- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (169 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (186 opinii)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (143 opinie)
- 4 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (37 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (98 opinii)
- 6 Wzięli pod lupę punktualność SKM (82 opinie)
Nowa część terminala częściowo pokryta dachem. Trwa rozbudowa lotniska
Na gdańskim lotnisku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs.
Na lotnisku w Gdańsku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs, w którym od końca 2021 r. będą obsługiwani pasażerowie latający do krajów spoza strefy Schengen. Kilka dni temu rozpoczęły się prace przy pokryciu dachu, a jeszcze w tym roku na froncie elewacji pojawią się pierwsze elementy oszklenia terminala, który zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie. W tym roku - ze względu na pandemię - lotnisko obsłuży tylko ok. 2 mln pasażerów i zaciągnie kredyt na 100 mln zł.
Tuż obok powstaje pierwszy biurowiec w ramach budowy Airport City. Nowa przestrzeń komercyjna ma być dla lotniska "drugą nogą", na której spółka chce stanąć i zarabiać w czasach dekoniunktury lotniczej.
A ta w tym roku właśnie nadeszła.
- Nigdy bym nie pomyślał, że przyjdzie choć jeden dzień bez startujących samolotów. A to trwało 3,5 miesiąca - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Mimo trudnych czasów, w jakich się niespodziewanie znaleźliśmy, pozostaję optymistą. Wierzę, że po tym "wybuchu wulkanu" wygrzebiemy się z pyłu i ruszymy do przodu. Ludzie chcą latać, tylko trzeba stworzyć im do tego odpowiednie możliwości.
Dach i szklenie fasady jeszcze w tym roku
Ucieczką do przodu jest właśnie budowa pirsu i biurowców. Na tym pierwszym - budowanym za 255 mln zł - lada moment zawiśnie wiecha (trwają też przygotowania do zawieszenia wiechy na biurowcu Alpha). W połowie listopada ma być gotowa stalowa konstrukcja, na której oprze się dach nowego terminala. Pierwsze prace z tym związane już się rozpoczęły - blacha pokryła 1/3 powierzchni pirsu. W tym roku ma się też rozpocząć szklenie fasady, by zimą w części budynku można było prowadzić prace wykończeniowe.
- W części podziemnej już prowadzimy pierwsze roboty wykończeniowe, a więc prace tynkarskie i instalacyjne przy sieciach kanalizacyjnych i deszczowych. Trwa też murowanie ścian oraz ostatnie prace przy spawaniu stalowej konstrukcji dachu - wymienia Łukasz Rudnicki, kierownik kontraktu Doraco.
Choć docelowo dotychczasowy terminal będzie połączony z pirsem to na razie są to dwie oddzielne bryły. Połączenie nastąpi w końcowej fazie, by ograniczyć do minimum formalności związane z odprawą, którą robotnicy musieliby przechodzić w chwili przekraczania zastrzeżonej strefy. Nie muszą tego robić, gdy budynki są od siebie odseparowane.
Gotowe są już dwie z czterech klatek schodowych, którymi pasażerowie będą przemieszczać się między terminalem a samolotem. Trwają też prace przy stanowiskach autobusowych, gdzie pasażerowie będą wysadzani po przewiezieniu ich z samolotu.
Przebudowa czeka też część obecnego terminala. Wymienione będą m.in. stalowe schody, które zostaną zastąpione ruchomymi. Przeniesiona zostanie część pomieszczeń, wind oraz infrastruktury lotniskowej związanej z obsługą pasażerów, np. karuzel bagażowych. Jak zapewnia wykonawca, dla pasażerów uciążliwości z tym związane - jeśli będą odczuwalne - to tylko w minimalnym stopniu.
2 mln pasażerów w tym roku, 100 mln kredytu
Obecnie ruch na lotnisku jest umiarkowany. Z planowych do obsłużenia 5 mln pasażerów w tym roku, władze lotniska szacują, że będzie ich ok. 2 mln. Mniej jest też samych połączeń - z ponad 90 siatka skurczyła się do ok. 60 destynacji.
Jak szacuje prezes Kloskowski, powrót do ruchu sprzed pandemii może zająć ok. trzech lat.
- Ten rok zamkniemy stratą ok. 10 mln zł. W sumie szacujemy, że w kolejnych latach dziura w budżecie wyniesie od 70 do 100 mln zł. I właśnie taką kwotę musimy pożyczyć w banku, by sfinansować trwające inwestycje i mieć środki na bieżącą działalność. Warto dodać, że w czasie pandemii nie zwolniliśmy ani jednej osoby z powodu koronawirusa. Mimo, że wciąż czekamy na wsparcie z tzw. tarczy antykryzysowej - dodaje Kloskowski.
Opinie (119) ponad 10 zablokowanych
-
2020-10-09 08:12
Bedzie miejsce na szpital polowy
- 13 3
-
2020-10-09 08:16
Mniejszy ruch lotniczy to mniejsza dewastacja środowiska....a gospodarka i tak się upada od 5 lat :)
- 8 10
-
2020-10-09 08:20
Zamiast tego mogli dokupic samolotow ewakuacyjnych dla Pisu i ich rodzin.
- 9 7
-
2020-10-09 08:23
Po co??? Bankrut jak całe miasto.
Pandemia zrobi się je.
- 13 7
-
2020-10-09 08:24
Po co? (7)
Skoro mamy lotnisko w Berlinie?
- 23 14
-
2020-10-09 08:40
Mamy tez Centralny Hub Lotniczy a raczej pilnowane pastwisko za 20 mln zlotych rocznie. (6)
Horala ojcem sukcesu.Pilnuje tego interesu oczywiscie za darmo.
- 9 4
-
2020-10-09 08:53
Też nie rozumiem po co nam CPK (5)
Skoro mamy lotnisko w Berlinie.
- 9 2
-
2020-10-09 09:26
po to żebyście mogli kraść
i omamiać ludzi gruszkami na wierzbie, za ich własną kasę, w sosie a la Przeklęty.
- 7 0
-
2020-10-09 09:33
W CPK Horała zatrudni 300 tysięcy ludzi (3)
do koszenia trawy
CPK imienia Solidarności Baranów- 4 2
-
2020-10-09 11:35
No ale po co (2)
Jak jest w Berlinie lotnisko?
- 2 3
-
2020-10-09 15:24
Trollisz dla trollenia? (1)
trollu pajacowaty
- 0 0
-
2020-10-09 15:45
Ja tylko
Pytam.
- 0 1
-
2020-10-09 08:25
W tym roku moje plany lotnicze zrealizowałem w 100% (1)
Nie miałem zamiaru nigdzie lecieć i nie poleciałem.
- 18 3
-
2020-10-09 15:24
A do klibla co chwilę - to nie latanie?
jesz byle co i piszesz byle co
- 0 0
-
2020-10-09 08:32
Czy wejście do nowego terminalu... (2)
będzie odbywać się (tak jak to teraz jest) wymuszonym wężykiem pomiędzy straganami z wódką?
Czy powróci się do zaplanowanego przez architektów ciągu komunikacyjnego jak to było na samym poczatku?
Nie znam lotniska na świecie, gdzie się do tego zmusza pasażerów.- 25 10
-
2020-10-09 11:50
Jak latasz do wiosek to nie widziałeś.
To norma.
- 2 0
-
2020-10-09 18:01
Najlepszy przykład takiego "wężyka" jest dosyć blisko - Frankfurt. Do tego idąc do konkretnej bramki trzeba co chwilę zmieniać poziomy góra, dół, dół, góra. Paranoja.
- 2 0
-
2020-10-09 08:41
A czy zmienią też nazwę ?
- 15 4
-
2020-10-09 08:48
Kaczynski i Morawiecki wykonuja poslusznie plan angielskich masonow.
Chinka ,ktora dostala azyl w stanach-miala powiedziec ,ze virus jest dzielem labolatorium w Wu Han....to nieprawda angielskie osrodki naukowe pracowaly nad Sarsem o wiele wczesniej...Cambridge ,Oxford.U kogo Kaczynski z Morawieckim zadluzyli Polakow aby przeprowadzic swoj plan i utrzymac sie przy wladzy?Czesc to wlasny doduk..a czesc...Pytanie co musieli obiecac w zamian Postawienie nowych masztow w nowej technologii 5G i 100 podwyzszenie norm?Zamkniecie kopalni wegla i oddanie ich masonom aby mogli zgazowac wegiel i go nam potem sprzedawac jako wodor do napedow i turbin? Puszczanie w punblicznej telewizji niespawdzonuych obrazkow i trumien z Wloch czy Hiszpani? Wirus mial byc sterowany a zmutowal wiec masonski plan trafil szlak -teraz kombinuja drugi lockdown...wtedy zamkneli nas w domach.....Wykreujemy zapotrzebowanie-Na co na eksperymentalne szczepionki przeciw covidowi pod pozorem szczepien na grype? 75+....grupa ,ktora juz sie nazyla i mozna na niej eksperymenty robic..Obudzcie sie bo szyja nam garnitur a pis za wszelka cene bedzie chronil swoja d*pe.
- 9 11
-
2020-10-09 08:53
Zawsze można zrobić giełdę rolniczą w nowej części
- 11 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.