- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (281 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (134 opinie)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (71 opinii)
Nowa wizja sieci tramwajowej. Dokładna analiza
Koncepcja przebiegu Trasy GPW autorstwa Alter Polis (przy współpracy z BPBK).
Nowa wizja przebiegu Trasy Nowej Politechnicznej, przemianowanej na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz, jest niezwykle atrakcyjna, bo łączy duże osiedla z ważnym dworcem kolejowym i dużym szpitalem, ale wiąże się z wydłużeniem czasu przejazdu.
Ten projekt mógłby zastąpić lansowaną wcześniej inwestycję "Nowa Politechniczna", która oznaczała budowę dwujezdniowego, czteropasmowego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem i dalej Zaspą-Przymorzem. W ostatnich latach dodano do tej wizji także tramwaj, który zyskał wyższy priorytet niż sam układ drogowy, co wynikało przede wszystkim ze wspierania (czytaj: dofinansowania) komunikacji zbiorowej przez Unię Europejską.
Forsowana przez miasto wizja budowy szerokiej ulicy spotkała się z dużą krytyką mieszkańców i organizacji pozarządowych. Szczególnie dotyczyło to ul. Do Studzienki . Miała ona stracić jedną pierzeję zabudowy, w miejsce której droga powstałaby dopiero za kilkanaście, albo i kilkadziesiąt lat. W tym czasie w centrum dzielnicy powstałby kolejny zaniedbany obszar na wzór ul. Białej (rezerwy Drogi Czerwonej).
Po tym jak w marcu Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zaproponowało inną formę zagospodarowania ul. Do Studzienki, urzędnicy postanowili poszukać alternatywnej formy prowadzenia Nowej Politechnicznej. I właśnie wtorkowe spotkanie poświęcone było prezentacji efektów tych prac.
Na początku analizie poddano dwa przedstawione już za pośrednictwem mediów warianty prowadzenia Nowej Politechnicznej - wariant FRAG-u połączony z pomysłem Wojciecha Chmielewskiego oraz autora tekstu i wariant przedstawiony na łamach Gazety Wyborczej przez Michała Tuska.
Warianty te w dużym uproszczeniu zakładały wyłączenie z ruchu ul. Do Studzienki od Fiszera do al. Grunwaldzkiej lub ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - w zależności od tego, którędy poprowadzony mógłby zostać tramwaj.
Pomysły te skutkowałyby jednak wzrostem ruchu na wąskiej siatce ulic - m.in. Matejki , Fiszera, Brackiej czy nawet Traugutta . Wymuszały także zmianę charakteru ulic - szczególnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na której dziś ruch jest minimalny.
Dlatego też przygotowano całkowicie nowy przebieg trasy tramwaju. Część tej trasy pokrywa się z wariantami prezentowanymi w naszym artykule z marca br., które wówczas zostały uznane przez BRG za niemożliwe do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu i szerokości rezerw terenowych nieodpowiednich dla tramwaju.
- Chcieliśmy maksymalnie zbliżyć trasę tramwajową do źródeł i celów ruchu. Za główne źródła ruchu uznaliśmy: osiedla w dzielnicach Gdańsk Południe, Piecki-Migowo, Suchanino i Zaspa-Przymorze. Głównymi celami ruchu są natomiast "śródmieście" Wrzeszcza z rejonem dworca kolejowego oraz kompleks szpitali przy ul. Smoluchowskiego , który ciągłe się rozbudowuje - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która przygotowała projekt nowej trasy.
Proponowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Jaśkowa Dolina i - częściowo w formie pasa tramwajowo-autobusowego - poprowadzona jest do Ronda Pana Cogito . Na tym odcinku zlokalizowano także pierwszy przystanek z myślą o mieszkańcach sąsiednich bloków, ale także wielu punktach handlowo-usługowych, w tym przychodni Morena i Swissmed .
Następnie tory biegną obok ul. Wileńskiej (tu też jest kolejny przystanek), wzdłuż której tramwaj zaczyna wjeżdżać w tunel i pod ziemią pokonuje odcinek do rejonu ul. Nobla-Czubińskiego . To rozwiązanie wymuszone jest przez spadek terenu i chęć uniknięcia budowy głębokiego wykopu. Przy okazji obniżony zostaje poziom hałasu tramwajów.
Po pokonaniu tunelu tramwaj wyjeżdża po północnej stronie zbiornika retencyjnego Wileńska . Przystanek zaplanowany na tej wysokości posłuży mieszkańcom domów jednorodzinnych i szeregowych oraz pacjentom szpitala Swissmed . Pozwoli też na dojazd do zbiornika, wokół którego urządzono przestrzeń rekreacyjną.
Następnie tramwaj skręca w kierunku ul. Sobieskiego, gdzie możliwe jest utworzenie "łącznika" do Suchanina w dawnej rezerwie dla tramwaju przez ul. Powstańców Warszawskich , i kieruje się do skrzyżowania z tzw. ul. Nową Medyków .
Wzgórze , będące przeszkodą w dojeździe do ul. Smoluchowskiego , pokonać można poprzez kolejny tunel lub omijając je. Zdaniem autorów koncepcji tunel jest jednak lepszym rozwiązaniem ze względu na brak degradacji krajobrazu (duże prace ziemne), a także... cenę.
Przed wjazdem do tunelu zlokalizowano przystanek, z którego skorzystają uczniowie Pomorskich Szkół Rzemiosł .
Po pokonaniu tunelu tramwaj jechałby wzdłuż ul. Smoluchowskiego - odpowiednio zmodernizowanej, aby nadal umożliwić dojazd pacjentom i pracownikom szpitala oraz służbom medycznym. Na odcinku do al. Zwycięstwa przewidziano trzy przystanki tramwajowe. Na tej trasie tramwaj byłby częściowo prowadzony po estakadzie i nasypie.
Końcem trasy na tym odcinku jest al. Zwycięstwa, gdzie tramwaj wpina się w istniejące torowisko. Szacunkowy koszt budowy odcinka Piecki - al. Zwycięstwa to 330 mln zł.
Drugi odcinek, który jest kluczowy dla połączenia Południa z Zaspą i Przymorzem, zlokalizowany jest w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu . Rozpoczyna się od połączenia z istniejącą trasą tramwajową w rejonie przystanku Klonowa , a następnie prostą drogą (placem przy Cristalu i ul. Klonową) kieruje się do dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz.
Przystanek zlokalizowany byłby tuż przy wejściu do budynku dworca. Nieco dalej mógłby powstać tor odstawczy dla tramwajów, które kończyłyby tutaj bieg.
Trasa wiodłaby jednak dalej. Wzdłuż Galerii Bałtyckiej i torów kolejowych tramwaj wspinałby się na wiadukt, który powstałby równolegle do dwóch innych, biegnących nad torami kolejowymi.
Po pokonaniu torów kolejowych i przedostaniu się do Wrzeszcza Dolnego, tramwaj wjeżdżałby w ul. Kościuszki , by dotrzeć nią do skrzyżowania z al. Legionów , gdzie nastąpiłoby powiązanie z istniejącym torami.
Na ul. Kościuszki istnieje możliwość ułożenia torowiska bezpośrednio w jezdni (zakładając przejęcie ruchu przez ul. Nową Hynka, czyli fragment Trasy Słowackiego) lub w pasie istniejącej zieleni.
Przy ul. Kościuszki przewidziano dwa przystanki: w rejonie ul. Kilińskiego oraz przy skrzyżowaniu z al. Legionów. W zależności od wybranej formy prowadzenia torowiska, byłyby to przystanki na wydzielonych peronach lub wiedeńskie (na wyniesionej jezdni).
Szacunkowy koszt budowy odcinka Klonowa-dworzec-Legionów to 83-84 mln zł.
- Odcinek "morenowy" nie wymaga żadnych wyburzeń. Odcinek w rejonie ul. Smoluchowskiego wymaga wyburzenia budynku szkoły i części dziennej gmachu psychiatrii. Przy dworcu niezbędne będzie wyburzenie pawilonów handlowych oraz domków z czerwonej cegły [ich wyburzenie zakładano także w koncepcji przebudowy pętli autobusowej - dop. red.] - opisuje Marek Nakonieczny.
Czy proponowane, bardzo interesujące rozwiązania, mają faktycznie szanse na realizację?
- Ta koncepcja została stworzona, aby porównać ją z wizją tzw. Nowej Politechnicznej. Gdy poznamy szczegółowe rozwiązania i koszty, wówczas na tej podstawie będziemy mogli zarekomendować prezydentowi miasta konkretny wariant. Może się okazać, że powstanie jeszcze jeden wariant, "konsumujący" fragment z istniejącego przebiegu Nowej Politechnicznej i tej koncepcji [Alter Polis - dop. red.]. Musimy poczekać na odpowiedź firmy, która będzie robiła szczegółowy projekt [Mosty Katowice - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Z pewnością na niekorzyść wariantu Alter Polis przemawiać będzie dość okrężna droga prowadzenia połączenia tramwajowego z Południa do Wrzeszcza. Bardzo ostrożne, zakulisowe i wstępne szacunki mówią o trasie dłuższej o ok. 7-8 minut, niż w przypadku pierwszych założeń. To wymaga także dodatkowego taboru, zdolnego zapewnić częstotliwość kursowania w godzinach szczytu co trzy-pięć minut.
Wadą jest także pominięcie kampusu Politechniki Gdańskiej, którego pracownicy i studenci będą musieli zadowolić się obecnie istniejącą infrastrukturą transportową.
Należy liczyć się także z tym, że nie będzie możliwości wycofania autobusów z ul. Sobieskiego (i dalej Do Studzienki), skąd mieszkańcy wolą prostą drogą dotrzeć do centralnej części Wrzeszcza, niż jechać przez ul. Smoluchowskiego i al. Zwycięstwa.
Ogromną zaletą jest natomiast powiązanie zespołu szpitalnego (oraz kilku innych placówek medycznych wzdłuż całej trasy), który dotychczas był fatalnie obsługiwany przez komunikację miejską. Kursujący rzadko busik z niewygodnymi przesiadkami nie zapewniał odpowiedniego komfortu pacjentom, którzy nieraz muszą odwiedzać szpital kilka razy w tygodniu. Do tego dochodzi jeszcze rzesza pracowników i studentów Uniwersytetu Medycznego.
Na korzyść koncepcji Alter Polis przemawia także powiązanie komunikacją tramwajową stacji kolejowej we Wrzeszczu, gdzie zatrzymują się wszystkie rodzaje pociągów, w tym też świeżo uruchomiona Pomorska Kolej Metropolitalna. Budowa całej trasy pozwoliłaby więc jeszcze bardziej ułatwić dojazd do wspomnianego zespołu szpitalnego na Dębinkach pasażerom pociągów z całego regionu.
Nowy pomysł uwzględnia też cenne powiązanie trasy z Suchaninem oraz możliwość budowy krótkiej odnogi przez planowaną ul. Nową Wołkowyską do ul. Myśliwskiej.
Koncepcja Alter Polis została przygotowana przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego. Jej koszt wyniósł ok. 120 tys. zł. Teraz cały materiał trafi do analizy, którą przeprowadzą Mosty Katowice, przygotowujące na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska projekt Nowej Politechnicznej (Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz).
Miejsca
Opinie (258) 8 zablokowanych
-
2015-09-09 19:31
Patrząc na wizualizację, zauważyłem samochody jadące po torach tramwajowych - ciekawe...jak w Szczecinie. (1)
Gdyby ktoś chciał sprawdzić na własnej skórze i samochodzie, jak się jeździ po ulicach, po których jeżdżą również tramwaje, niech pojedzie do Szczecina - niezapomniane wrażenia i adrenalina murowana.
- 8 3
-
2015-09-09 23:40
Nowy Port
Nowy Port to taki przedsmaczek , polecam . Swietne rozwiazania Pan Michal Tusk bywa ?
- 1 3
-
2015-09-09 19:35
jest naprawdę fajnie, tylko po co tramwaj na Kościuszki?
nie lepiej puścić go ul. Hynka?
- 8 4
-
2015-09-09 19:38
niedzwiednik
NIEDZWIEDNIK to powinien byc koniec lini tramwajowej z Moreny.
- 7 3
-
2015-09-09 19:41
już widze ja te drzewa zostaną na Kościuszki
wytną wszystko w pień a to co nie to samo uschnie
trakcję do drzew zamierzają podczepić?
a przystanek przy Legionów pod samymi oknami.- 4 2
-
2015-09-09 19:47
(1)
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie,jaki charakter ma mieć ta droga łącząca Wrzeszcz z dzielnicami południowymi?Bo jeśli ma to być kolejna ekspresówka w stylu Nowej Słowackiego,to jest to chyba jakaś tragiczna pomyłka(nie chodzi tu wcale o dwie,trzy kamienice,ale o to,że taka droga rozbija zwartą tkankę miejską na odizolowane wyspy).Myślę,że koncepcja drogi jednojezdniowej 1x1 z linią tramwajową na wydzielonym torze jest ok,gdyż jest niejako naturalna w mieście.Opcja FRAG z torem w jezdni z punktu widzenia tramwajarza jest niedobra,choćby z tego względu,że samochody mogą blokować ruch tramwajów,no i może też być odwrotnie,gdy uszkodzony tramwaj zablokuje ruch samochodowy.Poza tym istnieje już "poniemiecka" rezerwa na tą trasę równolegle do ul Sobieskiego,więc koszty nie będą dramatyczne.Odnoga na Suchanino jak najbardziej tak,miejsce na nią jest,tylko na samym Suchaninie linia musiałaby się kończyć ślepo bez pętli w okolicach skrzyżowania Powstańców Warszawskich z Paderewskiego,bo dalej się nie da poprowadzić tramwaju na wydzielonym torowisku.
- 7 4
-
2015-09-10 09:33
tram na Suchanino
Popieram budowę odnogi na Suchanino- przed II wojną światową były plany budowy. Miejsce jest, częściowo zostały wykonane prace ziemne właśnie przez Niemców. Kiedyś tramwaj na Suchanino miał iść przez Suchanino, teraz istnieje miejsce na tram "do" Suchanina
budowa odnogi nie podniosłaby znacząco kosztu tej i tak olbrzymiej inwestycji- 0 2
-
2015-09-09 19:55
O czym jest pierwsze 2,5 minuty filmiku?
Pierwsze 2,5 minuty (tramwaj na Do Studzienki, Boh. Getta Warszawskiego) pokazują istniejącą koncepcję, z której zrezygnowano ("przed") czy jeden z możliwych wariantów branych pod uwagę (nowe "po")?
- 0 0
-
2015-09-09 19:56
(1)
Dlaczego wygoda studentów Gumedu jest ważniejsza od komfortu studentów z PG?
- 5 4
-
2015-09-09 23:30
Krótkowzroczność
Tylko liczy się wygódka studencików? Maja zdrowe nóżki-mogą chodzić .Realizacja projektu ma obejmować łatwiejszy sposób komunikacji do szpitala,przychodni, ludzi chorych .Jak będziesz zmuszony jeździć codziennie na kroplówki,naświetlania to zasmakujesz jak to wygląda( parking na terenie UCK -8PLN za godzinę).Życzę końskiego zdrowia ,pozbycia się egoizmu i szerszego spojrzenia na całokształt.
- 6 3
-
2015-09-09 19:59
już was tam wszystkich chyba po.....ło
nie potrafią przewidzieć konieczności 2go przejścia podziemnego pod Podwalem Grodzkim / do dworca głównego/ a chcą jakichś lataących tramwajów / bimbajów/ oplatających miasto.
Ludzie obudzcie się z tych mrzonek
dzis mamy srode 9 września!- 14 4
-
2015-09-09 19:59
oh !
z tego naszego budynia to wizjoner że ho ho !!
- 7 1
-
2015-09-09 20:11
Taki łącznik jak na Klonowej przydałby się też na Kołobrzeskiej. Tramwaj z Przymorza Kołobrzeską do Oliwy obok OBC/Alchemia/UG.
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.