• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa część terminala częściowo pokryta dachem. Trwa rozbudowa lotniska

Maciej Korolczuk
9 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Na gdańskim lotnisku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs.

Na lotnisku w GdańskuMapka trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs, w którym od końca 2021 r. będą obsługiwani pasażerowie latający do krajów spoza strefy Schengen. Kilka dni temu rozpoczęły się prace przy pokryciu dachu, a jeszcze w tym roku na froncie elewacji pojawią się pierwsze elementy oszklenia terminala, który zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie. W tym roku - ze względu na pandemię - lotnisko obsłuży tylko ok. 2 mln pasażerów i zaciągnie kredyt na 100 mln zł.



W tym roku moje plany lotnicze:

Z perspektywy dwóch dużych budów, jakie od kilku miesięcy toczą się na gdańskim lotnisku, pandemii nie widać. Pierwsza z nich to rozbudowa obecnego terminala pasażerskiego o tzw. pirs, a więc długi na 400 metrów rękaw, który poprawi standard obsługi pasażerów odlatujących m.in. na Wyspy Brytyjskie, do Turcji czy Egiptu.

Tuż obok powstaje pierwszy biurowiec w ramach budowy Airport City. Nowa przestrzeń komercyjna ma być dla lotniska "drugą nogą", na której spółka chce stanąć i zarabiać w czasach dekoniunktury lotniczej.

A ta w tym roku właśnie nadeszła.

- Nigdy bym nie pomyślał, że przyjdzie choć jeden dzień bez startujących samolotów. A to trwało 3,5 miesiąca - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Mimo trudnych czasów, w jakich się niespodziewanie znaleźliśmy, pozostaję optymistą. Wierzę, że po tym "wybuchu wulkanu" wygrzebiemy się z pyłu i ruszymy do przodu. Ludzie chcą latać, tylko trzeba stworzyć im do tego odpowiednie możliwości.
  • W tle dotychczasowy terminal, do którego "dokleja się" nowa część.
  • Jeszcze w tym roku rozpocznie się szklenie budynku, by zimą można w nim było prowadzić prace wykończeniowe.
  • Widok z budowanego pirsu na płytę postojową.
  • Obecnie trwają prace przy pokryciu dachu. Blacha pokryła już 1/3 całej powierzchni dachu.
  • Budowa pirsu kosztuje 255 mln zł.
  • Fundamenty pod jedną z dwóch brakujących jeszcze klatek schodowych. Dwie inne są już gotowe.
  • Jeszcze w tym miesiącu na budowanym biurowcu Alpha zawiśnie wiecha. Budynek ma być gotowy w połowie przyszłego roku.

Dach i szklenie fasady jeszcze w tym roku



Ucieczką do przodu jest właśnie budowa pirsu i biurowców. Na tym pierwszym - budowanym za 255 mln zł - lada moment zawiśnie wiecha (trwają też przygotowania do zawieszenia wiechy na biurowcu Alpha). W połowie listopada ma być gotowa stalowa konstrukcja, na której oprze się dach nowego terminala. Pierwsze prace z tym związane już się rozpoczęły - blacha pokryła 1/3 powierzchni pirsu. W tym roku ma się też rozpocząć szklenie fasady, by zimą w części budynku można było prowadzić prace wykończeniowe.

- W części podziemnej już prowadzimy pierwsze roboty wykończeniowe, a więc prace tynkarskie i instalacyjne przy sieciach kanalizacyjnych i deszczowych. Trwa też murowanie ścian oraz ostatnie prace przy spawaniu stalowej konstrukcji dachu - wymienia Łukasz Rudnicki, kierownik kontraktu Doraco.
Choć docelowo dotychczasowy terminal będzie połączony z pirsem to na razie są to dwie oddzielne bryły. Połączenie nastąpi w końcowej fazie, by ograniczyć do minimum formalności związane z odprawą, którą robotnicy musieliby przechodzić w chwili przekraczania zastrzeżonej strefy. Nie muszą tego robić, gdy budynki są od siebie odseparowane.

Gotowe są już dwie z czterech klatek schodowych, którymi pasażerowie będą przemieszczać się między terminalem a samolotem. Trwają też prace przy stanowiskach autobusowych, gdzie pasażerowie będą wysadzani po przewiezieniu ich z samolotu.

Przebudowa czeka też część obecnego terminala. Wymienione będą m.in. stalowe schody, które zostaną zastąpione ruchomymi. Przeniesiona zostanie część pomieszczeń, wind oraz infrastruktury lotniskowej związanej z obsługą pasażerów, np. karuzel bagażowych. Jak zapewnia wykonawca, dla pasażerów uciążliwości z tym związane - jeśli będą odczuwalne - to tylko w minimalnym stopniu.

  • W tym miejscu pasażerowie będą odbierać bagaż po podróży i wychodzić do hali przylotów.
  • Przestrzeń, w której staną karuzele bagażowe.
  • Terminal ma być gotowy z końcem przyszłego roku.
  • Rozbudowany terminal będzie w stanie obsłużyć 9 mln pasażerów rocznie.
  • Rampa wyjazdowa ze strefy VIP, znajdującej się na poziomie -1.
  • Strefa VIP na poziomie -1.
  • Harmonogram prac przebiega bez zakłóceń. Wykonawca zapewnia, że terminal zostanie oddany o czasie.

2 mln pasażerów w tym roku, 100 mln kredytu



Obecnie ruch na lotnisku jest umiarkowany. Z planowych do obsłużenia 5 mln pasażerów w tym roku, władze lotniska szacują, że będzie ich ok. 2 mln. Mniej jest też samych połączeń - z ponad 90 siatka skurczyła się do ok. 60 destynacji.

Jak szacuje prezes Kloskowski, powrót do ruchu sprzed pandemii może zająć ok. trzech lat.

- Ten rok zamkniemy stratą ok. 10 mln zł. W sumie szacujemy, że w kolejnych latach dziura w budżecie wyniesie od 70 do 100 mln zł. I właśnie taką kwotę musimy pożyczyć w banku, by sfinansować trwające inwestycje i mieć środki na bieżącą działalność. Warto dodać, że w czasie pandemii nie zwolniliśmy ani jednej osoby z powodu koronawirusa. Mimo, że wciąż czekamy na wsparcie z tzw. tarczy antykryzysowej - dodaje Kloskowski.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

  • Można dowiedzieć się (2)

    jaką funkcję pełni obecnie poprzedni rzecznik portu? Widać go jeszcze czasami jak snuje się po lotnisku ale w jaki celu i w związku z czym?

    • 11 3

    • kierownik ds. Airport City.

      • 0 0

    • Podstawia schody do samolotow

      • 0 0

  • Juz rok opoznienia

    Takie sa fakty.

    • 7 3

  • ''Dobudowana stodoła częściowo pokryta dachem. Trwa rozbudowa żałosnego lotniska''

    Teraz tytuł jest poprawny.

    • 13 7

  • Terminalu - jesli mowimy o porcie lotniczym, a nie terminala- gdy mowimy o części komputerowej

    • 5 0

  • Przypadkiem, pracuję na lotnisku.

    Ruch jest tak mały odkąd Brytania się ogrodziła. Że można uruchomić stary terminal dla oszczędności. Pasażerom nie będzie ciasno.

    • 10 4

  • zaraz zaraz (1)

    przecież premier niedawno mówił że wygraliśmy, żeby tłumnie na wybory, że niemcy nam zazdroszczą, ja tam mu wierzę, jak zawsze:)

    • 13 3

    • Za to do hejtu każda okazja jest dobra

      • 0 4

  • była imprezka w środe

    wszystko już wiadomo co i jak zbudowane, cieszymy się że tak sprawnie wszystko idzie do przodu, pozdrowienia dla doraco

    • 5 3

  • Pinokio z prezesem odwoluja tych ,ktorzy wypelnili czesc planu-ministerstwo cyfryzacji i zdrowia.

    Maja w rekach maszyne -media ,ktore maja najwazniejsze tematy schowac pod dywan wynajdujac tematy zastepcze...Dla wladzy i utrzymania sie przy korycie -sprzedali Polske,zadluzyli a teraz by uniknac odpowiedzialnosci chca przepchnac ustawe bezkarnosciowa...Oddali za pomoca ministerstwa cyfryzacji metadane Polakow,Sciagaja chmure Microsoftu,sprzedali dane pacjentow ,wprowadzili 5G, wprowadzaja eksperymentalne nieprzebadane szczepionki na covida.,Pis to grupa przestepcza dzialajaca na zlecenie obcych sil..Podpisali mgliste sojusze wojskowe.Robili wszystko od Macierewicza po Blaszczaka by polska byla bezbronna ...bo patrioty chociaz na naszym teretorium nie sa nasze,nie ma nowych samolotow,dronow militarnych ,nie ma nowych samolotow bojowych a stare to zlom lub lataja wyczarterowane na bliskim wschodzie.Zdrajcy i zlodzieje od niewidocznych respiratorow.

    • 1 6

  • A co z Neptun Taxi (1)

    Gdzie teraz ci emerytowani SB-ecy w swych 15 letnich złomach , śmierdzący potem i fajkami będą całymi dniami przestawać i czekać na Jelenia , kurs do Gdańska za 150 zł.

    • 19 1

    • Oni mają jakiś układ z lotniskiem.

      Osobiście polecam ubera/bolta, dojedziesz do centrum Gdańska za 30pln.

      • 3 3

  • Wow. Będzie w końcu osobny pirs dla Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Turcji. No może jeszcze Bułgaria.
    W żadne ciekawe miejsce z tego pseudoportu się nie doleci. Nawet z przesiadkami jest problem.

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane