• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska: takiego skrzyżowania nie ma w całym Gdańsku

Michał Brancewicz
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Tu powstaje skrzyżowanie inne od pozostałych w Gdańsku. Obok dwóch istniejących torów powstaje trzeci tor, a część środkowego posłuży do skrętu w lewo.
  • Plątanina torowisk na skrzyżowaniu al. Havla i Nowej Warszawskiej.
  • Torowisko na skrzyżowaniu Havla i Nowej Warszawskiej.

Budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska przekroczyła półmetek. Postępy prac uwidoczniły nietypowe rozwiązanie torowe, jakie zostanie zastosowane na skrzyżowaniu z al. HavlaMapka. Nie jest ono jeszcze ukończone, ale w projekcie widać, że będzie wyjątkowe w skali całego Gdańska.



Ile zajmuje ci dotarcie z domu do pracy?

Podobne rozwiązanie zostało zastosowane przy Operze Bałtyckiej, na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z al. HalleraMapka, ale to w ramach Nowej Warszawskiej jest bardziej rozbudowane, co czyni je nietypowym w skali całego miasta.

Rozwiązania na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej i Havla

  • Jak widać w projekcie, torowisko na al. Havla zostanie rozbudowane do trzech torów.
  • Przystanek od strony Chełmu zyska dodatkowy peron, skąd wsiadać będą pasażerowie skręcający w Nową Warszawską. Ten fragment to wypisz wymaluj rozwiązanie, jakie istnieje na wspomnianym skrzyżowaniu przy operze.
  • Ciekawiej robi się dalej. Tramwaj jadący na wprost w kierunku pętli Łostowice-Świętokrzyska nie pojedzie po śladzie dzisiejszego toru, gdyż torowisko odbije delikatnie w prawą stronę. Po co?
  • Po to, by zmieścić dodatkowy tor (tzw. sortujący) dla tramwajów jadących od Świętokrzyskiej i skręcających w Nową Warszawską. Dzięki temu tramwaj jadący na wprost nie będzie musiał się zatrzymywać i czekać, aż ten skręcający opuści skrzyżowanie.

Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską. Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską.
Całe skrzyżowanie nie jest jeszcze gotowe, ale widać już niektóre elementy torowiska.

Pierwszy peron tramwajowy



Inwestycja przekroczyła niedawno półmetek, a za miesiąc minie rok od rozpoczęcia prac.

Dwukilometrowe torowisko, które połączy istniejące linie tramwajowe na al. HavlaMapkaAdamowiczaMapka, jest już widoczne niemal na całej długości.

Między ul. Łódzką a al. Havla pojawił się też pierwszy peron, przy którym zatrzymywać się będą tramwaje.

  • Na trasie widoczne są już elementy pierwszego peronu tramwajowego, który powstał między al. Havla a ul. Łódzką. Po drugiej stronie torów widać miejsce na drugi peron.
W ostatnim czasie zamontowano na trasie 47 słupów trakcyjnych, a na odcinku ul. Łódzkiej i Piotrkowskiej położono podkłady i szyny łącznie z podbiciem oraz ustawiono słupy oświetleniowe wzdłuż ścieżki rowerowej i chodnika.

Czytaj też: Ważne inwestycje dla mieszkańców Trójmiasta 2021/2022

Obecnie prace polegają na wykonaniu fundamentów pod maszty wysokie sygnalizacji świetlnej i kolejne słupy trakcyjne. Trwa również budowa dalszej części chodników i trasy rowerowej.

- Zgodnie z harmonogramem w najbliższych tygodniach prace koncentrować się będą na budowie peronu przy ul. Łódzkiej w kierunku ul. Piotrkowskiej, a także peronu na ul. Piotrkowskiej w kierunku ul. Łódzkiej - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W sumie na nowej linii powstaną trzy pary przystanków.

  • W ramach Nowej Warszawskiej położono już znaczną część torowiska w obu kierunkach.
  • Jednak torów nie ma jeszcze na całej długości trasy.
  • Prace przy budowie Nowej Warszawskiej potrwają jeszcze 10 miesięcy.
Do zakończenia budowy całej trasy i niezbędnej infrastruktury wzdłuż jej przebiegu pozostało robotniczym jeszcze nieco ponad 10 miesięcy. Zgodnie z kontraktem realizacja potrwa do 30 listopada 2022 r.

Wykonawcą wartych 59,8 mln zł robót jest konsorcjum firm MTM oraz Rajbud.

Pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą na początku 2023 r.

Opinie (237) 6 zablokowanych

  • (6)

    Imponujące skrzyżowanie,80% się pogubi.W ankiecie brakuje jednego pytania...nie pracuję,bo u nas jedynie 52% ludzi w wieku produkcyjnym chodzi do pracy.

    • 66 16

    • nie przesadzaj, ludzie potrafią ogarniać trudniejsze skrzyżowania :)

      • 11 0

    • Masz na myśli motorniczych?

      • 4 2

    • Co chcesz - PiS sprawił że lepiej brać socjal niż pracować :)

      • 16 9

    • Po co pracować jak można hodowlę kaszojadów założyć i żyć jak pączek w maśle, bo PiS DA pieniążki? (2)

      • 14 7

      • (1)

        Wróci słońce i wszystko zabierze to niech teraz korzystają)

        • 3 3

        • Jawohl

          • 0 0

  • Super

    i to jest dobra wiadomość :)

    • 28 14

  • a droga? (12)

    Szkoda, że "za jednym zamachem" nie jest budowana droga Za kilka lat kolejne rozkopy i objazdy...

    • 95 31

    • nie będą, bo nikt nie będzie wykładał tylu milionów na to, żeby twój golf miał gdzie jeździć (4)

      • 26 31

      • Ale twoje życie musi być smutne.

        • 21 11

      • (2)

        Nie zazdrość mi golfa twoje Tico też fajnie jest

        • 12 3

        • (1)

          On nie ma nawet tico. Smutne życie tak siedzieć w bloku i nigdzie się nie ruszać.

          • 5 3

          • zawsze moze zejść do piwnicy - taka atrakcja

            • 2 0

    • (5)

      a gdzie tam jeszcze drogę nową upchnąć?

      • 7 3

      • Przecież można było wcisnąć tam spokojnie taką ulicę jak stara Warszawska. (3)

        Pieszym te 30cm chodnika wystarczy. A potem zdziwko, że wszyscy nawet na najkrótszą trasę biorą samochód.

        • 12 9

        • nawet na najkrótszą trasę biorą samochód (2)

          to już jest przykład lenistwa, a nie problemu z drogami.

          • 8 9

          • zostań prezy swoim rowerku, ciasnogaci (1)

            • 7 6

            • naucz się najpierw jeździć rowerkiem, siedzieć na d*pie w aucie każdy potrafi, ale ruszyć d*pę to już się niewielu chce.

              • 3 6

      • droga

        rezerwa pod drogę jest przewidziana MPZP, nie ma tylko funduszy

        • 1 2

    • Obcieli drogę bo kasy nie starczyło.

      • 1 1

  • Wysoko poszli z Nową Warszawską. Jest jeszcze u nas w Gdańsku historyczne myślenie. To może mieć teraz polityczne znaczenie :)

    • 5 23

  • Nowa Warszawska ?? (4)

    przecież miała być to ulica a nie tory ze ścieżką rowerową !

    • 73 26

    • biedny pokrzywdzony samochodziarz

      zgłoś się do TK, bo brak ulicy wzdłuż torów jest sprzeczny z konstytucją

      • 24 29

    • przecież masz ulicę d***lu. Droga zaczyna się od 6 pasów?

      • 9 13

    • (1)

      Lada chwila uta beda znikac z moast a ten chce nowych ulic

      • 2 13

      • To po co się przeprowadzałeś do miasta skoro przeszkadzają ci ulice? Trzeba było siedzieć w tym Smołdzinie.

        • 12 7

  • (7)

    Najlepiej prowadzona inwestycja w Gdańsku. Brawo!

    • 26 59

    • Poprzeczka nie jest wysoka (2)

      • 13 4

      • No nie wiem. (1)

        Zawsze mogli wzorem elektrowni w Ostrołęce zbudować za dwa miliardy złotych, żeby za kolejny miliard złotych zburzyć. Ale niestety w Gdańsku brak narodowych czempionów żeby takie akcje uskuteczniać.

        • 8 6

        • To jeszcze powiedz, kto zaczął budować Ostrołękę. A później idź może na jakąś imprezę na wspaniały bursztynowy stadion.

          Jakąkolwiek :)

          • 2 1

    • A ja bym pomyślał, gdzie jeszcze by ze trzy antyzatoki umiejscowić.

      • 8 3

    • (2)

      Tylko żeby słupy odpowiednia daleko ustawili a nie jak na Adamowicza :) że tramwaj haczył lusterkiem

      • 11 1

      • (1)

        Bo to tramwaj był zły.

        • 9 1

        • Tram miał za wielkie uszy, trzeba było dociąć :P

          • 6 1

  • (11)

    Ja tylko przypomnę, że gdyby nie forsowali na siłę budowy torowiska, to warszawska miałaby po dodatkowym pasie ruchu w każdą stronę.

    Miłego stania w korkach. Niezmotoryzowanym przypomnę, że za każdym razem, jak gdzieś w Gdańsku puszczają tramwaj, to likwidują lub wydłużają połączenia autobusowe. Zatem miłego ścisku w Dortmundach, "pędzących" średnio 17km/h :)

    • 57 43

    • Oj, może kiedyś do Ciebie dojdzie, że 17km/h w szczycie to o wiele więcej niż średnia prędkość samochodu... (1)

      Ale licznik pokazuje momentami 70, więc samochód szybszy, nie? :D

      • 17 11

      • sęk w tym ...

        że to 17 jest i bez szczytu gdy po ulicach hula wiatr

        • 15 5

    • Następny idi**a, który robi we własne gniazdo. (3)

      Wiesz, że dzięki temu część osób się przesiądzie do tramwaju i wtedy masz efekt, którego nie dałoby ci nawet 5 pasów? Rozumiem, że zależy Ci na tym, żeby jeszcze więcej ludzi przesiadło się do aut i tym samym liczysz, że to poprawi warunki drogowe? XD

      • 17 9

      • Panie mądry inaczej, wiesz czym jest ekonomika transportu? Bo jak widać nie bardzo :) (2)

        Nie chodzi o to, aby więcej ludzi jeździło samochodami. Zresztą taki ten tramwaj niby znakomity bo podobno nie stoi w korkach a mimo to cała masa ludzi wybiera inne środki transportu :)

        Ciekawe czemu? Może sam do tego dojdziesz? Podpowiem - problem leży w zbiorkomie i jego organizacji w wielu miastach. Miłego główkowania :)

        Kluczem do poprawy sytuacji w mieście jest większa przepustowość na węzłach i szlakach komunikacyjnych. Pod tym względem najlepiej wypadają autobusy:
        1. Podobnie, jak tramwaj, przewozi dużo osób naraz a do tego między jednym a drugim pojazdem przejedzie kilkadziesiąt samochodów. Po torach nic więcej nie przejedzie.
        2. Tramwaj jak się zepsuje to cała trasa stoi - autobus możesz ominąć.
        3. Łatwiej też budować skrzyżowania, bo jest mniej kombinacji w jednej sekwencji sygnalizacji świetlnej, co się przekłada na płynniejszy przejazd.
        4. Mniejsze koszty zakupu i eksploatacji. Nowy tramwaj jest kilkakrotnie droższy od nowego autobusu. Do tego koszty konserwacji torowisk. Koszty naprawy dróg się rozchodzą na większą liczbę użytkowników dróg (czyli podatników, za których pieniądze robi się remonty)

        Widać po tobie, że masz mocno ograniczone horyzonty. Zresztą czas pokaże - jeśli mieszkasz w tych okolicach to już teraz ci współczuję :)

        • 9 11

        • (1)

          Dodam tylko, że tramwaje projektuje się na ekspolatację trzydziestoletnią (oczywiście z NG) a autobusy średnio na dziesięcioletnią.
          Zatem porównanie trafne, jak weźmiesz koszt zakupu jednego tramwaju długości 30m z trzema dwuprzegubowcami (25m, ale bez homologacji w Polsce).

          Po torach mogą jeździć też autobusy (PAT - taki skrót) - takie trasy w całości aktualnie buduje się we Wrocławiu. To się sprawdza na wspólnych odcinkach gdzie masz główny ciąg tramwajowy i dowozowe autobusowe, które przez jakieś odcinki jadą wspólnie z tramwajami (w Gdańsku tylko przystanek Warneńska póki co).

          Na głównych ciągach, gdzie masz duży potok pasażerski tramwaj zawsze wygra z autobusem - przy odpowiedniej długości przystanków nie ma przeszkód prawnych żeby kupować pojazdy nawet czterdziestometrowe. A w autobusach aktualnie maksymalne dopuszczenie to 18,75m.

          W Gdańsku brakuje odważnych decyzji z priorytet dla komunikacji zbiorowej - więcej buspasów, zielona fala, zwiększenie prędkości. No i wjazd komunikacji bezpośrednio na Główne i Stare Miasto (np. Podwale Staromiejskie, Długie Ogrody, Łąkowa). Od Bramy Wyżynnej w rejon np Żurawia masz długi spacer, nic dziwnego, że większość wybiera auta.

          Problem jest teraz taki, że aby poprawić autobusom i tramwajom, trzeba niestety zabrać samochodom. Dla niektórych niestety to zniewaga.

          • 9 5

          • 1. Do jednego tramwaju upchasz tak naprawdę niewiele więcej osób niż do busa. Tramwaje są dłuższe, ale węższe.

            2. Ale u nas się nie buduje. Zresztą jest to rozwiązanie na którym i tak część użytkowników dróg traci. PATy są lepsze niż osobne torowiska, ale dalej nie stanowią remedium.

            3. Na głównych ciągach praktycznie nie jeżdżą autobusy. Przynajmniej nie na takim dystansie pokroju Śródmieście - Oliwa i dalej. Dłuższe przystanki są jakimś rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli chodzi o redukcję emisji i oszczędność na wynagrodzeniach kierowców, no ale tak długie pojazdy nie mogą być jako jedyne, bowiem w godzinach pozaszczytowych ich wypuszczanie przestanie być opłacalne.

            4. Tu się zgadzam + likwidacja zbędnej sygnalizacji w miejscach o spokojniejszym ruchu, budowa wiaduktów i tuneli.

            5. No niestety, taka jest polityka miasta. Gnębi się jednych, aby przybliżyć nieba pozostałym.

            • 2 2

    • (1)

      a jak go nie puszczają, to nic w autobusach nie zmieniają. Jest tak samo do kitu jak było. Dodanie nowego pasa niczego w komunikacji miejskiej nie zmieni.

      • 4 3

      • Dziwne, bo poszerzenie Łostowickiej bardzo usprawniło przejazd

        • 3 2

    • Bo wiesz, na tramwaj są dotacje, dlatego budują. A o kosztach nikt nie myśli :)

      • 1 3

    • Więcej pasów (1)

      To więcej samochodów. Korek bez zmian

      • 2 2

      • Czyli mniej pasów to mniej samochodów?no to zwężamy Grunwaldzką!

        Serio taki głupi to sam z siebie jesteś?

        • 1 1

  • (7)

    To bezkolizyjne być powinno. Tramwaje bokiem, kładki dla pieszych. Teraz nieważne czy jadę tramwajem, autobusem, samochodem, rowerem czy idę pieszo to stoję na światłach, zawsze, z każdego kierunku. Jak na skrzyżowaniu Rakoczego/Jaśkowa autobus potrzebuje 4 zmiany światej żeby zjechać na przystanek, to jest 10-15 min na pokonanie tego miejsca linią 210 lub 227.

    • 90 26

    • Powinny być usprawnienia dla zbiorkomu, żeby szło przejechać na jednych światłach (4)

      • 18 5

      • (3)

        Na których światłach?

        • 3 1

        • mijania (2)

          • 4 0

          • albo awaryjnych (1)

            • 1 0

            • Wstecznych

              • 0 0

    • Tak to jest, jak jakieś dekle to projektują.

      • 4 3

    • Poczekaj aż tam dodatkowy tor Nowej Politechnicznej dorzucą, to w ogóle będzie cyrk.

      • 3 1

  • Domki (1)

    I zaraz obok dom za ponad 6 baniek na sprzedaż. Może ktoś się skusi? Idealna lokalizacja

    • 23 4

    • Bezczel zawsze spoko

      Janusz cwaniak bez szkoły

      • 0 0

  • Dajcie spokój z tą budowa, na co to komu (26)

    Ludzie i tak kisić się będą w korkach w autach. Powstają kolejne budynki a będą i kolejne. A droga jedna i nic nie widać żeby coś się zmieniło. Tymi tramwajami to będzie garstka jeździła

    • 78 114

    • Będzie garstka jeździła, dopóki tramwaj nie zacznie jeździć przez Morenę do Wrzeszcza i Oliwy. (10)

      • 25 6

      • (3)

        tylko kiedy do tego dojdzie? I jak dojdzie, to ciekawe ile czasu będzie tam jechał? Wątpię, żeby dużo osób się przesiadło.

        • 8 10

        • Szybciej niż kupisz jedno z miliona aut elektrycznych Morawieckiego. (2)

          • 15 1

          • hahahahahahaha dobre

            • 1 0

          • To pewne, bo samochody elektryczne morawieckiego nigdy nie powstaną

            • 1 0

      • Zawsze to lepiej niż robić przekop do Elbląga nie wiadomo dla kogo :) (3)

        • 15 4

        • (1)

          Dla pijanych żeglarzy.

          • 0 1

          • czyli dla Kwaśniewskiego i Śienkiewicza - jeśli zostaliby żeglażami

            • 0 0

        • nie masz jachtu, łódki - to nie dla ciebie

          • 0 0

      • (1)

        przez morene bedzie jezdzil tramwaj ale trasa będzie naokoło wzdłuż sobieskiego to i tak z Szadółek do Oliwy nie widzę szansy na dotarcie w mniej niz 50 min

        • 4 2

        • 50 minut teraz jedzie tramwaj z Ujeściska do Wojska Polskiego (przy Żaku).

          A jedzie przez centrum i Siedlce. Jadąc od Moreny wzłuż Sobieskiego jednak znacząco skróci trasę i ten odcinek spokojnie zrobi w 30 minut.

          • 3 0

    • Garstka to w każdym aucie jeździ a w zasadzie 1 leniwy człowiek :) (2)

      A taki tramwaj zabierze więcej osób i nie zajmie tyle miejsca co równowartość samochodzików.

      • 25 12

      • Smutne masz życie, co nie?

        • 3 3

      • garstka rowerzystów to pojawia się na ścieżce rowerowej która powstała kosztem linii kolejowej

        a taki pociąg zabierze więcej pasażerów i dzięki temu jest mniej aut w mieście

        • 1 0

    • (5)

      no, no, najlepiej tylko budować drogi, żadnych autobusów nie dodawać no bo po co, ważne że samochody mają gdzie przejechać. To miasto, nie autostrada.

      • 12 2

      • (4)

        niepotrzebujemy szerokich autosrad w miescie, potrzebujemy gestej siatki ulic aby rozladowac ruch. dzisiaj jedna warszawska czy swietokrzyska stanie i nie ma jak ominac korka

        • 4 9

        • O, zatem korki powodują ulice. (3)

          Czytaj dalej: światła, przejścia dla pieszych - to wszystko powoduje korki. Wcale nie samochody.

          • 3 1

          • (1)

            Tak dokładnie światła i przejścia powodują korki. I co mi zrobisz leśny dziadku?

            • 0 2

            • Nic, dinozaurze. Sam się orzesz.

              • 0 0

          • tak jak ludzie powodują tłoki w tramwajach i autobusach a nie brak taboru

            • 2 0

    • Dróg wcale nie potrzeba wiele (1)

      Potrzeba za to dobrze skalibrowanej sygnalizacji.
      Havla się korkuje bo przed AK pierwsze wyjeżdżają auta z wilanowskiej a jak Havla dostaje zielone to już nie ma jak podjechać do przodu.

      • 7 6

      • AK się bardziej korkuje rano niż Havla, to tam jest zły priorytet

        • 2 0

    • (2)

      a po co mam sie w masce kisic w tramwaju jak moge oddychac pelna piersia w samochodzie?

      no i przy dzisiejszych cenach biletow auto jest tansze

      • 7 6

      • Nie jest. (1)

        99 zł miesięcznie za komunikację w Gdańsku, w tym za tramwaje, autobusy, skm i pkm. Przy założeniu ze pracujesz w granicach miasta nie ma siły żeby auto było tańsze.

        • 4 6

        • golf, passat 1.9 tdi jest tańszy

          • 1 1

    • Najlepiej nic nie róbcie nie da się nie opłaca się

      Typowy Polak

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane