• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ulica połączy Grunwaldzką z Wita Stwosza przy OBC

Michał Brancewicz
19 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie
W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza. W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza.

Blisko 21 mln zł ma kosztować nowa ulica, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza i będzie przebiegała w pobliżu biurowców Olivia Business Centre. Właściciel kompleksu biurowego ma pokryć ok. 80 proc. kosztów budowy, która planowana jest na lata 2021- 2023. Radny dzielnicy uważa, że ta droga jest niepotrzebna, a jej powstanie będzie kłopotliwe.



Nowa Sudecka ma być ulicą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, które połączą al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza. Jeden pas w każdą stronę służył będzie do jazdy na wprost, a drugi do zjazdu do kompleksu biurowego Olivia Business Centre. Po obu stronach ulicy znajdą się drogi rowerowe. Projektowana prędkość na ulicy to 30 km/h.

- Miasto planuje realizować ulicę tzw. Nową Sudecką wspólnie z inwestorem prywatnym na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych oraz art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - informuje Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Tym samym większą część zakresu inwestor będzie realizować samodzielnie na swój koszt, a część obejmująca skrzyżowanie z ul. Wita Stwosza zrealizuje miasto przy wsparciu finansowym inwestora. Dodatkowym wkładem inwestora jest przygotowanie przez niego dokumentacji projektowej.
Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie. Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie.
Według szacunkowego kosztorysu sporządzonego przez miejskich urzędników, inwestycja pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł a miasto 3,7 mln zł. Zanim jednak prace ruszą, musi zostać opracowany projekt.

- Trudno komentować szczegóły finansowe, ponieważ do tej pory na Nową Sudecką nie została zawarta umowa pomiędzy Miastem Gdańsk a nami. Niemniej potwierdzamy naszą gotowość partycypowania finansowego w jej budowie - mówi Dagmara Rybicka, menadżer ds. komunikacji Olivia Business Centre.
Co ważne, droga ma przebiegać w linii prostej i nie łączyć się z ul. Wąsowicza oraz nie wpadać bezpośrednio w ul. Orkana, która z kolei jest łącznikiem między Wita Stwosza a Polanki.

- Takie rozwiązanie zostało wybrane ze względu na decyzję o utrzymaniu spokojnego ruchu w tej części Oliwy - wyjaśnia Schneider.
Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka. Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka.
Do planów budowy tej drogi sceptycznie podchodzi radny dzielnicy Oliwa, który w poprzedniej kadencji zasiadał w Radzie Miasta Gdańska.

- Planowana droga ma charakter dojazdu do biurowców i nie rozwiązuję żadnych problemów komunikacyjnych Oliwy. W poprzedniej kadencji wszyscy radni miejscy okręgu nr 6 byli tej inwestycji przeciwni - przekonuje Mariusz Andrzejczak. - Ulica i jej proponowany przekrój będą generować dodatkowy ruch samochodowy w obrębie szkoły nr 35 i utrudnią komunikację dzieci uczęszczających na zajęcia do Hali Olivii. Obciążą dodatkowo ul. Wita Stwosza i Derdowskiego, które w godzinach szczytu są już praktycznie niedrożne.
Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom. Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom.
Warto też zauważyć, że droga ma biec po gruntach należących częściowo do miasta i Uniwersytetu Gdańskiego.

- Dla realizacji tej inwestycji niezbędne więc będzie kosztowny wykup gruntów i wycinka większości drzew na tym terenie - dodaje radny dzielnicowy.
- Nawet jeśli dojdzie do wycinki niektórych drzew, będzie się to wiązało z nasadzeniami nowych - deklaruje Rybicka.
Budowa ma być realizowana w latach 2021-2023, ale ostateczny termin będzie zależny od ustaleń, które zostaną wynegocjowane i włączone do umów drogowych.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Antysmogowy chodnik w Krakowie

    A tymczasem w Krakowie miasto - Zarząd Dróg Miasta Krakowa - ropoczął budowę pierwszego w Polsce chodnika antysmogowego.
    Wpiszcie w wyszukiwarkę - data 14.10.2019. A u nas? Kolejna droga i promocja ruchu samochodów :( wstyd Panie i Panowie z UM Gdańsk. Wstyd OBC. Szkoda, ze to nie Gdańsk wyznacza trendy :( a niby tyle firm pro-eko ma siedzibę w OBC...

    • 1 0

  • Ta ulica nie może powstać w tej formie! Nie tylko przetnie drogę dzieci do szkoły podstawowej ale również młodzieży niepełnosprawnej do szkoły zawodowej specjalnej. Wspomnę, że miasto planuje postawić w tej okolicy jeszcze żłobek. Bezpośrednie włączenie ulicy w obydwa kierunki Wita Stwosza spowoduje cwaniactwo kierowców i wymuszanie przejazdu w ulice Orkana i Noakowskiego. Spokojne, wąskie uliczki starej Oliwy objętej ochroną konserwatora zabytków będą rozjeżdżane przez setki samochodów więcej dziennie.
    Lepiej dla inwestora i miasta by było, jakby sfinansował remont przystanku tramwajowego Tetmajera, zadbał o komfortowe i estetyczne dojście (wraz z dojazdem dla rowerów) do biurowców od strony starej Oliwy.
    Niestety mamy tu przykład podkładania się władz miasta deweloperowi/inwestorowi kosztem interesu mieszkańców. Zamiast współpracy biznesu i mieszkańców jest walka i wzajemna niechęć z niejasnym działaniem władz miasta w tle.

    • 2 0

  • Rozwiązaniem mógłby być dojazd do samych biurowców i ich podziemi od strony al. Grunwaldzkiej z niewielką jedno-jezdniową dwukierunkową uliczką wpadającą do ul. Wita Stwosza jedynie w kierunku ul. Derdowskiego. Ulica byłaby w strefie Tempo 30 na równi z chodnikami i ścieżką rowerową z wyznaczoną ograniczoną ilością miejsc postojowych i małą architekturą (ławki, śmietniki, drzewa). Dla bezpieczeństwa mieszkańców z progami zwalniającymi. Do tego inwestor pokryłby remont przystanku tramwajowego Tetmajera.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane