- 1 Zwężony dojazd do centrum przez tydzień (52 opinie)
- 2 Pralki i lodówki zalegają pod śmietnikami (138 opinii)
- 3 Łukasz S., były pracownik TVP, zatrzymany (207 opinii)
- 4 Zakazany plastik. Czego już nie kupisz? (72 opinie)
- 5 Zobacz projekt nowej trasy rowerowej (34 opinie)
- 6 Z amstafem bez kagańca na placu zabaw (733 opinie)
Nowa Warszawska wymaga modernizacji. Powstaną światła na przejściu przez tory
Trasa tramwajowa Nowa Warszawska wymaga już pierwszej modernizacji. Co najmniej 375 tys. zł pochłonie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu przez torowisko na wysokości ul. Białostockiej. Obecnie tramwaje muszą w tym miejscu zwalniać do 30 km/h ze względu na ograniczoną widoczność, zaś po zmianach limit zostanie podniesiony do 70 km/h.
Jego lokalizacja jest jednak wyjątkowo niefortunna - patrząc od strony al. Havla, widoczność z prawej strony jest ograniczona przez skarpę oraz ogrodzenie, a całość usytuowana jest na łuku torowiska (w tym skarpa po wewnętrznej stronie).
W efekcie na nowej trasie, gdzie ustanowiono dla tramwajów prędkość maksymalną 70 km/h, w obrębie przejścia obowiązuje ograniczenie do 30 km/h.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Celem jest podniesienie prędkości na szlaku tramwajowym
Co więcej - wbrew pierwotnym założeniom organizacji ruchu - na przejściu nie jest dopuszczony ruch rowerów, zaś od strony ul. Warszawskiej tuż przed otwarciem wstawiono barierki, które teoretycznie mają wymusić na pieszym większą ostrożność.
W praktyce są jednak wyłącznie prawnym zabiegiem pokazującym, że podjęto kroki na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu.
- Ze względu na warunki zawarte w aktualizacji docelowej organizacji ruchu zmianie uległa docelowa prędkość, z jaką poruszać się mają tramwaje na trasie Nowa Warszawska. Prędkość ta została podniesiona z 50 do 70 km/h. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, na tym przejściu zaistniała konieczność budowy sygnalizacji - tłumaczy Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej budowę trasy Nowa Warszawska z ramienia miasta.
Nie będzie walki o odszkodowanie od projektanta trasy
Kierując się takim uzasadnieniem dla budowy sygnalizacji, miasto nie zamierza dochodzić odszkodowania czy rekompensaty środków od projektantów trasy tramwajowej.
Projekt Nowej Warszawskiej w 2018 r. został przygotowany przez nieistniejące już Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska za kwotę ok. 1,1 mln zł.
Wykonawcą robót, działającym w oparciu o dokumentację autorstwa BPBK, wyłonionym w przetargu, zostało konsorcjum przedsiębiorstw: Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni (lider) oraz Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Rajbud z Szymbarka na Kaszubach (partner) z ofertą na kwotę ok. 59,8 mln zł.
W ubiegłym roku, gdy budowa trasy tramwajowej była zaawansowana, powstał projekt budowy sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym przejściu. Tym razem zadanie powierzono firmie Highway z Gdańska.
Najtańsza oferta na budowę sygnalizacji na kwotę 375 tys. zł
Na przejściu ustawione zostaną sygnalizatory załączające sygnał czerwony dla pieszych w momencie przejazdu tramwajów. Przewidziano także montaż sygnalizacji akustycznej dla osób niewidomych i niedowidzących.
W przetargu na wykonanie robót budowlanych wpłynęły dwie oferty:
- Eldro Budowa z Żukowa na kwotę ok. 375 tys. zł
- Idea B3 z Gdańska na kwotę ok. 428 tys. zł
Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym. Obie oferty mieszczą się jednak w budżecie zarezerwowanym na ten cel w wysokości ok. 499 tys. zł.
Niezbędna rozbiórka fragmentów chodnika
- Budowa sygnalizacji nie będzie wiązała się z naruszeniem infrastruktury tramwajowej. Zaistnieje jednak konieczność rozebrania kilku płytek chodnikowych. Dążymy do takiego rozwiązania, by budowa sygnalizacji nie wpłynęła na ruch tramwajowy. Zgodnie z założeniami prace na torze będą prowadzone w nocy i nie będą wpływały na ruch tramwajowy - zapowiada Niezgoda.
Na wykonanie robót przewidziano 9 tygodni od momentu podpisania umowy z wykonawcą.

Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2023-03-14 10:42
(9)
No mistrzostwo! Kolejny przykład na marnowanie środków publicznych! Dlatego projektant nie przewidział bezpiecznego przejścia w tym miejscu? I czy ono jest tam niezbędne? Jakie jest nateze ie ruchu pieszych? Warto wydawać teraz kasę na te światła? Ktoś to zbadał?
- 97 5
-
2023-03-14 10:50
Tak samo jak nie przewidzieli przejścia przez osiedle, które mieszkańcy zamknęli furtką na klucz (2)
Te miasto to stan umysłu
:-)- 14 1
-
2023-03-14 12:50
(1)
Pisanie te miasto, te foto i te krzesło to dużo gorszy stan umysłu.
- 2 2
-
2023-03-14 16:32
Te, lokalny miodku - weź się nie .....
- 2 0
-
2023-03-14 12:22
Gdańska paranoja (4)
W Poznaniu czy Krakowie tramwaje jeżdżą prawie przez historyczne centrum miasta i nikt nie potrzebuje żadnych świateł.
- 7 0
-
2023-03-14 13:58
(3)
Jesteś pewien że tam dozwolona prędkość to 70km/h?
- 2 0
-
2023-03-14 14:06
(1)
70 km/h , który tramwaj tyle tam pojedzie? Zanim tramwaj rozwinie 70 k/h musi hamowac bo jest kolejny przystanek. Pomiędzy ptzystnakami jest może 500 m ... Mówienie o 70 km/h to czysta paranoja, Nie mówiąc już o tym, że to środek osiedla. Wszędzie robi się strefy tempo 30 a tu niby co, tramwaj ma jezdzic 70 km/h??
- 3 4
-
2023-03-14 14:56
Tak
na tym fragmencie może
- 2 2
-
2023-03-14 17:32
Chyba 17???? Km/h
- 2 0
-
2023-03-27 14:23
Jak to marnowanie środków? Jak nie przewidział to chyba zaoszczędził na tym światłach. Teraz jest nacisk, żeby jednak wybudować, więc koniec oszczędzania i kasę trzeba jednak wydać. Chyba, że wcześniej by to za darmo zbudowano, to co innego...
- 0 0
-
2023-03-14 08:40
Jak to prace będą wykonywane w nocy? przecież to zakłóci spokój okolicznych mieszkańców i zwierząt, zaburzy egzystencję. A tak serio to czym ta inwestycja różnić się będzie od tego co dzieje się przy UM czyli budowie odpływów. Tam nikt nie mieszka, nikomu nocne prace nie przeszkadzają a i tak wykonawca pracuje w biały dzień od 7 do 15.
- 20 7
-
2023-03-14 08:34
najpierw tory, potem sygnalizacja. No tak, bo przecież podczas realizacji projektu, który trwał lata nie warto było nawet o tym (2)
Kto tym razem ma na tym zarobić?
- 125 7
-
2023-03-14 14:31
Pociotki i kolesie. I jeszcze kolesie kolesi.
- 3 0
-
2023-03-27 14:18
Może ktoś, kto nie zarobił wcześniej, bo tego nie budowano...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.