• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Świetny pomysł (1)

    To jest to, czego potrzebuje Gdańsk

    • 18 9

    • chyba potrzebowal

      • 3 1

  • Opowieści z mchu i paproci już w latach 70 nas tym mamili

    nawet została rezerwa terenu w ciągu ulicy nakielskiej ale od kiedy istnieje pizzeria Leone Radnej KO Lecha Kazimierczaka teraz Wałęsa tam gdzie trasa ma się krzyzować to słuch o inwestycji zaginął . Takie mamy poklepywanie sie po ramieniu

    • 38 2

  • A tym czasem w Gdyni (3)

    Co planuje się w Gdyni? Dlaczego władze miasta ma milczą?

    • 18 0

    • Jak to co? Świętojańska jednokierunkowa, teraz czas zamknąć jedną jezdnie Władysława IV. Następne pewnie będą światła na Drodze Gdyńskiej.

      • 9 1

    • PKM jest w gestii województwa - zauważ, że wypowiada się marszałek Mieczysław Struk. A na tym poziomie istotniejsze są np. Kartuzy; PKM w Gdyni to kompletna fikcja.

      • 6 1

    • W Gdyni Pinokio obiecuje jakieś hokus-pokus z finansowaniem z pieniędzy na coś, czego jeszcze nie ma...

      • 2 1

  • Niech deweloperzy sie doplaca.

    • 23 1

  • Brawo

    świetny pomysł, do szybkiej realizacji ten odcinek 3,7 km, od Mostu Czerwonego do pętli Ujeścisko/ Świętokrzyska, 10 minut do Gdańska Głównego z południa brzmi jak bajka, do roboty!!!

    • 36 3

  • (2)

    Ulica Nowa Świętokrzyska buduje się już z 5 lat i ani kawałek nie powstał, a już kolejne marzenia o kolei. Na kawałek asfaltu nie ma kasę, a na budowę torów i zakup składów kolejowych znajdą miliony. Żenujące obietnic aby jeszcze drożej sprzedawać ziemię i mieszkania na południu gdańska. Nawet na koszenie trawy i krzaków przy jezdniach nie ma kasy.

    • 54 6

    • rożne projekty = rożne budżety, inne datacje...

      • 6 0

    • prawidłowo

      Inwestycje w transport publiczny a nie autostrady na zapupiach

      • 5 0

  • zbudują, bo nie będzie innego wyjścia (5)

    ludzie mają mrzonki, że będą jeździć autem wszędzie. Niech lepiej modlą się o dobrą komunikację zbiorową. Już teraz nie opłaca się mieć auta, w centrum parkowanie za krocie przez cały tydzień, korki wszędzie itp.

    Mieszkam w ŚSPP i sobie chwalę, że to powstało. Pierwszy weekend z całotygodniowym płatnym parkowaniem i już widać duże zmiany na plus, chociaż też na pewno nie wszyscy zapłacili, ale do jarmarku skończy się pobłażanie.

    • 15 12

    • (4)

      Mieszkam na południu. SKM to moje marzenie - autem do Wrzeszcza 30 minut, kolejką 20. Jest o co walczyć. Tramwajem 40 przy dobrych wiatrach.

      • 7 2

      • dodajmy, że jak już do centrum dojedziesz

        to musisz jeszcze znaleźć miejsce parkingowe i za nie zapłacić

        • 8 1

      • a po co ty tu chcesz przyjezdzac? (2)

        Zyj tam gdzie zamieszkales. kupuj i pracuj lokalnie. ucz sie tak samo.

        • 3 2

        • Ale ja chce poznawać świat (1)

          A nie tylko na tej wsi Lawendowe ciągle

          • 2 1

          • Swiat mozesz poznawac na rozne sposoby. nawet rowerem rekreacyjnie.

            Ale tu nie o tym.

            • 0 3

  • (7)

    Nie, nie, i jeszcze raz nie! Jak można prowadzić kolej ludziom między domami? Trzeba było takie rzeczy planować wcześniej i budować w odpowiedniej odległości. A nie, jak już jest wszystko zabudowane, to jeszcze wcisnąć pociąg tuż pod oknami.

    • 28 42

    • można można

      i nie musi to być uciążliwe

      tylko że u nas, jak zbudują nową linię i puszczą na niej nowy tabor, to i tak rzęzi i hałasuje tak, jakby jechał na kwadratowych kołach, bo kamieniach. Dla mnie to jest niepojęte, że S-Ban może sunąć przez niemieckie miasteczko i jest prawie bezszelestny, a u nas takie rzeczy. Wiem, bo mieszkałem kiedyś w małym miasteczku, i to bardzo bliko przejazdu kolejowego. Pociąg szedł przez całą miejscowość i był mniej uciążliwy, niż auta.

      • 16 1

    • (2)

      zerknij do dokumentacji. trasa kolejowa przez orunie górną była za nim powstał pierwszy blok w tej dzielnicy. Kupując mieszkanie/dom należny sprawdzić lokalny plan zagospodarowania. to żadna tajemnica. Wzdłuż świętokrzyskiej i małomiejskiej jest celowo pozostawiona rezerwa na tą inwestycje

      • 20 4

      • (1)

        to dość stara dokumentacja bo plany sięgają lat 70. Sporo się od tego czasu zmieniło

        • 6 9

        • do havla miał tak samo dojeżdżać w latach 70. Potem jednak miał jechac przez Kiełpino do lotniska a teraz odeszli od tego pomysłu i z rozmachem zrobili trasę naokoło przez Borkowo i Kowale :)

          • 0 0

    • Plany kolei w tym ciagu sa od lat 70-tych

      No były, bo poprzedni prezydent je skasował.

      • 10 0

    • A dwupasmówki można?

      • 3 1

    • Tak tak i jeszcze raz tak. Przed zakupem mieszkania na ptasiej sprawdzałem ewentualny przebieg i będzie bardzo blisko mojego bloku. Chce mieć sprawną komunikacje za pare lat dla swoich dzieci jak będą w wieku młodzieńczym. Jakbym chciał mieszkać wśród łąk i lasów to kupiłbym działkę na Kaszubach

      • 4 1

  • Świetna wiadomość. Może uda się szybciej?;)

    • 16 6

  • drodzy gdańszczanie, żadnej linii nie będzie, wasi znajomi z kartuz wybiorą jak wybiorą (1)

    i do 2030 nastąpi polexit, po nim naturalna zapaść, a potem wjadą tu jak po swoje ruscy.

    • 15 22

    • ale przecież za rządów pisu tyle dali

      zbudowali 2% zakładanych mieszkań, a te na wolnym rynku podrożały tylko o 40%.

      • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane