• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Powstanie od razu jak pojedzie tramwaj Nową Świętokrzyską

    • 0 0

  • Wariant Górnego Tarasu przez Kokoszki, Karczemki

    No właśnie kompletnie pominęli poprzedni wariant 1-szy przez Kiełpino i Karczemki. Czyżby na niego już nie było szans ? To co że dopiero niedawno zlikwidowano rezerwę terenową która najpierw miała być pod SKM a później pod tramwaj . Teren nie jest póki co zabudowany. Takie rozwiązanie zintegrowałoby górny taras ze sobą i z południem Gdańska. Połączenie przez Jasień tego nie zapewnia. To błąd . Wróćcie do wersji Kokoszki Karczemki . Wariant 1 szy. Dlaczego go a priori odrzuciliście? Przy tym rozwiązaniu można by stworzyć Ring SKM skupiający 40-60 % transportu w Gdańsku 2 torowo w obu kierunkach. Transport do któregokolwiek punktu na takim ringu z uwzględnieniem lini Śródmieście Wrzeszcz nie przekraczałby 20 minut. Cały Ring można by objechać w 40 minut. To byłaby rewolucja komunikacyjna na miarę Metropolii Europejskiej jaką ma szansę być Gdańska ale jeszcze nie jest. Pomyślcie perspektywicznie. Trzeba wizji a nie rozwiązań częściowych . Monachium było biedniejsze od nas kiedy budowało metro. Tutaj koszta są znacznie mniejsze a znaczna część ringu już istnieje. Trasa do Jasienia to lipa. Mają już zresztą tramwaj... Taka pętla jest za mała na ring i nie integruje Górnego Tarasu. Integracja z Kolbudami i węzłem Gdańsk Południe jest słuszna.

    • 1 0

  • Co do Skarszew. Wikipedia: linia kolejowa nr 233

    "Mimo protestów mieszkańców i władz lokalnych, PKP podjęło decyzje o zawieszeniu ruchu. 1 kwietnia 2000 roku odbył się ostatni kurs pociągu Tczew - Skarszewy. Maszynista lokomotywy długo trąbił przed każdym przejazdem i stacją, machając ręką do licznie zgromadzonych ludzi, którzy chcieli zobaczyć ostatni kurs pociągu. W obawie przed radykalnymi formami protestu mieszkańców przejazd pociągu na wszelki wypadek zabezpieczała policja. "

    Na youtube 34 minutowy film: "(VHS ) SP42-242 Ostatni pociąg. Tczew - Skarszewy D29-233."

    i komentarz pod filmem:
    "Obecność radiowozu, który kilkakrotnie przewija się w nagraniu (chociażby w momentach 6:25 8:32 14:28 21:42) jest spowodowana tym, że dnia 31.03.2000 na stacjach i przystankach kolejowych, szczególnie tych mniejszych miast i miejscowości, miały często miejsce protesty i awantury mieszkańców, którzy sprzeciwiali się likwidacji linii kolejowych. W 2000 roku dziesiątki tysięcy ludzi pozostawiono na lodzie, samym sobie odcinając ich od pracy, szkoły, studiów, szpitali... Aby uspokoić mieszkańców wciskano im kit, że są to tylko chwilowe zawieszenia i w niedługim czasie wszystko wróci do normy. Pomyśleć, że wiele z tych dyrektorków odpowiedzialnych za te, nierzadko, tragedię ludzkie do dnia dzisiejszego zajmuje wysokie stanowiska w PKP."

    • 2 0

  • 4 km w 10 lub nawet w 15 lat

    No szalooooone teeeemmmpppooo. Dłużej już po prostu się nie da.

    • 0 0

  • (2)

    Extra gdyby linią jeździły składy BHP i na czele Costerina!

    • 3 0

    • To już nie wróci. "24 czerwca 2018 wygasło świadectwo sprawności technicznej ostatniego sprawnego zespołu wagonów piętrowych serii BHP. Ostatnim rozkładowym pociągiem obsługiwanym przez wyprodukowany w 1973 roku zestaw był pociąg regio Tur z Gdyni Głównej do Chojnic, wyprawiony w drogę w niedzielę 17 czerwca. Ich miejscem stacjonowania były Chojnice. W ostatnich latach służyły przede wszystkim do obsługi pociągów z Gdyni do Helu, cechujących się bardzo wysoką frekwencją."

      • 1 0

    • Jechałem takim składem kiedyś i powiem szczerze wrażenia bombastyczne.

      • 0 0

  • (7)

    Nie, nie, i jeszcze raz nie! Jak można prowadzić kolej ludziom między domami? Trzeba było takie rzeczy planować wcześniej i budować w odpowiedniej odległości. A nie, jak już jest wszystko zabudowane, to jeszcze wcisnąć pociąg tuż pod oknami.

    • 28 42

    • (2)

      zerknij do dokumentacji. trasa kolejowa przez orunie górną była za nim powstał pierwszy blok w tej dzielnicy. Kupując mieszkanie/dom należny sprawdzić lokalny plan zagospodarowania. to żadna tajemnica. Wzdłuż świętokrzyskiej i małomiejskiej jest celowo pozostawiona rezerwa na tą inwestycje

      • 20 4

      • (1)

        to dość stara dokumentacja bo plany sięgają lat 70. Sporo się od tego czasu zmieniło

        • 6 9

        • do havla miał tak samo dojeżdżać w latach 70. Potem jednak miał jechac przez Kiełpino do lotniska a teraz odeszli od tego pomysłu i z rozmachem zrobili trasę naokoło przez Borkowo i Kowale :)

          • 0 0

    • Tak tak i jeszcze raz tak. Przed zakupem mieszkania na ptasiej sprawdzałem ewentualny przebieg i będzie bardzo blisko mojego bloku. Chce mieć sprawną komunikacje za pare lat dla swoich dzieci jak będą w wieku młodzieńczym. Jakbym chciał mieszkać wśród łąk i lasów to kupiłbym działkę na Kaszubach

      • 4 1

    • A dwupasmówki można?

      • 3 1

    • Plany kolei w tym ciagu sa od lat 70-tych

      No były, bo poprzedni prezydent je skasował.

      • 10 0

    • można można

      i nie musi to być uciążliwe

      tylko że u nas, jak zbudują nową linię i puszczą na niej nowy tabor, to i tak rzęzi i hałasuje tak, jakby jechał na kwadratowych kołach, bo kamieniach. Dla mnie to jest niepojęte, że S-Ban może sunąć przez niemieckie miasteczko i jest prawie bezszelestny, a u nas takie rzeczy. Wiem, bo mieszkałem kiedyś w małym miasteczku, i to bardzo bliko przejazdu kolejowego. Pociąg szedł przez całą miejscowość i był mniej uciążliwy, niż auta.

      • 16 1

  • Korki (1)

    Korki coraz większe, na skm/pkm do Gdańska południe mamy jeszcze czekac, czekac, czekac...

    Pracujemy, odkładamy na samochody, opłacamy opłaty a później i tak musimy sie przesiadać na komunikacje miejska bo nie stać nas na parkingi..

    Ok, rozumiem ekologia. Ale dopóki nie ma dobrych połączeń komunikacyjnych i przejazd z Lostowic do Przymorza zajmuje ok godziny to proszę pomyślcie chociaz o darmowych parkingach przy stacjach Skm/PKm. Jesli juz mam jezdzic komunikacja mimo tego ze udało mi sie kupic samochod to chociaz w geście dobrej woli dajcie tym którzy nie maja dostępu do skm parkingi przy takich stacjach. Taniej wyjdzie a chociaz będziemy cierpliwie czekac na dobre połączenia komunikacji miejskiej.

    • 4 1

    • Polska mentalność

      Darmowy czyli wszyscy się mają zrzucić, żeby ktoś kto używa nie musiał płacić

      • 0 0

  • Kolej

    Przecież w mieście gdzie już jest praktycznie zabudowane wszystko buduje się metro

    • 2 1

  • Kolej

    • 0 0

  • Kolej

    Przecież to jest katastrofa dla mieszkańców tych dzielnic .
    I tak od hałasu nie można wytrzymać np na pętli łostowice a gdzie tu jeszcze pociąg.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane