• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa linia kolejowa połączy Trójmiasto i Centralny Port Komunikacyjny pod Warszawą?

Michał Stąporek
23 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Centralny Port Komunikacyjny ma być główną bazą Polskich Linii Lotniczych LOT. Koszt budowy samego portu lotniczego szacowany jest na 19 mld zł. Budowa dworca kolejowego i przebudowa trasy Warszawa-Łódź ma pochłonąć 9 mld zł. W sumie, wszystkie inwestycje w kolej, która ma sprawniej dowozić pasażerów do CPK mają wynieść według rządu nawet 35-40 mld zł. Centralny Port Komunikacyjny ma być główną bazą Polskich Linii Lotniczych LOT. Koszt budowy samego portu lotniczego szacowany jest na 19 mld zł. Budowa dworca kolejowego i przebudowa trasy Warszawa-Łódź ma pochłonąć 9 mld zł. W sumie, wszystkie inwestycje w kolej, która ma sprawniej dowozić pasażerów do CPK mają wynieść według rządu nawet 35-40 mld zł.

- Jeżeli mamy dowieźć pasażerów z Trójmiasta do zaplanowanego pod Warszawą Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2-2,5 godziny, musimy wybudować nową linię kolejową. Ta istniejąca nie pozwoli na podróż w takim czasie, nawet po zakończeniu jej modernizacji - przyznaje prezes PKP PLK, czyli firmy zarządzającej infrastrukturą kolejową w Polsce.



Czy wierzysz w budowę nowej trasy kolejowej z Trójmiasta do nowego portu lotniczego pod Warszawą?

Jednym z założeń rządowego projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Stanisławowie pod Warszawą jest umożliwienie dojazdu do niego ze wszystkich największych polskich miast (poza Szczecinem) w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godziny.

Dziś, choć po modernizacji linii kolejowej E-65 przez Iławę i Ciechanów czas dojazdu do Warszawy z Trójmiasta skrócił się radykalnie, to jednak pasażerowie z Gdańska i Gdyni potrzebują o kilkadziesiąt minut więcej, by dostać się do stolicy, nie mówiąc już o dojechaniu do Stanisławowa, oddalonego od centrum Warszawy o kolejne 25 min (docelowo).

Modernizacja istniejącej linii nic nie da

Jak więc spełnić rządową zapowiedź? Okazuje się, że modernizacja istniejącej trasy to za mało.

- Modernizacji linii [Warszawa - Trójmiasto - dop. red.] na dobrą sprawę nie zakończono, niestety, do dziś. W tym przypadku tylko na 45 proc. długości trasy maksymalną prędkość będzie można podnieść do 200 km/h. Możemy uzyskać skrócenie czasu przejazdu najwyżej o 15-20 minut - wyjaśniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podczas odbywającego się w ubiegłym tygodniu w Rzeszowie Kongresu 590, będącego forum wymiany opinii pomiędzy przedstawicielami środowisk biznesowych i administracji rządowej.
Nowa trasa kolei dużych prędkości na 230 km na godz.

Według branżowego portalu Rynek-kolejowy.pl, który cytuje Merchla, rozwiązaniem tego problemu byłby powrót do koncepcji budowy tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, czyli de facto kolei dużych prędkości wiodącej z Warszawy nad morze. Miałaby ona parametry pozwalające na osiąganie prędkości do ok. 230 km na godzinę.

- Odrzucamy pomysł 160 km/h, bo to byłoby już zbyt archaiczne. Preferowanym przez PKP PLK rozwiązaniem są prędkości w granicach 200-230 km/h - informował kilka tygodni temu Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
  • Polscy producenci wytwarzają dziś pociągi, których prędkość sięga lub przekracza 200 km na godz. To Pesa Dart...
  • ...oraz Newag Impuls (do wersji 45 WE należy rekord polskiego pociągu na torze testowym - 226 km na godz.).
Argumentuje przy tym, że pociągi osiągające takie prędkości są już w zasięgu polskiego przemysłu, którego wspieranie jest ważne dla rządu. Już dziś polskie elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls i Pesa Dart osiągają prędkość ponad 200 km na godzinę (choć wyłącznie podczas testów).

Jak mogłaby, albo raczej: jak powinna przebiegać taka linia?

Ekspert rynku transportowego Paweł Rydzyński uważa, że pod uwagę powinno się wziąć następujący przebieg tej trasy: Trójmiasto - Tczew - Grudziądz - Toruń (skomunikowanie z pociągami m.in. z Bydgoszczy) - Włocławek - Płock - Kutno - Centralny Port Komunikacyjny - Warszawa (i dalej, np. do Lublina).

Dopiero po wybudowaniu nowej trasy kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego dojedziemy z Trójmiasta w czasie krótszym niż 2 godziny. Co ciekawe, w takim wariancie do samej Warszawy jechałoby się nieco dłużej, niż na lotnisko. Grafika na podstawie rządowej koncepcji budowy CPK. Dopiero po wybudowaniu nowej trasy kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego dojedziemy z Trójmiasta w czasie krótszym niż 2 godziny. Co ciekawe, w takim wariancie do samej Warszawy jechałoby się nieco dłużej, niż na lotnisko. Grafika na podstawie rządowej koncepcji budowy CPK.
W drugim wariancie proponuje, by od Płocka trasa prowadziła przez lotnisko w Modlinie do Warszawy i dopiero po jej przejechaniu pociągi dojeżdżałyby do CPK.

- Na większości tej trasy pociągi jechałyby po nowo wytyczonym szlaku kolejowym, jedynie na kilku odcinkach - w tym na Pomorzu - korzystałyby z obecnej infrastruktury, którą trzeba by było zmodernizować - zaznacza Paweł Rydzyński.
Taka trasa nie tylko skróciłaby czas podróży z Trójmiasta do Warszawy o 20-30 minut, ale i włączyła w sieć szybkiej kolei 200-tysięczny Toruń, 100-tysięczny Grudziądz, Włocławek i Płock oraz lotnisko w Modlinie, które rocznie obsługuje ok. 3 mln pasażerów.

Koszt? Trudny do określenia

Ile kosztowałaby budowa takiej trasy? Bardzo trudno dziś to powiedzieć. Przypomnijmy jednak, że według oficjalnych rządowych założeń do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, "łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2030 (2035) wynosić będą 35-40 mld zł".

W pierwszym etapie (lata 2018-2027), zostałyby uzupełnione jedynie "główne luki" obecnej sieci kolejowej Polski, a także zmodernizowane istniejące linie. Dopiero w drugim etapie (lata 2025-2035) zakłada się "budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości".

Dla porównania przypomnijmy, że prowadzona od 2006 r. i do dziś niezakończona modernizacja trasy kolejowej E65 z Warszawy przez Ciechanów do Trójmiasta pochłonęła ok. 10 mld zł.

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • (55)

    Nie ma na to kasy
    zacytuję klasyka: a po co to? Na co to potrzebne?
    zresztą przypomnę że w gdańsku też mamy lotnisko

    • 331 68

    • Chory sen Kurdupla, chce mieć lotnisko im. Lecha Kaczyńskiego, większe niż to im. Lecha Wałęsy i Chopina (18)

      • 102 34

      • im .Bolka Ubeckiego (10)

        • 30 71

        • kwik świń o POranku

          Bezcenny

          • 17 33

        • Jeśli był Bolkiem - należy wykazać kłamstwo lustracyjne (8)

          Czy rząd PiS choćby spróbował? Nie. Powody? Lepiej rzucać błotem, niż za coś się wziąć w sposób przyzwoity, bo jeszcze się okaże, że nie udało się.

          Niby Prawo, ale lepiej Pomówienie.
          Niby Sprawiedliwość, ale raczej Samosądy.

          Przypomnę, że podstawą cywilizacji Europejskiej jest prawo rzymskie - nikt nie jest winny, póki przed sądem nie udowodni mu się winy.

          Poproszę o numer rozprawy i datę wyroku.

          • 42 8

          • Do tego co się dopomina nr. rozprawy.

            • 0 3

          • (3)

            tak samo jak z budyniem, od 5 lat afera, że nie wpisał mieszkań, ale żeby ktoś udowodnił, że pochodzą z korupcji, kradzieży, czy wyłudzenia to nie, tylko szczekanie i rzucanie błotem

            • 19 7

            • cały PiS i kolaborant Jarozbaw wiem coś tam coś tam (1)

              ale nie powiem

              • 6 0

              • I Antoni Maciarenko, agent KGB na uslugach Putina

                • 0 3

            • czy ty jesteś mądry inaczej?

              skarbówka czesze ludzi do 30 kupujących mieszkania za gotówkę skąd mieli na to kasę i to oni mają wykazać odpowiedni legalny dochód

              a tu Adam Owicz ma 3/4 dużej bańki nieudokumentowanych dochodów, twierdzi, że córy na komunię dostały i jemu trzeba coś wykazać?

              wystarczy mu wykazać że skłamał w oświadczeniu majątkowym, które jako urzędnik jest zobowiązany składać, ponieważ jest to główny (i czasami jedyny) oręż w walce z korupcją

              • 0 3

          • zadzwon do Milewskiego

            • 5 1

          • IPN dawno to zrobił, Lechu zmianiał milion razy zdaniem zakłamał się jak sztubak

            to co w sądach działo się z procesem lustracyjnym zakrawa o kpinę - uznanie za zmarłego kapitana Graczyka (pogooglujcie) to zagranie na beszczela

            i na koniec wielki legalisto:
            wyrwali kobiecie torebkę i ta krzyczy: złodzieje, złodzieje! A przechodzi taki mądry jak ty i mówi: nie było rozprawy a pani już wydała wyrok!

            • 4 3

          • Dokumenty znalezione w domu Kiszczaka, jego list i ekspertyza Instytutu Sehna nic Ci nie mówią? Obudziłeś się wczoraj? Betonom nic już nie przemówi i nie przekona.

            • 0 3

      • Rejestracja bez skierowania ,skorzystaj (2)

        • 20 1

        • kolonizatorom z Francji Niemiec i Holandii mowimy (1)

          Wy.....!

          • 6 15

          • kolonizatorom z Moskwy i innym przyjaciołom PiS mówimy WY.....!

            • 10 3

      • Mój brat bliźniak musi mieć największe! (2)

        TW BALBINA

        • 24 5

        • a ja chce sprzedać wszystko niemcom

          • 7 13

        • Tusk nie ma brata blizniaka

          I to TW Oskar

          • 3 7

      • Już tak praktykowali z Modlinem,a niestety nie jest tam linia kolejowa pod same drzwi lotniska

        • 3 1

    • Janusch (2)

      Dlaczego mowisz, ze nie ma pieniedzy?
      Sa i to przez to, ze PObierasz mniej.
      To tak jak z portem w Gdyni.
      Tacy jak Ty mowili, ze nie ma sensu a dzis port kwitnie.
      Tak samo bedzie z CPK

      • 25 56

      • Pytanie tylko jak już wszystkich wydoją z kasy

        to kto będzie latać ? Beneficjenci 500+ ?

        • 39 11

      • Podaj przykład kogoś, kto mówił, że port w Gdyni to zły pomysł?

        Już szybciej COP był krytykowany. I ogólna, socjalistyczna polityka Sanacji.

        • 8 0

    • i w Gdyni tez mamy! (1)

      • 14 3

      • taka megalomania z wariantem tylko optymistycznym. Rząd się do tego czasu zmieni i pomysł upadnie

        • 4 2

    • (11)

      Janusz przydu*asie budynia,głosiliście że program 500+ w pierwszym roku rządów doprowadzi kraj do ruiny,a tu niespodzianka,mijają 2 lata kraj ma się dobrze,nawet kolejne pieniądze znajdują się na inwestycje.Coś te wasze horoskopy dla psów są do du.y. Boli kapsko co? :)

      • 27 71

      • (6)

        Niewiele wiesz o tym skąd biorą się pieniądze w budżecie. Koniunktura na świecie rozpędziła gospodarki a nasz grajdołek zwiększa swoje zadłużenie jak szalony. Co się stanie jak gospodarki światowe zwolnią? Skąd wówczas pojawią się wpływy do budżetu na 500+ i inne socjalizmy?

        • 57 18

        • (3)

          POmlaskaj sobie więcej,może ci ulży :)

          • 18 55

          • Widzę, że w Trójmieście (2)

            jak zwykle, to co proponuje pis, jest złe! A modernizacja Polski to najgorszy scenariusz, jaki się wam śni! Najlepiej zabrać wam wszystkie pieniądze i dopiero zrozumiecie, co to znaczy bieda.

            • 19 28

            • to nie w Trójmieście, to trolle wypisują te brednie i gimbaza

              • 3 3

            • ...bo to, co proponuje PiS jest złe.

              Skąd jesteś? To już płatnych klakierów Jaworski z Horałą zatrudniają spoza województwa?

              • 2 3

        • Opinia psyhiatry

          Zadłużenie rośnie z koparek Bitcoina. Wojna stoi na krawędzi.

          • 5 13

        • założenia rządu,że miał być wysokki PKB tyle to a tyle inwestycji a tego i tego nie ma

          • 6 0

      • 500 plus nie trwa dwa lata. (1)

        A pieniądze na inwestycje nie "znajdują się".

        • 28 6

        • ale... ale w TVP mówili ... :(

          • 21 1

      • Kraj ma się dobrze, pieniądze się znajdują....

        Chyba Ciebie pogięło!!! Przecież rząd nie ma swoich pieniędzy - to są nasze pieniądze, z podatków, podnoszonych cena ( ile tego było w ciągu 2 lat?)...itd. Większość inwestycji jest dofinansowana z UE (z którą, to tak namiętnie walczy rząd), prowadzona przez prywatnych inwestorów nawet PKP nie buduje do końca za swoje - , wiec Państwo nie znajduje na nie pieniądze ( jak to napisałeś) w 100% - to nie są w pełni inwestycje budżetowe. Ba, port centralny też miał by być dofinansowany z UE. Dodatkowo program 500+ jest nadużywany, obniżenie wieku emerytalnego również dobije budżet.

        • 24 3

      • PIS zapomiał o długu

        Od czasu "dobrej zmiany" zadłużenie Polski przekroczyło bilion zł. " Dobry stan koniunktury odziedziczony przez PiS po poprzednikach i ożywienie w krajach UE dodatkowo odsuwają w czasie ujawnienie się tych szkód", i chocholi taniec trwa!
        Pomysł PIS to przerzucić dług na Niemców, tylko kto to kupi, a siara nie przyczyni się do rozwoju gospodarki.

        • 17 4

    • po remontach czas przejazdu do Wawy nie skrócił się, tylko zaczął przypominać ten z lat 96-98 i z dwudziestolecia (11)

      • 36 3

      • Dokladnie ! 98-2000 jezdzilem w 3 godz do wawy z gda :) (8)

        • 22 4

        • Trochę przesadziłeś (7)

          To było 3,5 h, teraz jednak te 2h40m robi różnicę. Ale powinno być jeszcze szybciej, to inna sprawa.

          • 7 0

          • chcesz jechać 2.40h za 50zł, czy 2h za 300zl? (1)

            Pamietajmy, że ucinanie kolejnych minut (jak wynika z tresci atrykulu) wymaga budowy od podstaw nowego torowiska. To sa wielkie koszty.

            Rozsadniej dla Gdanska byloby miec bezposrednie kolejowe polaczenie co najmniej dwutorowe z Elblagiem przez Nowy Dwor. Dalej taka linie nalezaloby pociagnac do Kaliningradu.

            • 7 4

            • 2.40 za 50 zł?

              A tak 150 zł to nie łaska? OK, są promocje za 49,- zł, ale rzadko występują w przyrodzie. Rozumiem, że ten artykuł to dla Ciebie wyrocznia, można i tak. U nas zawsze problem, jak nie pociągi, to torowiska, a jak nie torowiska, to da się zwalić na UE, że przepisy, że środowisko itp. Skoro przed wojną można było jechać ok. 3,5 h, to mamy postęp od tych czasów, czy nie? Poza tym jaki Kaliningrad, piszemy o Wawie, chyba że chcesz do Wawy przez Kaliningrad, jak w 1920.

              • 6 0

          • teraz Ty przesadziłeś (4)

            ja też jeździłem, wielokrotnie, służbowo, do Wawy w latach 90-tych, jechałem 3h a dziś?
            2,55? 3h? nie ma krócej, 2,40 to chyba z Tczewa :)

            • 9 1

            • SPRAWDZAM: (3)

              Rozkład jazdy aktualny: pociąg EIP - odjazd Gdańsk Główny 6:54, przyjazd Warszawa Wschodnia 9:32 - 2 godziny 38 minut. Rozkład na dzień 24.11.2017.

              Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów (posiadam skan z rozkładu z roku 1996/1997: pociąg IC KASZUB - odjazd Gdańsk Główny 6:10, przyjazd Warszawa Wschodnia 9:22 - 3 godziny 12 minut. Warto zaznaczyć, pociąg bez stacji pośrednich, czyli zer Tczewa, Malborka, Iławy..

              Podaj maila, wyślę Ci zdjęcie, jak masz taką pamięć.

              • 3 2

              • hahaha wschodnia? (1)

                a kto wysiada na wschodniej? czemu nie centralna?
                aaaa, bo pasażer miał rację? on się pomylił o 12 minut
                a Ty manipulujesz stacjami i na siłe udowadniasz nieprawdziwą tezę
                może dobry chwyt ale mnie na ten chwyt nie kupisz, ja wiem, że w Warszawie główna stacja to centralna

                • 3 0

              • nie wiem czy zauważyłeś

                Ale podałem z rozkładu dla obu pociągów stację Warszawa Wschodnia. W obu przypadkach do Centralnej +10 minut, zarówno w 1996 jak i obecnie. Masz więc 2:48 kontra 3:22. Ale oczywiście 2:40 z Tczewa a w latach 90-tych 3h z Gdańska. Masz rację. Brawo ty.

                • 1 0

              • też sprawdziłam

                połączenia do Centralnej to najczęściej 2:46
                a więc postęp w trakcie 20 lat to 26 minut!
                wooow
                czy to oznacza, że za 45 lat pojedziemy o godzinę szybciej? ;)

                • 3 0

      • Przecież to Sławek budował.

        • 9 0

      • Powielanie bzdur przeczytanych w internecie. W latach 90. czas przejazdu to 3:20 przy dobrych wiatrach (bez postojów między Gdańskiem i Warszawą). Był to jeden jedyny IC Kaszub. Dwudziestolecie międzywojenne to czas co najmniej 5 godzin.

        • 8 0

    • śmiech na sali (1)

      Sny o potędze, nie rozśmieszajcie ludzi. "Nastawiają się" na 230 km/h. W tym samym czasie Francuzi nastawiają się na 1000 km/h, a Japończycy nastawiają się na teleportację.

      • 15 4

      • W Polskich warunkach nie ma większego sensu na pociagi wiekszej predkosci

        Pamietajmy, ze przechodzac powyzej predkosci, ktorymi dzis sie jezdzi zaczynaja sie koszmarne koszty.

        Lepiej miec co godzine pociag Gdansk - Krakow jadacy 5h 20m za 100zl (to jest osiagalne juz dzis) niz 3 razy dziennie pociag za 400zl jadacy 3h 30m (bo jesli ktos baardzo chce być szybciej poleci Ryan airem). Rozbudowa sieci pociagow w Polsce powinna byc oparta o analize ekonomiczna i spoleczna, a nie kompleksy narodu.

        • 18 1

    • I tak się nie uda!

      • 2 3

    • W Gdyni też

      • 1 0

    • trzeba będzie zwolnić socjologa lotniczego

      bon voyage

      • 1 0

    • Jak to po co?

      Mamy naśladować Gierka. Nowe porty, nowy lotniska, nowe linie kolejowe. A do tego jeszcze rozbudowany socjal. Wszystko to za miliardy i na kredyt. Kilka lat propagandy sukcesu zakończone katastrofą.

      • 9 2

    • Wypiz*owo nie lotnisko.

      Wypiz*owo nie lotnisko. Kasy jest mnóstwo. Zaprzańcy żerowali na Polsce w skali minimum 150 mld zł rocznie. Teraz trwa proces ucinania im strumieni tej kasy. Jeśli mam poświęcić czas na podróż na Rębiechowo + 2h celebry przed lotem lub krótki czas do centrum + krótką odprawę + 2h koleją skąd wysiadam od razu do bramek I MIEĆ STUKROTNIE WIĘKSZĄ LICZBĘ kierunków lotu niż z wypiz*owa, to jestem na TAK.

      • 1 0

  • Bywa tak że koszt remontu jest wyższy niż budowa od nowa. (8)

    • 117 8

    • (2)

      nie w przypadku kolei - tam prace ziemne pochłaniają masę kasy, dodaj jeszcze wykup gruntu i nowe skrzyżowania z drogami to nie wiem czy kiedykolwiek wyszło taniej niż modernizacja. A tak a propos to niezłe szacunki maja 35-40 mld na sieci kolejowe z całej Polski i to za kilka lat jak już obecnie modernizacja jednego odcinka Warszawa Gdańsk kosztowała 10 mld i się nie skończyła czyli wszystko piaskiem pisane.

      • 15 5

      • Nie wspomnę od wykupie ziem w dzisiejszych czasach, możliwościach oprotestowania przez pojedynczych mieszkańców itd. Nie potrafią wytyczyć trasy obwodnicy metropolitalnej od... wielu lat, a chcą wytyczyć trasę kilkaset km.

        • 7 0

      • Dlaczego państwo tyka się gospodarki

        Ludzie, nie widzicie jaki prawdziwy problem? Państwo powinno tylko zajmować się pilnowaniem granic. Resztę spraw załatwią obywatele i firmy. Jak na czymś można zarobić to zrobi to prywaciarz lub np wszyscy mieszkańcy trójmiasta by się skrzykli dobrowolnie i każdy miesiąc w miesiąc dawałby 10% swoich miesięcznych zarobków na wybudowanie obwodnicy/metra czy czego tam wam brakuje. No ludzie ogarnijcie się. Ciężko wam założyć spółkę którą byście zasilali comiesięcznymi wpłatami by realizowała cele osób ją finansujących. W czasach pięknego nieskażonego marskem kapitalizmu w xviii wieku jak port w bostonie dławił się nadmiernych ruchem to mieszkańcy wzieli sprawę we własne ręce, zrobili zrzutkę i przebudowali, usprawnili port. Nie czekali az kur*a zrobi rzad, wzieli sprawe we wlasne rece !!!! Tak wiec do roboty i nieczekajcie na rzad tylko wezcie sprawy we wlasne rece

        • 0 0

    • Swojego czasu wypowiadał się ktoś mądy od torów i powiedział że koszt remontu połączenia (3)

      między Gdańskiej a Warszawą był tylko o 20% tańszy niż wybudowanie całkowicie nowej trasy.
      Gdyby wybudowano całkowicie nową trasę to stara służyłaby do przewozów towarowych, które nie potrzebują dużych prędkości i całkowicie nową, tylko dla przewozów pasażerskich. W chwili obecnej połaczenia towarowe są czesto wstrzymywane bo jedzie bardzo szybki pociąg i towarowy zjeżdża na bocznicę i czeka na zielone światło. Pociągi towarowe dużo szybciej niszczą tory. Ma to duże znaczenie w perspektywie osiąganych dużych prędkości przez kolej pasażerską, gdzie tory muszą być w idealnym stanie.
      Jak do tego dołożymy agrument że przez kilka lat jezdzilismy do stolicy w 6 a nawet 7 godzin, to wychodzi na to że zdecydowanie bardziej opłaca się budowanie nowych połączeń (obsługujacych duże prędkości) aniżeli remont starych.

      • 16 3

      • Tym bardziej, że jak mówi gość w artykule, tylko na 45% trasy będzie można podnieść prędkość do 200km/h. W takim razie co to za modernizacja, która jedynie utrzymała stan, który był wcześniej.

        • 7 1

      • (1)

        tylko akurat przewozów towarowych między Gdańskiem a Warszawą nie ma zbyt wiele

        • 3 3

        • Ruch rośnie szybko, szczególnie kontenerowy.

          Już są problemy z przepustowością i towary pcha się głównie w nocy.

          • 1 0

    • Dokładnie.

      I dla nich 160 km/h jest archaiczne. To jest mega zacofane, a nie archaiczne, bo archaiczne pociągi pt Lux Torpeda jeździły szybciej.
      200-230 km/h jest archaiczne, w Europie od lat z takimi prędkościami pociągi jeżdżą,a u nas to marzenie.

      • 2 2

  • My w Gdyni wykładamy jeszcze potrzebne 60 milionów (5)

    i tez ruszamy:))!
    Wszystko mamy, fajnie, że władza nas rozumie, potrzeba nam tylko lotniska:))!

    • 76 27

    • Odloty już macie dawno (2)

      • 20 9

      • Ty za to Janusz razem w ramię z ryżym zdrajcą odlecieliście dawno.

        • 8 15

      • Ale zdecydowanie mniejsze, niż twoje.

        • 1 4

    • pytam się po co lotnisko w Gdyni? (1)

      Lepiej za te pieniądze wybudować drogi dojazdowe do dom bo już teraz trzeba stać w autobusie ponad godzinę

      • 7 2

      • No to tylko cofnijmy czas.

        i zaczynamy budowę. Świetny jest Twój plan.

        • 1 0

  • Pkm'ka nie wyszła... (20)

    Tak jak miała (czas i częstotliwość przejazdu, liczba pasażerów, przystanki, finansowanie itp.). A coś tam ambitnego ms wyjść. Nie da rady :(

    • 58 65

    • (10)

      Tylko że PKM jest pod butem PO więc nie ma co się dziwić. Przez te 8 lat poprzedni rząd bardzo zaszczepił w ludziach jakaś taka melancholię że eeee nie ma kasy! Nie opłaca się! Po co to komu!? Kasy na 500+ nie miało byc, a jest. Dziura budżetowa miała wynosić 60 mld a wynosi 30. Polaska miała zbankrutować,, a jestem w jak najlepszej kondycji. Wejście w łeb sie trzepnijcie wreszcie.

      • 26 52

      • Kolego niech te psy dalej ujadają,nawet to zabawne ten ból du.y :)

        • 12 13

      • (2)

        Pogadamy za 5 lat. Zobaczymy czy będziesz też tak się mądrzył.

        • 17 8

        • (1)

          Najpierw było "pogadamy za rok" potem "pogadamy za dwa lata" teraz "pogadamy za pięć lat' za pięć lat będziecie bredzić "pogadamy za 10 lat" hahahah banda przygłupów.

          • 12 22

          • Gierek

            10 lat to jest tyle ile miał Gierek - z początku zajefajnie - 10 potęga gospodarcza świata a potem BUM - podwyżki cen żywności, inflacja i bankructwo. Kto się nie uczy na błędach ten w kółko popełnia te same.

            • 5 2

      • gratulacje jeśli wierzysz Morawieckiemu i jego kreatywnej księgowości....

        • 23 4

      • jeśli tak jest pięknie, to gdzie kasa na emerytury i podwyżki dla pielęgniarek? (1)

        Kilka lat temu ojciec miał dostać min 50-60% pensji na emeryturze, teraz wyliczyli ledwo 30% pensji. Państwo nie ma kasy na podwyżki dla pielęgniarek i lekarzy, w szpitalach marność, nie ma kim i czym leczyć (wczoraj moja żona wyszła ponownie ze szpitala z dzieckiem i wiem o czym piszę, a i tak opieka dla dzieci nie jest tragiczna w porównaniu do innych...). Ta sytuacja oczywiście zaczęła się wcześniej niż rząd PISu, ale teraz on rządzi i nie mów mi, że jest tak kwitnąco. Zamiast wyrzucać kasę w CPK, który na dzień dzisiejszy jest tylko WYMYSŁEM, a nie INWESTYCJĄ i KONIECZNOŚCIĄ, ten bardzo mądry rząd od zmian, powinien nie myśleć nad wpisaniem się w podręczniki historii, że wybudował CPK i corocznie pompował miliardy w utrzymanie, tylko wreszcie być PIERWSZYM rządem, który faktycznie zreformuje służbę zdrowia, która będzie faktycznie działać i leczyć.

        • 28 0

        • eee

          działajaca słuzba zdrowia sie nie opłaca....trzeba udawac ze sie leczy ale z perspektywy dlugofalowej kto czesto choruje slabo rokuje...taka jednostka dla panstwa to tylko wydatki...dlatego chce doprowadzic do tego aby chorych leczyc zdrowaskami i rozmnazac sie jak kroliki aby zwiekszyc liczbe zdrowych osobników na zasadzie prawdopodobienstwa

          • 5 0

      • Za Gierka ludzie też byli przekonani, że mają dobrobyt, bo przed Świętami pomarańcze rzucili.

        • 16 1

      • zapamietaj, co pisales

        Za Gierka tez bredzono, tak jak teraz ty bredzisz.

        Jak przyjdzie swiatowe spowolnienie gospodarcze (a przyjdzie wreszcie, cykle w koniunkturze sa nieuniknione), to dopiero zobaczymy, na co bylo.

        • 10 1

      • wiesz tylko tyle ile ci w przekazach dziennych Pisiory napiszą

        ... i tyle w temacie. PKM to akurat wielki sukces. O SKM na początku lat 50tych też tak mówiono, a dziś to kręgosłup Trójmiasta. Z PKM będzie podobnie.

        • 7 2

    • PKM wyszła jako projekt (4)

      tylko zarządzca nie potrafi jej dobrze sprzedać - czytaj zachęcic nas do jazdy nią.
      to tak jak towar na pólce sklepowej - sięgasz gdy wiesz ze jest dla ciebie atrakcyjny i potrzebny
      a tak - kilku zarządców transportu w obrębie aglomeracji, przez korki rozregulowany schemat pociąg-tram-bus plus wysokie relatywnie koszty biletów oraz ich struktura (weź tu kup odpowiedni) no i spoleczenstwo w wiekszosci nieuprzejme
      w nowym jorku jest jeden zarząd na metro i autobusy - MTA, oraz prosty system poboru opłaty.
      Dają radę? pytanie retoryczne...

      PS. Politykę tudziez która partia co zrobila wsadzcie sobie między bajki. to małomiasteczkowe fantazje. transport opiera się na czym innym niż chorej miłości do jednej czy drugiej opcji.

      • 21 5

      • czyli SKM Gdynia dała ciała...

        ale przecież to nie dziwi. Dziadostwo nie stanie się nagle super firmą

        • 5 6

      • A Warszawie za 110 pln (1)

        Jeździsz czym tylko masz ochotę w pierwszej strefie a do wyboru SKM, WKD, autobus tramwaj i metro. Można?

        Trójmiasto to zascianek metropolii i wielka aglomeracja niemocy dialogu

        • 8 2

        • Gdańsk + Sopot, albo Gdynia + Sopot - bilet tandemowy na wszystko 140zł

          Proszę zauważyć, jak źle jest zbudowane Trojmiasto (jak drogo) przez to, że wszystko jest rozciągnięte.

          Należy dążyć do zabudowania białych plam na mapie Trojmiasta, co znacznie zmiejszy koszty utrzymania miasta (na kilometrze kwadratowym bedzie mieszkac wiecej ludzi, wiecej podatkow, krotsze przejazdy, mniej drog, mniej torowisk potrzebnych).

          • 1 3

      • nie, nie wyszla jako projekt!

        Jest zle zaplanowana, przeskalowana I przeplacona. Koszmar uzycia wynika z groszowych oszczednosci oraz "planowania"
        a. jakos to bedzie
        b. ludzie sie przyzwyczaja
        c. oby nam sie!
        d. po nas potop
        Jest przykladem zle prowadzonego przedsiewziecia (projektu), gdzie celem jest przerob kasy I zaliczenie punktow harmonogramy.
        W efekcie nie zaspokaja niczyich potrzeb, oprocz wykonawcow.

        • 4 10

    • (1)

      PKM jest zbudowana i działa a CPK skończy jak ten pod Madrytem albo i wcześniej

      • 14 2

      • Dalej zaklinaj rzeczywistość.

        • 1 5

    • Ludzie jeżdżą pkm wystarczy zobaczyć co na parkingach się dzieje

      Pomimo, ze rozkład jest mało zachecajacy

      • 4 0

    • Można by zrobić te wszystkie nowe trasy w rok, ale...

      na taką skalę i w takim tempie budują u siebie tylko Chińczycy :)

      • 0 0

  • mogliby za tę kasę dac 500 plus dla wszystkich (4)

    • 59 68

    • Nie prowokuj PO wcu i zamilcz.

      • 15 34

    • Zamiast rozdawac 500+ juz by wybudowali ta linie.

      • 9 3

    • kilka osob nie zrozumialo sarkazmu

      • 5 1

    • Problem jest w tym, ze kase na te inwestycje mozna tylko uzyskac od UE. A poniewaz PiS z Unia ma przerabane, to w nastepnej perspektywie budzetowej od podatnikow zachodnioeuropejskich juz nawet nie dostaniemy na nowa kanalizacje w Suwalkach, nie mowiac o nie jakis megalomanskich monumentach na pokaz.

      • 3 0

  • ja im policzę ile moja córka nie dostała i w zębach mi przyniosą (1)

    • 28 30

    • Czytam komentarze i sądzę iż większość wpisów to teksty trolli Putinowskich. Część, polskich pożytecznych idiotow. Z pozostałymi można podyskutowac.

      • 0 1

  • Rozbudowa przystanku przymorze (15)

    Stacja Przymorze powina być rozbudowana o przystanek dla składów dalekobierznych. Stacja oliwa całkowicie jest odizolowana od miasta i dzielnic. Dodatkowo prostopadle puszczona linia tramwajowa stworzyłobym doskonały punkt przesiadkowy.

    • 24 91

    • i o automat z książkami

      Najlepiej ze słownikiem ortograficznym.

      • 56 3

    • (1)

      Przymorze to nie stacja.

      • 23 4

      • Moze nie moze tak

        Wg kolejowej nomenklatury niby nie, a jak jade pociagiem kolejowej spolki PKP SKM Trojmiasto to slysze: "nastepna stacja Gdansk Przymorze Uniwersytet". Brac kolejarska jest pierwsza do poprawiania innych, a sama siebie nie potrafi dopilnowac.

        • 5 5

    • I jeszcze lądowisko dla śmigłowców! (2)

      Prywatny transport latający rozwinie się w krótkiej przyszłości niewiarygodnie. Zamiast taksówek będziemy się przemieszczać pionowzlotami.

      • 13 4

      • pionowzwody?
        dronów nie wolno używać, a ty chcesz załogowce wpuszczać w ten kanał, nie ma szans

        • 2 0

      • I nie byłoby jeszcze wielką przesadą,

        by na dachu budynku zainstalować wodotrysk.

        • 1 0

    • Przejscie (2)

      A nie byloby prosciej wydrazyc przejscie -kladke lub tunel na poziomie poludniowej czesci peronow? Tak zeby mozna bylo dojsc do skm od strony slaskiej na przymorzu i derdowskiego w oliwie? Pisalem o tym juz kilka lat temu. O takim rozwiazaniu myslay nawet targi gdanskie jak byly gospodarzami terenu przy beniowskiego. Teraz takie giganty od jednej i drugiej strony i nie mogli by sie zrzucic? Na przymorzu taki tunel zbudowali. Nie wiem tylko jak kwestie wlasnosciowe przyleglych terenow. Po wschodniej na pewno nie problem bo rezerwa pod droge czerwona.

      • 7 2

      • Droga czerwona (1)

        ...ktora to tak na marginesie, nigdy nie powstanie,mam nadzieje.

        • 4 12

        • mam nadzieję że powstanie!

          Już dawno powinna być zrealizowana by odetkać Grunwaldzką i umożliwić przekształcenie jej w ulicę przyjazną pieszym.

          • 4 3

    • (1)

      Oliwa obsluguje obszar od zabianki do przymorza i jest mniej wiecej w srodku.
      Gorzej jest z orlowem. Jest na granicy gdyni z i wiekszosc pociagow dalekobieznych sie tam nie zatrzymuje. Mieszkancy orlowa redlowa karwin itd musza albo przesiadac sie w sopocie alebo jechac do gdyni glownej. Bardziej rozsadne bylaby rozbudowa przystanku Redlowo do stacji dla pociagow dalekobieznych.

      • 10 3

      • Gdynia Orłowo ma szansę stać się centralną stacją dla dzielnic na południe od Orłowa, obecnie będących łąkami Kolibek i lasem. To naturalna rezerwa gruntowa rozwoju Trójmiasta, plomba urbanistyczna. Przeszkody są tylko papierowe. Lokalizacja stacji w tym kontekście - jest bardzo dobra.

        Inna rzecz, że stacje Oliwa i Orłowo rażą beznadziejnymi anachronicznymi rozwiązaniami. Np. windologią, zamiast podjazdami.

        • 0 1

    • dalekobieżnych

      • 4 0

    • Tramwaj tak, stacja dla dalekobieżnych absolutnie nie

      tyle w temacie

      • 2 0

    • Wystarczy tych dalekobieżnych przystanków. Wsiadając w Gdyni w Pendolino, pół godziny tracę aby się z Trójmiasta wydostać. Gdynia Główna, Gdańsk Główny w zupełności wystarczy dla ekspresu, ewentualnie Sopot w sezonie

      • 8 5

    • No !

      I Pendolino obowiązkowo przez Matarnię na Szadółki .

      • 3 1

  • Jaki port? (4)

    Nic takiego nie powstanie.

    • 95 29

    • oby

      Chopin Airport może obsłużyć jeszcze drugie tyle pasażerów, które obsługuje obecnie. Kosztem dużo tańszej rozbudowy. Wystarczy rozwinąć sieć połączeń regionalnych z Warszawą (w końcu lotnisk mamy mnóstwo, właściwie tylko Białystok nie ma, ale będzie mieć dobre połączenie kolejowe po remoncie LK6) i do 2040 mamy spokój.

      • 21 6

    • Centralny Port Lotniczy nigdy nie powstanie bo przejąłby cały ruch powietrzny z Radom Airport. A to by była totalna hatakumba.

      • 3 0

    • CPK to absurdalny pomysł. Jest niepotrzebny. Lotniska w Warszawie i Modlinie oraz modernizacja części linii kolejowych w zupełności wystarczą.

      • 1 0

    • Cytując klasyka: "mają rozmach, s***syny" :P

      • 1 0

  • Kiełbasa wyborcza (13)

    Obiecanki cacanki a wyjdzie jak zwykle. Wybierzcie nas (PIS) na następne kadencje a my wam zbudujemy....

    jj

    • 123 45

    • (9)

      kiełbasy wyborcze PO to tak, ale PiS realizuje obietnice wyborcze. Przykłady to tunel do Świnoujścia, kanał na Mierzei Wiślanej, zakopianka...

      • 18 34

      • (3)

        to dalej tylko obietnice .....

        • 18 6

        • Nie do końca... (2)

          Akurat PiS jest skuteczny w swoich działaniach. Oczywiście nie zawsze zgodnych z prawem i uzasadnieniem ekonomicznym, ale skuteczny. Choćbyśmy mieli później to spłacać przez 1000 lat, to pis wybuduje i tyle. Bo nie liczą się koszty, tylko MIŚ który musi powstać.

          • 19 3

          • (1)

            Bo z tym chorym prawem nie da się nic wybudować. Polacy to kombinatorzy i złodzieje, każdy o tym wie. Jak ktoś tylko się dowie że państwo wykupi jego działkę pod zabudowę czegoś to nagle się okazuje że w ciągu roku wyrosło tam 560 drzew w małym ogródku na działce. Jak to wszystko ma funkcjonować jak sami sobie robimy pod górkę? A prawa nie zmienisz bo świnie jeszcze kwiczą i chcą znowu do koryta i zaraz organizują zebrania że to wbrew konstytucji, dodać do tego durne wymysły Unii, samo to że działania aktualnego rządu jakieby nie były nie są im na rękę i wychodzi burdel taki jaki jest. PO PŁACZE a PiS chce coś zmienić, Ale nie może bo płacz Niemieckiego kapitału PO jest glosniejszy niż krzyk bitych Katalończyków. I tym się zajmuje nowe europejskie zsrr

            Dlatego powtarzam że w tym kraju nic się nie zmieni, zresztą jak w każdym innym kraju w którym ludźmi rządzi bieda.

            Pozdrawiam
            Młody obywatel

            • 0 4

            • A zastanawiałeś się jak to jest...

              że w krajach dojrzałych demokracji te same prawa unijne jakoś niczego nie blokują? Wręcz przeciwnie prawo się zmienia aby ułatwić, poprawić, przyspieszyć. Na prawo narzekają tylko bałaganiarze i nieudacznicy tacy jak polacy, grecy czy węgrzy. Tym krajom zawsze wiatr w oczy i spisek. A oni tacy świetni przecież...

              • 4 0

      • niszczenie sądów też obiecali i robią (4)

        • 15 8

        • (3)

          jesteś czytelnikiem wyborczej?
          jesteś zadowolony z pracy sądów, z wyroków sędziów?
          a kradzieże dokonywane przez sędziów, jak je oceniasz?

          • 1 10

          • O nie!

            Znowu ktoś ukradł kiełbasę?
            News w sam raz do krajowych wiadomości.
            Na mocne argumenty nie mam kontry.

            • 6 2

          • jestem czytelnikiem GW, pozytywnie oceniam postępowanie sądów i kradzieże batoników przez sędziów (1)

            zadowolony??

            • 0 2

            • Z incydentalnej, śmiesznej sprawy od miesięcy robi się szopkę polityczną. Może zamiast batonikom i wiertarkom przyjrzeć się lepiej Caracalom, Patriotom, okrętom, Autosanom i WOT-owi. Także nad lotami CASĄ do Krakowa. I zastanowić się nad rachunkiem.

              • 0 0

    • akurat to platforma dawała tylko kiełbasę wyborczą i nic poza tym, PIS realizuje swoje obietnice (2)

      i przyznaje to nawet mój Prezes w pracy który wcale nie jest pisiorem tylko uczciwie to ocenia, więc daruj sobie lewaku

      • 14 23

      • rany boskie argumenty na poziomie 10-latka. Potem się dziwimy kto nami rządzi - a tui widać jaki elektorat taki rząd. Wiadomo po co edukację niszczą.

        • 12 2

      • Pozdrowienia dla Prezesa

        Twojego guru ;)

        • 3 1

  • Polskojęzyczne wmówiły wielu, że w Polsce nic nie warto, nic się nie opłaca (19)

    Zaufajmy Polakom, a nie folksdojczom.

    • 91 175

    • bez tych (1)

      jak piszesz...folkzdojczow,jadlbys brukiew i popijal woda,ciemny polakówu

      • 27 37

      • a może

        mirabelki i szcz*w...

        • 12 4

    • Ależ sa miasta które zaufały (3)

      Gdynia, Radom, Gorzów. Powiedzieli że się da i się dało. Zbudować lotniska. Wielkie, sprawne, pełne pasażerów.

      • 36 3

      • Przecież to twoi koledzy z po wybudowali. (1)

        • 7 29

        • Radom - symboliczny bubel wybudował niejaki Kosztowniak z PiS, który jeszcze potem posłem został. Takie rzeczy tylko w Polsce.

          • 30 3

      • Jeszcze Szczytno.

        • 5 0

    • (1)

      Szczerze mowiac, gdybym wierzyl tvn i gaz wyb, i je ogladal/ czytal, to chyba bym nie dal rady wytrzymac w tym kraju... A patrz Pan, nie ogladam/ nie czytam- i mam sie swietnie, i uwazam ze w Ojczyznie tez coraz lepiej;)

      A jakale z gaz wyb gul skacze..

      Ps zeby nie bylo- nie wierze tez tvp... ;)

      • 17 30

      • Cenzura i dyskryminacja w pisowskiej telewizji jest faktem

        Cenzura w TVP jest wprawdzie nie tak perfidna jak za poprzedników, ale jest też. W kilku miastach europejskich, także w Warszawie były kilkudziesięciotysięczne manifestacje rodziców sprzeciwiających się przymusowym szczepieniom dzieci - nigdzie w Europie nie pokazywali w telewizji relacji. W TV Info nie zapraszają dziennikarzy Warszawskiej Gazety, dlaczego? Redakcja tego tygodnika została przez niemiecki koncern medialny oskarżona i będzie rozprawa w sądzie - żadne polskie medium o tym fakcie nie poinformowało!!!

        • 9 8

    • (5)

      Za 20 lat na zachodzie będą latać dronami z prędkością 1000 km/h, a w Polsce... a w Polsce jak w lesie. Skończą budować tory na prędkość 200km/h

      • 10 12

      • I dalej będą spalać wungiel w piecu twierdząc że to innowacja (1)

        • 11 5

        • POgadamy jak ci gaz zakręcą :)

          • 0 1

      • (2)

        za 20 lat na zachodzie będzie non stop ramadan

        • 15 12

        • ty za dużo Torunia słuchasz. (1)

          u nas w Polsce od 30 lat codziennie masz szariat katolicki a od dwóch lat - szariat pisowski

          • 16 11

          • wiesz co to szariat?

            gamoniu?

            • 9 3

    • ależ ty tępy nacjonalisto PiSowski.

      • 8 10

    • zaufajmy funkcjonariuszom z Moskwy, bliskim przyjaciołom aparatu PiS

      • 6 3

    • Polak ?

      Poważnie ?

      Oj, sprawdź swoje drzewko genealogiczne.

      • 3 2

    • Lepszy folksdojcz, niż nawiedzony idiota u władzy! (1)

      • 3 3

      • Idiota jest swój, folksdojcz służy innym, zawsze dbając o jego interesy, nie nasze.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane