- 1 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (128 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (243 opinie)
- 3 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (121 opinii)
- 4 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (46 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (276 opinii)
- 6 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (187 opinii)
Nowa wizja sieci tramwajowej. Dokładna analiza
Koncepcja przebiegu Trasy GPW autorstwa Alter Polis (przy współpracy z BPBK).
Nowa wizja przebiegu Trasy Nowej Politechnicznej, przemianowanej na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz, jest niezwykle atrakcyjna, bo łączy duże osiedla z ważnym dworcem kolejowym i dużym szpitalem, ale wiąże się z wydłużeniem czasu przejazdu.
Ten projekt mógłby zastąpić lansowaną wcześniej inwestycję "Nowa Politechniczna", która oznaczała budowę dwujezdniowego, czteropasmowego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem i dalej Zaspą-Przymorzem. W ostatnich latach dodano do tej wizji także tramwaj, który zyskał wyższy priorytet niż sam układ drogowy, co wynikało przede wszystkim ze wspierania (czytaj: dofinansowania) komunikacji zbiorowej przez Unię Europejską.
Forsowana przez miasto wizja budowy szerokiej ulicy spotkała się z dużą krytyką mieszkańców i organizacji pozarządowych. Szczególnie dotyczyło to ul. Do Studzienki . Miała ona stracić jedną pierzeję zabudowy, w miejsce której droga powstałaby dopiero za kilkanaście, albo i kilkadziesiąt lat. W tym czasie w centrum dzielnicy powstałby kolejny zaniedbany obszar na wzór ul. Białej (rezerwy Drogi Czerwonej).
Po tym jak w marcu Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zaproponowało inną formę zagospodarowania ul. Do Studzienki, urzędnicy postanowili poszukać alternatywnej formy prowadzenia Nowej Politechnicznej. I właśnie wtorkowe spotkanie poświęcone było prezentacji efektów tych prac.
Na początku analizie poddano dwa przedstawione już za pośrednictwem mediów warianty prowadzenia Nowej Politechnicznej - wariant FRAG-u połączony z pomysłem Wojciecha Chmielewskiego oraz autora tekstu i wariant przedstawiony na łamach Gazety Wyborczej przez Michała Tuska.
Warianty te w dużym uproszczeniu zakładały wyłączenie z ruchu ul. Do Studzienki od Fiszera do al. Grunwaldzkiej lub ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - w zależności od tego, którędy poprowadzony mógłby zostać tramwaj.
Pomysły te skutkowałyby jednak wzrostem ruchu na wąskiej siatce ulic - m.in. Matejki , Fiszera, Brackiej czy nawet Traugutta . Wymuszały także zmianę charakteru ulic - szczególnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na której dziś ruch jest minimalny.
Dlatego też przygotowano całkowicie nowy przebieg trasy tramwaju. Część tej trasy pokrywa się z wariantami prezentowanymi w naszym artykule z marca br., które wówczas zostały uznane przez BRG za niemożliwe do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu i szerokości rezerw terenowych nieodpowiednich dla tramwaju.
- Chcieliśmy maksymalnie zbliżyć trasę tramwajową do źródeł i celów ruchu. Za główne źródła ruchu uznaliśmy: osiedla w dzielnicach Gdańsk Południe, Piecki-Migowo, Suchanino i Zaspa-Przymorze. Głównymi celami ruchu są natomiast "śródmieście" Wrzeszcza z rejonem dworca kolejowego oraz kompleks szpitali przy ul. Smoluchowskiego , który ciągłe się rozbudowuje - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która przygotowała projekt nowej trasy.
Proponowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Jaśkowa Dolina i - częściowo w formie pasa tramwajowo-autobusowego - poprowadzona jest do Ronda Pana Cogito . Na tym odcinku zlokalizowano także pierwszy przystanek z myślą o mieszkańcach sąsiednich bloków, ale także wielu punktach handlowo-usługowych, w tym przychodni Morena i Swissmed .
Następnie tory biegną obok ul. Wileńskiej (tu też jest kolejny przystanek), wzdłuż której tramwaj zaczyna wjeżdżać w tunel i pod ziemią pokonuje odcinek do rejonu ul. Nobla-Czubińskiego . To rozwiązanie wymuszone jest przez spadek terenu i chęć uniknięcia budowy głębokiego wykopu. Przy okazji obniżony zostaje poziom hałasu tramwajów.
Po pokonaniu tunelu tramwaj wyjeżdża po północnej stronie zbiornika retencyjnego Wileńska . Przystanek zaplanowany na tej wysokości posłuży mieszkańcom domów jednorodzinnych i szeregowych oraz pacjentom szpitala Swissmed . Pozwoli też na dojazd do zbiornika, wokół którego urządzono przestrzeń rekreacyjną.
Następnie tramwaj skręca w kierunku ul. Sobieskiego, gdzie możliwe jest utworzenie "łącznika" do Suchanina w dawnej rezerwie dla tramwaju przez ul. Powstańców Warszawskich , i kieruje się do skrzyżowania z tzw. ul. Nową Medyków .
Wzgórze , będące przeszkodą w dojeździe do ul. Smoluchowskiego , pokonać można poprzez kolejny tunel lub omijając je. Zdaniem autorów koncepcji tunel jest jednak lepszym rozwiązaniem ze względu na brak degradacji krajobrazu (duże prace ziemne), a także... cenę.
Przed wjazdem do tunelu zlokalizowano przystanek, z którego skorzystają uczniowie Pomorskich Szkół Rzemiosł .
Po pokonaniu tunelu tramwaj jechałby wzdłuż ul. Smoluchowskiego - odpowiednio zmodernizowanej, aby nadal umożliwić dojazd pacjentom i pracownikom szpitala oraz służbom medycznym. Na odcinku do al. Zwycięstwa przewidziano trzy przystanki tramwajowe. Na tej trasie tramwaj byłby częściowo prowadzony po estakadzie i nasypie.
Końcem trasy na tym odcinku jest al. Zwycięstwa, gdzie tramwaj wpina się w istniejące torowisko. Szacunkowy koszt budowy odcinka Piecki - al. Zwycięstwa to 330 mln zł.
Drugi odcinek, który jest kluczowy dla połączenia Południa z Zaspą i Przymorzem, zlokalizowany jest w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu . Rozpoczyna się od połączenia z istniejącą trasą tramwajową w rejonie przystanku Klonowa , a następnie prostą drogą (placem przy Cristalu i ul. Klonową) kieruje się do dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz.
Przystanek zlokalizowany byłby tuż przy wejściu do budynku dworca. Nieco dalej mógłby powstać tor odstawczy dla tramwajów, które kończyłyby tutaj bieg.
Trasa wiodłaby jednak dalej. Wzdłuż Galerii Bałtyckiej i torów kolejowych tramwaj wspinałby się na wiadukt, który powstałby równolegle do dwóch innych, biegnących nad torami kolejowymi.
Po pokonaniu torów kolejowych i przedostaniu się do Wrzeszcza Dolnego, tramwaj wjeżdżałby w ul. Kościuszki , by dotrzeć nią do skrzyżowania z al. Legionów , gdzie nastąpiłoby powiązanie z istniejącym torami.
Na ul. Kościuszki istnieje możliwość ułożenia torowiska bezpośrednio w jezdni (zakładając przejęcie ruchu przez ul. Nową Hynka, czyli fragment Trasy Słowackiego) lub w pasie istniejącej zieleni.
Przy ul. Kościuszki przewidziano dwa przystanki: w rejonie ul. Kilińskiego oraz przy skrzyżowaniu z al. Legionów. W zależności od wybranej formy prowadzenia torowiska, byłyby to przystanki na wydzielonych peronach lub wiedeńskie (na wyniesionej jezdni).
Szacunkowy koszt budowy odcinka Klonowa-dworzec-Legionów to 83-84 mln zł.
- Odcinek "morenowy" nie wymaga żadnych wyburzeń. Odcinek w rejonie ul. Smoluchowskiego wymaga wyburzenia budynku szkoły i części dziennej gmachu psychiatrii. Przy dworcu niezbędne będzie wyburzenie pawilonów handlowych oraz domków z czerwonej cegły [ich wyburzenie zakładano także w koncepcji przebudowy pętli autobusowej - dop. red.] - opisuje Marek Nakonieczny.
Czy proponowane, bardzo interesujące rozwiązania, mają faktycznie szanse na realizację?
- Ta koncepcja została stworzona, aby porównać ją z wizją tzw. Nowej Politechnicznej. Gdy poznamy szczegółowe rozwiązania i koszty, wówczas na tej podstawie będziemy mogli zarekomendować prezydentowi miasta konkretny wariant. Może się okazać, że powstanie jeszcze jeden wariant, "konsumujący" fragment z istniejącego przebiegu Nowej Politechnicznej i tej koncepcji [Alter Polis - dop. red.]. Musimy poczekać na odpowiedź firmy, która będzie robiła szczegółowy projekt [Mosty Katowice - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Z pewnością na niekorzyść wariantu Alter Polis przemawiać będzie dość okrężna droga prowadzenia połączenia tramwajowego z Południa do Wrzeszcza. Bardzo ostrożne, zakulisowe i wstępne szacunki mówią o trasie dłuższej o ok. 7-8 minut, niż w przypadku pierwszych założeń. To wymaga także dodatkowego taboru, zdolnego zapewnić częstotliwość kursowania w godzinach szczytu co trzy-pięć minut.
Wadą jest także pominięcie kampusu Politechniki Gdańskiej, którego pracownicy i studenci będą musieli zadowolić się obecnie istniejącą infrastrukturą transportową.
Należy liczyć się także z tym, że nie będzie możliwości wycofania autobusów z ul. Sobieskiego (i dalej Do Studzienki), skąd mieszkańcy wolą prostą drogą dotrzeć do centralnej części Wrzeszcza, niż jechać przez ul. Smoluchowskiego i al. Zwycięstwa.
Ogromną zaletą jest natomiast powiązanie zespołu szpitalnego (oraz kilku innych placówek medycznych wzdłuż całej trasy), który dotychczas był fatalnie obsługiwany przez komunikację miejską. Kursujący rzadko busik z niewygodnymi przesiadkami nie zapewniał odpowiedniego komfortu pacjentom, którzy nieraz muszą odwiedzać szpital kilka razy w tygodniu. Do tego dochodzi jeszcze rzesza pracowników i studentów Uniwersytetu Medycznego.
Na korzyść koncepcji Alter Polis przemawia także powiązanie komunikacją tramwajową stacji kolejowej we Wrzeszczu, gdzie zatrzymują się wszystkie rodzaje pociągów, w tym też świeżo uruchomiona Pomorska Kolej Metropolitalna. Budowa całej trasy pozwoliłaby więc jeszcze bardziej ułatwić dojazd do wspomnianego zespołu szpitalnego na Dębinkach pasażerom pociągów z całego regionu.
Nowy pomysł uwzględnia też cenne powiązanie trasy z Suchaninem oraz możliwość budowy krótkiej odnogi przez planowaną ul. Nową Wołkowyską do ul. Myśliwskiej.
Koncepcja Alter Polis została przygotowana przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego. Jej koszt wyniósł ok. 120 tys. zł. Teraz cały materiał trafi do analizy, którą przeprowadzą Mosty Katowice, przygotowujące na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska projekt Nowej Politechnicznej (Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz).
Miejsca
Opinie (258) 8 zablokowanych
-
2017-02-25 08:55
tram
pomyslowe
niesamowicie kosztowne
lepiej niech pojada elektryczne autobusy
a mze trolejbusy???- 0 0
-
2016-06-26 09:54
Jaki czas jest przewidywany między Wileńską a Wrzeszczem?
- 0 0
-
2016-03-29 21:37
Nowa Politechniczna...
Zupełnie przypadkowo znalazłem nazwisko , p.vice Prezesa ZKM eksperta Macieja Lisickiego.Rozłożył miejską gospodarkę komunalną i teraz dobiera się do transportu miejskiego...Tak się ląduje po dymisji z funkcji Vice Prezydenta Miasta.
- 1 1
-
2015-09-19 20:49
(1)
Tramwaj do UCK jest najlepszym rozwiązaniem :)
- 2 0
-
2016-01-03 02:11
nie chodzic duzo
tak, zeby tylko przystanek byl w poradni diabtologii i leczenia otylosci, co bym nie musiala duzo chodzic, bo przy 150 kg kolana bola i poci sie czlowiek
- 0 0
-
2015-11-26 09:54
błędy w planowaniu
Trzeba skupić się na poprawie tego co źle funkcjonuje i mądrze planować na przyszłość. Wg moich obserwacji:
ad.1
zacząłbym od przebudowy węzła w pobliżu szpitala klinicznego - zrobienie jezdni od opery na wprost tunelem pod torami kolejowymi dla ruchu w stronę morza i przy szpitalu rozprowadzenie ruchu na Hallera i Mar. Polskiej. Powstało by jedno duże skrzyżowanie w formie ronda, które usprawniłoby ruch w tamtym rejonie.
ad.2
nie budowałbym Nowej Bulońskiej Pn gdzieś w polu i na estakadach, bo po co, skoro można ją puścić przez istniejące osiedla typu Wróbla Staw, Jasień i dopiero na Jabłoniową...
Jakie jest Wasza opinia?- 0 0
-
2015-11-17 14:13
Działki ogrodnicze
Moze w koncu zrobią porzadek z działkami ogrodniczymi przy sobieskiego...Brud i syf!!!
- 1 0
-
2015-11-14 16:07
popieram
Popieram koncepcję budowy Nowej Politechnicznej przy szpitalach ze względu na chorych jak i pracujących w tych szpitalach.
- 1 0
-
2015-09-09 16:42
Wszystko do dyskusji, ale koncepcja FRAG to koncepcja ludzi opętanych (6)
i obłąkanych szaloną ideą - mam nadzieję, że nikt posiadający jeszcze szare komórki w mózgu nie potraktuje jej poważnie.
- 26 13
-
2015-09-12 14:40
Dokladnie, to miasto wlasnie przez takich ludzi (FRAG) w niektorych miejscach wyglada jak wyglada..BO KAZDA KONCEPCJA JEST ZLA, ZOSTAWMY RUDERE, ZBUDUJMY TRAMWAJ NA SAMOCHODZIE.. Tacy ludzie tylko opozniaja rozwoj miasta.
- 2 0
-
2015-09-09 17:27
Mam taką teorię (2)
Kilku członków FRAGu ma mieszkania komunalne w kamienicach przeznaczonych w miejscowym planie do wyburzenia i nie mogą ich wykupić od miasta z 95% bonifikatą. Nakręcili społeczeństwo miasta przeciw dotychczasowym koncepcjom prowadzenia Nowej Politechnicznej bo liczą że miasto zmieni zdanie a oni za 5% wykupią mieszkania, które później sprzedadzą na wolnym rynku i za te pieniądze wyprowadzą się na suburbia do domku z ogródkiem i samochodem, którym będą codziennie dojeżdżać do centrum Gdańska, żeby wzniecać znowu jakąś zadymę. Cała afera dotycząca Nowej Politechnicznej kręci się wokół 3 starych śmierdzących kamienic, z których jedną podkolorowano w stylu zupełnie nie pasującym do Gdańska Wrzeszcza zostawiając próchno w środku. Gratuluję Panowie pomysłu!!!
- 12 6
-
2015-09-10 19:27
heaters gona hate ;)
- 1 0
-
2015-09-10 18:19
Tak wszyscy mamy tam mieszkania, muhaha
cały FRAG tam mieszka. No nic, rozczaruję cię. Nikt z FRAGu tam nie mieszka. Myślę, że można to jakoś sprawdzić. Poza tym mieszkańcom tych pięknych budynków faktycznie życzę by wreszcie mogli wykupić swoje mieszkania i zacząć remontować te kamienice. Nie jest to obecnie możliwe gdyż przez rezerwę terenu pod NP nie można ich remontować i tylko z tego powodu przy ul.Do Studzienki stoi tyle budynków w złym stanie technicznym rzutując na negatywny obraz tej dzielnicy. Jako FRAG mamy nadzieję, że ta inwestycja stanie się szansą dla całej ulicy.
- 2 1
-
2015-09-09 17:28
Piszesz o tej koncepcji tramwaju spalinowego?
- 2 0
-
2015-09-09 17:14
szaloną ideą - żeby dało się żyć w mieście bez samochodu
no rzeczywiście, k...a szaleńcy.
- 7 10
-
2015-09-09 17:52
zawiani pomysłami i koncepcjami (1)
Jest ostatnia transza pieniędzy z UE i trzeba to jakoś wydać. Byle to było z sensem, a nie jak na Kartuskiej pt mądry Polak po szkodzie. Wszyscy się cieszyli, że będzie lepiej a jest znacznie gorzej. Utwierdzam się w tym codziennie podróżując przez Kartuską i feralny węzeł Siedlce. To jest "teksańska masakra piłą mechaniczną" praktycznie o każdej porze dnia. Teraz już wiem, że zdecydowanie wolę i popieram autobusy. Jak ktoś ma inne zdanie to niech wybierze się na cudowną wyprawę z przesiadkami po Kartuskiej rano jak ludzie jadą do pracy, albo po pracy polecam naprawdę. Szczególnie w taką pogodę jak ostatnio czyli w ulewny deszcz. Niech najpierw naprawią niedoróbki na Siedlcach a nie oficjalne przecięcie wstęgi było znaczy wszystko jest pięknie.To jakiś żart chyba sucharek. Niech zrobią przystanek tramwajowy koło Emaus, bo teraz po Siedlcach jest dopiero przy Piekarniczej!
- 12 3
-
2015-09-12 11:54
popieram kolegę
Autobus na Kartuska musi wrócić.Niech kochani radni się przejadą,z tobołami zakupów,po południu,niech postoją w tłoku,niech się przesiądą na swojej pętli Siedlce.
Zobaczą jak milutko,w czasie deszczu,stać,czekać.- 0 1
-
2015-09-09 15:20
Co dalej z Do Studzienki? (5)
Koncepcja FRAGu miała też bardzo duży plus w postaci pięknego zagospodarowania miejskiej ulicy Do Studzienki - nie rezygnujmy z tego! Wrzeszcz zasługuje na coś więcej niż banki i lumpeksy.
- 78 26
-
2015-09-09 15:26
apeluj do sąsiadów (1)
wspólnoty najchętniej wynajmują partery kamienic właśnie bankom. bo nie dość że cicho i spokojnie po 18tej, to jeszcze ochrona jest i płacą dobrze.
a z takiej knajpy to tylko smród i hałas...- 32 0
-
2015-09-11 12:18
apeluje do Miasta Gdanska, ktore zarządza bardzo dużą liczbą lokali usługowych
jednak zamiast promować konkretne usługi i najemców, to rozdaje lokale pod lumpeksy i zamyka małe sklepiki (których nie stać na czynsz).
Wolę mały spożywczak z małym czynszem niż śmierdzący second-hand, który więcej płaci do miasta.- 0 1
-
2015-09-10 10:33
Koncepcja Frag to pomyłka w Gdańsku (1)
Tramwaj stojący w korku będzie woził powietrze. Nikt nie zdecyduje się na jazdę tramwajem który stoi w korku. Dodatkowo
- 3 3
-
2015-09-10 12:01
wystarczy ten odcinek zamknac dla ruchu kolowego
Tram, bus, taxi, motocykle/skutery.
Znane i stosowane rozwiazanie.
"Oh nie!!!! Nie bede mogl jechac moim samochodem. Skandal. Po co place podatki!? Wszysko mi sie nalezy? Mam w d*pie innych. Powinna byc autostrada."- 6 1
-
2015-09-09 15:48
jakie zagospodarowanie ?? To tylko wizualizacje - a bajki to można pisać i pisać !
- 13 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.