postoczniowe. W drodze do ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska, przewidziano tylko jedno skrzyżowanie z ul. Nowomiejską zobacz na mapie Gdańska.

- Jednym z największych wyzwań, z którymi musieliśmy się zmierzyć, była konieczność prowadzenia prac nad czynnymi torami kolejowymi, tak aby nie zakłócić kursowania pociągów - przyznaje Bartosz Alejski, kierownik budowy z ramienia firmy Budimex, realizującej inwestycję. - Utrudnieniem była również nietypowa geometria łuków wiaduktu - bardzo wymagająca, zarówno w produkcji elementów, jak i w ich montażu.

Choć sama droga jest już przejezdna, to wciąż trwają jeszcze prace na fragmentach ulic w jej sąsiedztwie. Mowa tu głównie o ul. Jana z Kolna, z którą ul. Nowa Wałowa będzie połączona drogą wzdłuż estakady (planowany termin zakończenia prac to czerwiec br.) oraz skrzyżowaniu ul. Rybaki Górne z ul. Wałową, gdzie doszło do podmycia jezdni (droga ma być w pełni przejezdna do końca roku). W sierpniu br. gotowy ma być natomiast układ drogowy w obrębie Europejskiego Centrum Solidarności.

Ostatecznie koszt budowy ul. Nowej Wałowej wyniósł nieco ponad 62 mln zł i został pokryty przez firmę BPTO, właściciela terenów postoczniowych. Dzięki temu może on rozpocząć zabudowę tzw. Młodego Miasta, m.in. poprzez budowę Centrum Handlowego Stocznia.

Po stronie miasta wydatki wyniosły ok. 40,4 mln zł i obejmowały głównie sprawy związane z przygotowaniem terenu, w tym przesiedlenia i wyburzenia. Część z nich przeprowadzono zupełnie niepotrzebne, bo kamienice przy ul. Jana z Kolna nie przeszkadzały w realizacji projektu i mogły z powodzeniem stać do dzisiaj.

- Ulica Nowa Wałowa będzie główną ulicą Młodego Miasta, a zatem kluczową inwestycją w rewitalizacji terenów postoczniowych. Jej przebieg na estakadzie umożliwia podziwianie krajobrazu stoczniowego, tak bardzo związanego z tożsamością Gdańska - napisał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz w komunikacie do mediów.

Prezydent miasta zachęca do podziwiania krajobrazu stoczniowego, ale zapomina o tym, że na odcinku, z którego widać panoramę stoczni, nie ma ani centymetra chodnika dla pieszych. W środku miasta i w środku nowej dzielnicy, która ma być wizytówką nowoczesnego podejścia Gdańska do planowania i zagospodarowania terenu, powstała droga godna przedmieścia.

To nie pierwszy raz w Trójmieście, gdy ślepi urbaniści, projektanci oraz urzędnicy próbują rozdzielić ruch pieszy od ulicznego i wyrzucić pieszego z ulicy, którą rezerwują wyłącznie dla samochodów. I nie robią tego dlatego, że dla pieszych projektują deptaki. Po prostu ignorują ich obecność w przestrzeni publicznej.

Estakadę o łagodnym spadku i wyjątkowo dogodną pod względem poruszania się dla pieszych czy rowerzystów, przeznaczono wyłącznie dla aut. Co zaoferowano innym? Drogę schodami przez tzw. żółty wiadukt zobacz na mapie Gdańska oraz kilka minut czekania na zielone światło na przejściu przez ul. Jana z Kolna.

W przyszłości przy żółtym wiadukcie powstanie podjazd, którym każdy będzie mógł nadłożyć kilkadziesiąt metrów, aby tylko uniknąć schodów. Z tej samej rampy korzystać będą rowerzyści, ludzie starsi, inwalidzi oraz rodzice z wózkami, czyli te grupy (z wyjątkiem rowerzystów), które i tak mają już dość przeszkód przy codziennym przemieszczaniu się po mieście.

Zdaniem projektantów zasługują oni jednak na jeszcze odrobinkę wysiłku fizycznego - drogi emerycie z "trzecią nogą", drogi inwalido, sport to przecież zdrowie! Należy w sumie cieszyć się, że urzędnicy poszli po rozum do głowy i nie zafundowali wiecznie psujących się wind.

Kto jednak "na złość" twórcom Nowej Wałowej, chce poznawać Młode Miasto na piechotę, czyli po prostu spacerować po nim, ma do dyspozycji chodnik (w planach - i w dodatku w pierwszym etapie, dla odmiany - bez jezdni) oddalony o kilkadziesiąt metrów na przedłużeniu ul. Jaracza zobacz na mapie Gdańska. Z drugiej strony może też nadłożyć kilkadziesiąt metrów i udać się chodnikiem (wykonanym tylko częściowo) wzdłuż łącznika poprowadzonego równolegle do estakady.

Czy wzdłuż całej Nowej Wałowej powinien być chodnik?

Sama estakada widziana z perspektywy pieszego to imponująca konstrukcja. Betonowe podpory wbite w błoto, które - w założeniu - ma się zamienić w trawnik, a które - zapewne - zmieni się w wielki parking. Uzupełnieniem tej jakże przyjaznej mieszkańcom przestrzeni będą zapewne bazgroły grafficiarzy (pierwsze już są) oraz koczowiska bezdomnych.

Już w dniu otwarcia Nowej Wałowej widać było, jak na te pomysły projektantów reagują piesi. Spacerują poboczem, przeskakują przez bariery energochłonne, wędrują ulicą w stronę Bramy Oliwskiej.

To jednak tylko preludium tego, co stanie się, gdy na terenie tym pojawią się mieszkańcy nowych osiedli oraz turyści. Co wówczas zaproponują urzędnicy - oczywiście w trosce o bezpieczeństwo pieszych? Kolejne zasieki w formie barierek, płotów i znaków zakazu ruchu pieszego (obecnie jeszcze ich nie ma)? A może mapki ułatwiające poruszanie się po dzielnicy zaprojektowanej dla samochodów?

Czytaj też: Wizja BPTO - Młode Miasto jednak bez wieżowców?

Działania duńskiego inwestora ul. Nowej Wałowej są o tyle zaskakujące, że jego rodzinna Kopenhaga, dzięki działaniom światowej sławy urbanisty Jana Gehla, przeistoczyła się ze zmotoryzowanego i zakorkowanego miasta w miejsce niezmiernie przyjazne pieszym i rowerzystom. Czy BPTO w swojej ojczyźnie gotowe byłoby zaserwować mieszkańcom taki sam projekt, wciskając do tego frazesy o budowie nowoczesnej dzielnicy? Wątpię.

Miejsca

Opinie (276) ponad 10 zablokowanych

  • Po co! (44)

    Ja się pytam po co jest budowana ta droga?!

    • 350 68

    • Żeby cię frustrować

      • 56 20

    • dla klientów centrum handlowego Stocznia (1)

      oraz mojego kolegi, który mieszka w kamienicy przy ul. Rybaki Górne, czyli na jej samym końcu ;)

      • 107 7

      • Jak dla kolegi to spoko

        • 36 0

    • ale o co chodzi ?

      • 24 1

    • Po co droga? (2)

      Po co teatr? Po co tor wyscigowy? Po co stadion? Po co hala? Po co muzeum? Po co chodnik? Wiem dla Pana i panu podobnych najlepiej by było zeby UE albo miasto dalo do łapy gotówkę żebyscie mogli sobie kupic kielbasy na grilla i morze wódki.Takiego wała jak Polska cala !

      • 85 62

      • miasto i EU nie daje żadnych pieniędzy (1)

        to właśnie on je daje. Nie zapominaj że to są nasze pieniądze pomniejszone o koszty utrzymania urzędników więc każdy obywatel ma prawo żądać żeby były wydawane z rozmysłem.

        • 31 9

        • Ja również płacę podatki i popieram budowę tej drogi

          I co teraz ? Zrobimy plebiscyt czy jak ?

          • 28 10

    • Się pytasz, se odpowiedz.....

      • 17 3

    • By odciążyć zakorkowane stare miasto śledziu (17)

      • 43 40

      • (14)

        Wypraszam sobie, jestem gdańszczaninem. Odciążyć stare miasto? Nie bądź śmieszny, Ile osób będzie jeździć drogą donikąd (chyba, że jest do droga do nowego mieszkania Budynia)? Prędzej korki rozładuje przebudowa/remont traktu Św. Wojciecha.

        • 55 23

        • hahhahahah człowieku niewiery pogrzebiom xD

          • 4 1

        • Taki z ciebie gdańszczanin jak ze Szczurka św. Wojciech (6)

          • 13 10

          • (5)

            Wyjdź z domu i popatrz gdzie się tworzą korki. Natężenie na trakcie Św. Wojciecha jest ogromne, gdyż sporo ludzi dojeżdża tamtędy do/z pracy. Taki sam problem był z ul. Słowackiego. Oczywiście dalej się korkuje, ale nie już z taką częstotliwością i szybciej rozładowuje się tam korek. Nie wspomnę już o komforcie jazdy. Z Ciebie taki gdańszczanin jak z budynia prezydent.

            • 15 9

            • (3)

              Trakt niech naprawia Pruszcz i jego mieszkańcy

              • 13 9

              • o żesz ty, w }]#@#$556&(!!!!!!!!

                ;-)

                • 18 0

              • i tczewiacy i malborżanie czy jak ich tam się zwie oraz starogardzianie (1)

                tam tylko widać GTC, GMB, GST czasem GKW a i handlowcy na WXX a GD to już prawie wcale więc oni nam niszczą Trakt!

                • 8 3

              • Nie pisze się "tczewiacy" i "malborżanie", tylko tczewcy i malborgi.

                • 6 1

            • trakt jest aktualnie w remoncie

              A przez najbliższe lata prawie wszystkie duże inwestycje drogowe będą mieć miejsce w dzielnicach południowych

              • 6 2

        • a po co przebudowywać św. wojciech? (4)

          korek tworzy się przed okopową przecież i przy węźle lipce. Przy okopowej nie wyeliminujesz korków. Jedyny sposób na poprawę drożności to wyremontować sandomierską żeby ci co jadą do urzedów mogli ominąć ten korek. Natomiast przy węźle lipce nie zroibili bezkolizyjnego skrzyżowania a skrzyżowanie nie jest inteligentne i stąd korki. Po za tym przydałaby się porządna komunikacja miejska, sam bym chętnie zrezygnował z auta ale obecnie nie mam alternatywy.

          • 12 3

          • (3)

            Najlepszym rozwiązaniem będzie wybudowanie tam linii tramwajowej.

            • 7 3

            • odbudowanie (1)

              Nie wybudowanie tylko odbudowanie.Na dawnej Jedności Robotniczej dziś Trakt św Wojciecha jeździł tramwaj linii nr 6 .Trasa tego tramwaju :Targ Węglowy- ul Gościnna.

              • 5 1

              • chyba ci staje jak piszesz o tej jedności (tfu!) robotniczej

                • 1 8

            • ?

              Linia tramwajowa powinna rozwiązywać problemy komunikacyjne mieszkańców.Budowanie linii tramwajowej dla kilkunastu czy kilkudziesięciu budynków Oruni byłoby mało racjonalne.

              • 4 4

        • Droga do tunelu

          Zainteresuj się częścią jakiej inwestycji jest ta droga i jaki jest jej główny cel, czyli tunel pod motławą i wylot na Warszawę

          • 5 1

      • budowa ulic tylko dla samochodów nie odciąża zakorkowanego miasta

        tak jak popuszczanie pasa nie leczy otyłości, choć próby trwają

        • 3 1

      • przejrzałeś choć fimik gdzie droga się koncz? na starej walowej przy przychodni, buhahaha

        • 3 0

    • pod nowa inwestycje inwest komfort - tuza

      hotelem hilton - maja ponad 3ha teren ktory osuszaja itd itd ;) obok muzeum ;) takze ...chyba jasne ze grupa budynia i jego nowe ze 4mieszkania maja sie dobrze

      • 10 7

    • Dokładnie! (1)

      Po co ta droga, skoro i tak korki będą się piętrzyć na potęgę? Zamiast dołożyć tylko wiadukt nad torami kolejowymi i styka? Samochody z Jana z Kolna zjeżdżałyby w kierunku Bramy Oliwskiej i to rozluźniłoby ruch. A tak mamy kolejną drogę, która w niczym nie pomaga. Korki od strony Starego Miasta w taki sposób będą jeszcze większe. Tak jak filmie Barei "Poszukiwany, Poszukiwana" - "A nie, nie, nie - dobrze! To jezioro damy tutaj, a ten niech sobie stoi w zieleni." :D Wszystkiego najlepszego naszym budowniczym :)

      • 19 17

      • Gdańszczanin z Chyloni :D

        • 18 5

    • Po to

      Żebyś potem nie stał w zakorkowanym mieście i mówił nie mogli tej drogi szybciej zbudować, a po 2. to, że Ty nie jeździsz nie znaczy, że nie jest potrzebna, po 3. To się matole nazywa rozwój, za nie Twoje pieniądze.

      • 12 8

    • oni chcą jak najszybciej zabudować tereny postoczniowe zeby juz nigdy stoczni nie reaktywować!! (3)

      UE tak działa, dlaczego nie powstała choć jedna fabryka ze środków UE proszę mi wyjaśnić ??

      • 30 15

      • oj tam zaraz spisek UE

        zaprawdę powiadam Ci, że za działania UE powstało więcej miejsc pracy i z jej udziałem finansowym (czytaj moją i twoją składką) niż padło po 89'
        Fabryk może i nie buduje pod swoim szyldem ale czy pan Zenek, rolnik spod Kartuz ma gorzej? Nie, on ma niemal fabrykę a wcześniej tylko ciapka, syn mu wniosek wypełnił i teraz zatrudnia 30 osób. Myślę, że kto miał pomysł i trochę jaj to już swoją fabrykę ma korzystając z funduszy unijnych:)

        • 10 6

      • (1)

        Czas na hutę w Gdańsku, nie jakieś tam jachty, tramwaje i pociągi. Potęgę mierzy się w tonach wytopionej surówki!!!

        • 11 2

        • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

          • 4 0

    • informacja (1)

      dla tych, którzy tylko krytykują i nie czytają informacji o zagospodarowaniu terenów, tam będzie za kilka lat nowa dzielnica, więc nie zadawaj głupich pytań na forum!!!!!

      • 14 9

      • Za kilka lat,

        to ta droga będzie do remontu, biorąc pod uwagę przetargi, cięcie kosztów i oszczędzanie na jakości asfaltu.

        • 6 6

    • Obwodnica polnocna srodmiescia durniu, tylko jeszcze musza dokonczyc polaczenie z Gleboka przez Motlawe

      • 15 2

    • w artykule wyraźnie jest napisane

      będzie to główna droga dojazdowa do budowanego na terenach stoczniowych, Młodego Miasta. Jak mają rozpocząć budowę dzielnicy mieszkaniowo-biurowej bez drogi dojazdowej. Chociaż raz pomyśleli a nie jak przy wydawaniu pozwoleń na kolejne osiedla na południu, bez budowy jakiejkolwiek infrastruktury drogowej, o szkołach, przedszkolach czy przychodniach zdrowia nie wspominając.

      • 15 2

    • nikt nie wie po co, więc nikt nie zapyta

      Jak to po co? My tą drogą otwieramy oczy niedowiarkom, mówimy patrzcie, to jest nasze, przez nas zbudowane i to nie jest nasze ostatnie słowo.

      • 9 7

    • (1)

      Czy aby tego samego pytania nie zadawałeś po otwarciu mostu wantowego? W swoim czasie dostaniesz odpowiedz malkontencie.

      • 11 2

      • chyba nie kumasz, że artykuł nie jest głównie przeciwko tej drodze

        tekst jest o tym, że interesy pieszych nie zostały odpowiednio uwzględnione

        • 3 3

    • po co to sie nogi

      Kazdy inteligenty czlowiek wie po co Panie zero

      • 5 3

    • Jak to po co????

      po to by pracownicy nikomu niepotrzebnego g.... jakim jest ECS mogli wygodnie i z fasonem dojechać do tzw"pracy" .Pracownicy i dygnitarze,bo nikt inny,poza oczywiście obowiazkowymi wycieczkami szkolnymi, tam nie bedzie zagladał.....

      • 6 4

    • nowa wałowa prowadzi do starej walowe i nawet nie jest przejezdna

      wstyd, wywalanie kasy w bloto, 40mln po stronie miasta? za ten mostek i 1km drogi donikąd???? czy ktos kiedyś rozliczy tych urzedasów?

      • 1 2

  • Gdańska myśl urbanistyczna ;) (8)

    bo gdańscy urbaniści mają po 60 lat, uczyli się 40 lat temu, i takie mają pojęcie o nowoczesnych miastach, jak moja mama o tabletach.

    A poza tym są z pokolenia, dla którego samochód jest szczytowym osiągnięciem techniki, a jego posiadanie marzeniem każdego człowieka. Z tej perspektywy i dla podobnie myślącego odbiorcy projektują nasze miasto.

    A Duńczycy - wiadomo. Jak zobaczyli wytyczne, to się popukali w głowę, wymienili kilka uwag, na temat dzikości obyczajów na wschodzie i zatarli ręce z radości, że mogą zbudować tak tanio.

    • 349 37

    • Gdyby (1)

      Oh, gdyby to wszystko w mieście projektował pan Koprowski! Ale próżne marzenia - miejska mafia do tego nie dopuści. A szkoda, wszak pan Koprowski to geniusz jest!

      • 15 33

      • Co, zabolało? ;)

        A może jakiś sensowny argument panie projektancie, a nie niepoparta niczym ironia? ;)

        • 43 12

    • DZiekujemy Budyniowi za kolejną niegospodarnopsć przed wyborami kolesiów do eurokoryta

      droga zapewne bedzie przebudowana kolejny raz na koszt podatnika!!

      • 9 8

    • Bielawski, Duch

      Leśne dziadki, co poza Tczewem świata nie widziały, chyba że w podręcznikach z lat 60.

      • 14 6

    • (1)

      Te same błędy popełnili przy budowie mostu wantowego. Piękny punkt widokowy, a tu zakaz wjazdu rowerów i zakaz przejścia dla pieszych. Skąd ci ludzie się biorą (projektanci i decydenci)? Z jednej strony chcą zwężać Podwale Przedmiejskie i likwidować wiadukt na Warszawę, a z drugiej tną miasto autostradą N. Słowackiego.

      • 7 3

      • oni właśnie nie chcą zwężać Podwala i bronią się przed tym. Pomysły zwężenia wychodzą od tzw. niezależnych, a nie urzędników.

        • 7 2

    • i tu masz rację

      A jak popatrzeć na szrot i złomowiec ECS to mamy dzielnicę monster HIGH, rozmawiałem z architektem z Krakowa i się nie mógł nadziwić jak takie brzydactwo wstawiono w centrum GD

      • 4 4

    • Tablety...

      Nie umniejszając,obecni 60-ciolatkowie mają pojęcie o tabletach... :-)

      • 0 0

  • Najlepszy jest koniec fimu! (2)

    Koniec!

    • 118 9

    • Właśnie nie wiem czy można przejechać do końca:(

      • 1 4

    • No i te 1:49 z 0:54

      • 6 0

  • Super wiadomość :) Coś się dzieje :) (1)

    Oby tylko się nie rozpadła jak zacznie się tam poruszać sprzęt ciężki wykorzystywany do zabudowy terenów postoczniowych :)

    • 52 21

    • a co to za problem? co roku remontuje się ulicę Doki to i można Nową Wałową ... :)

      • 0 0

  • Nie widzę powodów do narzekań. (6)

    Chciałbym zauważyć, że co z tego, że będzie chodnik, jeśli mało kto będzie z niego korzystać ? W tym projekcie zabrakło jedynie miejsca na ścieżki rowerowe, które powinny zostać wytyczone na powstałej już jezdni. A co do trawnika - to trawa w tak zacienionym miejscu nie będzie rosła. A miejsce to powinno się zmienić właśnie w parking, bo jest to całkiem dobra lokalizacja na tego typu obiekt.

    • 53 116

    • Po co ci ścieżka skoro możesz jechać po drodze? (1)

      • 10 4

      • na razie możesz

        a za pół roku postawią B9 i pozamiatane

        • 1 1

    • budyń już wystarczająco dużo ścieżek rowerowych nabudował.... zobacz jaki na nich jest ruch (1)

      aż furczy jak w Amsterdamie

      • 6 9

      • tia...

        a najradośniej się robi, jak jednokomórkowy jednośladowiec jedzie po ulicy mając ścieżkę rowerową równolegle do drogi... i jeszcze drze ryja, że 1m odległości nie zachowałem.

        Pozdrowienia dla kolesia na czerwonym giancie! Mam nadzieję, że dobrze się jechało ze spuszczonym powietrzem :P

        • 12 6

    • Przecież to jest dopiero początek (1)

      Nie rozumiem całej tej ilości oburzenia ... przecież tereny Młodego Miasta zostaną zabudowane i właśnie ta droga, która powstaje przed wybudowaniem inwestycji to jest raczej nowa jakość w naszej rzeczywistości. W dalszej kolejności powstaną pozostałe chodniki, ścieżki i druga nitka. Na razie tam nie wiele powstało. Będzie dobrze.

      Autor artykułu zdecydowanie za bardzo stronniczy i mało profesjonalny.

      • 8 8

      • dokładnie

        też zauważyłem sporo narzekania i wymądrzania się w artykułach tego pana.

        panie redaktorze, a może ludzie nie potrzebują tego chodnika? może chcą jeździć tam samochodem i parkować pod tą estakadą? dlaczego narzuca Pan innym swoje zdanie? dziennikarz nie jest od tego.

        • 2 4

  • Piesi na Madagaskar!! (10)

    Po co piesi na ulicy. Czy ja jeżdżę autem po chodniku? Proponuję hasło "Jezdnie dla kierowców". A piesi górą, albo dołem!!!

    • 40 100

    • Może nie jeździsz ale parkujesz!!! (8)

      Co mnie niezmiernie wpienia - jeździsz po ulicach, parkuj na ulicach.
      Ale nie, jak trzeba gdzieś kupę złomu zostawić to najlepiej na chodniku bo przecież pieszy samochodzika nie zarysuje (a nawet jeżeli to mu się łomot spuści), po prostu po trawniku się przejdzie.

      • 25 6

      • Drogi adwersarzu (7)

        Masz całkowitą rację. Samochody należy parkować na parkingach i miejscach do tego przeznaczonych a rolą władz miasta jest zapewnienie takiej ilości parkingów, aby nie trzeba było stawiać aut gdzie indziej. "Chodniki dla pieszych!!!

        A rysować aut nie należy bo to zwykłe chuligaństwo - i można dostać bencki.

        • 7 4

        • rolą miasta jest tworzenie takiego systemu komunikacyjnego (2)

          by wszystkim było wygodnie i bezpiecznie. Nabycie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do darmowego parkowania w pobliżu centrum miasta, choć wielu przedpiścom tak się wydaje.

          • 4 1

          • Pewnie jestem ułomny polonistycznie (1)

            Co to znaczy "przedpiścom" ???

            • 2 2

            • To tak,jak "przedmówca", tylko tekstowow

              • 1 1

        • Skoro usprawiedliwiasz parkowanie samochodów na chodnikach bo władze miasta nie zapweniają miejsc parkingowych. (1)

          To co się czepiasz pieszych na jezdni skoro władze miasta nie zrobiły chodnika?! HIPOKRYZJA!

          • 4 1

          • To proste

            Dla ich własnego bezpieczeństwa.

            A parkowania na chodniku nie usprawiedliwiam. "Chodniki dla pieszych". - takie hasło.

            • 2 0

        • Chuligaństwo (1)

          to również parkowanie na chodnikach. A dawanie bęcek to już bandytyzm. Co zrobisz, jak trafisz na silniejszego? Oddasz majtki do pralni?

          • 2 1

          • Każdy sądzi według siebie!!!

            Każdy sądzi według siebie!!!

            • 0 0

    • Dowiedz się co to jest "ulica".

      Dowiedz się co to jest "ulica".

      • 0 0

  • Dojazd do nowego Centrum Handlowego (1)

    biedota bez samochodu w CH nie jest mile widziana

    • 128 19

    • do ECS urzędnicy też nie bedą na piechotę ganiać

      tam jest miejsce tylko dla specjalistów, kierowników i dyrektorów a że dobrze płatne to i każdy samochodem podjedzie, jak nie służbowym (kupi się a co tam) to prywatnym

      • 17 8

  • ...Lobby samochodowe ma się dobrze w dobie konsumpcjonizmu... (6)

    "Asfalt na mózgu
    Beton na głowie
    Drzewa i kwiaty to nasi wrogowie
    A naszym bogiem - auto komfortowe

    Choćbyśmy mieli poumierać z głodu
    Kupimy sobie więcej samochodów
    Bo nowe auto - to szczęście narodu.

    Nie będziemy żyć jak dziady
    Zbudujemy autostrady
    Choćby tylko dla zasady
    Zbudujemy autostrady

    Wytniemy drzewa i zniszczymy lasy
    Niech spierd... zielone kut...
    Nastaną wreszcie
    Nowe lepsze czasy

    Będą igrzyska nie zabraknie chleba
    Jedna rzecz której na do szczęścia trzeba
    To autostrada do samego nieba. "

    • 134 58

    • czas się leczyć (1)

      jw.

      • 15 25

      • to już stan agonalny, tylko pavulon pomoże

        • 9 11

    • (3)

      coś w tym jest. W Berlinie na 1 tysiąc mieszkańców jest 260 aut , w Gdańsku 400

      • 28 9

      • no pewnie np. punktualna i nie "waląca" po nozdrzach komunikacja miejska (1)

        • 7 11

        • No tak

          czyli taka jak jest w Gdańsku :P

          • 2 0

      • w Gdańsku jest już prawie 500

        • 11 0

  • Gdyby miasto wydało 40 mln na wjazd od Jana z Kolna do Bramy Olilwskiej (6)

    to nie byłoby problemu przejścia na Hallera. A tak wywalili kasę pod jakieś prywatne inwestycje

    • 92 19

    • + koszty remontu Żółtego Mostu uruchomionego na 3 mies.

      • 24 7

    • (2)

      Nowa Wałowa to prywatna inwestycja...

      • 11 4

      • Prywatna inwestycja Adamowicza

        Miasto wywaliło 40 mln na przygotowanie tego terenu. Nie zgadzam sie na to!

        • 17 9

      • a miasto dołożyło do niej 40mln czyli 40% - rewelka

        • 7 7

    • (1)

      Ale ten wjazd był, tylko go zburzyli... To jest dopiero logika :/

      • 7 4

      • wyobraźni kolega nie ma?

        najazd na wiadukt pod drugim wiaduktem, odległym o kilkanaście metrów? nie przejechałbyś niczym, chyba, że deskorolką. W dół. Leżąc.

        • 3 3

  • Władze Gdańska mają rozdwojenie jaźni... (20)

    Z jednej strony budują bardzo ładne i fajne arterie, z drugiej zaś strony ulegają naciskom niewielkiej grupy rowerowych aktywistów, którzy wmawiają wszystkim wokoło, ze należy ich chronić. Jak zawsze mniejszość chce mieć większe prawa niż większość, Efektem tej uległości jest rozrost znienawidzonej strefy tempo 30. Wszystko byłoby w porządku gdyby instalacje tejże strefy ustawiano na równych drogach, w Gdańsku zaś progi wyspowe stawia się na rozwalonych drogach, zaś odpowiedzialni urzędnicy wykazują się, jak sami mówią "niezwykłą" skutecznością. Osobiście jestem zdania, że należy budować, teraz taka moda, że wszystko musi być zrównoważone, eko, i gender. Narzucają nam to państwa wysoko rozwinięte, my zaś musimy się rozwijać, a dóbr i dobrobytu rowerem nie dowieziemy ! Życzę każdemu aby mógł nabyć automobil i z niego swobodnie korzystać w naszym pięknym Gdańsku. Miłego dnia.

    • 89 138

    • vide Twarda - próg jest najrówniejszym fragmentem jezdni :)

      • 13 3

    • widzisz rower (1)

      myślisz baba z brodą

      • 24 4

      • Ludzie,

        co Wy macie z tą babą czy kobietą z brodą?! Bardziej właściwe określenie powinno brzmieć: mężczyzna w sukni, gdyż ww. artysta jest bardziej transwestytą niż transseksualistą. Tym, dla których te dwa pojęcia oznaczają to samo, spieszę z wyjaśnieniem. "Kobieta z brodą", o której niemal wszyscy ostatnio mówią ma w majtkach penisa.
        I nie ważne czy ma tam penisa, plastikową protezę, brodę na twarzy, tyłku, wszystkie klepki, czy może bentleya w garażu. Ważne jest by gadać, a tyle mówi się o tolerancji.

        Co do gender: ci, którzy o tym mówią, wiedzą na ten temat najmniej.
        Przedwczoraj kupiłem mojej córce klocki. Na opakowaniu było napisane, że są dla chłopca. Dlaczego? Bo kolorem dominującym jest niebieski, a na niektórych klockach namalowane są samochody. Czyli jestem rodzicem gender. Czy jestem złem tego świata?

        • 8 3

    • Proszę wylicz nam ile tracisz czasu jadąc w strefie 30 o 20km/h wolniej. (13)

      Jak długo jedziesz przez taką strefę?

      • 13 10

      • Szanowni Państwo! (12)

        Strefa TEMPO 30 to nie strata czasu, ale wymierne straty finansowe. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że progi zwalniające, progi wyspowe, i inne tego typu atrakcje bardzo negatywnie odbijają się na stanie zawieszenia naszych samochodów. Gdyby chociaż reszta dróg była w zadowalającym stanie...
        Co ciekawe gdy na DDR jest uskok powyżej 1cm, podnosi się larum, ze to zagrożenie dla bezpieczeństwa szanownych aktywistów rowerowych. Gdy na i tak już nierównej drodze buduje się te dziwaczne konstrukcje nikt się tym nie przejmuje. Uważam, że to własnie jest problem. Małpujemy na dziko rozwiązania z krajów zachodnich, zapominając, że tam zanim wprowadzono tego typu "urozmaicenia" na drogach, nawierzchnie były w bardzo dobrej kondycji.

        • 13 25

        • (6)

          zzz, odstaw to, co bierzesz, i wyloguj, bo androny pleciesz.

          • 10 16

          • Bądź łaskaw (5)

            napisać co w moim powyższym wpisie rozmija się z prawdą?
            Pisma do ZDiZ , o remont DDR, bo uskok przekracza 1cm? Niestety to prawda i spotyka się z działaniami w trybie przyspieszonym ze strony ZDiZ.
            Specjalnie piszę
            "rowerowi aktywiści", gdyż rozgraniczam ich od rzeszy normalnych użytkowników rowerów, którzy zwyczajnie używają rowerów , nie dorabiając przy tym teorii dziejów.
            Sam często to robię, lecz stanowczo potępiam działania zorganizowanych grup, które chcą narzucać swoje poglądy i pomysły wszystkim w mieście.
            To, że np w Holandii zanim wprowadzono te instalacje drogi były w dobrym stanie- czy to jest kłasmtwo?
            Miłego dnia

            • 11 7

            • (4)

              "Chyba nikt nie ma wątpliwości, że progi zwalniające, progi wyspowe, i inne tego typu atrakcje bardzo negatywnie odbijają się na stanie zawieszenia naszych samochodów. "

              Centrum miasta powinno być całkowicie zamknięte dla samochodów, z pewnymi wyjątkami oczywiście (pogotowie, straż itd.). Stare miasto wygląda ohydnie w godzinach szczytu, gdy nie można przejść normalnie przez ulice, bo stoi tam blaszana szarańcza w zasmrodzonym spalinami korku. Strefy 30 km/h mają zniechęcić kierowców do aut i zachęcić do przesiadki na rowery, korzystania z komunikacji miejskiej lub wędrówki pieszej.

              A tak mamy ludzi, którzy wymyślają rowerzystom i pieszym zza kierownicy swojego śmierdzącego złomu. A niech te progi "i inne atrakcje" rozwalą zawieszenia w drobny mak! Autoterroryści won z centrum.

              kierowca-rowerzysta-pieszy

              • 19 13

              • Uwaga, zaraz ktoś podniesie larum, że nie ma parkingów.

                Otóż są: pod Krewetką, pod Madisonem, naprzeciw Zieleniaka, przy Akademi Muzycznej itd.

                • 11 3

              • Okej (2)

                Bardzo dobrze, że pokazał Pan swoje poglądy. Są obiektywnie patrząc dosyć skrajne, co gorsza pokrywają się z aktywistami rowerowymi ( ͡° ͜ʖ ͡°) .
                Agresywni kierowcy to niestety wciąż zdarzające się chłystki godne najsroższego potępienia.
                Ścisłe centrum owszem, wyłączone z ruchu, ale np ul. Bysewska i tam strefa TEMPO30 to absurd. Polecam zapoznanie się z tamtejszymi instalacjami. Idealnie budują popularny ostatnimi czasy klimat wojenny, gdyż nadają się wybornie jako instalacje przeciwczołgowe :)

                • 10 4

              • Nie jestem aktywistą rowerowym. Korzystam też czasem z auta, ale do centrum nie wjeżdżam, lecz zostawiam na którymś z parkingów, np. naprzeciwko Zieleniaka/koło Madisona, jeśli już muszę jechać samochodem. Będąc w centrum staram się jak najczęściej korzystać z roweru lub docieram na piechotę. Po co wjeżdżać samochodem pod starówkę?! Żeby potem stać przed np. Huciskiem?
                Sytuacji na Bysewskiej nie znam, więc się nie wypowiadam i nie oceniam.
                Gaworzymy o artykule o Nowej Wałowej.

                • 9 6

              • PIęknie też

                zmodernizowano odległą od centrum ul. Wita Stwosza. Nagroda Nobla dla projektantów.

                • 0 2

        • Chcesz powiedzieć, że przejazd przez próg z właściwą prędkością (przed progiem jest ograniczenie pręd.) (3)

          uszkadza twoje zawieszenie bardziej niż gnanie dziurawą Grunwaldzką 70km/h?

          • 10 3

          • Nie (2)

            ale skoro i tak grunwaldzka na której "gnamy" 70km/h niszczy układ zawieszenia , to po co dorzucać jeszcze na innychy drogach? Ponadto TAK 30km/h i te instalacje = solidny wstrząs i destrukcyjny wpływ na zawieszenie pojazdu.

            • 2 8

            • po grunwaldzkiej można gnać 70 kmh tylko niezgodnie z prawem i to tylko w nocy

              nadmiar samochodów skutecznie dusi miasto i frustruje kierowców, którzy odreagowują swoje frustracje na tym anonimowym forum.

              • 2 0

            • Jakby byla gwarancja,że ludność pojedzie 60/50/40 km/h,to by nie było potrzeby progów. Al to kraj warchołów drogowych,znaki nie

              • 1 0

        • aktywiści rowerowi to zaraza

          • 9 10

    • to jest ironia?

      Nie wierzę, że ten cały rasistowski, traktujący pieszych i rowerzystów jako podrzędnych ludzi wywód napisał ktoś serio. Sam mam samochód, ale jeżdżę rowerem 26 km dziennie po Gdańsku, dzięki czemu nie stoję w korkach i jeszcze zażywam trochę ruchu, zamiast przewozić powietrze w pustym samochodzie, jak większość kierowców. Zgroza, jak to nie jest zgrywa!

      • 16 6

    • oj

      chyba cwaniaczku nie wysiadasz ze swojej bryki, Od spalin mózg ci się zlasował.

      • 4 1

    • Ale wiesz, Polska też jest państwem wysoko rozwiniętym

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane