• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • 3.7 km za 10-15 lat haha (1)

    to ok 20 m torowiska na miesiac prac... troche ponad 0.5 metra dziennie. super tempo.

    • 21 1

    • Same prace budowlane to pikuś, nawet w wykopie.

      • 2 2

  • troche to niepowazne. za 10 15 lat to tam powinno powstac niezalezna czesc mieszkalna

    A po co tam pkm? niech rozbudowuja tam infrastrukture lokalną. biura, szkoly, warsztaty itd.
    - Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.

    • 7 4

  • Te plany obnażają tylko dysfunkcyjność osób planujących na dziesięcolecia rozwój miasta ...

    halo UM, są tu w ogóle tacy ? Może jeszcze kolejkę linową zaproponujecie z Gdańska do Żukowa, co ? To by było w waszym stylu......Najpierw budują osedla na jakimś w***wiu, na terenie których nie dawno mój wuj szczepił jeszcze krowy, bezmyślnie zabudowują działki, nie przewidując korytarzy pod inwestycje drogowe, węzły komunikacyjne itp. potem robią dobrze deweloperom, którzy na takich zad*piach budują swoje "apartamenty" 40m^2, bez piwnicy i miejsca postojowego.

    PKM powinna pełnić funkcję szybkiego przejazdu między miastami i gminami. Nie róbcie z niej tramwaju między osiedlami z przystankiem co 500 m - do tego wystarczy linia tramwajowa lub zwykła droga w której organizacja ruchu jest przemyślana. Problemem południa jest syf, do którego dopuściła klika budynia przez lata pozwalając na zabudowę w szczerym polu, ale nie myśląc o tym jak to miejsce ma być w przyszłości skomunikowane.

    PKM do Łapina po starej linii, Kolbudy, Pręgowo, Bielkówko, Goszyn, Straszyn, Rotmanka i wjazd na Pruszcz Gdański + nowe torowisko tylko dla PKM (bez SKM i TLK itp.). Reszta tramwaje cd + rozbudowa dróg, więcej rond + aktywne światła i logiczne ograniczenie prędkości.

    • 20 3

  • przy takim tempie wyprzedaży gruntów to już metro planujcie

    O SKM południe słyszałem już w latach 70 i bałem się ze nie ukończę sp 56 bo tam miał być przystanek. A za 10 lat idę na emeryturę , ciekawe czy dożyję pierwszej jazdy.

    • 24 1

  • Tylko tramwaj na Armii Krajowej do obwodnicy - szybka linia, bezkolizyjna, jest zapas miejsca! (2)

    Jest takie miejsce, które aż prosi się o tramwaj! Jest rezerwa terenu, nic nie trzeba wyburzać, wysiedlać, nie koliduje z drogą...nic tylko kłaść tory i wytyczać przystanki. To byłoby rozwiązanie dla osób korzystających z Armii Krajowej dla których obecna alternatywa to autobus wlekący się Kartuską. Szybki dojazd do centrum (brak spowalniających skrzyżowań) wiele osób przekonałby się do zamiany auta na zbiorkom!

    • 30 2

    • Zgadza się!

      Dlatego też rekomendowana, czerwona trasa nowoprojektowanej PKM wzdłuż Armii Krajowej nie ma sensu! Na AK powinien iść szybki tramwaj, a nowa PKM trasą alternatywną przez Szadółki.

      • 7 1

    • Tylko tramwaj na Armii Krajowej!

      Dokładnie! Drodzy redaktorzy @trójmiasto.pl poprzyjcie ten projekt! Piszcie o nim, bo włodarze tego miasta zdają się być głusi na głosy rozsądku i prawdziwie rewolucyjny projekt komunikacyjny! Miejsce jest idealne, przyszłościowe i rozwojowe. Jadąc Armii Krajowej z roku na rok widać jak wzdłuż całej drogi przybywa zabudowań. Kiedyś nie widoczne z drogi, w tej chwili stoją już w bezpośrednim sąsiedztwie. Nowe bloki, to nowi mieszkańcy, więc trasa ewentualnego tramwaju będzie się cieszyć rosnącą popularnością. Do tego jak pisano powyżej praktycznie bezkolizyjny przejazd i zapewnione miejsce na inwestycję bez konieczności jakichkolwiek kompromisów. Gdyby powstał tam tramwaj, to nie będzie szybszego sposobu na dostanie się centrum Gdańska!

      • 2 0

  • Ja planuje budowę prywatnej linii metra pomiedzy Orunią a Biskupia górką w latach 2050-2065

    • 23 0

  • za cara

    szybciej wybudowano trasę kolejową Łódź Koluszki , po modernizacji służy do dzisiaj

    • 15 0

  • Podobno w tym roku ma wybuchnąć wielki konflikt międzynarodowy

    Tak zapowiada nasz jasnowidz Pan Jackowski więc te projekty to można będzie... Juz USA wysłało lotniskowce w stronę Chin... Chiny bija się z Indiami a Turcja z Grecją ... co jeszcze?

    • 3 4

  • zgroza

    za 15 lat???
    To co mi głowe teraz zawracacie???

    • 15 0

  • Tak trzymać, budować, nie czekać do 15 lat !

    tylko szybciej, sprawniej, bo i tak tam jest już tyle ludzi i samochodów że zaraz Południe i okolice padną. Pokażcie że potraficie pracować i dobrze myśleć w BRG. Zaraz będzie Obwodnica Metropolitalna, dużo nowych domów i innych nowych inwestycji powstanie za obecną obwodnicą więc już teraz trzeba myśleć o komunikacji zbiorowej Południa i dalej , pod OM w Lublewie Gdańskim i do Kolbud.

    • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane