• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa propozycja nawierzchni Długiego Targu: gładsze kostki granitowe

Szymon Zięba
8 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnia Długiego Targu prosi się o remont. Przeprowadzenie go uniemożliwia brak porozumienia między urzędnikami. Nawierzchnia Długiego Targu prosi się o remont. Przeprowadzenie go uniemożliwia brak porozumienia między urzędnikami.

Są wykonane z granitu strzegomskiego i tym razem zostały poddane obróbce, która nadała im gładszą fakturę. Gdańscy urzędnicy przedstawili wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków kolejne próbki kamiennych kostek, jakie mogłyby zostać wykorzystane przy remoncie nawierzchni Długiego Targu. Poprzednia propozycja kamiennego budulca nie została zaakceptowana.



Jak powinna wyglądać nawierzchnia Długiego Targu?

Od kilku miesięcy trwają rozmowy między pracownikami Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, a Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków na temat remontu Długiego Targu.

Mimo tego, że zarówno miejscy urzędnicy jak i wojewódzki konserwator zgadzają się, że wymiana popękanych płyt, którymi wyłożono reprezentacyjny plac Śródmieścia jest konieczna, do tej pory nie udało się znaleźć porozumienia co do tego czym je zastąpić.

Pod koniec stycznia GZDiZ przekazał konserwatorowi próbkę budulca: kostek wykonanych z tzw. granitu strzegomskiego. Był to kamienny blok długi na 18 i szeroki na 12 centymetrów. Co ważne, został on wykonany na podstawie wytycznych PWKZ. Określił on jej rozmiar, kolor i materiał, z którego ma powstać.

  • Tak wyglądać może kostka, która zostanie wykorzystana do remontu nawierzchni Długiego Targu. Równą nawierzchnię zyskała dzięki tzw. groszkowaniu.
  • Tak wyglądała kostka z granitu strzegomskiego, która nie została zaakceptowana. Kamień, z którego ją wykonano został poddany tzw. płomieniowaniu, a faktura kostki była nierówna.
Ostatecznie jednak po "fizycznym" zaprezentowaniu kostki, nie została ona zaakceptowana przez konserwatora. Z tej decyzji zadowoleni są przedstawiciele GZDiZ.

- Kostka była daleka od naszych oczekiwań, dlatego z ulgą przyjęliśmy wiadomość, że konserwator materiału nie zaakceptował - podkreśla Michał Szymański, zastępca dyrektora ds. Przestrzeni Publicznej z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten sam kamień, ale różna obróbka



Teraz Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przedstawił konserwatorowi kolejną propozycję nawierzchni, która miałaby zastąpić dotychczasowe połamane płyty i kostkę na Długim Targu.

Nowa kostka ma poprawić komfort pieszych i spełnić wymogi konserwatorskie. Co ciekawe, także wykonana jest z granitu strzegomskiego i ma dokładnie takie same wymiary jak poprzednia propozycja.

Różni je natomiast sposób obróbki: granit z którego powstała kostka zaprezentowana w styczniu, był płomieniowany. Oznacza to, że kamień poddany został działaniu bardzo wysokiej temperatury. W efekcie tego procesu uzyskano chropowatą, nierówną powierzchnię, która przypomina naturalny przełom kamienia.

W drugim wariancie kamień poddano groszkowaniu. Dzięki temu powierzchnia kostki jest równa i szorstka. Bez wątpienia jest to wariant bliższy oczekiwaniom miejskich urzędników, którzy podkreślają istotność komfortu pieszych.

- Konserwator zapozna się z tą propozycją i wyda w tej sprawie decyzję - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Różne wizje na remont nawierzchni Długiego Targu



Osiągnięcie porozumienia w sprawie materiału, który miałby zastąpić wysłużone płyty na Długim Targu, pozwoli na "odmrożenie" tematu remontu traktu. Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował planowane prace - sama inwestycja była w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.

Miejscy urzędnicy i Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków próbują znaleźć kompromis co do tego, jak wyglądać ma nawierzchnia Długiego Targu. To propozycje wariantów. Miejscy urzędnicy i Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków próbują znaleźć kompromis co do tego, jak wyglądać ma nawierzchnia Długiego Targu. To propozycje wariantów.
PKWZ nie zgodził się wówczas na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów, gdyż - jak podkreślił - byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".

Czytaj też: Remonty historycznych ulic: tradycja czy wygoda

W drugiej połowie stycznia tego roku, rzecznik wojewódzkiego konserwatora poinformował, że powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska.

Marcin Tymiński - odnosząc się do Długiego Targu - wyjaśnił iż PKWZ proponuje w tym miejscu m.in. stworzenie komfortowego gładkiego pasa centralnego dla pieszych (miałby być przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu.

Miejsca

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe co się stanie z obecną kostką... (1)

    Poza cała ta sprawa jest...nagle taka ważna? tak bardzo się przejmują nawierzchnią na starym mieście, ale np. taki dworzec PKS mają gdzieś...

    • 18 1

    • PKS.

      Już nie długo a zamkną go jak w innych miastach.

      • 0 1

  • Ten konserwator wszystko blokuje

    • 6 17

  • Kiedy obiecane przez Adamowicza sciezki rowerowe na Dlugiej ? (9)

    Codziennie jezdze tamtedy rowerem i mam juz dosyc pieszych wpatrzonych w smartfony, co chwila jakis wpada pod koła.

    Jurek z Łąkowej

    • 3 27

    • Mam dosc rowerzystow na Dlugiej. Tylko piesi. (1)

      Roman

      • 12 3

      • Tam chyba już dają mandaty rowerzystom.

        • 1 0

    • (1)

      Kiedy przywrócą tramwaje na Długiej? Nie będzie trzeba układać kostki ani innej nawierzchni.

      • 2 5

      • a po co tam tramwaje?

        • 5 1

    • A tam nie ma przypatkiem mandaciku za przejazd?

      • 3 2

    • Jeżdzij przez Olszynke,Orunie i Chełm,przy okazji nakręcisz kilometrów.

      • 4 1

    • ? (1)

      byłeś kiedyś w sezonie na Długiej ?

      • 4 0

      • Byłeś kiedyś nocą na dworcu w Kutnie?

        • 2 4

    • Jak mozesz wymagac od kogos kto nie wie ile mieszkan miał

      • 0 0

  • Maja zostawic tory tramwajowe przy banku a dlaczego ni ma historyczntch torow przez ul Dluga ???? (1)

    • 10 8

    • dobre pytanie

      • 4 2

  • A nie można po ludzku kostką bauma?

    Jasna dla ludzi, pomarańczowa dla rowerów. Pomiędzy żółta barierka dla bezpieczeństwa. Co jakiś czas zamiana: piesi z lewej na prawą, dowery z prawej na lewą. Koło ważniejszych zabytköw próg zwalniający, by sprowokować do refleksji.

    • 5 11

  • (3)

    W Krakowie można było tutaj jakieś wieczne problemy przez nawiedzonego konserwatora!

    • 11 9

    • Nie przez Konserwatora (1)

      A przez nieudolnych urzędników.
      Przecież Konserwator też chciałby aby przedstawiono mu dobry projekt, elegancki, tylko zgodę podpisać..
      Maksymalna nieudolność gdańskich urzędasów (referat przestrzeni publicznych?) doprowadza do tych przepychanek i w sumie "projektowania" przez Konserwatora a ile czasu na to idzie...

      • 2 4

      • Nareszcie mamy bardzo dobrego konserwatora.

        Nareszcie osoba kompetentna i świadoma swoich decyzji!

        • 2 3

    • Już dość w Gdańsku niszczenia przestrzeni miejskiej.

      Dobrze, że konserwator wojewódzki wziął sprawy w swoje ręce. Kraków takich głupot jak Gdańsk nie robił.

      • 2 3

  • nie wyglądać a byc

    powinna byc taka żebysmy zimą czy w czasie deszczu po niej chodzili a nie się ślizgali

    • 10 2

  • Postawcie zamiast Neptuna pomnik Kaczyńskiego (3)

    wtedy konserwator na wszystko się zgodzi.
    A tak ciągle będzie pod górę aż do zmiany władzy.

    • 12 11

    • badania (1)

      idź zrób

      • 2 6

      • Przejęzyczyłeś się, pewnie miało być "Budynia".

        • 3 0

    • Lepiej Adamowicza.

      • 2 1

  • Wazne ze przetarg wygra jedna firma ktora policzy extra

    • 9 4

  • N a całości położyć duuże płyty granitowe - b ędzie ładnie i wygodnie. Kostki a w szczególności takiej jak na zdjęciu obecnie ni (2)

    W chwili obecnej nie ma takich fachowców po pracy których nie trzeba by było poprawiać przyn ajmn iej raz w roku.

    • 15 5

    • Popieram, duże granitowe płyty i zieleń

      A nie kosteczka, która wypada i ogólnie daje look jak przy dworcu w Pcimiu

      • 4 2

    • to nie jest tak.

      Duże płyt nie mają tu racji bytu . Absolutnie nie można wykluczyć , że kiedyś na Długi Targ czy ul. Długą , będą musiały w razie pożaru / oby nie / wjechać bardzo ciężkie wozy strażackie , czy też ciężki dźwig . Na bank , że takie płyt granitowe popękają , chyba że będą miały grubość min. 30 cm , ale cena takich płyt była by ogromna . Zaproponowana tu równa kostka wydaje się być najlepszym rozwiązaniem ze względów praktycznych i ekonomicznych .

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane