• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo). Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo).

Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.



Nowa Świętokrzyska to jedna z kilku dróg, które mają być głównymi osiami komunikacyjnymi gdańskiego Południa. Jej przebieg przed laty został wyznaczony we wszystkich dokumentach planistycznych, ale dopiero teraz istnieje szansa, że wreszcie doczeka się realizacji.

- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.

Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.

Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska, tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska, ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, w rejonie Potoku Kowalskiego zobacz na mapie Gdańska (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.

Najważniejszy element ul. Nowej Świętokrzyskiej to:

Przy projektowaniu nowej drogi i trasy tramwajowej znaczny nacisk położono też na estetykę. Projektanci będą musieli ściśle przestrzegać zaleceń Referatu Estetyzacji, a wśród zapisów znajdują się m.in. przygotowanie trzech wariantów słupów oświetleniowych i trakcyjnych, a także elementów małej architektury (referat zastrzega też możliwość wprowadzenia elementów z opracowywanego katalogu mebli miejskich), montaż ławek w odstępach co ok. 200 metrów wraz z koszami i stojakami rowerowymi, zaprojektowanie spójnego wyglądu szaf technicznych, montaż koszy na śmieci dla rowerzystów, projekty na zieleń wzdłuż ulic oraz na wyspach centralnych, a nawet w miarę możliwości zastępowania ekranów akustycznych odpowiednio zaprojektowanymi nasadzeniami.

- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.

Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.

Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (284) 7 zablokowanych

  • Droga rowerowa do Kowal jest jak najbardziej potrzebna bo wszyscy wiemy że Gdańsk Południe jest rowerowym pustkowiem.Ddr będzie nie tylko ułatwiem ale też połączy się ona z trasą rowerową do Kolbud

    • 26 5

  • Hurrrraaaaa! Już za kilkadziesiąt lat będę miał super dojazd do domu!!!...

    O ile dożyję.....

    • 26 5

  • obluda (1)

    ta droga swietokrzyska to juz powinna sie budowac, a oni chca aby w przeciagu 19 miesiecy zatwierdzic projekt, w 2010-2012 mowiono o rozpoczeciu budowy w 2015 roku a zakonczenie powinno byc w 2017roku, wiec te gadanie to nic innego jak mydlenie oczu przed wyborami...

    • 22 5

    • Tak, zbudują bez projektu, bo po co projekt. Przecież ty ze szwagrem byś to zrobił za 1/4 ceny.

      • 6 3

  • (6)

    Panie Adamowicz 3 km od Ratusza zaniedbana Orunia tzw Dolna- wielki wstyd moze Pan Kupi sobie w tym rejonie dzialke wowczas bedzie szansa sie tutaj cokolwiek zmieni nalepsze,

    • 29 3

    • (5)

      a w jakiej dzielnicy mieszka Pan Prezydent?

      • 2 2

      • Jelitkowo przy samym morzu (4)

        • 8 1

        • (3)

          oooo fajnie :) w domku?

          • 2 0

          • (2)

            Park Neptuna, ul. Wypocznkowa, nad samą plażą.
            Są tam jescze do kupienia mieszkania, i to sporo.
            Można też wynająć 30 40 m kw., 1600 pln, 2000 pln i więcej.

            • 1 0

            • (1)

              Wystawione jest to wszystko na Allegro, wpisz ,,gdańsk wypoczynkowa'' i zobaczysz wszystko.

              • 2 1

              • Ciekawym miejscem w Jelitkowie jest też maly , nie ukonczony jeszcze apartamentowiec przed hotelem Marina, na wprost od willi Nikosia, też nad samą plażą.

                • 0 2

  • ciekawe kiedy porzadny basen Hrabia zbuduje dla mieszkancow,mam nadzieje ze zajmie sie tym juz inna osoba (2)

    12 lat czekac na porzadny basen nie mowie o aguaparku czy smiesznym Mosirze na Chelmie gdzie jak w PRLu trzeba stac w kolejce po karnet a potem plywac z kilkoma osobami na jednym torze...

    • 25 5

    • Ale za to co pół kilometra mamy centrum handlowe .

      • 10 3

    • A czemu niby to miasto ma budować basen??? Wybuduj prywatny basen,mądralo,i na nim zarabiaj. Ja mam dopłacać z podatków????!

      • 1 2

  • Budyń i debile peło dostali śwora z tymi drogami (2)

    Buduja drogi i to wszystko zwala się do centrum które jest zawalone gratami,parkują na trawnikach rozjeżdżając je a straż miejska nic z tym nie robi.Co z tego ze budujecie coraz wiecej dróg jak ruch odbywa się i tak w ściśle określonych kierunkach

    • 17 8

    • zmień psychiatrę bo ten Ci nie pomaga (1)

      • 2 3

      • Raczej się tobie należy. Wpis który komentowałeś jest jak najbardziej trzeźwy, w odróżnieniu od twego.

        • 2 0

  • wszędzie robią tylko nie tam gdzie trzeba (4)

    A Osowa aż się prosi o szerszą drogę dojazdową i tramwaj. Ale robią wszędzie tylko nie tam a tyle sie tu wybudowało mieszkań

    • 6 24

    • Nie wspominajac już o kompletnym braku ścieżek rowerowych

      • 2 5

    • Jak przeprowadzisz się na Południe z Osowej, to będziesz przeciwko PKMce na Osową protestować?

      • 14 1

    • tramwaj w Osowej?

      bede protestowac...;)

      • 6 2

    • ktoredy mialby jechac tramwaj na i po osowej???

      • 4 0

  • Drogi są ok tylko dlaczego mieszkańcy płacą za biznesy / interesy developerów?

    Gdańsk powinien w pierwszej kolejności przeznaczać środki na interesy mieszkańców Gdańska np. Oruni Dolnego Miasta , Przymorza , Wrzeszcza itd.

    Potrzeby swoich bezdomnych i potrzeby bezrobotnych - GDAŃSZCZAN.

    Buduje się drogi by developerzy mogli brać zacne pieniądze za metr kwadratowy a koledzy z budowlanki mieli robotę i byli wdzięczni...

    • 9 11

  • Rozbudowują połudie a Oliwa, Wrzeszcz, Brzeżno i Stogi z atrakcyjnym położeniem leża zaniedbane (1)

    • 22 11

    • Bo już są lepiej skomunikowane od południa Gdańska?

      • 2 0

  • Budują nowe osiedla na zadupiach , a w środku miasta wielkie połacie (2)

    ogódków działkowych jak były tak są . Można by zbudować w ich miejsce drugie miasto z ulicami, chodnikami i komunikacja , która już jest . A i szkoł nie trzeba by zamykać.

    • 30 14

    • (1)

      Stać nas! Budyniowe królestwo jest zamożne! Rządzi nami Budyń I ze swoimi specjalistami od planowania przestrzennego - Panem Markiem, który powinien myśleć o emeryturze, ale zabetonowało go w betonowym BRG, Wieśkiem B. znakomitym gdańszczaninem z tczewską słomą w butach i Duchem, patronem św. przepustowości.

      • 12 6

      • spadaj trolu

        • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane