Fakty i opinie

Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?

Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut.
Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut. materiały prasowe

Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.



Wierzysz, że powstanie nowa linia kolejowa do Warszawy?

tak, zgodnie z zapowiedziami 13%
tak, ale znacznie później 13%
nie, to tylko obietnica przedwyborcza 74%
zakończona Łącznie głosów: 2608
W zamierzeniu podwarszawski Centralny Port Komunikacyjny ma być lotniskiem o przepustowości 45 mln pasażerów rocznie, do którego dojeżdżać będą pociągi ze wszystkich zakątków Polski, po zupełnie nowych lub zmodernizowanych liniach kolejowych.

Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.

Co najmniej 200 km/h



Ma na tym zyskać również Trójmiasto.

- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.

graf. trojmiasto.pl
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:

  • z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
  • z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min


Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.

Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.

- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego. materiały prasowe

W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe



Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.

- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.

- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.

Obietnice budowy dróg



Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.

Opinie (334) ponad 10 zablokowanych

  • (24)

    Brawo,co prawda 100 lat temu polska Luxtorpeda była szybsza ale dobre i to.Czas pokaże czy to tylko kolejna obietnica przedwyborcza czy faktyczne działanie.Darz Bór!

    • 77 160

    • Mordo, jak Ty to robisz, że zawsze jesteś w czołówce ? (2)

      • 20 3

      • życia nie ma

        • 11 1

      • Płacą mu za to by był czujny.

        Ogólnie Nowogrodzka czuwa!

        • 9 3

    • (6)

      Przestancie powielac te brednie o Luxtorpedzie.

      • 32 5

      • (5)

        LUXtorpedzie pomiędzy Zakopanym a Krakowem udało się przejechać w czasie 2 godzin i 18 minut, co jest do dziś niepobitym rekordem.

        • 9 10

        • Też mi wynik, przejechać na pusto :) (4)

          Rozkładowo to było 2:45, co nie różni się od przejazdów teraz, a stacji było mniej.

          • 18 3

          • No i było to 85 lat temu, (3)

            widać innowacje i rozwój techniki kolejowej w PL zatrzymał się daleko w polu, na poziomie okresu międzywojennego.

            • 2 0

            • Tak, tak. Nikt nie twierdzi, ze jest u nas poziom jak w Japonii ale kiedys kolejnictwo nie mialo tyle przepisow dotyczacych przejazdow przez stacje, przejazdy itd itd. Kiedys rowniez nie bylo takiego ruchu na torach.

              • 0 1

            • tak, tak, mitomani

              Jechano na maksymalnych obrotach silników i ze zlewą kwestii bezpieczeństwa, więc żadne to osiągnięcie...

              Wystarczyły 2 lata jeżdżenia, i jakoś ta torpeda zwolniła do czasów dzisiejszych

              • 0 2

            • Tak, Polska nadal parowozami stoi. Nawet straz ogniowa w parowozy na drewnianych kolach wyposazona.

              • 2 0

    • artykuł napisze i zaraz komentarz wstawia

      proste jak budowa drutu kolczastego

      • 15 1

    • (6)

      Luxtorpeda pobiła rekord trasy Kraków Zakopane bez postojów i na całkowicie zamkniętej lini. Do tego została wyprodukowana w liczbie 5 sztuk, siedziało się na drewnianych ławkach, a bilet kosztował 1/3 pensji robotnika Vmax to była 105 km/h.

      • 23 7

      • Będziesz kolego (4)

        Luxtorpeda miała V max. 140 km/h j były to pojazdy produkcji austriackiej, które Polska przejęła po rozpadzie k.u.k. Austro-Węgier.
        Potem produkowano w Polsce jej wersje u najsłabsza rzeczywiście miała tak niską prędkość maksymalna, ale najszybsze dochodziły do 160.
        Tyle tylko, że tam mieściło się bardzo mało pasażerów

        • 8 6

        • zapomniałes dodac, ze najsłabszych było 90%, a najszybszych 2 szt z czego nigdy nie jechały (2)

          szybciej niż 80km/h bo stan torów nie pozwalał się bardziej rozpędzić.

          • 2 2

          • I tu sie mylicie. (1)

            Kolej w Polsce międzywojennej była zbudowana na średniej jakości parowozach i taborze. Postaiono na ilość ale i jakość. Po wojnie prawie wszystkie szlaki kolejowe musiały byc wyremontowane lub zbudowane na nowo. To dlatego wtedy pociagi rozwijały większe szybkości. Teraz po masie czasu mnóstwo kolometrów nie było prawidłowo remontowane a wręcz porzucone. Pendolino nie mogło sie u nas rozpędzić. Zbudowanie na nowo tras kiedy wiadomo jakie maja być szybkośći to ma sens. W dodatku TGV ma w tym uczestniczyć.

            • 3 7

            • TGV chetnie wystawi fakture, czemu nie.

              • 1 0

        • bo to był po prostu pojedynczy wagon motorowy

          • 1 0

      • Cena

        Obstawiam, ze bilet na ten nowy super pociąg tez będzie kosztował 1/3 pensji :]

        • 4 2

    • Tobie nie pokaże (2)

      zresztą nikomu nie pokaże. Przez 300 lat będziemy sprzątać po obecnej władzy..

      • 15 8

      • Przez 500, dopiero jak zwróci sie wykop kaczyńskiego (1)

        • 4 0

        • Nie 500...

          Ktoś z UG policzył, że 465 (około - nie pamiętam dokładnie).

          • 0 0

    • Tak głupiego pomysłu to już dawno nie słyszałem

      Tym bardziej jak mówi o tym człowiek który nigdy nic nie wybudował, a według mnie nawet nie ma zamiaru. Mowi takie brednie przed wyborami a głupi lud to kupuje. Ludzie z pomorza nie kupują takich bredni wyborczych!!!

      • 15 4

    • Błogosławieni ci co nie widzieli a uwierzyli!

      Święci Matołusz i Łukasz od respiratorów na pewno już wokół tego chodzą. :lol:

      • 6 1

    • Może to będzie taka Luxtorpeda 2.0 ?

      A nie przepraszam... 2.0 już miała być. To teraz pewnie 3.0 ?

      • 1 0

  • (6)

    Co oni tam biorą bo widzę że dobrze to daje po głowie!

    • 293 29

    • Ten i**ota juz obiecal Via Maris, a tymczasem nie umie policzyc VAT-u na FV.

      • 18 5

    • codziennie rano modlą się do Kaczora

      a potem dostają pismo św. przekaz dnia

      • 8 1

    • odkopali projekt CMK Północ

      nic nowego, po prostu kontynuacja planów magistrali, która miała służyć do eksportu węgla.

      • 5 1

    • Do Warlubia pierwszy etap bo już istnieje....

      • 5 0

    • Biorą to samo, co Gdańszczanie wierząc w obietnice Dulczessy

      • 0 3

    • Jakby to tusek powiedział...m

      ....to pewnie byś piał z zachwytu, co?

      • 0 1

  • To jest świetna obietnica (11)

    To jest prawie tak świetne jak owoce w Lidlu za połowę ceny.

    Za 13 lat? 13? I to jest wciąż tylko obietnica wyciągnięta na blat przed wyborami, za 13 lat to będą w telewizji publicznej pokazywać jakim Horała był fantastą. Mimo wszystko trzymam kciuki.

    • 219 23

    • ja już słyszałem od matołuszka, że za 4lata pojadą polskie pneumatyczne pociagi tunelami podziemnymi 400km/h (3)

      wiec gdzie horała z marnymi obietnicami 200km/h wyjeżdża?

      • 18 2

      • (1)

        może się przejechał milionem samochodów elektrycznych?

        • 22 1

        • i zajechał do tych 100'000 tanich mieszkań na wynajem

          • 8 1

      • Ale o co Ci chodzi... przecież jeździsz już Via Maris...codziennie

        Horała mówił że wybuduje? Więc wybuduje..... jacy Wy jesteście zniecierpliwi. Wystarczą im na to tylko 4 kolejne kadencje. uważam że rzucając takie obietnice i tak zachowują się dość uczciwie bo mogli obiecać, że wybudują jutro, a tu TYLKO 13 lat ;D

        • 12 2

    • A stan faktyczny?! (1)

      Ponad 9 lat to było opóźnienie remontu obecnej lini kolejowej pomiędzy Gdańskiem a Warszawą. Do dziś z powodu braku kasy nie ma szans na 160 km /h na całym odcinku trasy. A skąd wziąść tabor skoro w tym roku porzyczamy ponad 100 wagonów od Czechów i Słowaków?
      Marcin vatowski rozmarzył się na dobre opowiadając swoje wizję za kilkanaście tysięcy co miesiąc.

      • 21 1

      • W PiSie wszyskie ręce na pokład - ratujta dude!

        Obiecujcie wszystko ci się da i komu się da! Ciemny lud to kupi!

        • 16 1

    • (1)

      A ja bym chciał zobaczyć jak ten pan będzie wiódł dostatnie życie pomimo to że nic z tego by nie wyszło.Bił bym brawa gdyby wyszło ale przecież to utopia i ten cały CPK też ulegnie nieplanowanym zmianom bo mamy atak wirusa.

      • 7 1

      • Przed wojną ich wielkie inwestycje też były utopią.

        Przypomnę tylko Gdynia i Centralny Okręg Przemysłowy. Plany nawet prywatne mają to do siebie że sa zrealizowane. Może nie wszystko sie udaje do końca ale cos jednak zostaje. Bez planowania przyszłości jest trwanie. Przykładem na polu prywatnym jest wziecie kredytu i kupienie czegos a potem spłacanie. Niby głupie ale małą kase łatwiej spłacac bo trzeba a uzbierać jest zawsze cięzko bo sa w międzyczasie inne wydatki.

        • 0 0

    • Nie narzekaj - kolej "dużych" prędkości do Warlubia to jest to czego nam trzeba! :P

      • 7 1

    • Nie bedą,

      Program Cela Plus będzie dopiero w połowie realizacji

      • 1 0

    • Szybka linia kolejowa jak prom w Szczecinie...

      PiSowska propaganda i nic więcej...

      • 5 0

  • jasne.... (2)

    tymczasem po wyborach.... Macie tu szprychę - wstawcie sobie do roweru

    • 224 22

    • Ciekawe czy cofną po wyborach S6 obw. Metro

      • 3 0

    • Oby choć tą szprychę zabezpieczyli, żeby nie szczezła jak stępka do promu...

      • 3 0

  • a świstak dalej... (2)

    zawija...

    • 169 15

    • Ale po co w Polsce szybka kolej?

      W Niemczech jest wystarczająco szybka.

      • 0 3

    • Żeby wszyscy byli zdrowi piękni i bogaci.

      A minister Emil.ewicz miała własny helikopter, z którego mogłaby nad Polską zrzucać piniondze

      I czasem też lądować na lotnisku CPK.

      • 2 1

  • że ile? (4)

    Za 12 lat (sic!) podróż do W-wy będzie trwała 1,5h ? Za daleko w przyszłości, za wolno.

    • 118 12

    • (1)

      Za 12 lat podroz do Wawy powinna trwac max 1 godzine. Niech juz sobie odpuszcza to pieprzenie o kolejach bo spoznili sie jakies 30 lat. Nikogo juz to nie obchodzi.

      • 17 2

      • a dlaczego do Warszawy?

        nie ma innych miast w Polsce?
        zamiaast Warszawy, z którą jest już dobre połączenie, może zastanowić się nad lepszym połączeniem Gdańska z Poznaniem, Szczecinem (gdzie linia jest ciągle na długich odcinkach jednotorowa), Śląskiem przez magistralę węglową (no dobrze, ta akurat podlega modernizacji).
        Warszawa nie jest pępkiem świata i nie powinno się do tego miasta tylko ograniczać

        • 10 0

    • Za 12 lat to ja sie teleportuje w 3s do londyny z Gdańska

      A z Londynu w kolejną sekundę do Warszawy bo bezpośrednich połączeń nie będzie.

      • 9 0

    • Dokładnie to za 13 lat...

      W tym czasie Niemcy i Francuzi będą jeździć pociągami magnetycznymi o prędkości 1200 km/h (technologia hyperloop), a u nas będzie 200 czy 250 km/h. Wow! Republika kartoflana 100 lat za murzynami!

      • 2 0

  • Nikt! Powtarzam nikt! (6)

    Nikt Wam tyle nie da ile ja Wam obiecam!!!

    • 208 15

    • A co tu do obiecywania? (3)

      Linia KDP miała powstać 10 lat temu. Niejaki Sławek z PO ja zniszczył. PO zniszczyło KDP. Pacany jedne

      • 6 20

      • To PiS już miał szansę naprawić te zniszczenia. I co? (1)

        Została tylko ta kadencja, kolejnej nie będzie. Trzeba się spieszyć.

        • 19 2

        • to co chcieli to zrobili, jak chcieli to ustawe napisali w 3 dni i przeglosowali w jedną noc.

          to czego nie chcieli to nie ruszyli przez lata nawet kijem. twierdzenie dzisiaj ze to przez jakiegoś posła w 2010 roku jest żałosne i śmieszne.

          • 16 0

      • ulubiona mantra pisowca - wina tuska.

        wyuczona bezradność i tyle. zasłanianie się działaniem jakiegoś posła sprzed 10 lat, gdy ma się pełnię władzy w kraju od dobrych 6 lat to jest kpina z ludzi, jawna kpina.

        • 14 0

    • POlitycy PO (1)

      POlitycy PO jak rządzili Radosław Sikorski i Vincent Rostowski w rządzie Donalda Tuska dokładnie tak właśnie POwiedzieli, ze obietnice wyborcze składane przez nich są właśnie tyle warte. Jeśli wyborcy w nie wierzą to ich sprawa. A tu wszyscy chętnie oskarżają rząd PiS. Propaganda dobrze się trzyma. Komuna nigdy w Trójmieście się nie skończyła.

      • 0 4

      • Bo prawda jest taka

        że nie ważne kto rządzi - obietnice wyborze zawsze będą nic nie warte, a opozycja zawsze będzie mówiła, jaki to obecny rząd jest beznadziejny

        • 0 0

  • (5)

    1,5h do Warszawy, to krócej niż z Łostowic do Oliwy.

    • 190 7

    • i dla tego się z tego śmieją, bo to tutaj nie pojęte by była sprawna komunikacja. (2)

      i dla tego się z tego śmieją, bo to tutaj nie pojęte by była sprawna komunikacja. Komunikacja działa jak należy powiedział prezydent miasta ze swojego samochodu. Przecież wiem jak to działa widziałam tramwaj ze swego gabinetu mówi prezes ZTM.

      • 12 5

      • (1)

        Są pilniejsze inwestycje niż wielomiliardowe CPK, które mogłyby się przyczynić do poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców, a nie tylko Warszafki i biznesmenów. Ale widać są równi i równiejsi.

        • 6 10

        • Tak chodnik do mojego domu

          • 5 1

    • Różnica czasowa z Gdyni to chyba na dojazd SKM 20 minut policzona.

      Szkoda, że wszystkie dalekobieżne startują i będą startować z Gdyni. Same potłuczone wyliczenia i obliczenia. Papier przyjmie wszystko.

      • 7 1

    • Lepszy wróbel w garści...

      Horała & ska już wybudowali OPAT:) A teraz kolej chce zbudować?)

      • 11 1

  • (3)

    jak bardzo trzeba się nie znać na stosowanej nomenklaturze, aby nazwać linię kolejową "szprychą"...

    • 77 12

    • no bo pociagi duzych prędkości mają koła ze szprychami, zeby opór był mniejszy i koło lżejsze

      przynajmniej w to wierzą rządzący

      • 13 0

    • (1)

      Nazwa jest poprawna, pochodzi o terminu "hub and spoke". Oczywiście pojawia się drobny problem - linie lotnicze zrezygnowały z tego modelu i dużych samolotów, zamiast tego stosując bezpośrednie połączenia i mniejsze maszyny.

      • 21 0

      • Czego efektem jest m.in. upadek Airbusa A380.

        • 10 0

  • (8)

    Gdybysmy mieli wybory co rok to niedlugo bysmy stali sie panstwem miedzyplanetarnym z koloniami na marsie i ksiezycu.

    • 227 11

    • wybory mamy często, a stadnina w janowie stała się symbolem zaradności tej władzy (6)

      • 11 4

      • I superprom (3)

        i potęga morska. O milionach aut elektrycznych nie wspomnę.

        • 12 1

        • A co wiesz o tej stadninie? (2)

          Wiesz co to jest gwiazda jednego sezonu w sporcie? Otóż w tej stadninie w jednym roku sprzedano najlepszą klacz za potezne pieniądze. Sory ale następnych koni tej klasy brak. Wystarczy jednak popatrzec na kilka lat przed tą sprzedażą i po sprzedazy aby zobaczyć że stadnina zawsze cienko przędła.

          • 1 4

          • Oni operują tym co zobaczą w tvn

            Żaden wyborca PO nie zajrzy do netu i nie sprawdzi sam poszczególnych informacji. Czasami zdarzy się mądrzejszy i zetknie do GW tam się upewni i będzie powtarzał farmazony

            • 1 5

          • Do kogo ta gadka

            Pride of Poland mówi Ci to coś ?
            Gdzie jest ta aukcja dzisiaj ?
            Konie które zdechły w Janowie w czasie stadniny plus to zwykły pech oczywiście.
            Były dyrektor stadniny znalazł bez problemu zatrudnienie u szejka w emiratach za dużą kasę. Znalazł bo ma wysokie kwalifikacje.
            To wszystko się bilansowało i był zysk może mały ale był a teraz jest wielki "krowi placek" jeśli wiesz co mam na myśli.

            • 2 0

      • a ty? (1)

        co potrafisz?

        • 1 7

        • Dotknac nosa jezykiem, a co?

          • 7 0

    • Ludzie z Księżyca już tu są...

      tak że wiesz...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.