• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa zajezdnia na południu Gdańska. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż

Maciej Naskręt
22 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przyszłość zajezdni autobusowej przy Hallera wydaje się przesądzona. Za pięć lat znikną stąd autobusy, a teren ma trafić do deweloperów. Przyszłość zajezdni autobusowej przy Hallera wydaje się przesądzona. Za pięć lat znikną stąd autobusy, a teren ma trafić do deweloperów.

Tramwaje i autobusy we wspólnej zajezdni, która powstanie na południowym zachodzie Gdańska - taki plan ma gdański Zakład Komunikacji Miejskiej. Skąd spółka weźmie na to pieniądze? Chce sprzedać deweloperowi 9-hektarową działkę, na której dziś znajduje się zajezdnia autobusowa przy al. Hallera.



Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje dziś trzema zajezdniami - dwiema tramwajowymi: w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańskawe Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska oraz jedną autobusową przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska.

Zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu przechodzi właśnie modernizację, która zwiększy liczbę torów odstawczych, by zaspokoić potrzeby rosnącej floty tramwajów.



Przewoźnik ocenia jednak, że dzisiejsza infrastruktura wystarczy jedynie do lat 2019-2020 r. Później tramwajów i autobusów będzie zbyt wiele, by mogły się pomieścić w funkcjonujących dziś zajezdniach. Z tego powodu ZKM od pewnego czasu prowadzi analizy sensowności budowy nowej zajezdni. Miałaby powstać w ciągu 4-5 lat.

Tramwaje i autobusy w jednej zajezdni na południu Gdańska

Jak oceniasz pomysł budowy nowej zajezdni na południu miasta?

Nowy obiekt miałby powstać na górnym tarasie miasta.

- Rozważamy budowę nowej zajezdni na południu Gdańska. Naszym celem jest, by w nowym obiekcie nocowały jednocześnie autobusy i tramwaje. Zaoszczędzimy w ten sposób na budynkach biurowych i socjalnych dla pracowników - tłumaczy Maciej Lisicki, zastępca prezesa ZKM Gdańsk.

Zdaniem przewoźnika ulokowanie zajezdni na górnym tarasie zoptymalizuje kursowanie tramwajów i autobusów po mieście.

- Dziś pojazdy, szczególnie autobusy, muszą dojechać wczesnym rankiem do przystanków np. w Baninie. Taki kurs odbywa się praktycznie na pusto, a to kosztuje. Dopiero w drodze powrotnej pojazdy zabierają pasażerów m.in do centrum Gdańska. Nowa zajezdnia ma zminimalizować to zjawisko - tłumaczy Lisicki.

Dodatkowo obiekt musi być tak zlokalizowany, by zapewniał wyjazd na tory na ulicach miasta w dwóch kierunkach, czyli podobnie, jak jest to teraz przy obiekcie ZKM we Wrzeszczu, skąd możemy pojechać w kierunku Wrzeszcza, a dalej centrum lub Oliwy i Jelitkowa. Chodzi tu o to, by w razie zablokowania jednego kierunku tramwaje mogły dojechać na swoje trasy innym szlakiem.

Przewoźnik nie wyklucza też budowy oddzielnych zajezdni, gdyby okazało się, że nie jest w stanie pozyskać odpowiedniej działki dla wspólnego projektu. To jest jednak plan "B".

Planowane linie tramwajowe w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej wraz z istniejącymi trasami na Chełmie i Morenie utworzą tramwajowy pierścień, przy którym mogłaby powstać nowa zajezdnia. Planowane linie tramwajowe w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej wraz z istniejącymi trasami na Chełmie i Morenie utworzą tramwajowy pierścień, przy którym mogłaby powstać nowa zajezdnia.
Działka dla zajezdni z zasobów miejskich

ZKM planuje budowę zajezdni na miejskiej działce. Potrzeba do tego nieruchomości o powierzchni ok. 15 hektarów. Najbardziej prawdopodobną lokalizacją są tereny na granicy Ujeściska, Zaborni i Jasienia.

W ten rejon mają być w najbliższych latach doprowadzone dwie nowe trasy tramwajowe. Pierwsza pobiegnie wzdłuż planowanej ul. Nowej Bulońskiej, natomiast druga ma być zrealizowana równolegle do ul. Nowej Warszawskiej. Wspólnie stworzą one pierścień, po którym tramwaje bezpiecznie dostawałyby się do innych dzielnic miasta.

Co ciekawe, w rejonie ul. Warszawskiej i ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska miasto posiada już działki. Istnieje też możliwość lokalizacji zajezdni przy ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska, ale tam wcześniej miasto musiałoby się porozumieć z zarządcą ogródków działkowych. Sęk, że w obu tych przypadkach należałoby zmienić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Skąd pieniądze na zajezdnię?

Niemałym wyzwaniem będzie pozyskanie środków finansowych na realizację tego projektu. Przy inwestycji będą przede wszystkim angażowane środki własne ZKM.

- Chcemy sprzedać atrakcyjny dla deweloperów teren przy zbiegu al. Hallera i ul. Chrobrego. Utrzymywanie zajezdni w tak dobrej lokalizacji zwyczajnie mija się z celem - mówi Lisicki.

Przewoźnik wstępnie przewiduje, że sprzedając zajezdnię autobusową, która położona jest na ok. 9-hektarowej działce, otrzyma środki na pokrycie kosztów budowy nowej zajezdni oraz na dodatkowe inwestycje w nowy tabor.

Przed sprzedażą tego terenu trzeba by jednak uchwalić miejscowy plan zagospodarowania miejskiego, w którym nieruchomość zostanie przeznaczona na zabudowę mieszkaniową.

W zasobach ZKM pozostaną wciąż dwie zajezdnie tramwajowe - we Wrzeszczu i w Nowym Porcie.

Na planowane przedsięwzięcie trudno będzie jednak pozyskać pieniądze z funduszy Unii Europejskiej, bo Bruksela niechętnie dorzuca się do projektów związanych z rozwojem komunikacji autobusowej. Stąd od początku ZKM Gdańsk zakłada realizację tego przedsięwzięcia z własnych zasobów.

Miejsca

Opinie (218) 4 zablokowane

  • Kto na tym zyska deweloper
    Adamowicz i. ? W razie awarii autobus z Hallera dojedziecie w kilka minut.
    A z nowej zajezdni napewno znacznie dłużej .Kto na tym zyska napisałem na wstępie
    Napewno nie pasażerowie

    • 0 0

  • A potem będą autobusy goniły na pusto z górnego tarasu np. na Przymorze czy do Nowego portu. (14)

    I tu kosztów już nie będzie? Powinno być kilka zajezdni w różnych częściach miasta, a nie jedna.

    • 228 8

    • a może by tak...

      ... zabierać ludzi z przystanków po drodze rano. Sama często idę ''z buta'' i mija mnie mój autobus wyjeżdżający z zajezdni.

      • 0 0

    • Jaki to górny taras Przymorze czy Nowy Port ? (4)

      Taniej jest utrzymać jedną zajezdnię z jedną stacją diagnostyczną, z jednymi warsztatami, z jedną obsadą mechaników i ogólnie z jednym kompleksem budynków.
      Taniej i to dużo taniej.

      • 9 7

      • Górny taras dotyczy lokalizacji nowej zajezdni

        Facet czytaj dokładnie .natomiast te wyliczanki o oszczędności to bzdura i pikuś przy kosztach paliwa potrzebnych do rozjazdu autobusów i tramwajów do poszczególnych dzielni Miasta co dziennie . Pomijam ogromne koszty budowy i skomunikowania drogowego i torowego nowej zajezdni . Koszmarna propozycja .Bezsens totalny

        • 0 0

      • doliczyłeś koszt paliwa (spalanie 50/100) na codzienny dojazd 200 autobusów do najdalszych części miasta na pusto? (2)

        I czas pracy kierowców, którzy muszą przyjść do pracy godzinę wcześniej by dojechać na "start"?

        • 11 7

        • Wszystkie 200 autobusów kończy trasę w najdalszych częściach miasta ? (1)

          Większość kończy np. w Gdańsku Głównym (Wałowa) i we Wrzeszczu.
          Z Gdańska Głównego to na Hallera nie musiały dojechać ?
          Zmieni się miejsce zakładu pracy i tyle. Mało ludzi dojeżdża do zakładów pracy koło obwodnicy czy na Osowej ?
          Oczywiście że będzie taniej.
          A w miejscu gdzie jest zajezdnia powinni mieszkać ludzie a nie odwrotnie, ludzie za obwodnicą a autobusy koło plaży i terenów rekreacyjnych.

          • 13 4

          • Z Gdańska Główengo na Hallera jest ca 4km

            A na Jabłoniową/Warszawską - 7 km
            Policz - codziennie 200 autobusów x 3 km więcej x 35l/100km (wieczorem i rano jest zero ruchu i spalanie mniejsze) x 365 dni w roku x 4,5 zł/l = ca 350000 zł rocznie
            A ludzie meiszkają za obwodnicą, bo tak chcą (z kilkoma nielicznymi wyyjątkami) niemal nie ma blokow - same domki. A na mieszkanie od naszych renomownaych sponsorów prezia tych co mieszkają w okolicach Jasienia/Ujeściska/Szadółek po prostu nie będzie stać.

            • 2 6

    • A sprawdź gdzie jeszcze masz zajezdnie :P (1)

      Bo chyba pominąłeś jedną w Nowym Porcie, która pozostanie w obecnym miejscu. Przeniosą tylko tą z Hallera.

      • 3 3

      • No własnie , sprawdz gdzie są autobusy , bo o nich mowa

        Tylko na Hallera , w Nowym Porcie są tramwaje.

        • 3 0

    • Ile masz tych autobusów na Przymorzu? (3)

      127, 199, 227, 315 i tak dojeżdżają w rejony centralne i południowe, 139 to dwa wozy na krzyż, więc realnie długi dojazd na trasę dotyczy 148, 169/179, może Sopotu jeżeli linie wrócą do ZKM.
      Docelowo 148 i 169-179 powinien zastąpić tramwaj, ale to na razie abstrakcja.
      Dla ilu wozów miałaby być ta zajezdnia? 20? max 30? To by się za cholerę nie opłaciło.

      • 8 3

      • plac postojowy dla autobusow w Nowym Porcie (1)

        dla tych 20 autobusów mogli by zrobić zajezdnię obok zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie (np. uszczuplając trochę pobliskie ogródki działkowe).

        • 6 0

        • wara od ogródków !

          a gdzie bedziemy spotykac sie na degustacje , aa?

          • 3 3

      • Widać baranie że nie masz pojęcia o komunikacji.

        • 2 6

    • (1)

      A doczytales ze zostają we wrzeszczu i nowym porcie? To nadal trzy. Pozdrawiam

      • 4 31

      • A doczytałeś Kris, że mowa o autobusach

        Których nie ma we Wrzeszczu i NP?

        • 41 0

  • Baza zkm

    Pan Adamowicz z Lisickim nadal lody kręcą a zwykli obywatele dostają w d*pę. Może tak sprzedać cały Gdańsk i uciec na jakąś wyspę.

    • 0 0

  • Nowa baza zkm

    Jak zwykle władze naszego miasta zrobią na tym wielką kasę, bo to one dalej są właścicielem spółki zkm. Ciekawe jak zarząd zkm poinformuje o tym swoich pracowników, bo przecież te nowe tereny to nie centrum miasta i jakoś trzeba będzie dojechać do pracy.

    • 1 0

  • Zarząd transportu miejskiego a nie zakład komunikacji miejskiej. (12)

    Nie ma to jak rzetelne dziennikarstwo ;)

    • 18 107

    • Tępak

      • 0 0

    • Co co osioł

      Osioł jestes....

      • 0 0

    • Zkm to kiedys byl zaklad komunikacji id 05 chyba jest tp zarzad:)

      • 0 0

    • ZKM jest przewoźnikiem

      i przy okazji spółką miejską. Odpowiada za utrzymywanie taboru oraz wystawienie go na linie które ZTM organizuje jako wydział miasta. Miasto płaci zkmowi za przejechane kilometry po trasie. Reporter dobrze napisał.

      • 0 0

    • (1)

      ZTM to organizator a Zkm to przewoźnik. Który osobiście się troszczy o swoją zajezdnia dla swoich pojazdów Lol
      Idiota

      • 2 0

      • kurna, juz sam nie wiem kto jest kto ...

        • 1 0

    • A nieprawda demagogu bo Zakład Komunikacji Miejskiej. ZTM to organizator, ZKM to przewoźnik.

      • 8 0

    • (2)

      Wytłumacz, co masz na myśli . Artykuł jest o firmie ZKM , a nie o urzędasach z ZTM . Przecież to Zakład Komunikacji Miejskiej jest właścicielem terenu , taboru i zatrudnia kierowców . ZTM jest od ustawiania tras , zamówień , ścigania kierowców za brak krawata itp.

      • 42 0

      • Rzetelność (1)

        Usługi przewozowe w Gdańsku, oprócz ZKM świadczą także "Warbus" PKM Gdynia, PKS Gdańsk. Pan Lisicki nie orientuje się, że ZKM nie obsługuje linii do Banina. Niekompetencja aż bije po oczach.Chyba że chce zmonopolizować przewozy przez ZKM!

        • 8 5

        • Umowy z Warbusem i PKSem są tylko do 2016 r.

          • 8 0

    • Najpier poczytaj potem krytykuj.

      Jak nie wiesz o co chodzi to nie pisz głupot . Właścicielem taboru jest ZKM

      • 14 0

    • tyle wiesz co zjesz

      • 8 1

  • Uklad

    Ciekawe z ktorym deweliperem Adamowicz jest dogadany???

    • 0 0

  • kierowcy sikaja po krzakach nie raz widziałem
    pajac lisicki i taką kasę bierze banda złodzieji do piachu do piach z nimi

    • 2 0

  • tramwaj

    Już prawie skończone

    • 0 0

  • autobus

    Hallera, może cholera co ma tam być! Po co te ogrody działkowe, zainwestować w Kolonia Uroda ,niską zabudowę.

    • 1 0

  • ciekawe

    peryferia miasta typu kolo szadolek za obwodnica mala uciazliwosc halasem i zanieczyszczeniami naturalna bariera obwodnica rozlewanie miasta w strone Zukowa to trend nie do zatrzymania dobra lokalizacja tereny mieszkaniowe oraz inwestycyjne stanowiace o atrakcyjnosci Budujcie Silna Metropolie Zycze Powodzenia w Drodze Rozwoju Transportu Zbiorowego To Wasza Przyszlosc w Strone Silnego Regionu w Polsce Polnocnej Pozdrawiam

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane