• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo). Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo).

Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.



Nowa Świętokrzyska to jedna z kilku dróg, które mają być głównymi osiami komunikacyjnymi gdańskiego Południa. Jej przebieg przed laty został wyznaczony we wszystkich dokumentach planistycznych, ale dopiero teraz istnieje szansa, że wreszcie doczeka się realizacji.

- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.

Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.

Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska, tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska, ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, w rejonie Potoku Kowalskiego zobacz na mapie Gdańska (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.

Najważniejszy element ul. Nowej Świętokrzyskiej to:

Przy projektowaniu nowej drogi i trasy tramwajowej znaczny nacisk położono też na estetykę. Projektanci będą musieli ściśle przestrzegać zaleceń Referatu Estetyzacji, a wśród zapisów znajdują się m.in. przygotowanie trzech wariantów słupów oświetleniowych i trakcyjnych, a także elementów małej architektury (referat zastrzega też możliwość wprowadzenia elementów z opracowywanego katalogu mebli miejskich), montaż ławek w odstępach co ok. 200 metrów wraz z koszami i stojakami rowerowymi, zaprojektowanie spójnego wyglądu szaf technicznych, montaż koszy na śmieci dla rowerzystów, projekty na zieleń wzdłuż ulic oraz na wyspach centralnych, a nawet w miarę możliwości zastępowania ekranów akustycznych odpowiednio zaprojektowanymi nasadzeniami.

- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.

Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.

Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (284) 7 zablokowanych

  • PKM/SKM (1)

    A czemu nikt nie rozważa np. budowy odnogi od PKM w rejonie poligonu w stronę południowych dzielnic miasta? Szybka kolej łącząca południowe tarasy z Wrzeszczem i Centrum chyba by najlepiej poprawiła infrastrukturę i prędkość przemieszczania się na większych dystansach. Tramwaj jest dobry na krótszych odległościach.

    • 12 2

    • PKM do Kolbud!

      • 1 1

  • pitu pitu

    luuuuudzie! pomyślcie ile taki tramwaj z jeszczze dalej wydłuzonymi torami będzie jechał np do Wrzeszca..... masakra!!!

    aha! i południe to kończy się gdzieś na Starogardzkiej (do dzisiaj z prowizorycznym mostkiem)... a nie na Świętokrzyskiej!

    ludzie=wyborcy Was ukrzyżują za olewanie południowych dzielnic Gdańska juz niebawem...

    • 8 2

  • Referatu Estetyzacji- gdzie skladac CV? (1)

    • 7 1

    • u pani krysi, ale przyjmujemy tylko ozdobne , w kwiatki lub słoniki

      • 2 1

  • a co z Guderskiego?

    Czy kiedys ta ulica bedzie przejezdna na calej dlugosci

    • 6 2

  • "Wigwizdowie" i "Centrum", a dojazd (10)

    Ciągle czytam, że Gdańsk "Połódnie" to wigwizdowie i w ogóle. Ciągle słyszę, że Zaspa, Wrzeszcz, Przymorze i Żabianka to są dzielnice centralne i mają idelną komunikację i dojazd.

    Korzystając z aplikacji jak dojadę postanowiłem to sprawdzić wybierając kilka adresów i określając czas przybycia 8:00 na Róg Heweliusza i Rajska (to miejsce w centrum aby nie preferowało żadnego z transportów ZTM) - wybierając najszybszą drogę.

    Adresy wybrane przypadkowo z różnych miejsc :

    Gdańsk Zaspa Rostaje - Burzyńskiego 8 - dojazd do Centrum - 33min (650m pieszo)
    Gdańsk Przymorze - Kołobrzeska 55 - doj. 38min (650m pieszo)
    Gdańsk Żabianka - Pomorska 22 - doj. 42min (330m pieszo)
    Gdańsk Wrzeszcz Mickiewicza 32 - doj. 22min (370m pieszo)
    Gdańsk Myśliwska - Morenowe Wzgórze 18 - doj. 29 min (390m pieszo)
    Gdańsk Chełm - Cieszyńskiego 50 - doj. 24min (490m pieszo)
    Gdańsk Suchanino - Kurpińskiego 9 - doj. 24min (500m pieszo)
    Gdańsk Ujeścisko - Przemyska 41- doj. 28min (560m pieszo)
    Gdańsk Szadółki - Jabłoniowa 23 - doj. 28min (250m pieszo)
    Gdańsk Łostowice Porębskiego 42 - doj. 35min (300m pieszo)
    Gdańsk Łostowice - Złota 5 - doj. 34min (340m pieszo)

    Jak widać osiedla wmawiające, że mają super dojazd, bo są w "centrum" (Zaspa, Przymorze, Żabianka) tak naprawdę mają albo gorszy, albo porównywalny do wygwizdowa czyli dzielnic południowych. Za to jak widać najlepsze miejsca to (Wrzeszcz, Chełm, Suchanino i Myśliwska)

    Nie mówiąc o tym, że jak widać czas dotarcia jest z każdego miejsca i tak dość dobry.

    • 24 6

    • (1)

      To są czasy z rozkładów czy rzeczywiste?

      • 5 3

      • Czas rzeczywisty całego przejazdu

        Czyli uwzględniający chodzenie, czekanie na przesiadkę itd.
        Czas został wybrany najkrótszy łączny.

        • 1 0

    • Bzdura. (4)

      Dlaczego droga pieszo jest różna ?
      Przy założeniu że z Zaspy,Przymorza,Żabianki czy Wrzeszcza pojedziemy np. tramwajem nr 2 to dlaczego mamy różne odległości od dworca w Gdańsku do Rajskiej ?

      • 0 4

      • Hehe szukaj dziury w całym,zaspersynu :) (1)

        • 1 0

        • Nie którzy nigdy się nie pogodzą z faktami, więc co się mu dziwić.

          • 1 0

      • Jak widzę, nie zrozumiałeś

        Ilość m pieszo jest zależna od :
        - czy trzeba iść do przystanku od danego budynku (jeżeli tak to świadczy, że nie ma blisko przestanków.
        - czy są przesiadki i trzeba iść między przystankami (jeżeli tak to znaczy, że nie ma dobrych węzłów integracyjnych.
        - a odległość do rajskiej taż jest różna, gdyż od SKM jest najdalej, a także w zależności w którym miejscu i po której stronie dworca staje autobus.

        Oczywiście drogę do przejścia podaje także program :"jak dojade"

        Co do tego czym kto jedzie tak jak napisałem wybrany był najszybszy transport z danego miejsca, tak aby na 8:00 dotrzeć w jak najkrótszym czasie.

        • 3 0

      • Z tramwaju jest bliżej niż z SKM

        • 1 0

    • Trasa Zakoniczyn/Bergiela - Przeróbka/Stary Dwór ~10km (1)

      1. Rower 20-25 min.
      2. Samochód 25-30min.
      3. BUS+TRAM .... 45-55 min.

      I nikt mnie nie namówi na komunikację miejską, a szkoda.

      • 2 1

      • Noi dochodzimy do najważnieszego aspektu

        Trasy ZTM robi w oparciu o teorię, że wszyscy chcą jechać do Centrum.
        A ty jak i wielu innych nie chce jeździć do centrum, bo tam nie pracuje, a nawet nie chce przejeżdżać przez Centrum.
        Aby to zmienić powinien ZTM też zacząć planować z pominięciem centrum, bo pracodawcy zaczynają uciekać ze ścisłego centrum do tańszych terenów.

        Ale powiedzmy sobie szczerze, jeszcze się taki nie urodził co wszystkim dogodził :)

        • 4 1

    • rozumiem ze te trasy piesze to metry do najblizszego przystanko ztm z danej ulicy

      • 0 0

  • a w Gdyni co? Jaśniepan Szczurek zapomniał o drogach? (1)

    • 2 1

    • tam sie buduje kolejki linowe, kosmodrom i lotnisko

      gdynia juz weszla w 25 wiek :)

      • 6 0

  • tramwaje ale tylko ekspresy bo nie wyobrażam sobie dojazdu z Zakoniczyna do centrum w 1 h bo trasa poprowadzona esami floresami

    • 5 0

  • Zamiast zagęszczać tramwaje w mieście, (1)

    np. linia Niedźwiednik - Zaspa - Brzeźno, puszcza się je na trasy pozamiejskie. To poroniony pomysł i bardzo kosztowny.

    • 0 7

    • Przecież zagęszczają (linia na Morenę,planowana Nowa Politechniczna),powinni jeszcze przedluzyc od Wojska Polskiego do

      • 2 1

  • Władze Gdańska

    Nowa Podmiejska to priorytet!
    Naprawcie to czego niedopilnowliście, Modernizacji PKP PLK linii E-65, brak bezkolizyjnego przejazdu kolejowego w Gdańsku na Południe od granic Miasta!

    • 3 2

  • Wybory.

    Kiełbasa wyborcza ruszyła. Jesteśmy bardzo bogatym miastem skoro nas stać na budowę tak szerokich ścieżek rowerowych a piesi maja tylko ochłap dla siebie. Nie ma takiego ruchu, żeby budować takie szerokie ścieżki. Zniszczyli ul. Wita Stwosza dla ścieżki a rowerzystów brak i jeszcze zrobił sie koreczek na skrzyżowaniu z Bażyńskiego. Codziennie to obserwuję. Czas rozliczyć już z tych chorych pomysłów osoby odpowiedzialne. Dlaczego nie ma konsultacji społecznych z mieszkańcami.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane