• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa wizja sieci tramwajowej. Dokładna analiza

Krzysztof Koprowski
9 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Koncepcja przebiegu Trasy GPW autorstwa Alter Polis (przy współpracy z BPBK).

Nowa wizja przebiegu Trasy Nowej Politechnicznej, przemianowanej na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz, jest niezwykle atrakcyjna, bo łączy duże osiedla z ważnym dworcem kolejowym i dużym szpitalem, ale wiąże się z wydłużeniem czasu przejazdu.



Ten projekt mógłby zastąpić lansowaną wcześniej inwestycję "Nowa Politechniczna", która oznaczała budowę dwujezdniowego, czteropasmowego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem i dalej Zaspą-Przymorzem. W ostatnich latach dodano do tej wizji także tramwaj, który zyskał wyższy priorytet niż sam układ drogowy, co wynikało przede wszystkim ze wspierania (czytaj: dofinansowania) komunikacji zbiorowej przez Unię Europejską.

Forsowana przez miasto wizja budowy szerokiej ulicy spotkała się z dużą krytyką mieszkańców i organizacji pozarządowych. Szczególnie dotyczyło to ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. Miała ona stracić jedną pierzeję zabudowy, w miejsce której droga powstałaby dopiero za kilkanaście, albo i kilkadziesiąt lat. W tym czasie w centrum dzielnicy powstałby kolejny zaniedbany obszar na wzór ul. Białej zobacz na mapie Gdańska (rezerwy Drogi Czerwonej).

  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.


Po tym jak w marcu Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zaproponowało inną formę zagospodarowania ul. Do Studzienki, urzędnicy postanowili poszukać alternatywnej formy prowadzenia Nowej Politechnicznej. I właśnie wtorkowe spotkanie poświęcone było prezentacji efektów tych prac.

Na początku analizie poddano dwa przedstawione już za pośrednictwem mediów warianty prowadzenia Nowej Politechnicznej - wariant FRAG-u połączony z pomysłem Wojciecha Chmielewskiego oraz autora tekstuwariant przedstawiony na łamach Gazety Wyborczej przez Michała Tuska.

Warianty te w dużym uproszczeniu zakładały wyłączenie z ruchu ul. Do Studzienki od Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska lub ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska - w zależności od tego, którędy poprowadzony mógłby zostać tramwaj.

Pomysły te skutkowałyby jednak wzrostem ruchu na wąskiej siatce ulic - m.in. Matejki zobacz na mapie Gdańska, Fiszera, zobacz na mapie Gdańska Brackiej zobacz na mapie Gdańska czy nawet Traugutta zobacz na mapie Gdańska. Wymuszały także zmianę charakteru ulic - szczególnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na której dziś ruch jest minimalny.

Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji. Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji.
Dlatego też przygotowano całkowicie nowy przebieg trasy tramwaju. Część tej trasy pokrywa się z wariantami prezentowanymi w naszym artykule z marca br., które wówczas zostały uznane przez BRG za niemożliwe do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu i szerokości rezerw terenowych nieodpowiednich dla tramwaju.

- Chcieliśmy maksymalnie zbliżyć trasę tramwajową do źródeł i celów ruchu. Za główne źródła ruchu uznaliśmy: osiedla w dzielnicach Gdańsk Południe, Piecki-Migowo, Suchanino i Zaspa-Przymorze. Głównymi celami ruchu są natomiast "śródmieście" Wrzeszcza z rejonem dworca kolejowego oraz kompleks szpitali przy ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, który ciągłe się rozbudowuje - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która przygotowała projekt nowej trasy.
Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej. Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej.
Proponowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska i - częściowo w formie pasa tramwajowo-autobusowego - poprowadzona jest do Ronda Pana Cogito zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku zlokalizowano także pierwszy przystanek z myślą o mieszkańcach sąsiednich bloków, ale także wielu punktach handlowo-usługowych, w tym przychodni Morena zobacz na mapie GdańskaSwissmed zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej. Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej.
Następnie tory biegną obok ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska (tu też jest kolejny przystanek), wzdłuż której tramwaj zaczyna wjeżdżać w tunel i pod ziemią pokonuje odcinek do rejonu ul. Nobla-Czubińskiego zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie wymuszone jest przez spadek terenu i chęć uniknięcia budowy głębokiego wykopu. Przy okazji obniżony zostaje poziom hałasu tramwajów.

Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed. Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed.
Po pokonaniu tunelu tramwaj wyjeżdża po północnej stronie zbiornika retencyjnego Wileńska zobacz na mapie Gdańska. Przystanek zaplanowany na tej wysokości posłuży mieszkańcom domów jednorodzinnych i szeregowych oraz pacjentom szpitala Swissmed zobacz na mapie Gdańska. Pozwoli też na dojazd do zbiornika, wokół którego urządzono przestrzeń rekreacyjną.

Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego. Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego.
Następnie tramwaj skręca w kierunku ul. Sobieskiego, gdzie możliwe jest utworzenie "łącznika" do Suchanina w dawnej rezerwie dla tramwaju przez ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańska, i kieruje się do skrzyżowania z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego. Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego.
Wzgórze zobacz na mapie Gdańska, będące przeszkodą w dojeździe do ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, pokonać można poprzez kolejny tunel lub omijając je. Zdaniem autorów koncepcji tunel jest jednak lepszym rozwiązaniem ze względu na brak degradacji krajobrazu (duże prace ziemne), a także... cenę.

Przed wjazdem do tunelu zlokalizowano przystanek, z którego skorzystają uczniowie Pomorskich Szkół Rzemiosł zobacz na mapie Gdańska.

Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach. Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach.
Po pokonaniu tunelu tramwaj jechałby wzdłuż ul. Smoluchowskiego - odpowiednio zmodernizowanej, aby nadal umożliwić dojazd pacjentom i pracownikom szpitala oraz służbom medycznym. Na odcinku do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska przewidziano trzy przystanki tramwajowe. Na tej trasie tramwaj byłby częściowo prowadzony po estakadzie i nasypie.

Końcem trasy na tym odcinku jest al. Zwycięstwa, gdzie tramwaj wpina się w istniejące torowisko. Szacunkowy koszt budowy odcinka Piecki - al. Zwycięstwa to 330 mln zł.

Drugi odcinek, który jest kluczowy dla połączenia Południa z Zaspą i Przymorzem, zlokalizowany jest w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Rozpoczyna się od połączenia z istniejącą trasą tramwajową w rejonie przystanku Klonowa zobacz na mapie Gdańska, a następnie prostą drogą (placem przy Cristalu i ul. Klonową) kieruje się do dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz.

Przystanek zlokalizowany byłby tuż przy wejściu do budynku dworca. Nieco dalej mógłby powstać tor odstawczy dla tramwajów, które kończyłyby tutaj bieg.

Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego. Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego.
Trasa wiodłaby jednak dalej. Wzdłuż Galerii Bałtyckiej i torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska tramwaj wspinałby się na wiadukt, który powstałby równolegle do dwóch innych, biegnących nad torami kolejowymi.

Po pokonaniu torów kolejowych i przedostaniu się do Wrzeszcza Dolnego, tramwaj wjeżdżałby w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, by dotrzeć nią do skrzyżowania z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska, gdzie nastąpiłoby powiązanie z istniejącym torami.

Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów. Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów.
Na ul. Kościuszki istnieje możliwość ułożenia torowiska bezpośrednio w jezdni (zakładając przejęcie ruchu przez ul. Nową Hynka, czyli fragment Trasy Słowackiego) lub w pasie istniejącej zieleni.

Przy ul. Kościuszki przewidziano dwa przystanki: w rejonie ul. Kilińskiego oraz przy skrzyżowaniu z al. Legionów. W zależności od wybranej formy prowadzenia torowiska, byłyby to przystanki na wydzielonych peronach lub wiedeńskie (na wyniesionej jezdni).

Szacunkowy koszt budowy odcinka Klonowa-dworzec-Legionów to 83-84 mln zł.

- Odcinek "morenowy" nie wymaga żadnych wyburzeń. Odcinek w rejonie ul. Smoluchowskiego wymaga wyburzenia budynku szkoły i części dziennej gmachu psychiatrii. Przy dworcu niezbędne będzie wyburzenie pawilonów handlowych oraz domków z czerwonej cegły [ich wyburzenie zakładano także w koncepcji przebudowy pętli autobusowej - dop. red.] - opisuje Marek Nakonieczny.
Czy proponowane, bardzo interesujące rozwiązania, mają faktycznie szanse na realizację?

- Ta koncepcja została stworzona, aby porównać ją z wizją tzw. Nowej Politechnicznej. Gdy poznamy szczegółowe rozwiązania i koszty, wówczas na tej podstawie będziemy mogli zarekomendować prezydentowi miasta konkretny wariant. Może się okazać, że powstanie jeszcze jeden wariant, "konsumujący" fragment z istniejącego przebiegu Nowej Politechnicznej i tej koncepcji [Alter Polis - dop. red.]. Musimy poczekać na odpowiedź firmy, która będzie robiła szczegółowy projekt [Mosty Katowice - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Z pewnością na niekorzyść wariantu Alter Polis przemawiać będzie dość okrężna droga prowadzenia połączenia tramwajowego z Południa do Wrzeszcza. Bardzo ostrożne, zakulisowe i wstępne szacunki mówią o trasie dłuższej o ok. 7-8 minut, niż w przypadku pierwszych założeń. To wymaga także dodatkowego taboru, zdolnego zapewnić częstotliwość kursowania w godzinach szczytu co trzy-pięć minut.

Wadą jest także pominięcie kampusu Politechniki Gdańskiej, którego pracownicy i studenci będą musieli zadowolić się obecnie istniejącą infrastrukturą transportową.

Należy liczyć się także z tym, że nie będzie możliwości wycofania autobusów z ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (i dalej Do Studzienki), skąd mieszkańcy wolą prostą drogą dotrzeć do centralnej części Wrzeszcza, niż jechać przez ul. Smoluchowskiego i al. Zwycięstwa.

Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego. Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego.
Ogromną zaletą jest natomiast powiązanie zespołu szpitalnego (oraz kilku innych placówek medycznych wzdłuż całej trasy), który dotychczas był fatalnie obsługiwany przez komunikację miejską. Kursujący rzadko busik z niewygodnymi przesiadkami nie zapewniał odpowiedniego komfortu pacjentom, którzy nieraz muszą odwiedzać szpital kilka razy w tygodniu. Do tego dochodzi jeszcze rzesza pracowników i studentów Uniwersytetu Medycznego.

Na korzyść koncepcji Alter Polis przemawia także powiązanie komunikacją tramwajową stacji kolejowej we Wrzeszczu, gdzie zatrzymują się wszystkie rodzaje pociągów, w tym też świeżo uruchomiona Pomorska Kolej Metropolitalna. Budowa całej trasy pozwoliłaby więc jeszcze bardziej ułatwić dojazd do wspomnianego zespołu szpitalnego na Dębinkach pasażerom pociągów z całego regionu.

Nowy pomysł uwzględnia też cenne powiązanie trasy z Suchaninem oraz możliwość budowy krótkiej odnogi przez planowaną ul. Nową Wołkowyską zobacz na mapie Gdańska do ul. Myśliwskiej.

Koncepcja Alter Polis została przygotowana przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego. Jej koszt wyniósł ok. 120 tys. zł. Teraz cały materiał trafi do analizy, którą przeprowadzą Mosty Katowice, przygotowujące na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska projekt Nowej Politechnicznej (Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz).

Miejsca

Opinie (258) 8 zablokowanych

  • w tej sytuacji odcinek pomiędzy operą a Smoluchowskiego powinien byc 3-torowy, (1)

    (albo przynajmniej dołożyć dodatkowy tor z przystankiem dla tramwajów skręcających przy skrzyżowaniu ze Smoluchowskiego, bo inaczej ta trasa się zakorkuje, już teraz jest baardzo obciążona
    a przystanek przy operze musi zostać wydłużony

    • 9 3

    • nowa trasa

      A co ze szkoła na Smoluchowskiego? Przecież musi być w tym rejonie.

      • 0 1

  • Chyba kogoś poniosło ...

    czas na zmiany ....

    • 9 9

  • Dla mnie jest ok ... !!!

    I jak widac, ze jak sie chce to mozna zrobic tak by bylo dobrze z nie wielka szkoda dla dzielnicy.
    Ten wariant mi sie bardziej podoba bo przede wszystkim ulatwi on starszym , chorym osobom na latwiejsze dostanie sie do osrodkow medycznych co jest wazniejsze jak wygoda dla studentow i pracownikow Politechniki, to sa mlodzi ludzie i sobie poradza z pokonaniem trasy.
    No i juz nie wspomne o polaczeniu z dworcem co jest wazniejsze bo i za pewne dla wielu duzo wygodniejsze patrzac na przesiadki.
    W koncu ktos z sensem pomyslal a nie poszedl na latwizne i na wygode dla mlodych, a skupil sie przede wszystkim na starszych osobach, chorych i ich rodzinach ktore je odwiedzaja w osrodkach medycznych ...
    Mysle ze ta trasa tez wizualnie jest bardziej atrakcyjna.
    Dla mnie jest OK !!! :)

    • 15 22

  • Zrobią nowe połączenia tramwajowe (4)

    a zlikwidują dobre połączenia autobusowe i będzie tak jak na Morenie i Niedźwiedniku. Mniej połączeń, więcej przesiadek, dłuższy czas dojazdu i większe koszty.
    Będą na siłę przestawiać pasażerów na tramwaje, żeby udowodnić, że to była świetna inwestycja.
    Do tego jeszcze zmodernizują istniejący układ drogowy, zrobią kaniony z ekranów i nawalą sygnalizacji świetlnych gdzie się tylko da czy to potrzebne czy nie.

    • 44 12

    • większe koszty? miesięczy- mówi Ci to coś? (2)

      jak okazjonalnie się przesiadasz - kupujesz dobowy za 12 złotych.

      • 6 7

      • miesięczny opłaca się tym, co dużo jeżdżą (1)

        jak okazjonalnie można było jechać za 3 PLN, a teraz za 3,6 PLN a ty proponujesz zakup dobowego za 12 PLN. Taniej?

        • 10 3

        • jak jeździsz po mieście kilka razy dziennie co pewien czas, to dobowy jest tańszy

          nie udawaj, że nie rozumiesz po co.

          • 3 0

    • gdy zlikwidują autobusy na Jaśkowej Dolinie to pozostanie iść z buta do wrzeszcza

      • 1 3

  • autobus 167 skandal

    nie dość iż skrócona trasa brak polaczenia bezpośredniego do Dw. PKP Gdańsk przesiadki - 2 autobusy na godz i tak się spóżniaja potem mają przerwę i nie podjeżdża żaden tak było 8 09 15/wtorek/
    bardzo wąskie przystanki - trzeba bardzo uważać- zadaszenie małe co to będzie jesienią i zimą brak jakiejkolwiek osłony dla pasażerów -nie ma zgrania z tramwajem - wjeżdża tramwaj a autobus odjeżdża., powstało gigantyczne utrudnienie ,autobus nr 167 ma długa trasę ,masę ludzi i nowych osiedli, Auchan, powinien jeździć co 15 min z obecnego miejsca oby się zmieniło na lepsze, bo obecnie czas dojazdu wydłużony a i większe koszty dla większości pasażerów

    • 24 5

  • (7)

    7-8 min więcej ? HA HA HA. To będzie znacznie dłuższa trasa (licząc do Miszewskiego) niż pierwotnie zakładana trasa Nowej Politechnicznej. 5 min to będzie strata już tylko z tytułu przejechania przez całe Piecki i te wszystkie skrzyżowania zamiast z Nowej Bulońskiej od razu w kierunku Sądu na Piekarniczej. 10 -12 minut dłużej to leciutko a to już bardzo dużo. Czas przejazdu nowym wariantem w porównaniu do starego pewnie się podwoi i z Południa Gdańska będzie to taki sam czas przejazdu jak przez Śródmieście. Do tego wydamy na to 200 baniek więcej.

    • 36 13

    • dokładnie, przejazd przy jaśkowej zajmowałby przynajmniej 15-20 min (5)

      więcej od trasy przy sądzie pod wiaduktem. Jeśli ta trasa ma usprawnić dojazd z południa do wrzeszcza to tylko pierwotny wariant ma sens... Oczywiście po uruchomieniu takiej linii zlikwidują autobusy na jaskowej i dojazd z moreny do wrzeszcza nie zajmie 5-7 min tylko 15 min. Zamiast usprawniać komunikację ktoś chce tworzyć takie dziwadła które tylko skłaniają mieszkańców do przesiadania się do samochodów...

      • 10 3

      • Tak samo ze skroceniem linii 167

        Kretynskie pomysly

        • 3 3

      • pierwotny wariant zupełnie pomija Morenę (3)

        a daje za to bezkolizyjną drogę do samego Wrzeszcza.

        • 5 3

        • (2)

          Tyle, że ta trasa nie miała w założeniu obsługiwać Piecek tylko stworzyć szybkie połączenie z Południem plus nowe osiedla w Migowie. Dlatego miała biec koło Carrefoura pod wiaduktem i prosto do Wrzeszcza a nie tłuc się przez całą Morenę.

          • 5 1

          • Prawie masz rację (1)

            Morena nadal nie miałaby dobrego połączenia tramwajowego, Południe może by weszło do tramwaju - ale przede wszystkim kierowcy rzuciliby się na tę trasę jako a) krótszą b) równiejszą. Co bardzo ważne - jedno nie wyklucza drugiego. Możliwe jest wręcz zbudowanie GPW jako "zwykłej" linii tramwajowej a NP - "przyspieszonej", za to jadącej do dworca Wrzeszcz przez Kościuszki (żeby nie robić armagedonu na krzyżówce Miszewskiego i Grunwaldzkiej). Wymaga to poszerzenia jezdni Wyspiańskiego (na pełne wydzielanie torowiska nie ma miejsca, ale tramwaj może jechać po wymalowanej wysepce), przełożenia ruchu pieszo-rowerowego w rejonie rynku - ale zysk byłby znaczny. Na odcinku Pl. Komorowskiego - Nowa Bulońska możliwy byłby czas przejazdu rzędu 4-5 minut.

            • 0 1

            • Biedna Morena...nowa linia tramwajowa do centrum, co chwilę autobus do Wrzeszcza do tego PKMka. Na prawdę jeszcze dodatkowo całe Południe musi zwiedzać wszystkie przystanki i skrzyżowania Piecek ?

              • 3 1

    • Brawo !

      • 0 1

  • Tramwaj na Klonowej i Kosciuszki - Po co (3)

    Widac zachwyucajace komentarze tylko niech ktos sie zastanowi jaki cel jest tramwaju na ul Klonowej i KOSCIUSZKI. Wiadomo dotacje z uni i wydawanie kasy tylko jak to wpływa na mieszkanców tej okolicy i czy im to potrzene tak jak powstajaca galeria na terenie Browaru. Pewne wytłumaczenie tramwaju na kosciuszki i klonowej to dodatkowy dojad do tej galerii. Czy moze ten iwestor jest specjanie traktowany

    • 14 16

    • a co maja powiedziec mieszkancy DO STUDZIENKI jak by tam autostrade wybudowali, tylko jasne kazdy mysli o sobie i byle bylo wygodnie ale zdala od moich okien ...
      Nigdy sie nikomu nie dogodzi tak naprawde, a cos trzeba z tym zrobic ..

      • 7 2

    • (1)

      A jak mają mieszkańcy Przymorza i Zaspy jak biali ludzie dojechać do dworca i Wrzeszcza?!?!?! Może im nadal chcesz proponować 127, który stoi w korku, a trasę ma jak jazdą do Warszawy przez Szczecin.

      • 12 1

      • jak pociąg Katowice-Szczecin przez Białystok

        kto go jeszcze pamięta?

        • 3 0

  • Oby to powstało (1)

    • 14 14

    • Oby to nie powstało !!!

      • 3 4

  • Nie

    Niech Budyń zajmie się swoimi zarzutami prokuratorskimi, bo ja mam wizje, ze w pudle może wyladowac

    • 15 13

  • pare uwag (7)

    1. co z projektem Nowej Bulonskiej? skoro skrzyzowanie Nowa Wolkowyska i Bulonska jest zaprojektowane pod przyszle tramwaje do Nowej Politechnicznej to trzeba je teraz przeprojektowac, po co tam wyspa centralna w takim razie ?? i te morza trawy? Panie redaktorze prosze o to zapytać miasto.

    2. Czas przejazdu jest bardzo istotny... wydłuzenie o 7-8min to bardzo dużo. Przy zakładanym czasie przejazdu tramwaju rzędu 20min z Południa do Wrzeszcza. Chcialbym uslyszec glos ZTM w tej sprawie.

    3. Połączenie Grunwaldzka przez PKP do Legionów, jak najbardziej ok. Kazda przewiązka pomiędzy ciągami Grunwaldzka i Rzeczypospolitej na wage zlota.

    4. Co do generatorów ruchu, od kiedy to szpital generuje wiekszy ruch niz Politechnika Gdańska? Do szpitala bliskich i tak sie odwozi samochodem i tez nim odbiera a nie tramwajem bede z babcia jechal. Politechnika Gdańska to 20-25 tys. studentów, głownie poruszających się komunikacją zbiorowa, a szpital to chorzy ludzie którzy jeżdza samochodami lub taxi, a lekarze biedni nie sa i tramwajami jezdzic i tak nie beda. Gdzie tu logika? Mam wrażenie, że wariant UCK powstał w kontrze do wariantu BRG bo cos musialo sie różnić, bo 3 kamienice itd ale to BRG bardziej przemyslalo sprawe generatorow ruchu. No i koszty ? Wybudowanie tych wszystkich tuneli to jedno a gdzie ich utrzymanie?? Trasa Alter Polis bedzie kilkukrotnie drozsza rok rocznie!!!!

    5. dla mnie najlepszym rozwiazaniem bedzie hybryda dwóch rozwiązań BRG i Alter Polis, czyli wariant BRG (tramwaj + jedna jezdnia) od Bulonskiej w starym przebiegu (bez alterpolisowych tuneli itd) dojazd w starym przebiegu do Grunwaldzkiej (tu mozna szczegolowo rozpatrzyc wariant Tuska). W miszewskiego tramwaju nie puszczamy i robimy połączenie przy dworcu PKP Wrzeszcz do legionow.

    • 38 6

    • (3)

      4. Studenci PG mają już dobry dostęp do tramwajów. Mają zdrowe nogi, więc mogą dojść bez problemu. Jeżdżą też rowerami trochę.

      GuMed nie ma żadnej normalnej komunikacji. Szpital się rozrasta. Tłumy studentów, odwiedzających, ludzi co jadą z chorym palcem i główką, wąskie ulice... tam jest armagedon i to przez cały rok! Na PG w wakacje nie ma ruchu.

      • 8 6

      • odnośnie pkt 5

        Według mnie najlepszym rozwiązaniem jest pierwotny wariant BRG.

        • 6 1

      • bedziesz z rozwalona glowa czy czyms podobnym... (1)

        jechał tramwajem do szpitala ? czy moze ktos Cie podwiezie lub dasz 25zl na taxi? juz widze jak tłumy chorych jadą tramwajem do szpitala. A to, że UCK jest zle polozone komunikacyjnie to inna sprawa.

        Co do PG w wakacje niekoniecznie... juz od dawna PG wspomina ze chce stworzyc parki naukowe w poblizu swojego kampusu, to sa normalne biurowce dla ludzi pracujacych. Idealne sie wydawalo stworzenie pierzei od strony Do Studzienki (w miejscu istniejacych barakow) z takimi biurowcami i tramwajem... Kawałek miasta moglby powstac bo nikt mi nie powie ze tramwaj jadacy po smoluchowskiego i wspinajacy sie na gory doliny gdzie bedzie masa murow oporowych bedzie miastotworcza.

        • 6 1

        • Jeżeli PG faktycznie chce wybudować biurowce, to nie pozostaje nic innego, jak realizować w pełni koncepcje BRG.
          Problemem pozostaje, jak usprawnić skrzyżowanie z Grunwaldzką.

          Pytanie na ile te plany PG są realne i kiedy mają szanse być zrealizowane. I czy są zgłoszone do UM, celem planowania miasta.

          • 0 0

    • Jedna z niewielu logicznych wypowiedzi. Popieram wariant hybryde

      • 3 0

    • Co do 4. nie można się zgodzić do UCK jest potrzebny dojazd KZ już teraz widać ile samochodów tam parkuje i jaki jest ruch. UCK to nie tylko szpital też ludzie przyjeżdzają na wizyty i to bardzo dużo ludzi a planowana jest jeszcze rozbudowa .Moim zdaniem tramwaj przy UCK to dobry pomysł.

      • 4 3

    • Brawo !

      Dobrze, ze istnieja jeszcze myslacy ludzie i takie pomysly wlasnie zostana wysluchane

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane