• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa wizja sieci tramwajowej. Dokładna analiza

Krzysztof Koprowski
9 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Koncepcja przebiegu Trasy GPW autorstwa Alter Polis (przy współpracy z BPBK).

Nowa wizja przebiegu Trasy Nowej Politechnicznej, przemianowanej na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz, jest niezwykle atrakcyjna, bo łączy duże osiedla z ważnym dworcem kolejowym i dużym szpitalem, ale wiąże się z wydłużeniem czasu przejazdu.



Ten projekt mógłby zastąpić lansowaną wcześniej inwestycję "Nowa Politechniczna", która oznaczała budowę dwujezdniowego, czteropasmowego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem i dalej Zaspą-Przymorzem. W ostatnich latach dodano do tej wizji także tramwaj, który zyskał wyższy priorytet niż sam układ drogowy, co wynikało przede wszystkim ze wspierania (czytaj: dofinansowania) komunikacji zbiorowej przez Unię Europejską.

Forsowana przez miasto wizja budowy szerokiej ulicy spotkała się z dużą krytyką mieszkańców i organizacji pozarządowych. Szczególnie dotyczyło to ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. Miała ona stracić jedną pierzeję zabudowy, w miejsce której droga powstałaby dopiero za kilkanaście, albo i kilkadziesiąt lat. W tym czasie w centrum dzielnicy powstałby kolejny zaniedbany obszar na wzór ul. Białej zobacz na mapie Gdańska (rezerwy Drogi Czerwonej).

  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.


Po tym jak w marcu Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zaproponowało inną formę zagospodarowania ul. Do Studzienki, urzędnicy postanowili poszukać alternatywnej formy prowadzenia Nowej Politechnicznej. I właśnie wtorkowe spotkanie poświęcone było prezentacji efektów tych prac.

Na początku analizie poddano dwa przedstawione już za pośrednictwem mediów warianty prowadzenia Nowej Politechnicznej - wariant FRAG-u połączony z pomysłem Wojciecha Chmielewskiego oraz autora tekstuwariant przedstawiony na łamach Gazety Wyborczej przez Michała Tuska.

Warianty te w dużym uproszczeniu zakładały wyłączenie z ruchu ul. Do Studzienki od Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska lub ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska - w zależności od tego, którędy poprowadzony mógłby zostać tramwaj.

Pomysły te skutkowałyby jednak wzrostem ruchu na wąskiej siatce ulic - m.in. Matejki zobacz na mapie Gdańska, Fiszera, zobacz na mapie Gdańska Brackiej zobacz na mapie Gdańska czy nawet Traugutta zobacz na mapie Gdańska. Wymuszały także zmianę charakteru ulic - szczególnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na której dziś ruch jest minimalny.

Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji. Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji.
Dlatego też przygotowano całkowicie nowy przebieg trasy tramwaju. Część tej trasy pokrywa się z wariantami prezentowanymi w naszym artykule z marca br., które wówczas zostały uznane przez BRG za niemożliwe do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu i szerokości rezerw terenowych nieodpowiednich dla tramwaju.

- Chcieliśmy maksymalnie zbliżyć trasę tramwajową do źródeł i celów ruchu. Za główne źródła ruchu uznaliśmy: osiedla w dzielnicach Gdańsk Południe, Piecki-Migowo, Suchanino i Zaspa-Przymorze. Głównymi celami ruchu są natomiast "śródmieście" Wrzeszcza z rejonem dworca kolejowego oraz kompleks szpitali przy ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, który ciągłe się rozbudowuje - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która przygotowała projekt nowej trasy.
Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej. Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej.
Proponowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska i - częściowo w formie pasa tramwajowo-autobusowego - poprowadzona jest do Ronda Pana Cogito zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku zlokalizowano także pierwszy przystanek z myślą o mieszkańcach sąsiednich bloków, ale także wielu punktach handlowo-usługowych, w tym przychodni Morena zobacz na mapie GdańskaSwissmed zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej. Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej.
Następnie tory biegną obok ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska (tu też jest kolejny przystanek), wzdłuż której tramwaj zaczyna wjeżdżać w tunel i pod ziemią pokonuje odcinek do rejonu ul. Nobla-Czubińskiego zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie wymuszone jest przez spadek terenu i chęć uniknięcia budowy głębokiego wykopu. Przy okazji obniżony zostaje poziom hałasu tramwajów.

Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed. Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed.
Po pokonaniu tunelu tramwaj wyjeżdża po północnej stronie zbiornika retencyjnego Wileńska zobacz na mapie Gdańska. Przystanek zaplanowany na tej wysokości posłuży mieszkańcom domów jednorodzinnych i szeregowych oraz pacjentom szpitala Swissmed zobacz na mapie Gdańska. Pozwoli też na dojazd do zbiornika, wokół którego urządzono przestrzeń rekreacyjną.

Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego. Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego.
Następnie tramwaj skręca w kierunku ul. Sobieskiego, gdzie możliwe jest utworzenie "łącznika" do Suchanina w dawnej rezerwie dla tramwaju przez ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańska, i kieruje się do skrzyżowania z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego. Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego.
Wzgórze zobacz na mapie Gdańska, będące przeszkodą w dojeździe do ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, pokonać można poprzez kolejny tunel lub omijając je. Zdaniem autorów koncepcji tunel jest jednak lepszym rozwiązaniem ze względu na brak degradacji krajobrazu (duże prace ziemne), a także... cenę.

Przed wjazdem do tunelu zlokalizowano przystanek, z którego skorzystają uczniowie Pomorskich Szkół Rzemiosł zobacz na mapie Gdańska.

Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach. Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach.
Po pokonaniu tunelu tramwaj jechałby wzdłuż ul. Smoluchowskiego - odpowiednio zmodernizowanej, aby nadal umożliwić dojazd pacjentom i pracownikom szpitala oraz służbom medycznym. Na odcinku do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska przewidziano trzy przystanki tramwajowe. Na tej trasie tramwaj byłby częściowo prowadzony po estakadzie i nasypie.

Końcem trasy na tym odcinku jest al. Zwycięstwa, gdzie tramwaj wpina się w istniejące torowisko. Szacunkowy koszt budowy odcinka Piecki - al. Zwycięstwa to 330 mln zł.

Drugi odcinek, który jest kluczowy dla połączenia Południa z Zaspą i Przymorzem, zlokalizowany jest w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Rozpoczyna się od połączenia z istniejącą trasą tramwajową w rejonie przystanku Klonowa zobacz na mapie Gdańska, a następnie prostą drogą (placem przy Cristalu i ul. Klonową) kieruje się do dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz.

Przystanek zlokalizowany byłby tuż przy wejściu do budynku dworca. Nieco dalej mógłby powstać tor odstawczy dla tramwajów, które kończyłyby tutaj bieg.

Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego. Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego.
Trasa wiodłaby jednak dalej. Wzdłuż Galerii Bałtyckiej i torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska tramwaj wspinałby się na wiadukt, który powstałby równolegle do dwóch innych, biegnących nad torami kolejowymi.

Po pokonaniu torów kolejowych i przedostaniu się do Wrzeszcza Dolnego, tramwaj wjeżdżałby w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, by dotrzeć nią do skrzyżowania z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska, gdzie nastąpiłoby powiązanie z istniejącym torami.

Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów. Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów.
Na ul. Kościuszki istnieje możliwość ułożenia torowiska bezpośrednio w jezdni (zakładając przejęcie ruchu przez ul. Nową Hynka, czyli fragment Trasy Słowackiego) lub w pasie istniejącej zieleni.

Przy ul. Kościuszki przewidziano dwa przystanki: w rejonie ul. Kilińskiego oraz przy skrzyżowaniu z al. Legionów. W zależności od wybranej formy prowadzenia torowiska, byłyby to przystanki na wydzielonych peronach lub wiedeńskie (na wyniesionej jezdni).

Szacunkowy koszt budowy odcinka Klonowa-dworzec-Legionów to 83-84 mln zł.

- Odcinek "morenowy" nie wymaga żadnych wyburzeń. Odcinek w rejonie ul. Smoluchowskiego wymaga wyburzenia budynku szkoły i części dziennej gmachu psychiatrii. Przy dworcu niezbędne będzie wyburzenie pawilonów handlowych oraz domków z czerwonej cegły [ich wyburzenie zakładano także w koncepcji przebudowy pętli autobusowej - dop. red.] - opisuje Marek Nakonieczny.
Czy proponowane, bardzo interesujące rozwiązania, mają faktycznie szanse na realizację?

- Ta koncepcja została stworzona, aby porównać ją z wizją tzw. Nowej Politechnicznej. Gdy poznamy szczegółowe rozwiązania i koszty, wówczas na tej podstawie będziemy mogli zarekomendować prezydentowi miasta konkretny wariant. Może się okazać, że powstanie jeszcze jeden wariant, "konsumujący" fragment z istniejącego przebiegu Nowej Politechnicznej i tej koncepcji [Alter Polis - dop. red.]. Musimy poczekać na odpowiedź firmy, która będzie robiła szczegółowy projekt [Mosty Katowice - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Z pewnością na niekorzyść wariantu Alter Polis przemawiać będzie dość okrężna droga prowadzenia połączenia tramwajowego z Południa do Wrzeszcza. Bardzo ostrożne, zakulisowe i wstępne szacunki mówią o trasie dłuższej o ok. 7-8 minut, niż w przypadku pierwszych założeń. To wymaga także dodatkowego taboru, zdolnego zapewnić częstotliwość kursowania w godzinach szczytu co trzy-pięć minut.

Wadą jest także pominięcie kampusu Politechniki Gdańskiej, którego pracownicy i studenci będą musieli zadowolić się obecnie istniejącą infrastrukturą transportową.

Należy liczyć się także z tym, że nie będzie możliwości wycofania autobusów z ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (i dalej Do Studzienki), skąd mieszkańcy wolą prostą drogą dotrzeć do centralnej części Wrzeszcza, niż jechać przez ul. Smoluchowskiego i al. Zwycięstwa.

Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego. Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego.
Ogromną zaletą jest natomiast powiązanie zespołu szpitalnego (oraz kilku innych placówek medycznych wzdłuż całej trasy), który dotychczas był fatalnie obsługiwany przez komunikację miejską. Kursujący rzadko busik z niewygodnymi przesiadkami nie zapewniał odpowiedniego komfortu pacjentom, którzy nieraz muszą odwiedzać szpital kilka razy w tygodniu. Do tego dochodzi jeszcze rzesza pracowników i studentów Uniwersytetu Medycznego.

Na korzyść koncepcji Alter Polis przemawia także powiązanie komunikacją tramwajową stacji kolejowej we Wrzeszczu, gdzie zatrzymują się wszystkie rodzaje pociągów, w tym też świeżo uruchomiona Pomorska Kolej Metropolitalna. Budowa całej trasy pozwoliłaby więc jeszcze bardziej ułatwić dojazd do wspomnianego zespołu szpitalnego na Dębinkach pasażerom pociągów z całego regionu.

Nowy pomysł uwzględnia też cenne powiązanie trasy z Suchaninem oraz możliwość budowy krótkiej odnogi przez planowaną ul. Nową Wołkowyską zobacz na mapie Gdańska do ul. Myśliwskiej.

Koncepcja Alter Polis została przygotowana przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego. Jej koszt wyniósł ok. 120 tys. zł. Teraz cały materiał trafi do analizy, którą przeprowadzą Mosty Katowice, przygotowujące na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska projekt Nowej Politechnicznej (Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz).

Miejsca

Opinie (258) 8 zablokowanych

  • tramwaj koło szpitala? (1)

    Na Nowych ogrodach jak tramwaj jedzie, to się szpital trzęsie. Tak samo ma być w CMI? No dajcie spokój. Poza tym po co budować wielkie dwupasmówki z milionami rond, tunele? Przecież można to zrobić (usprawnić komunikację) jedną linią tramwajową i jedną jednojezdniową ulicą stosując drogi jednokierunkowe. Naprawdę w mieście nie musi co 300 metrów pojawiać się dwujezdniowa arteria, a zwłaszcza w rejonie niskiej zabudowy.

    • 11 13

    • Planista, ale z d*pa na karku..

      • 1 1

  • jeszcze po jednej wizji (a raczej jej realizacji) nie mogę się otrząsnąć, a tu już kolejne przed nami...

    lepiej będzie jak najpierw usprawnią to co już zostało oddane, a nowej wizji na razie niech nie snują skoro nie potrafią wyciągać jeszcze wniosków,

    to wygląda na przedwyborcze przypodobanie się wyborcom, zebrali falę krytyki po ostatnich zmianach, to na szybko szukają czegoś co ich uratuje (przynajmniej w obietnicach)

    • 17 2

  • Kiepski pomysł przez Wileńką

    Kiepski pomysł przez Wileńską -z górki na pazurki prosto do stawku.To już lepszy pierwotny plan z mała zmianą. Tunelem przez teren Politechniki zamiast Do Studzienki ,albo Traugutta w kierunku Gdańska

    • 5 8

  • temat zastępczy do problemów rewolucji komunikacyjnej z 31 sierpnia 2015

    Ten artykuł ma przykryć problemy mieszkańców po otwarciu trasy tramwajowej na Morenę. Bardzo pogorszyły się dojazdy na liniach 167 i 168. ZTM kpi z nas. Chwali sie kolejną głupotą

    • 26 4

  • 1. Piecki-Migowo (tzw. Morena) już dziś maja dogodne torowe połączenie z Wrzeszczem via PKM. T pozostaje jedynie problem biletu, ale to problem urzędniczej niemocy.

    2. Studenci i pracownicy PG mają dogodne połączenia tramwajowe, SKM oraz autobusowe. Fundowanie im tramwaju jest zbędne

    3. Chorzy, ich rodziny, pracownicy UCK (oraz studenci GUMedu) nie mają dziś dogodnego połączenia. Opcjonalny busik nie pomaga, a na autobus szans nie ma (układ drogowy).

    4. Przy realizacji tej koncepcji potrzeba oczywiście przebudowy węzła tramwajowego przy Operze.

    5. Czas dojazdu można zniwelować dokończeniem węzła przy Manhatanie jak również przejściem podziemnym przy Klonowej (szczególnie iż tam nastąpić ma radykalna przebudowa układu drogowego.

    6. Wariant FRAG nie jest poważny, aby się do niego odwoływać - zamykanie ulic czy ograniczanie na nich ruchu nie ma żadnego uzasadnienia merytorycznego i wynika tylko z ideologii. Szczególnie iż te pomysły to odcinanie pracowników i studentów PG od możliwości dojazdu samochodem na uczelnię.

    • 3 16

  • zawiani pomysłami i koncepcjami (1)

    Jest ostatnia transza pieniędzy z UE i trzeba to jakoś wydać. Byle to było z sensem, a nie jak na Kartuskiej pt mądry Polak po szkodzie. Wszyscy się cieszyli, że będzie lepiej a jest znacznie gorzej. Utwierdzam się w tym codziennie podróżując przez Kartuską i feralny węzeł Siedlce. To jest "teksańska masakra piłą mechaniczną" praktycznie o każdej porze dnia. Teraz już wiem, że zdecydowanie wolę i popieram autobusy. Jak ktoś ma inne zdanie to niech wybierze się na cudowną wyprawę z przesiadkami po Kartuskiej rano jak ludzie jadą do pracy, albo po pracy polecam naprawdę. Szczególnie w taką pogodę jak ostatnio czyli w ulewny deszcz. Niech najpierw naprawią niedoróbki na Siedlcach a nie oficjalne przecięcie wstęgi było znaczy wszystko jest pięknie.To jakiś żart chyba sucharek. Niech zrobią przystanek tramwajowy koło Emaus, bo teraz po Siedlcach jest dopiero przy Piekarniczej!

    • 12 3

    • popieram kolegę

      Autobus na Kartuska musi wrócić.Niech kochani radni się przejadą,z tobołami zakupów,po południu,niech postoją w tłoku,niech się przesiądą na swojej pętli Siedlce.

      Zobaczą jak milutko,w czasie deszczu,stać,czekać.

      • 0 1

  • Po co te warianty?

    Mieszkam przy Warszawskiej i chcę jak najszybciej dojechać do Wrzeszcza. Tylko Nowa Politechniczna to zapewni. Jazda przez piecki i wileńską podwoi czas podróży. Ludzie to bez sensu.

    • 16 5

  • Manifestacja sobota (1)

    Czemu nie ma informacji na portalu, że w sobotę odbędzie się manifestacja anty-imigrancka? Już 6 tys. osób zadeklarowało, że weźmie udział! Im więcej tym lepiej, pokażmy co o tym sądzimy i spotkajmy się w sobotę o godzinie 11!

    • 9 10

    • bo to nie ta parafia

      portal organizujący manifestację przeciwko ... słoikom ma inny adres

      • 0 0

  • (3)

    kiedy wreszcie BRG beknie za cudowny projekt i niestety wykonanie w rzeczywistości rozwiązania ulicy Myśliwskiej w Migowie pod dewelopera (każdy metr się liczy), jaja obciąć za brak szerokiej ulicy bo przecież jak robili nowy plan to nie wiedzieli!!!!, że będzie tam kilkanaście, jak nie więcej tysięcy nowych mieszkań, wtedy były tam szczere pola i można było zostawić miejsce pod szeroką ulicę, dzisiaj szczególnie w godzinach szczytu masakra, a będzie jeszcze gorzej bo mieszkań przybywa no i jest nowa droga "na skróty" np dla Kiełpina itp.

    • 6 4

    • no to się w końcu zdecydujcie: chcecie żeby BRG projektowało te szerokie autostrady czy nie?. Rozumiem że Myśliwska tak a Do Studzienki nie - czy odwrotnie?bo się już pogubiłem. Mam pomysł - zapytajmy FRAGu - wyciągną szklaną kulę, popatrzą, i za nic mając przepustowość coś postanowią... może nowa zadyma będzie?

      • 3 1

    • (1)

      Uprzejmie informuję, że Myśliwska była przewidziana dla dzielnicy domków jednorodzinnych i tak były zrobione plany wzdłuż tej ulicy. Następnie szanowne polityki rozpatrywały pozytywnie wnioski o zmiany tych terenów na zabudowę wielorodzinną ale wykupu pasów poszerzenia pod Myśliwską już broń Boże nie chcieli. Efekt mamy jaki mamy.

      • 4 0

      • Kłania się brak wieloletniego planowania urbanistycznego i nieustanna zmiany planów zagospodarowania.

        • 1 1

  • Tramwajem do Pruszcza Gdańskiego!!! (4)

    Czy nie mroźna wròcić do dawnych czasow kiedy jeźdxiły tramwzje na Orunię.Tylko tyle ,że przedłuźyć do Pruszcza Gdańskiego. We wszystkich kierunkach sa linie tramwajowe tylko nie Trakt Świętego Wojciecha . I nie było by korków.

    • 11 3

    • Nie bylo korkow byly trupy

      Tak nie bylo wtedy korkow ale pasazerowie wpadali pod samochody bo byl taki super Niemiecki wynalazek jak tramwaj i brak wysepki . 50 lat do przodu i znowu od nowa POWODZENIA. Dlaczego nie pociagnac tego tramwaju do Zakopanego .

      • 1 1

    • Dwa tory do Pruszcza już są (1)

      Po co dwa kolejne?

      • 0 0

      • to są tory kolejowe

        Pociągi nie wszędzie się zatrzymują - nie widzisz różnicy? na jeden odcinek między stacjami ile przypada przystanków autobusowych?

        • 1 0

    • Po co tylko do Pruszcza

      Sześć pasòw toròw tramwajowych aż do Zakopanago i 6 pasòw toru z powrotem.
      Zaszokujemy świat nowatorstwem i ksiegę Guinessa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane