• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo). Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo).

Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.



Nowa Świętokrzyska to jedna z kilku dróg, które mają być głównymi osiami komunikacyjnymi gdańskiego Południa. Jej przebieg przed laty został wyznaczony we wszystkich dokumentach planistycznych, ale dopiero teraz istnieje szansa, że wreszcie doczeka się realizacji.

- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.

Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.

Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska, tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska, ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, w rejonie Potoku Kowalskiego zobacz na mapie Gdańska (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.

Najważniejszy element ul. Nowej Świętokrzyskiej to:

Przy projektowaniu nowej drogi i trasy tramwajowej znaczny nacisk położono też na estetykę. Projektanci będą musieli ściśle przestrzegać zaleceń Referatu Estetyzacji, a wśród zapisów znajdują się m.in. przygotowanie trzech wariantów słupów oświetleniowych i trakcyjnych, a także elementów małej architektury (referat zastrzega też możliwość wprowadzenia elementów z opracowywanego katalogu mebli miejskich), montaż ławek w odstępach co ok. 200 metrów wraz z koszami i stojakami rowerowymi, zaprojektowanie spójnego wyglądu szaf technicznych, montaż koszy na śmieci dla rowerzystów, projekty na zieleń wzdłuż ulic oraz na wyspach centralnych, a nawet w miarę możliwości zastępowania ekranów akustycznych odpowiednio zaprojektowanymi nasadzeniami.

- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.

Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.

Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (284) 7 zablokowanych

  • (32)

    Cywilizacja dociera na Południe. Zbudowali wielką sypialnie, zajęli ogrom terenów, miasto się rozrosło o dziesiątki km2 z kosztowną infrastrukturą, a liczba mieszkańców praktycznie niezmienna od zakończenia budowy ostatniego bloku z wielkiej płyty.

    • 169 31

    • (20)

      Zaczynamy mieszkać jak cywilizowani ludzie. Plamienia mieszkają w parę pokoleń na jednej izbie.

      • 29 12

      • sloiki powiadasz (19)

        bo my mieszkamy w centrum :D GDANSZCZANIE :D

        • 12 27

        • Z komunałek? (12)

          • 25 5

          • (11)

            Człowieku , co Ty wyskakujesz z tą komunałką . W centrum Gdańska buduje się sporo mieszkań - ul.Toruńska , Sadowa , Chmielna , Wałowa . Są oczywiście oferty z rynku wtórnego .Z takiej ja skorzystałam( kupione na kredyt ) . Owszem mieszkanie było trochę droższe , ale do pracy idę na piechotę . Mój blok to wspólnota , wcześniej był to blok zakładowy , tak pewnie w jakim mieszkają Twoi rodzice .

            • 22 23

            • (5)

              wychowałem sie w komunalce ktora została wybudowana po wojnie i do dzisiaj stoi ale ze miasto zapomniało o takich dzielnicach jak Orunia, N.Port stare Brzeżno, Zaspa to ludzie uciekaja z tych dzielnic. Moja matka uciekła z zapomnianej komunalki do TBSów bo miała doś cieknącego dachu, nieszczelnych okien wiecznych problemów z instalacjami czy w końcu palenia w piechach...tak XXI weik i 5 minut od starego miasta pali sie jeszcze w piecach Powiedz ile kosztuje m2 mieszkania np. na Toruńskiej Za to mam 2-3 m2 na "Południu"
              I mam głęboko gdzies CENTRUM którego mieszkancy codziennie wala śmiało na południowe krance miasta do hipermarketów bo w galeriach im za drogo. Kurcze to jest śmieszne stac ich na mieszkania na Toruńskiej Stągiwenej czy w innych nowych budynkach w wielkim CENTRUM a po bółki jedza do Cerfura czy Auchana

              • 32 10

              • a pomysl ile mialbys slownikow za cene m2 z Torunskiej (3)

                Masz prawo mieszkac, gdzie chcesz - Twoja decyzja.

                Natomiast nie mozesz oczekiwac, ze miasto bedzie dokladac do tych dzielnic, lub tez, ze bedzie budowac drogi wyburzajac stare dzielnice, aby Tobie bylo przyjemniej.

                Kupiles tam, bo nie stac Cie bylo na mieszkanie w centrum. Teraz natomiast udowadniasz sam sobie, ze to byla dobra decyzja. Ma pewnie i jakies plusy. Jednak Twoim jedynym argumentem bylo 1m^2 = 2-3m^2.

                • 7 7

              • dlaczego nie?

                Witam, jestem ciekawy argumentacji? Dlaczego mieszkancy jakiejs dzielnicy miasta nie moga oczekiwac od miasta inwestycji w ich dzielnicy? Przeciez placa podatki, przeciez to miasto najpierw udostpenilo rejony np. Poludnia dla deweloperow do rozbudowy w planie zagospodarowania przestrzennego? Miasto musi się rozrastac, wszyscy w falowcach, czy na zaspie, czy morenie się nie pomiescimy, a wolnych miejsc w centrum gdanskiej aglomeracji tez nie ma za duzo.

                • 0 0

              • wybacz ale nie rozumiem ...nie moge wymagac zeby miasto dokładało do nowych dzielnic /osiedli/ powiedz mi od kiedy Łostowice są nowe, Moje Marzenie i Kolorowa jesli sie nie mylę nalezy do Chełmu gdzie te dzielnice są nowe?? Mówimy chyba o paru lub kilkunastu nowych budynkach.
                Dobra z innej beczki czy mieszkańcy Nowego Portu, Brzeżna Stgów, przeróbki Dolnego Miasta czy Oruni mogą wymagac o to by dokładano do ich dzielnic?? Miasto dokłada do ECS , stadionów czy innych molochów, kupuje auta elektryczne gdzie przetargi sa juz ustawione z góry a zwykły człowiek nie moze doprosić się o remont kamienicy w której mieszka od 2-3 pokoleń

                Oki drogi powinien budować deweloper, zobaczymy kto wybuduje drogę dla 5 bloków które powstają przy Kolorowej/Srebrnej a inwestorem jest.... miasto Gdańsk Władują tam "wysiedleńców" z innych dzielnic dając im nowe mieszkania bez dróg, autobusów, szkoły przychodni apteki ... wymieniać więcej. Myślisz że Ci ludzie będą zadowoleni?? Miasto nic nie robi dla mieszkańców nowych osiedli taka prawda.

                • 2 0

              • wszyscy do centrum!

                język polski opanowałeś ale z naukami ścisłymi trochę gorzej ale może spróbuj policzyć ilu mieszkańców jesteś w stanie upchnąć na powierzchni jaką zajmuje centrum a potem załóż wzrost populacji wynikający z rozwoju (chyba że rozwój jest be). Pytanie: ile pięter oraz ile maksymalnie metrów kw. na mieszkańca powinno przypadać aby falowce albo wieżowce w centrum ich wszystkich pomieściły ?
                Alternatywne pytanie: ile miejsc pracy (firm) trzeba zlikwidować żeby słoiki nie były potrzebne?

                • 4 0

              • ...

                Bułki, mój Boże. ...

                • 25 4

            • (4)

              I masz 2 ciemne klitki z małą, ciemną klatką. Ja wybrałam mieszkanie w oddali, ale za to duże, przestronne i ustawne. Do tego mam gdzie wyjść z dzieckiem.

              • 42 14

              • ale nie oczekuj zatem, ze ktos bedzie oplacal rozbudowe Twojej infastruktury (3)

                Z infrastruktury w rdzeniu miasta korzysta kazdy. Na brzezach - glownie mieszkancy.

                Kupili, bo bylo taniej. Ich decyzja. Mieli prawo. Ale nie moga teraz oczekiwac, ze cale miasto sie bedzie zrzucac na ich oszczednosc.

                Poza tym - ten wiecznie zywy mit "niebezpiecznych" starych dzielnic. Bujda jakich malo. No, ale czyms trzeba zrelatywizowac.

                • 10 14

              • przepraszam a Twoją infrastrukturę kto opłacił, sam wyłożyłeś na drogi szkoły tramwaje autobusy?? Zapomniał byk jak cielakiem był??

                • 11 0

              • w przyszłości to może być jeszcze i Twoja infrastruktura

                • 4 0

              • a co moje podatki mają iść na renowację Twoich zabytkowych drzwi?

                chyba przebuliłeś za to centrum i sie wyżywasz

                • 10 1

        • centrum to te śmierdzące kemienice i stare bloki!?... (1)

          • 21 14

          • No, bo na poludniu za 30 lat wszyscy beda piekni i szczesliwi

            Wiedzialem, ze ten argument bedzie padal zaraz.

            A owszem - kilka sie znajdzie.

            A i bujda - jest bardzo wiele (zarowno starych, jak i nowych bdynkow), gdzie nie ma takich sytuacji

            • 2 1

        • (3)

          Ile masz w swojej rodzinie pokoleń wstecz niemieszkających w tym CENTRUM
          Moja rodzina mieszka w Gdańsku zapewne dość długo bym się czuł prawdziwym GDAŃSZCZANINEM i mieszkam teraz na południu tylko dlatego iż miałem dość takich jak Ty buraków którzy dostali mieszkanie od miasta tylko po to by je dewastować, sikać na klatkach i bazgrać po ścianach

          • 41 13

          • (2)

            prawdziwy Gdańszczanin mówi po niemiecku

            • 16 20

            • Tak, ale niektórzy nauczyli się jescze angielskiego lub fancuskiego. W końcu jakbyś nie zauważył mamy otwarte granice.

              • 1 1

            • chodzi w brunatnej koszuli, ma genetyczne poczucie wyższości
              dziękuję za takich udawanych "gdańszczan"

              • 5 6

    • (5)

      Cóż, gdyby tereny pod budownictwo mieszkaniowe były tańsze, to ludzi by kupowali mieszkania bliżej centrum.

      • 11 2

      • (3)

        Zgadza się, ale na terenach, gdzie dojazd do domu w godzinach szczytu trwa niewiadomo ile to mieszkania powinny kosztować 1,0 tys. za metr.

        • 6 7

        • kosztuje tyle, ile ludzie chca zaplacic. (2)

          • 4 0

          • Ludność tego nie kuma,im się wydaje,że ceny mieszkań dyktuje Darth Tusk z Czarnej Wieży na szczycie góry Mordor.

            To wolny kraj,nikt nikogo nie zmusza do kupowania hawir po 5 koła za metr - można wynajmować.

            • 3 1

          • raczej sa zmuszeni

            • 0 2

      • Miastu nie zależy, aby ludzie kupowali w centrum, tylko zależy im na rozrastaniu się miasta i sztucznym tworzeniu potęgi północy :) Lepiej wygląda w statystykach, jak dużo się buduje, a to, że w centrum jest dużo wolnych mieszkań to już nieważne. Opłaca się wynajmować na biura i inne działalności.

        • 9 5

    • (4)

      O możliwości dojazdu na te odległe osiedla powinno się myśleć WRAZ z ich budową, aby ludzie od razu wiedzieli jak i czy mogą dojechać do domu. Inna sprawa jest taka, że niestety, ale wielu właścicieli tych pięknych, nowych bloków się zdziwi jak niedługo przez ich spokojne dotychczas podwórko będzie przebiegała ruchliwa ulica. Zatem budowa bloków powinna iść w parze w budową całej infrastruktury, czyli chcesz mieszkać w zacisznej okolicy, ale z trudniejszym dojazdem to nie kupujesz mieszkania przy drodze, a oni w większości przypadków nie znali planów zagospodarowania najbliższej okolicy. To jest właśnie Gdańsk City.

      • 35 4

      • Tym się właśnie różniła ta krwiożercza komuna

        Istniało coś takiego jak planowanie przestrzenne. Drogi z rezerwą terenu pod drugą nitkę, na osiedlu szkoła, przychodnia i budynki usługowe. Teraz młodzi wykształceni mieszkają pod wysypiskiem śmieci, bez szkół i przychodni oczywiście i z autobusem raz na pół godziny.

        • 30 5

      • (2)

        jakby od razu budowali drogi, to cena mieszkan bylaby 2 razy wyzsza, a nowe domy dla plebsu powstalyby w Straszynie.

        • 21 7

        • (1)

          Wiem, ale taka polityka i tak jest nadal bez sensu. Kupuje mieszkanie na południu taniej, bo preferuję atmosferę zamiejską, ale co z tego jak za kilka lat będzie przebiegała tamtędy główna droga? Straci swój charakter i będzie to druga Morena. Patrząc na to w drugą stronę: kupuję mieszkanie na południu, bo taniej, ale co z tego jak nie ma wystarczającej ilości dróg dojazdowych, nie wiem jakie są dalsze plany rozbudowy, spędzam 2 godziny dziennie w samochodzie.

          • 14 2

          • albo dojazd samochodem i korki

            albo miasto dla ludzi

            • 8 6

  • Kto ponosi odpowiedzialność za fatalny stan remontowanego przejazdu przez torowiska tramwajowe na 3 maja /hucisku ?? Ponoć mieli to poprawić i co ? Kilka lat minęło od budowy tramwaju na chełm
    To samo na chełmie okolice skrzyżowania tesco?
    Codziennie niszczę auto przejeżdżając przez te durne gumowe przejazdy

    Co to za kretyn ustawiał światła jadąc od armii krajowej na każdym skrzyżowaniu do świętokrzyskiej stoisz??? Ludzie jazda tamtędy wyprowadza mnie z równowagi

    • 1 0

  • "Wigwizdowie" i "Centrum", a dojazd (10)

    Ciągle czytam, że Gdańsk "Połódnie" to wigwizdowie i w ogóle. Ciągle słyszę, że Zaspa, Wrzeszcz, Przymorze i Żabianka to są dzielnice centralne i mają idelną komunikację i dojazd.

    Korzystając z aplikacji jak dojadę postanowiłem to sprawdzić wybierając kilka adresów i określając czas przybycia 8:00 na Róg Heweliusza i Rajska (to miejsce w centrum aby nie preferowało żadnego z transportów ZTM) - wybierając najszybszą drogę.

    Adresy wybrane przypadkowo z różnych miejsc :

    Gdańsk Zaspa Rostaje - Burzyńskiego 8 - dojazd do Centrum - 33min (650m pieszo)
    Gdańsk Przymorze - Kołobrzeska 55 - doj. 38min (650m pieszo)
    Gdańsk Żabianka - Pomorska 22 - doj. 42min (330m pieszo)
    Gdańsk Wrzeszcz Mickiewicza 32 - doj. 22min (370m pieszo)
    Gdańsk Myśliwska - Morenowe Wzgórze 18 - doj. 29 min (390m pieszo)
    Gdańsk Chełm - Cieszyńskiego 50 - doj. 24min (490m pieszo)
    Gdańsk Suchanino - Kurpińskiego 9 - doj. 24min (500m pieszo)
    Gdańsk Ujeścisko - Przemyska 41- doj. 28min (560m pieszo)
    Gdańsk Szadółki - Jabłoniowa 23 - doj. 28min (250m pieszo)
    Gdańsk Łostowice Porębskiego 42 - doj. 35min (300m pieszo)
    Gdańsk Łostowice - Złota 5 - doj. 34min (340m pieszo)

    Jak widać osiedla wmawiające, że mają super dojazd, bo są w "centrum" (Zaspa, Przymorze, Żabianka) tak naprawdę mają albo gorszy, albo porównywalny do wygwizdowa czyli dzielnic południowych. Za to jak widać najlepsze miejsca to (Wrzeszcz, Chełm, Suchanino i Myśliwska)

    Nie mówiąc o tym, że jak widać czas dotarcia jest z każdego miejsca i tak dość dobry.

    • 24 6

    • rozumiem ze te trasy piesze to metry do najblizszego przystanko ztm z danej ulicy

      • 0 0

    • Trasa Zakoniczyn/Bergiela - Przeróbka/Stary Dwór ~10km (1)

      1. Rower 20-25 min.
      2. Samochód 25-30min.
      3. BUS+TRAM .... 45-55 min.

      I nikt mnie nie namówi na komunikację miejską, a szkoda.

      • 2 1

      • Noi dochodzimy do najważnieszego aspektu

        Trasy ZTM robi w oparciu o teorię, że wszyscy chcą jechać do Centrum.
        A ty jak i wielu innych nie chce jeździć do centrum, bo tam nie pracuje, a nawet nie chce przejeżdżać przez Centrum.
        Aby to zmienić powinien ZTM też zacząć planować z pominięciem centrum, bo pracodawcy zaczynają uciekać ze ścisłego centrum do tańszych terenów.

        Ale powiedzmy sobie szczerze, jeszcze się taki nie urodził co wszystkim dogodził :)

        • 4 1

    • Bzdura. (4)

      Dlaczego droga pieszo jest różna ?
      Przy założeniu że z Zaspy,Przymorza,Żabianki czy Wrzeszcza pojedziemy np. tramwajem nr 2 to dlaczego mamy różne odległości od dworca w Gdańsku do Rajskiej ?

      • 0 4

      • Z tramwaju jest bliżej niż z SKM

        • 1 0

      • Hehe szukaj dziury w całym,zaspersynu :) (1)

        • 1 0

        • Nie którzy nigdy się nie pogodzą z faktami, więc co się mu dziwić.

          • 1 0

      • Jak widzę, nie zrozumiałeś

        Ilość m pieszo jest zależna od :
        - czy trzeba iść do przystanku od danego budynku (jeżeli tak to świadczy, że nie ma blisko przestanków.
        - czy są przesiadki i trzeba iść między przystankami (jeżeli tak to znaczy, że nie ma dobrych węzłów integracyjnych.
        - a odległość do rajskiej taż jest różna, gdyż od SKM jest najdalej, a także w zależności w którym miejscu i po której stronie dworca staje autobus.

        Oczywiście drogę do przejścia podaje także program :"jak dojade"

        Co do tego czym kto jedzie tak jak napisałem wybrany był najszybszy transport z danego miejsca, tak aby na 8:00 dotrzeć w jak najkrótszym czasie.

        • 3 0

    • (1)

      To są czasy z rozkładów czy rzeczywiste?

      • 5 3

      • Czas rzeczywisty całego przejazdu

        Czyli uwzględniający chodzenie, czekanie na przesiadkę itd.
        Czas został wybrany najkrótszy łączny.

        • 1 0

  • Skandal (54)

    budują nowe osiedla na wygwizdowiu, a autobus odjeżdża co 1 godzinę. Nie dziwią mnie więc mega korki na drodze, bo mało kto przesiądzie się w takiej sytuacji na komunikację miejską. Z centrum na Jabłoniową jadę 50 minut. Śmiechu warte :/

    • 265 96

    • żaden skandal tylko tak jest jak się chce kupić mieszkanie jak najtaniej (27)

      chcesz mieć autobusy co 5-10 minut to kup mieszkanie w centrum miasta. chcesz zapłacić taniej to wyprowadź się daleko poza centrum i czekaj na autobus godzinę. nie rozumiem tego, że masa ludzi wyprowadza się tam gdzie taniej a potem lamentują, że komunikacja zła, drogi złe, infrastruktura zła. Chcesz mieć wszystko to płać, nie stać Cię to nie płacz.

      • 148 120

      • coś za coś

        Miałem do wybory dwie lokalizacje. Banino, domek bliźniak za około 350 tys. czy mieszkanie na Oruni Górnej w podobnej cenie. Wybrałem to drugie. Pracuje na co dzień w gdańsku i nie mam problemów z dojazdami. Współczuje tym którzy wybrali to pierwsze byle pochwalić się przed rodziną znajomymi że mają "coś więcej" niż inni...

        • 0 1

      • a ja sobie bardzo chwalę zieleń, ciszę spokój i brak menelstwa na południu

        Najgorsze że zaczynają wycinać lasy i zieleń i faktycznie robi się betonowa dżungla. A ja życzę sobie mieszkać na wygwizdowiu właśnie :)))

        • 6 1

      • jak najtaniej (3)

        koleś z księżyca spadłeś? mieszkania do zarobków są tak drogie, że ludzi ledwo stać na te koło wysypiska!

        zakup mieszkania z dala od centrum to nie oszczędność - to konieczność, brak wyboru

        • 80 14

        • A wszystko przez to, że się mieszkańcy prowincji (2)

          pchają do miasta.

          • 27 54

          • Mieszkańcy prowincji pchają się do miasta

            tak jakby na całym świecie. Czego was tam teraz w gimnazjum na geografii uczą?

            • 4 2

          • intelektualnie wlasnie wskazales swoje pochodzenie

            okolice szympansa. Z lekkim uposledzeniem.

            Czy w Londynie tez chcialbys wyrzucic polowe ludzi, bo "przyjezdni"? Ludzie przyjezdni sa najwieksza wartoscia rozwijajacych sie miast. Jesli nie rozumiesz takiej prostej sprawy, moze zostan przy obieraniu ziemniakow i nie wypowiadaj sie na forum.

            Przy okazji - od ilu pokolen rodzina mosci hrabii mieszka w Gdansku? 2?

            • 17 3

      • (7)

        Mieszkam w Oliwie, autobus 117 jeździ co 40 min.

        • 53 5

        • a tramwaj, jak daleko masz ? (3)

          a tramwaj, jak daleko masz ?

          • 11 8

          • 1,3 km (2)

            • 11 0

            • (1)

              to daleko według mnie

              • 6 0

              • Wg mnie też. Powinien pod mieszkanie podjeżdżać

                • 13 1

        • (2)

          to trochę wstyd....

          • 18 2

          • (1)

            Ale co wstyd ze mieszka w Oliwie czy wstyd ze autobusy jeżdżą?

            • 8 1

            • Tak

              • 9 0

      • (4)

        ja mieszkam na skraju południa, i autobusy mam co 10 minut... hm. Wolałbym jakiś porządny park w okolicy, bo betonowa pustynia się robi.

        • 88 9

        • (3)

          Akurat w dzielnicach południowych masz od groma miejsc spacerowych, zalesionych ze zbiornikami retencyjnymi wiec nie stekaj z parkiem. A jak chcesz do parku to polecam Park Oruński

          • 12 12

          • (2)

            Jakże uprzejma wypowiedź, znać prawdziwą Damę. Cóż, betonowa nieoświetlona ścieżka na bezdrzewnej okolicy technicznego zbiornika wodnego jeszcze parkiem nie jest; Park Oruński zaś - fakt, ładny, ale odległy i niedogodny komunikacyjnie.

            • 18 3

            • (1)

              No tak trzeba wysadzić tylek z samochodu i dojść do paku .... normalnie skandal

              • 9 4

              • Nie, trzeba się przesiadać.

                • 7 3

      • (3)

        Właśnie o to chodzi, aby nie było takich dysproporcji. To, że kupuję mieszkanie taniej (nie tanio) nie znaczy, że nie mogę oczekiwać w miarę dogodnego dojazdu. Jeśli miasto chce się rozrastać to coś powinno za tym iść.

        • 77 22

        • To trzeba będzie w Pesie specjalne pojazdy zamówić, (2)

          z przyczepą na ziemniaki.

          • 28 37

          • A co, przesiądziesz się

            ze swojego starego golfa i będziesz tramwajem woził ziemniaki rycząc pod oknami "kaaaaaarrrrrrtoooofleeee" skarpeciarzu?

            • 8 6

          • Tak

            Dokładnie aby po starych dzielnicach miasta jeździły, bo tam syf brud i ubóstwo, jedynie Nowoczesne biurowce do roboty :)

            • 24 8

      • (1)

        ale im więcej osób kupi mieszkania dalej od centrum i im lepiej będą te dzielnice skomunikowane tym lepiej dla całego miasta

        • 15 10

        • eee

          a pokusisz się o wyłożenie jak niby wszystkim ma być od tego lepiej?

          • 7 2

      • kolejny madrala na forum. na wszystko masz receptę i wszystko wiesz... (1)

        to ty adamowicZ czy lisiecki? a moze ty od mikkiego czy jak mu tam?

        • 20 35

        • to ten laj za pietrewski

          • 2 7

    • Pamiętam ZASPĘ i PRZYMORZE 40 lat temu. Wygwizdowie. (8)

      • 51 0

      • Ciekawą masz pamięć. (3)

        40 lat temu nie było osiedla Zaspa.

        • 1 16

        • pierwszy blok na zaspie zbudowali 1974 (1)

          I byl to blok na pilotow. Takze 40lat minelo

          • 7 0

          • Jaaaaak jeeeeeden dzieeeeeeń

            • 3 0

        • nie pisał że chodzi o osiedle:):):)

          • 9 0

      • (3)

        Ale dojazd z centrum był bezproblemowy

        • 14 11

        • a ile w tedy bylo aut?

          • 6 0

        • nie tak bardzo (1)

          Nie bylo tramwaju dlugi czas, dojazd autobusem do Oliwy lub Przymorza SKM lub zostawala taxi....

          • 11 1

          • Kiedyś jeździło się SKM

            bo była tania.
            Były dwa autobusy ... pospieszne

            • 6 0

    • Zmuszał Cię ktoś..? za to masz "obóz dla uchodźców" i tak źle i tak nie dobrze.

      • 0 0

    • Jaki budyń

      Taki kram

      • 1 1

    • a po coś kupował na wygwizdowie trza było kupić w centrum

      • 3 2

    • A po co jechać do centrum? (2)

      Mieszkam na południu i nie stoję w korkach, ponieważ nie mam potrzeby jechać do Centrum :) Jeżeli chcę pochodzić po starówce jadę tam gdy nie ma korków samochodem, co zajmuje mi około 12 minut samochodem wraz z zaparkowaniem.
      Teraz pracodawcy otwierają swoje oddziały bliżej przy obwodnicy patrz Intel, więc kupując mieszkanie w Centrum narobiłbym sobie tylko kłopotów z dojazdem.

      • 27 7

      • (1)

        ilu pracodawców otwiera firmy przy obwodnicy? :/ nie sądzę, że aż tyle osób z Gd płd. pracuje w Intelu.

        • 13 11

        • Nie,z Rumi przyjeżdżają. Jesteś kadrową w Intelu,że się mądrzysz?

          • 6 0

    • problem polega (2)

      na tym,że najpierw planuje się i buduje bloki,domki i osiedla a później myśli się o dojeździe tam.Tak było Np z Uściskiem

      • 18 3

      • ujeściskiem :-) (1)

        • 12 2

        • ujeścisko może wszystko

          • 4 0

    • Głupoty piszesz (4)

      Z centrum na Jabłoniową to ja jadę max . 30minut jak nie szybciej niewiem jak i gdzie ty jezdzisz :D :D.

      • 21 9

      • (3)

        w godzinach szczytu? ostatnio jechałam spod dworca ponad 40 minut.

        • 8 8

        • Kobieta? (2)

          A to wszystko jasne:)
          Pewnie siadł Ci GPS i jechałaś przez Wrzeszcz :-D

          • 14 17

          • (1)

            nie.... jechałam autobusem.

            • 10 6

            • 40 minut w godz szczytu to duzo? w Gdansku mieszkasz, a nie w Pcimiu Dolnym...

              • 3 6

    • .......

      to zmień pie rdzący powóz na inny, mechaniczny, hehe

      • 0 4

    • Kto Wam kazał tam kupować mieszkania???

      taniej było i co? lepiej kupić w pruszczu czy Tczewie

      • 15 32

    • 50 min to na jabloniowa z centrum dojdziesz na piechote

      z pod bloku jedzie autobus na pętle na swietokrzyskiej, stamtad tramwajem gdzie chce, dalej mam do sklepu po bulki

      • 22 11

  • Można zobowiązać (14)

    dewelopera do budowy osiedla wraz z drogami. Tylko wtedy będziecie lamentować, że mieszkania drogie. Bo to pewnie +50% obecnej ceny.

    • 68 7

    • Tak to jest tam

      na tym mega zadupiu, ops przepraszam tzn. nowych osiedlach.

      • 0 0

    • (10)

      Zgoda, ale niech ludzie którzy tam mieszkają dostają większe zwroty podatków, a jeśli jeżdżą samochodami, to niech miasto zwraca część podatku drogowego wliczonego w cenę paliwa.

      • 6 19

      • (8)

        A ilu tych mieszkańców południa jest zameldowanych w Gdańsku .Sądząc po rejestracjach z Pcimia Dolnego to większość nie płaci podatku w naszym mieście .więc o jakich ulgach mówimy .

        • 16 8

        • przemeldowywac sie i placic bandytom z wiejskiej? (6)

          jak sie przemelduje to bede musial np przerejestrowac samochod czyli musze zaplacic za naowy dowod, prawo jazdy, nowe tablice, oplate komunikacyjna 180 zl, i do tego jeszcze co roku placic wyzsza skladke ubezpieczeniowa.

          niech sie wala na ryj ci politycy mojej kasy ryży kaczor nie dostanie!

          • 1 11

          • Heh, jak widać auta, ani mieszkania własnego to ty nie masz (2)

            Gdybyś miał to byś wiedział, jak się sprawy mają.

            Własne mieszkanie to najprawdopodobniej meldunek w miejscu zamieszkania, czyli np w Gdańsku, a skoro meldunek w Gdańsku to i auto byłoby na blachach Gdańskich, bo musi być zgodne z meldunkiem.

            Oczywiście widziałem przypadki, że ludzie się nie meldowali w miejscu zamieszkania, ale są to wyjątki, które mają ku temu powody, aby nie podawać gdzie mieszkają.

            • 2 0

            • blachy i prawko nie musz byc zgodne (1)

              ja w prawku mam adres nieaktusalny od 10 lat, policjanci mowili ze jest 30 dni na zmiane /auto ma rejestracje nieaktualna od 2 lat/ i za to nie ma sankcji w przepisach

              • 0 3

              • Typowy cebulak. Na Zachodzie taka postawa to rzadkość i patologia,u nas - norma. Potem zdziwienie,że od 1000 lat "doganiamy"

                • 0 0

          • No tak,bo przecież nie jesteś frajerem,żeby za wyższe ryzyko wypadku płacić wyższą składkę. (2)

            Ciekawe,kiedy się wam PZU dobierze do zadu za skladanie nieprzawdziwych oswiadczen. Jak jeden z drugim nie dostanie odszkodowania,albo regres,to zmiekna...

            • 7 1

            • (1)

              to jak Gdansk chce abym byl jego mieszkancem to niech mi zwroci za zmiane dowdu, prawa jazdy i blach. a potem mogle placic podatki. na pewno nie bede placil tuskowi za zmiane papierow

              • 1 5

              • Za działanie urzędu zapłacisz w kasie,albo w podatkach. Cudów nie ma.

                • 0 0

        • A to ciekawe rzeczy piszesz

          ok 80% mieszkańców jest zameldowanych w Gdańsku i posiada auta na Gdańskich rejestracjach. I mówię tu osiedlach nowych, na których ciągle powstają nowe bloki.

          U mnie na parkingu na 60 aut bodajże 4-5 ma rejestracje nie Gdańskie, a np na Chełmie, które też należał do "Południa" to aut takich jest 95-99%.

          A powiedz mi czy aby na Przymorzu lub Zaspie, przypadkiem nie jest więcej obcych, bo przecież tam właśnie wynajmują studenci.

          • 7 2

      • To się dorobisz... wiesz,ile jest opłaty drogowej w paliwie? 10 gr/l...

        • 2 0

    • Święte słowa

      Słusznie ! Można jeszcze doliczyć do ceny mieszkań koszt budowy lotnisk,infrastruktury kolejowej i portów co by do miasta można by się dostać łatwiej.Dopisze się to wszystko do aktu notarialnego to lokatorzy jeszcze odśnieżać i sprzątać to wszystko będą wszak ich własność.

      • 2 2

    • A lepiej lamentować, że nie ma jak dojechać?

      • 19 4

  • Moze za 30 lat?

    ?

    • 1 0

  • Po co ?

    Piszczący tramwaj niech zrobią bus pasy o wiele szybciej i taniej

    • 1 2

  • a trasa wrzeszcz -suchanino( SĄD na 3lipach) (5)

    ta trasa miala byc robiona - przed poprzednimi wyborami i co panie ADAMOWICZ - nie kupilo sie dzialki czy mieszkan 10 w poblizu ? bo z tego co pamietam ma pan niedaleko nowej trasy tramwaju - na ujescisku 1ha dziaki!!!! oczywiscie przepisany...... na........... czy to nie jest prawda? drogi panie :) prosimy o odpowiedz czy nikt z pana rodziny nie dostal 1ha dzialki od pana w darowiznie.........w ciagu ostatnich 2latach.

    • 86 26

    • Jeśli jedynym kontrkandydatem jest Jaworski to niestety Adamowicz szybko nie odejdzie.
      Po tym co Jaworski (specjalista od motyli) nawyczyniał w Stoczni Gdańskiej to aż strach go dopuścić do większego koryta.
      Dlaczego nie mamy tutaj żadnej sensownej alternatywy?

      • 2 0

    • (1)

      Napisz coś dobrego o kontrkandydatach.

      • 5 1

      • klakierku pora na budyniowy deser z kija

        • 0 2

    • Akurat działki ma nadal dwie chyba, że przepisał w tym roku.

      Ale ubyło mu kilka mieszkań odkąd CBA dobrało mu się do d*py:

      • 6 2

    • UJEŚCISKO

      Pewnie na Ujeścisku , gdzie słynny MTM wycina lasek pod budowę domków jednorodzinnych....!!! co ADAMOWICZ....????!!!!

      • 6 2

  • opinia

    Poludnie Gdanska jest bardzo ladne. Jk kazda dzielnica . Rozwija sie stopniowo. Sa sklepy, parki, autobusy . Mysle ze obranie ludzi ktorzy tam mieszkaja nie jest na miejscu. Troszeczke szacunku. Mieszkam w Berlinie i przyjezdzam na studia do Gdanska kupilismy mieszkanie wlasnie w tej czesci Gdanska gdyz przyjezdzajac z zatliczonego Berlina potrzaba wicej spokoju. Jestem bardzi zadowolona. Skoro uwazanie ze w tej czesci mirszkaja osoby ktorych nie stac na mieszkanie w centrum to jestescie w bledzie. Wszedzir mozna dojechac. Ja mam pod domem 5 autobusow . Mimo ze jezdze samochodem to zdaza sie dojazd autobusem do petli tramwajowej gdzie mozna wszedzie dojechac. Wiec moze cieszmy sie z tego co jest i przestanmy narzekac. Wiecej optymizmu i usmiechu !

    • 8 0

  • Rozbudowują połudie a Oliwa, Wrzeszcz, Brzeżno i Stogi z atrakcyjnym położeniem leża zaniedbane (1)

    • 22 11

    • Bo już są lepiej skomunikowane od południa Gdańska?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane