- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (413 opinii)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (81 opinii)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (246 opinii)
- 4 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (92 opinie)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (167 opinii)
- 6 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (297 opinii)
Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?
Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.
- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską , a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką , ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami . Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej , co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.
- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.
Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.
Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa , tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską , ul. Niepołomicką , Wielkopolską , w rejonie Potoku Kowalskiego (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską . Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.
- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.
Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.
Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).
Miejsca
Opinie (284) 7 zablokowanych
-
2014-08-24 20:34
Oby była z tramwajem! (1)
Tysiące ludzi mieszkają na osiedlach, obok których przechodzić ma Nowa Świętokrzyska. Logiczne, by przebiegała nią linia tramwajowa. Tramwaje nie stoją w korkach.
- 20 2
-
2014-08-24 22:04
no chyba, że na hallera.
- 6 0
-
2014-08-24 20:53
Nowa Politechniczna (1)
Nowa Politechniczna kiedys byla projektowana do wezla Kliniczna.
I wtedy nie musialaby sie "przepychac
(z tramwajem) przez skrzyzowanie Grunwaldzka- Do Studzienki....- 8 0
-
2014-08-25 10:27
Tak jest! A park przed Politechniką ZAORAĆ i zrobić Park End Rajd!
- 1 1
-
2014-08-24 21:17
Pod warunkiem że wybierzecie mnie na Prezydenta.
I moją drużynę w Radzie Miasta.
- 3 0
-
2014-08-24 21:21
liczba mieszkańców Gdańska nie rosnie (1)
Uważam, że tereny do obwodnicy to jeszcze można zabudowywać, bo jest ich sporo ale nie ma sensu w tej sytuacji demograficznej rozbudowywać dalej, bo rodzi to potem takie następne koszatowne inwestycje drogowe co jest trochę bez sensu. Ostatnio jest moda na rozbudowę miasta do wewnątrz. Jest jeszcze sporo terenów, np. ogródki działkowe praktycznie w centrum miasta.
- 11 5
-
2014-08-25 07:36
Ale po co się pchać na górny taras, skoro masa miejsca jest w każdej "starej" dzielnicy. To władze obecne, forsowane przez developerów, robią kipisz z gruntami któe sa zabudowywane ad hoc i kupowane przez osoby spoza Trójmiasta. Ponieważ nie mamy do czynienia z wolnym rynkiem (to co się tym określa to tylko pozory) a urzędnicy decydują o wielu sprawach, równie dobrze mogliby decydować w interesie mieszkańców jak i samego miasta.
- 2 1
-
2014-08-24 21:41
kupuj na Północnych dzielnicach
a nie marudz...
- 6 5
-
2014-08-24 22:12
Nowa Świętokrzyska powinna prowadzić do obwodnicy przez os. Cztery Pory Roku, (1)
a tramwaje tam własnie mogłby kończyć bieg...
- 5 6
-
2014-08-25 10:25
Jełopie,sam skończ bieg. Popatrz najpierw na mapę...
- 2 0
-
2014-08-24 22:21
Wybory wybory wybory
Wybory idą na całego.... A co z ul. Starogardzką i dojazdem do Straszyna!!! Przy Starogardzkiej tez powstają osiedla mieszkaniowe. Diabeł mówi już dobranoc. Brakuje chodnika ludzie chodzą po błocie. Panie Prezydencie jak tu żyć. Wybory za pasem
- 7 3
-
2014-08-24 22:41
wybory idą (1)
ludziom trzeba coś obiecać, u mnie na osiedlu nagle zaczęli robić drogi i chodniki z oświetleniem którego nie mogli ruszyć od 3 lat, ale widzę że teraz to zasuwają by wyrobić się przed październikiem
- 8 1
-
2014-08-25 10:23
Skandal,nie powinni nic u Ciebie robić,nigdy!
- 1 0
-
2014-08-24 22:50
i kamieni kupa
Zgjęcie w ogóle nie pokazuje ul Świętokrzyskiej. Poza tym idą wybory samorządowe, trzeba ogłupić naród, żeby grzecznie poszedł zagłosować na budynia., Propaganda sukcesu nic więcej. Zero szkół w Gdańsku południowy, zero dróg zero wszystkiego-jakby powiedział Kononowicz.
I mam małą dygresje do mieszkań z innych dzielnic, wiem, że inne dzielnice tez są zaniedbane i podtrzeba im inwestycji, Dlatego zamiast wylewać pomyje na Gdańsk Południowy, rozliczcie włodarzy miasta.- 8 3
-
2014-08-24 23:14
:przebieg wyznaczony przed laty" - oczywiscie za Gierka:):):)
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.