• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ulica połączy Grunwaldzką z Wita Stwosza przy OBC

Michał Brancewicz
19 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie
W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza. W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza.

Blisko 21 mln zł ma kosztować nowa ulica, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza i będzie przebiegała w pobliżu biurowców Olivia Business Centre. Właściciel kompleksu biurowego ma pokryć ok. 80 proc. kosztów budowy, która planowana jest na lata 2021- 2023. Radny dzielnicy uważa, że ta droga jest niepotrzebna, a jej powstanie będzie kłopotliwe.



Nowa Sudecka ma być ulicą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, które połączą al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza. Jeden pas w każdą stronę służył będzie do jazdy na wprost, a drugi do zjazdu do kompleksu biurowego Olivia Business Centre. Po obu stronach ulicy znajdą się drogi rowerowe. Projektowana prędkość na ulicy to 30 km/h.

- Miasto planuje realizować ulicę tzw. Nową Sudecką wspólnie z inwestorem prywatnym na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych oraz art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - informuje Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Tym samym większą część zakresu inwestor będzie realizować samodzielnie na swój koszt, a część obejmująca skrzyżowanie z ul. Wita Stwosza zrealizuje miasto przy wsparciu finansowym inwestora. Dodatkowym wkładem inwestora jest przygotowanie przez niego dokumentacji projektowej.
Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie. Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie.
Według szacunkowego kosztorysu sporządzonego przez miejskich urzędników, inwestycja pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł a miasto 3,7 mln zł. Zanim jednak prace ruszą, musi zostać opracowany projekt.

- Trudno komentować szczegóły finansowe, ponieważ do tej pory na Nową Sudecką nie została zawarta umowa pomiędzy Miastem Gdańsk a nami. Niemniej potwierdzamy naszą gotowość partycypowania finansowego w jej budowie - mówi Dagmara Rybicka, menadżer ds. komunikacji Olivia Business Centre.
Co ważne, droga ma przebiegać w linii prostej i nie łączyć się z ul. Wąsowicza oraz nie wpadać bezpośrednio w ul. Orkana, która z kolei jest łącznikiem między Wita Stwosza a Polanki.

- Takie rozwiązanie zostało wybrane ze względu na decyzję o utrzymaniu spokojnego ruchu w tej części Oliwy - wyjaśnia Schneider.
Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka. Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka.
Do planów budowy tej drogi sceptycznie podchodzi radny dzielnicy Oliwa, który w poprzedniej kadencji zasiadał w Radzie Miasta Gdańska.

- Planowana droga ma charakter dojazdu do biurowców i nie rozwiązuję żadnych problemów komunikacyjnych Oliwy. W poprzedniej kadencji wszyscy radni miejscy okręgu nr 6 byli tej inwestycji przeciwni - przekonuje Mariusz Andrzejczak. - Ulica i jej proponowany przekrój będą generować dodatkowy ruch samochodowy w obrębie szkoły nr 35 i utrudnią komunikację dzieci uczęszczających na zajęcia do Hali Olivii. Obciążą dodatkowo ul. Wita Stwosza i Derdowskiego, które w godzinach szczytu są już praktycznie niedrożne.
Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom. Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom.
Warto też zauważyć, że droga ma biec po gruntach należących częściowo do miasta i Uniwersytetu Gdańskiego.

- Dla realizacji tej inwestycji niezbędne więc będzie kosztowny wykup gruntów i wycinka większości drzew na tym terenie - dodaje radny dzielnicowy.
- Nawet jeśli dojdzie do wycinki niektórych drzew, będzie się to wiązało z nasadzeniami nowych - deklaruje Rybicka.
Budowa ma być realizowana w latach 2021-2023, ale ostateczny termin będzie zależny od ustaleń, które zostaną wynegocjowane i włączone do umów drogowych.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • (39)

    Prywatny inwestor w wiekszosci sfinansuje droge, bedzie dojazd do setek, a jak sie wszystko rozrosnie to i tysieci miejsc pracy, a spoleniacy jak zwykle nie. Nawet jak by ktos chcial za darmo cos zrobic to i tak oni beda na nie, od tak dla zasady.

    • 317 134

    • (12)

      Dziwi mnie też argumentacja, że Wita Stwosza jest niedrożna w godzinach szczytu. Pracuję przy tej ulicy i szczerze mówiąc, nie zauważyłem zbyt nasilonego ruchu.

      • 67 15

      • (11)

        Komuś najwyrażniej się coś pomyliło. Ta droga jest raczej niewykorzystywana...

        • 49 5

        • (10)

          a przepraszam, zapomniałem napisać, że przez znikomy ruch aut bardzo fajnie się po niej jedzie rowerem na trasie Wrzeszcz-Oliwa. Ciszej i spokojniej niż wzdłuż Grunwaldzkiej.

          • 35 3

          • I jedyna w gdańsku, która na swojej całej trasie (5)

            posiada śluzy, wysepki i sygnalizację rowerową, co więcej, nigdy nie słyszałem, by ktokolwiek na to narzekał.

            Swoją drogą cieszy mnie, że w końcu ktoś w Polsce protestuje przeciwko drogom. Szkoda tylko, że powodem nie jest zrównoważony rozwój i sprzeciw amerykanizacji arterii, a klasyczny polski sprzeciw "buduj, ale nie u mnie".

            Nie oszukujmy się, to nie jest pierwszy sprzeciw Rady Oliwy przeciwko drogom (nie wiem ile osób jest z pierwszej kadencji, ale widać kontynuują jej retorykę), tak samo się sprzeciwiali niezbędnej Drodze Zielonej. Ich Rada nie widzi po prostu żadnego interesu, poza własnym i stara się zablokować rozwój miasta. Każdy na tym ucierpi.

            • 31 18

            • Droga Zielona jest niezbedna.. ale dla gminy Luzino (3)

              • 13 10

              • Bo każdy wie, że Berliner ring przydał się tylko przejezdnym. (2)

                • 10 7

              • Berliner Ring prowadzi wokół miasta (1)

                a nie w jego środek

                • 7 1

              • To dlatego Wita remontowali tak z d...?

                • 2 1

            • Ja słyszałem narzekania na te śluzy i wysepki

              Rada dzielnicy narzekała jak mieli to budować.

              • 3 1

          • no to już się nie będzie fajnie jeździć bo nagle będzie zakorkowana

            • 12 7

          • Apeluje do Rady Dzielnicy aby zablokowali ten durny pomysł (2)

            • 16 12

            • Ok, czytam

              Tylko jak to zrobić?
              My możemy tylko apelować. Urzędnicy podejmą decyzję.
              Ale będziemy próbować.

              • 1 0

            • przesiedlić apelujących na wieś...

              nawet bez ich zgody!

              • 1 4

    • (5)

      Miasto ma dołożyć 4 mln + pewnie wykup działek. Naprawdę w Gdańsku jest więcej pilniejszych rzeczy ktore za te pieniądze można zrealizować...

      • 32 28

      • Testament Adamowicza? (4)

        • 14 13

        • Co takiego? (3)

          Może wyjaśnij, co tam w przekazie dnia napisali do końca?

          • 7 3

          • Czy OBC jest jeszcze polskie czy już jakiś fundusz niemiecki ? (2)

            • 2 4

            • Polski. (1)

              W przeciwieństwie do rosyjskiej spółki Srebrna.

              • 2 2

              • Tak jak Torus ?

                • 1 1

    • (9)

      Należy się raczej zastanowić kto pozwolił na budowę tysięcy miejsc pracy w takim miejscu. Dla zatrudnionych tam osób to wygoda, dla pozostałych mieszkańców dramat wynikający z coraz bardziej zakorkowanej Grunwaldzkiej. Takie biurowce powinny się znajdować w okolicach przystanków kolei metropolitalnej, tak aby wymuszać korzystanie z komunikacji publicznej.

      • 36 48

      • (8)

        Przecież te biurowce są 5 minut piechotą od stacji SKM Przymorze, trudno o lepsze skomunikowanie.

        • 64 12

        • Powiedziałbym, że max 2 minuty. (1)

          • 21 14

          • a winda

            jeszcze musisz windą dojechać.....lub zjechać....

            • 6 0

        • (4)

          ale przez to że są w centrum to każdy dojeżdża samochodem, jakby były 20-30 km od miasta to sensowniej byłoby jechać koleją

          • 6 11

          • (1)

            Sam nie byłem przekonany czy to dobra decyzja , na pewno nie taka szeroka, ale głupoty w stylu buudujmy prace 30km za miastem to chyba skrajny cymbaluzm za przeproszeniem! Może w Braniewie albo w Leborku?!

            • 16 4

            • Z centrum Gdańska do Rębiechowa jest ponad 20 km

              • 2 4

          • Widać, że koleją nie jeździsz, bo dużo ludzi pracujących w biurowcach wybiera ten środek transportu

            • 12 5

          • Ty chyba nie wiesz ile kosztuje miejsce parkingowe na OBC, to sa kwoty rzedu 500zl miesiecznie, wiekszosc cisnie komunikacja. Zreszt nawet jakby chcieli to miejsc parkingowych jest ~2000 a ludzi tam pracuje grubo ponad 8000

            • 11 0

        • przecież skm jedzie przez osiedla gdzie mieszkają emeryci

          trzeba do niej dojechać

          • 1 8

    • (6)

      Dlaczego miasto ma cokolwiek dokładać do prywatnych inwestycji? Przecież to OBC ba tym skorzysta a nie miasto. Miasto i tak wydając zgody na budowę gdańskiego mordoru sparaliżowało już te cześć miasta

      • 31 10

      • Sparaliżowaną to masz głowę. Przejeżdżam tamtędy codziennie i nie widzę różnicy pomiędzy np 2019 r a 2010 (5)

        • 12 22

        • (3)

          bo nie przejeżdżasz w godzinach "wędrówki ludów" lub jak to nazywają inni "przepędzania stada baranów"

          • 25 6

          • (2)

            baranem to ty jestes pracujac w swoim januszexie za 3200 netto

            • 0 5

            • (1)

              Leż grzecznie na hali i dalej pobekuj, mój baranku.

              • 1 0

              • czy sie stoi czy sie lezy podwojna srednia krajowa sie nalezy, a ty dalej zyj urojeniami "baranem nie jestem"

                • 1 0

        • Jest roznica

          Przecież 10 lat temu wita Stwosza i derdowskiego nie korkowały się. Mieszkańcy widzą różnicę. Zmieni się tylko to że samochody będą stać na innych ulicach. Spacerowa ma wciąż taką samą przepustowość.

          • 10 0

    • Nazwa ulicy powinna nawiązywać do okolicy

      Wyścig szczurów na UG i w pobliskich biurowcach nasuwa lepsza nazwę: Nowa Lodecka...:)

      • 5 8

    • gdybyś tu mieszkał

      to wiedział byś dlaczego nie

      • 5 3

    • miejsc parkingowych nie przybedzie, wiec o czym ty mowisz

      kurtyna

      • 0 1

  • (5)

    Nie zapominajcie o ścieżkach rowerowych po obydwu stronach.

    • 72 55

    • Tylko będą pasy dla madek z wózkami. (1)

      • 7 3

      • dla matek i jej bąbelków

        • 4 4

    • Pewnie nawet chodnika nie bedzie jak na Popieluszki

      • 6 3

    • i koniecznie droga dla hulajnóg, osobna!

      • 7 2

    • Czytanie ze zrozumieniem

      "Po obu stronach ulicy znajdą się drogi rowerowe. "

      • 7 1

  • Kolejna dobra inwestycja. Vive Prezydent, Vive Dulkiewicz. (4)

    Gdansk, tutaj sie zyje...

    Zenon z Wyspy Spichrzów

    • 56 155

    • budowa takiej ulicy dwa lata?

      • 3 2

    • Idź się leczyć...

      • 0 1

    • Du.o właz (1)

      PC zagarzał się w urzędzie miejskim. D.po włazy przystąpiły do plusowania . Łubu dubu , łubu dubu niech żyje nam prezydent Gdańska i mafia deweloperka

      • 0 1

      • Powtarzam...

        Idź się leczyć na głowę.

        • 0 0

  • Dlaczego miasto ma wykupowac grunt, ktory oddalo za symboliczna zlotowke? (6)

    • 106 21

    • za blokowiska przy Szadółkach - warto przypomnieć (1)

      • 7 8

      • To był barter

        • 3 1

    • (1)

      No co za głupie pytanie... to jest normalne przecież, przykładowo: ty mi dasz swój rower za symboliczną złotówkę, a ja ci go potem sprzedam za stówkę. Tak to właśnie działa w kapitaliźmie i unii.

      • 19 6

      • lepszy komunizm gdzie nikt nie ma roweru . hahaha

        • 1 6

    • Bo dzisiaj dawanie koperty bezpośrednio z rąsi do rąsi jest ryzykowne.

      Podsłuchy, monitoringi, dyktafony, pluskwy, kamerka w każdej komórce.
      Więc teraz kombinują jak tu się skorumpować po legalu

      • 16 2

    • Bo to taki biznes zaplanowany przed laty

      Interes dla biurowców a dla mieszkañców i szkoly klopot

      • 3 0

  • (4)

    Ktos juz na forum raz wspomnial, by rozwazyc budowe kolejnej odnogi do obwodnicy w tych okolicach, tu inwestor moglby sie dorzucic.

    • 62 28

    • (2)

      nie chodzi o to aby niszczyć miasto dla paru frajerów którzy wstydzą się poruszać komunikacja miejską i wszedzie muszą dojeżdżać autkiem, chodzi o to aby budować biurowce w takiej okolicy która nie niszczy spokojnego charakteru. okolice lotniska są najlepsze na tego typu budowle

      • 21 8

      • a najlepiej okolice Kartuz

        • 9 4

      • Taa, i wez zapros klienta zeby przylecial z Londynu

        W te blota przy azymutalnej, niech idzie metalowa kladka zeby nie wdepnac w odchody dzika lub sarny :D tam przeciez psy d*pami szczekaja i sie nadaje tylko dla firm budowlanych zeby latwy wyjazd z miasta mialy

        • 7 10

    • Odnoge do obwodnicy przez "gorzyste" oliwskie lasy? Wycinka drzew i "uplaskowienie" gruntu, to by dopiero kosztowalo..

      • 4 0

  • I po co to komu? (2)

    • 76 55

    • by 21 baniek poszło

      Po co pytasz ;))))

      • 4 3

    • Poco sie nogi noco

      • 1 0

  • Ja sie pytam:Kiedy w kąncu łaskawie tramwaj przez spacerową do osowy!!!!! (21)

    • 87 75

    • (9)

      Oby nigdy. Nie chcecie tego dramatu jaki nam zgotowało miasto.

      • 12 24

      • Jakiego dramatu???o czym ty bredzich chory czlowieku! (6)

        Nie mam ochoty co dzien stac w korku autobusem

        • 17 2

        • (4)

          to jedź pkm albo rowerem

          • 13 7

          • Jakim rowerem czubku jak nawet niema scuezki rowerowej,nie mówiac jyz ze pkm do bylego geanta nie dojezdza!!!@ (2)

            • 6 3

            • Wut? (1)

              Ta gruntowa droga przez las jest równiejsza niż niejeden DDR, do tego możesz po niej spokojnie jechać bez użerania się z Januszami...

              • 2 2

              • nie bredź człowieku

                jak Kościerska jest równa to jerzy urban jest kudłaty.

                • 0 0

          • O widać wyraźnie, że Gdańsk znasz tylko z przekazu telewizyjnego.

            • 5 0

        • a kto ci kazał kupować mieszkanie na za upiu trzeba było brać coś w normalnej lokalizacji

          • 2 3

      • (1)

        a bo po prostu czego by się władze gdańska nie tknęły, to zawsze jest zj_bane

        • 14 13

        • Po prostu czego by nie zrobić to się znajdą tacy co będą narzekać. Już o opłacanych komentarzach z troll-center nie wspomnę.

          • 6 1

    • Osowa to nie Gdańsk. (2)

      Niech deweloper dorzuci kasę do dojazdu jak ci sprzedał tam mieszkanie "5 min od centrum" słoju

      • 13 18

      • Sam jesteś Tomaszek (1)

        Dzbanie.

        • 7 2

        • Znasz tylko jedno słowo?

          • 1 1

    • Hahahah marzenia

      Było wybrać Dąbrowę a nie Osowę to by nie było kwiku

      • 0 5

    • co za tępy narod

      Trójmiejscki park krajobrazowy baranie pomysl.

      • 4 1

    • jako mieszkaniec Osowy jestem przeciw

      • 2 1

    • (2)

      tramwaj przez spacerową... ty siebie słyszysz czy jakiś problem masz? W widziano kiedyś żeby przez las jechał tramwaj oszołomku? Samochód sobie kup albo sie wyprowadz z tej dziury gdzie nawet komunikacja nie dojeżdza

      • 5 4

      • W Łodzi jeździł po polach uprawnych, ale zlikwidowano.

        • 0 0

      • To cie zdziwie de... bo takie plany są juz gotowe od ok 20.kapujerz dzbanie ze wsi???

        • 0 0

    • Jak nadejdzie kąniec wszystkiego to sie zrobi.

      • 0 0

    • kiedy tramwaj na kokoszki przez armię krajową.za obwodnicą mieszkają ludzie płacący podatki w gdansku

      • 3 2

  • (5)

    Ta nowa droga problemów Oliwy nie rozwiąże, ale na pewno nie dołoży nowych - ponadto jeżeli właściciel kompleksu biurowców dokłada 80% do niej, to należy tylko się cieszyć i skorzystać.

    • 138 44

    • (1)

      Jakby płacił 100% miałbyś rację.

      • 11 13

      • albo 120% to tylko brać

        • 4 4

    • Oj

      Miasto odkupi od inwestora teren który ten wcześniej dostał za małe friko ? I kto na tym wyjdzie lepiej ? Kto ? Może by tak jakieś wyliczenia szersze żeby nie było niedomówień.

      • 3 1

    • Nowy problemem będą auta które będą stać w całej oliwie. I to będzie problem dla mieszkańców . Po co korkować kolejne ulice ? Spacerowa nie zwiększa przepustowości więc taka inwestycja bez sensu.

      • 7 4

    • Korzystać?

      Jaką tu korzyść widzisz?

      • 1 1

  • (9)

    Bardziej pilnym tematem jest budowa "Nowej Abrahama" od Rzeczypospolitej do Słowackiego w rozmiarze 2 x 2. Budowa Nowej Sudeckiej nic nie wniesie do układu komunikacyjnego, ani nie rozładuje korków przy OBC i Alchemi

    • 100 35

    • Bardzo dobrze prawiz.polac mu.a nawet dalej przez t.p.n az do obwodnicy.kogo obchodzą drzewa.w indiach ich niema i tez zyją

      • 8 9

    • Hahaa

      Nawiązując do kategorii ludzi nią dojeżdżających, wyścig szczurów i te sprawy.. powinna być nowa Lodecka :)

      • 0 3

    • (1)

      powinien być ustawowy zakaz budowania dróg 2xcokolwiek w środku miasta, 1x3, 1x4 w ekstremalnych przypadkach, jeden kierunek

      • 5 6

      • Bo ty tak napisałeś?

        A kogo to?

        • 1 0

    • (1)

      Nowa Abrahama to jedna z najbardziej pilnych inwestycji w mieście. Dlaczego ciągle jest odkładana?

      • 4 3

      • Bo na nią nikt nie wykłada 80% ceny całej roboty.

        • 5 0

    • Tylko że tutaj mają już kasę na 3/4 inwestycji. Skoro można zrobić to taniej dla budżetu miasta to czemu by nie skorzystać. Dziwi się że ktokolwiek ma z tym problem. Jak bym miał dom ale nie zrobiona drogę a sąsiad z na przeciwka zaproponował że zapłaci za nowa drogę 80% ceny to bym od razu inwestował a nie czekał aż będę musiał zapłacić 100% a drogę tak czy siak trzeba będzie zrobić. To tylko przykład jak by co.

      • 4 1

    • Żadna Nowa Abrahama, która jeździłaby tam, gdzie nie potrzeba tramwaju. (1)

      Tramwaj od Chłopskiej, wzdłuż Kołobrzeskiej i Bażyńskiego do Wita Stwosza.

      Od miejsca, gdzie ma przebiegać "Nowa Abrahama" do OBC jest tak samo daleko jak PKM dziś.

      Co więcej, nonsensem jest dokładne dublowanie PKM i tramwaju na odcinku Brętowo - Strzyża.

      Lepiej zrobić Brętowo Wrzeszcz PKP (od skrzyżowania z Partyzantów zabrać 2 pasy ze Słowackiego). Wcześniej mniej więcej w ciągu Srebrzysko i Róży Ostrowskiej, a potem obok ŻW.

      • 0 2

      • A gdzie na kołobrzeskiej masz miejsce na tramwaj, jak tam nawet nie ma go na ścieżke rowerową?

        Polączenie Grunwaldzkiej z Rzeczpospolita nowym przejazdem pod torami jest konieczny i juz dawno powinien byc zaplanowany. Ile jescze osiedli i biurowców musi powstac zanim miasto to zrozumie. Idealnie może nie jest, ale przy okazji polączenie tramwajowe da się zrobić od Rzeczpospolitej i poten dalej wzdłuż abrahama do wita stwosza.

        • 1 0

  • Zobaczcie gdynianie, tak wygląda rozwój i inwestycje. (3)

    Pozdrowienia dla Szczurka z ekipą.

    • 79 30

    • a co ma szczurek

      do prywaty grabskiego?

      • 4 4

    • brawo za wpis, jutro 20 kolejnych

      • 4 0

    • Wole Polskie..... w polu niż ;)

      Dzieki za ten Gdansk, dzieki za takich ludzi i prezydenture. Zostaje w swej wiosce rybackiej, bez kompleksów ;)

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane