• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa nawierzchnia Długiego Targu: jest zgoda konserwatora zabytków

Michał Stąporek
26 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zniszczona i wykonana z wielu materiałów nawierzchnia Długiego Targu przejdzie niebawem remont. Konserwator zabytków porozumiał się w tej sprawie z miejskimi urzędnikami. Zniszczona i wykonana z wielu materiałów nawierzchnia Długiego Targu przejdzie niebawem remont. Konserwator zabytków porozumiał się w tej sprawie z miejskimi urzędnikami.

Nawierzchnia środkowej części Długiego Targu będzie bardziej gładka, a jej boki - bardziej historyczne - konserwator zabytków zaakceptował koncepcyjny projekt remontu najważniejszej ulicy Gdańska. Ma ona być ułożona w większości z ciemnoszarej, granitowej i prostokątnej kostki. Szare płyty granitowe zostaną usunięte, a mała kostka, którą dziś wypełnione są dziury w nawierzchni, trafi na boki Długiego Targu.



Prostokątna kostka na środku Długiego Targu



Nawierzchnia Długiego Targu powinna być przede wszystkim:

Dwa centralne pasy Długiego Targu ma pokrywać większa, ciemnoszara, granitowa kostka prostokątna, o wymiarach ok. 10-12 x 18-20 cm.

Konserwator oczekuje jednak, że kostka będzie ciemniejsza niż ta, którą przedstawili mu pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Nowa kostka ma zastąpić znajdujące się dziś w tym miejscu płytki granitowe (w większości popękane) oraz ciemnoszarą, małą granitową kostkę o wymiarach ok. 10 x 12 cm, którą wypełnione są pęknięcia w płytkach.

- Płyty granitowe, jako całkowicie ahistoryczne, muszą zniknąć z Długiego Targu - zdecydował wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku Igor Strzok.
Na życzenie miasta konserwator zgodził się, by górna powierzchnia nowej kostki była płomieniowana. Jednak z uwagi na bezpieczeństwo pieszych sugeruje, by wykonawca wybrał jednak nawierzchnię groszkowaną.

Dlaczego?

Płomieniowanie granitu: co to jest i jakie są efekty



Płomieniowanie to zabieg polegający na włożeniu granitowych elementów do pieca o temperaturze bliskiej tysiąca stopni. W efekcie bardziej miękkie frakcje kamienia ulegają złuszczeniu i powierzchnia nabiera charakteru nieco szorstkiego. Jednak różnice poziomów pomiędzy fragmentami wystającymi a zagłębionymi są tak małe, że stają się niewyczuwalne.

Dodatkowo wierzchnia warstwa granitu jest na tyle osłabiona wysoką temperaturą, że początkowo szorstkie powierzchnie ulegają w naszym klimacie i przy dużym ruchu pieszych dość szybkiemu ścieraniu. Stają się więc dość gładkie, co może sprawić, że po deszczu i w czasie mrozów będą śliskie.

W przypadku nawierzchni groszkowanej takiego zagrożenia nie ma.

Środkowa część Długiego Targu ma zostać ułożona z gładkiej kostki granitowej, ale ciemniejszej niż na prezentowanym powyżej zdjęciu. Środkowa część Długiego Targu ma zostać ułożona z gładkiej kostki granitowej, ale ciemniejszej niż na prezentowanym powyżej zdjęciu.

Boki Długiego Targu z małej, kwadratowej kostki



Mała, ciemnoszara kostka, która dziś znajduje się na dwóch centralnych pasach Długiego Targu, ma posłużyć uzupełnieniu nawierzchni w pasach bocznych.

Pasy boczne będą także posiadały rysunek "kraty", wykonany identycznie jak w pasach centralnych, z ciemnej granitowej kostki łupanej o wymiarach 10 na 10 lub 12 na 12 cm.

Oznacza to, że dwa pasy centralne otrzymają bruk o bardziej wyrównanej powierzchni, a pasy boczne utrzymają charakter nawierzchni bardziej chropowatej, odpowiadającej tradycyjnej.

Środkowy pas wyremontowanego Długiego Targu wykonany zostanie z prostokątnej granitowej kostki o gładkiej nawierzchni. Po bokach znajdzie się mniejsza kostka, także granitowa. Środkowy pas wyremontowanego Długiego Targu wykonany zostanie z prostokątnej granitowej kostki o gładkiej nawierzchni. Po bokach znajdzie się mniejsza kostka, także granitowa.

Prace na Długim Targu mogą ruszyć jeszcze w tym roku



Pod koniec stycznia dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni szkicował możliwy harmonogram prac na Długim Targu.

- Jeśli konserwator zaakceptuje naszą koncepcję, to od razu bierzemy się do pracy - deklarował Mieczysław Kotłowski. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej liczby kostek i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu tegorocznego sezonu letniego i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.

Remont nawierzchni to nie rewitalizacja Długiego Targu



Planowany przez ZDiZ i uzgadniany z konserwatorem remont nawierzchni Długiego Targu nie jest częścią kompleksowej przebudowy tej ulicy. Przebudowa wymaga znacznie poważniejszych prac projektowych, do których wytyczne konserwator dopiero opracuje, w kontakcie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa. Taki remont nie odbędzie się zapewne wcześniej niż za kilka lat.

Docelowa rewitalizacja Długiego Targu powinna, zdaniem Igora Strzoka, opierać się na wykorzystaniu tradycyjnej dla tego miejsca:

  • kostki rzędowej prostokątnej,
  • kostki łupanej kwadratowej,
  • dużych płyt granitowych, tak zwanych balastowych, które bardzo często stosowano, począwszy od XIX wieku.

Nie chodzi jednak o równo cięte, nowoczesne płyty z jasnego granitu, jakie niedawno ułożono np. na ulicy Rajskiej.

Odbudowa przedproży i zaznaczenie rynsztoków



- Długi Targ to "salon renesansowego Gdańska" i nie powinien być poligonem doświadczalnym zwolenników układania płytek - uważa Igor Strzok.
Zdaniem konserwatora na Długim Targu jest też miejsce dla zaznaczenia, a być może i odbudowy niektórych przedproży na północnej pierzei, a niewykluczone jest także zaznaczenie dawnych brukowanych rynsztoków.

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Skoro "Remont nawierzchni to nie rewitalizacja Długiego Targu" to po co to wszystko? Za parę lat wszystko zrywamy i układamy na nowo? Pieniądze w błoto

    • 20 5

    • W Gdansku jest za dużo pieniędzy

      Nie wiesz?

      • 5 2

  • kicha

    badziewnie to wygląda , niestety

    • 9 11

  • Szkoda, że Gdańskiem rządzą politycy a nie fachowcy?

    • 12 7

  • Masakra... (1)

    Po co łożyć na to pieniądze? Jest tyle innych inwestycji, a wyłożą na deptak, który nawet tnie wygląda źle....

    • 8 5

    • Taki remont pod publiczkę

      Bedzie nowa tymczasowa nawierzchnia na Długim Targu oraz doły z klepichem na Chmielnej i Łąkowej

      • 4 1

  • OK (2)

    Pełna zgoda z konserwatorem, choć powinny powrócić tory tramwajowe wraz z przedprożami rynsztokami i wieloma innymi elementami małej architektury. We Wrzeszczu albo w Gdyni możemy eksperymentować.

    • 18 2

    • W zasadzie to by trzeba ustalić ten moment w dziejach, do którego dążymy.

      Skoro płyty granitowe są ahistoryczne, to jeśli odpowiednio daleko ustalimy punkt odniesienia, bruk (jakikolwiek) też będzie ahistoryczny.

      • 6 1

    • Przedproża tak!

      Rynsztoki i tory - nie

      • 2 3

  • Da się po tym chodzić w butach na obcasach?

    • 8 6

  • Nabrzeże wzdłuż Motławy się wali a urzędasy wymieniają sprawny chodnik "bo brzydki".... (1)

    A może lepiej najpierw naprawić nabrzeże którego stan techniczny jest bardzo zły o czym UM doskonale wie? Już teraz są tam przypadku osunięcia się nawierzchni do Motławy. To Jaśnie Państwa z UM nie martwi? A kiedy zacznie? Jak latem razem z kolejną porcją nabrzeża do Motławy osunie się jakaś kamienica z restauracją i gromadą turystów? Zamiast bawić się w poprawianie estetyki chodnika na Długim Targu należałoby zając się w pierwszej kolejności tykającą bombą jaką jest deptak wzdłuż Motławy. Ale w tym temacie na razie są tylko dyskusje kiedy rozpisać przetarg. A zegar tyka No ale co tam groźba katastrofy, grunt że chodnik będzie estetyczny.

    • 20 4

    • chodnik będzie wymieniony, nikt nie mówił, że będzie estetyczny

      • 2 0

  • (3)

    A kiedy przywrócona zostanie historyczna linia tramwajowa?

    • 9 13

    • Póknij się w ten zakuty łeb! Może jeszcze zlikwidujmy auta i wszyscy w konie.

      • 6 4

    • Po co ?

      • 0 1

    • atrapa linii tramwajowej ?

      • 0 1

  • i super (2)

    nareszcie, chociaż widzę że trolom nie pasuje że Gdańsk z każdym dniem piękniejszy

    • 7 7

    • (1)

      Na jeździło się słoików z Podkarpacia i Podlasia. Zakompleksione towarzystwo propisowskie.

      • 4 0

      • też tak to odbieram

        dla nich im gorzej tym lepiej,
        ja jako mieszkaniec bardzo cieszę się z tego remontu, chociaż do końca nie pojmuję dlaczego chcą robić tylko środek

        • 1 0

  • Nie wierzę! Jednak się da panie konserwatorze?Może w innych miejscach jak Młode Miasto, budynek LOT , czy wyspa Spichrzów też się da. Trochę dobrej woli i wszyscy będziemy zadowoleni. Niech nam Gdańsk się rozwija. Nie wszystko co kiedyś było ładne, to, że stare nie znaczy, że ciekawe!!!!

    • 2 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane