- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (135 opinii)
- 2 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (66 opinii)
- 3 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (107 opinii)
- 4 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (149 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (106 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (239 opinii)
Nowa nawierzchnia Długiego Targu: jest zgoda konserwatora zabytków
Nawierzchnia środkowej części Długiego Targu będzie bardziej gładka, a jej boki - bardziej historyczne - konserwator zabytków zaakceptował koncepcyjny projekt remontu najważniejszej ulicy Gdańska. Ma ona być ułożona w większości z ciemnoszarej, granitowej i prostokątnej kostki. Szare płyty granitowe zostaną usunięte, a mała kostka, którą dziś wypełnione są dziury w nawierzchni, trafi na boki Długiego Targu.
Prostokątna kostka na środku Długiego Targu
Konserwator oczekuje jednak, że kostka będzie ciemniejsza niż ta, którą przedstawili mu pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Nowa kostka ma zastąpić znajdujące się dziś w tym miejscu płytki granitowe (w większości popękane) oraz ciemnoszarą, małą granitową kostkę o wymiarach ok. 10 x 12 cm, którą wypełnione są pęknięcia w płytkach.
- Płyty granitowe, jako całkowicie ahistoryczne, muszą zniknąć z Długiego Targu - zdecydował wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku Igor Strzok.
Na życzenie miasta konserwator zgodził się, by górna powierzchnia nowej kostki była płomieniowana. Jednak z uwagi na bezpieczeństwo pieszych sugeruje, by wykonawca wybrał jednak nawierzchnię groszkowaną.
Dlaczego?
Płomieniowanie granitu: co to jest i jakie są efekty
Płomieniowanie to zabieg polegający na włożeniu granitowych elementów do pieca o temperaturze bliskiej tysiąca stopni. W efekcie bardziej miękkie frakcje kamienia ulegają złuszczeniu i powierzchnia nabiera charakteru nieco szorstkiego. Jednak różnice poziomów pomiędzy fragmentami wystającymi a zagłębionymi są tak małe, że stają się niewyczuwalne.
Dodatkowo wierzchnia warstwa granitu jest na tyle osłabiona wysoką temperaturą, że początkowo szorstkie powierzchnie ulegają w naszym klimacie i przy dużym ruchu pieszych dość szybkiemu ścieraniu. Stają się więc dość gładkie, co może sprawić, że po deszczu i w czasie mrozów będą śliskie.
W przypadku nawierzchni groszkowanej takiego zagrożenia nie ma.
Boki Długiego Targu z małej, kwadratowej kostki
Mała, ciemnoszara kostka, która dziś znajduje się na dwóch centralnych pasach Długiego Targu, ma posłużyć uzupełnieniu nawierzchni w pasach bocznych.
Pasy boczne będą także posiadały rysunek "kraty", wykonany identycznie jak w pasach centralnych, z ciemnej granitowej kostki łupanej o wymiarach 10 na 10 lub 12 na 12 cm.
Oznacza to, że dwa pasy centralne otrzymają bruk o bardziej wyrównanej powierzchni, a pasy boczne utrzymają charakter nawierzchni bardziej chropowatej, odpowiadającej tradycyjnej.
Prace na Długim Targu mogą ruszyć jeszcze w tym roku
Pod koniec stycznia dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni szkicował możliwy harmonogram prac na Długim Targu.
- Jeśli konserwator zaakceptuje naszą koncepcję, to od razu bierzemy się do pracy - deklarował Mieczysław Kotłowski. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej liczby kostek i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu tegorocznego sezonu letniego i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.
Remont nawierzchni to nie rewitalizacja Długiego Targu
Planowany przez ZDiZ i uzgadniany z konserwatorem remont nawierzchni Długiego Targu nie jest częścią kompleksowej przebudowy tej ulicy. Przebudowa wymaga znacznie poważniejszych prac projektowych, do których wytyczne konserwator dopiero opracuje, w kontakcie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa. Taki remont nie odbędzie się zapewne wcześniej niż za kilka lat.
Docelowa rewitalizacja Długiego Targu powinna, zdaniem Igora Strzoka, opierać się na wykorzystaniu tradycyjnej dla tego miejsca:
- kostki rzędowej prostokątnej,
- kostki łupanej kwadratowej,
- dużych płyt granitowych, tak zwanych balastowych, które bardzo często stosowano, począwszy od XIX wieku.
Nie chodzi jednak o równo cięte, nowoczesne płyty z jasnego granitu, jakie niedawno ułożono np. na ulicy Rajskiej.
Odbudowa przedproży i zaznaczenie rynsztoków
- Długi Targ to "salon renesansowego Gdańska" i nie powinien być poligonem doświadczalnym zwolenników układania płytek - uważa Igor Strzok.
Zdaniem konserwatora na Długim Targu jest też miejsce dla zaznaczenia, a być może i odbudowy niektórych przedproży na północnej pierzei, a niewykluczone jest także zaznaczenie dawnych brukowanych rynsztoków.
Opinie (151) ponad 10 zablokowanych
-
2020-05-03 13:31
Będzie jeszcze gorzej bo kolejna nawierzchnie położą jako warstwę następna i zakluca wysokość.
- 0 0
-
2020-05-03 15:11
Ile lat wytrzyma?
Na Długim Targu zawsze się coś dzieje. Zatem od czasu do czasu wjeżdżają ciężkie samochody np. z dźwigiem. Nowa kostka powinna wytrzymać ten ciężar przez co najmniej 25 lat. Jeśli nie wytrzyma, to nie warto jej układać. Lepiej położyć grubszą, tak jak płyty balastowe.
- 0 0
-
2021-04-25 16:38
Pokrycie powinno się uzgadniać z brukarzem, a nie z konserwatorem. A swoją drogą to brukarzy i tak już nie ma (w Polsce).
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.