Fakty i opinie

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Najnowszy artukuł na ten temat

Poprawi się dojazd z Gdyni do Bojana

Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. fot. Katedra Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechnik

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

znacznie lepszej jakości, niż 10 lat temu 30%
takie same jak 10 lat temu 7%
ich jakość zależy od tego kto i jak je buduje 51%
mam wrażenie, że są gorszej jakości niż kiedyś 12%
zakończona Łącznie głosów: 2785
Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.


- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Opinie (188) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Droga się rozpadła i zagraża bezpieczeństwu

    Mam nadzieję że Trójmiasto odświeży temat

    • 0 0

  • Ekologia

    Co do palenia opon to tak do końca nie jest bo utylizacja opon metodą pirolizy to super biznes bo z opon tą technologią uzyskujemy :
    -węgiel palny do użytku przemysłowego
    - sadze techniczną
    -olej opałowy
    - gaz do ogrzewania
    -złom z drutów
    Złoty interes z utylizacji wiec z tym paleniem nie tak do końca :)

    • 0 0

  • Asfalt mógłby być jaśniejszy, to byłby znacznie bardziej bezpieczny (12)

    Więcej widać na drogach jasnych, betonowych.

    • 75 6

    • jak jedziesz na Berlin to oni tam mają (1)

      kawałek jasnej autostrady. W nocy super efekt.

      • 8 0

      • U nas też są odcinki, np. na A1, co prawda jest głośniej przy tej prędkości, ale coś za coś.

        • 0 0

    • Kolorowo.

      Najlepiej w kolorach tęczy.Czasem Bozia pomaluje nam niebo to my możemy to zrobić na drogach.

      • 1 2

    • dodaj kolor do czarnego asfaltu - co ci wyjdzie? (4)

      wreszcie wiem, czemu tak wielu te ultra łatwe obecnie matury - oblewa ;))))))))

      • 5 5

      • ;) (2)

        Dlatego Ty nigdy nie zdałeś matury :)

        • 2 1

        • Nie mierz innych swoją miarką. (1)

          bawoli

          • 1 1

          • To nie moja miara, tylko majstra..pożyczył, bo moja zgubiłem.

            • 2 0

      • Do tej samej masy bitumicznej jaką masz na ulicy, dodaje się czerwony barwnik i kładzie DDR.

        Da się?

        • 7 3

    • Hitler już budował drogi betonowe jasna dla czołgów na wschód......

      • 3 5

    • ja tam był wolał w kwiatki

      takie kolorowe z dużą ilością zieleni - żeby uspokajało krewkich kierowców

      • 8 0

    • (1)

      potwierdzam, szczególnie gdy jest ciemno i pada

      • 14 0

      • To lepiej siedź w domu i nie Jeździj samochodem.

        • 1 13

  • Opinia wyróżniona

    Niby fajnie, ale... (7)

    1. co z poślizgowością podczas przymrozķów gdy zamarźnie woda, która weszła w ten asfalt?
    2. co pyłem gumowym, który jest składnikiem tego asfaltu i podczas ścierania się wierzchniej warstwy tego asfaltu będzie unosił się w powietrzu? Będziemy go wdychać?
    Pozdrawiam

    • 30 31

    • Wdychać nie, ale jak przepuszcza wodę to co z porami, które zatkają się zużyta guma? Co wtedy z wodą która ma być absorbowana przez asfalt? Kałuża?

      • 0 0

    • odpowiedź (1)

      W odpowiedzi na Pana 'wątpliwości':
      1. Nie ma czegoś takiego jak asfalt, można ewentualnie powiedzieć nawierzchnia asfaltowa (jest wykonana z mieszanki mineralno-asfaltowej). Mamy różne rodzaje takich nawierzchni, ta o której mowa powyżej ma dużo otwartych przestrzeni po to właśnie żeby woda przepłynęła przez nią jak przez sito i nie zamarzała w porach.
      2. Kawałki gumy tak jak kruszywo tradycyjne jest odsiewane, ponieważ stosujemy tylko określony zakres frakcji. A więc tego strasznego pyłu w ogóle nie będzie podczas produkcji a tym bardziej podczas eksploatacji.

      • 9 2

      • dziękuję za odpowiedź

        • 2 0

    • Letnie czy zimowe?

      Zależy czy zrobione z opon zimowych czy letnich?

      • 3 0

    • 1. To samo co na asfalcie, lub lepiej bo część wody wsiąknie. W asfalt nie wsiąka.
      2. To samo, co z z pyłem gumowym z opon, który wdychamy.

      • 25 2

    • (1)

      No właśnie po to są testy.

      • 19 2

      • Na te pytania powinna być już znana odpowiedź.

        Testowanie na drodze publicznej to ostatni etap.

        • 9 5

  • Dlaczego wycięto spory kawałek jeszcze "zdrowego" asfaltu?

    Właśnie sie zastanawiałem dlaczego wycięto spory kawałek jeszcze "zdrowego" asfaltu? Można było położyć tą łatę bliżej ronda, tam gdzie jest popękany asfalt, albo zamiast płyt przy Biedronce. Dlaczego tak nie zrobiono?

    • 5 0

  • Brawo!!! (6)

    Mam nadzieje, z nasze uczelnie coraz wiecej beda dawac radosci zwyklym obywatelom. Naukowcy poprawiajcie swiat na lepsze i ku chwale ojczyzny!!!:) Zaraz odezwie sie lewactwo ale oni zawsze marudza wiec nie ma co sie przejmowac

    • 87 29

    • asfalt i lewactwo. To dopiero zakręcenie (1)

      • 5 2

      • Tajny składnik. Asfalt, kruszywo, lewak, opony. Mielimy, podgrzewamy , wylewamy na droge i voilà.

        • 0 0

    • Jestem lewactwem. (1)

      Chciałbym zmieść wszelką religię i kościoły z powierzchni ziemi i zastąpić je nauką i instytucjami naukowymi. I wszystko byłoby mi jedno, czy wybitnym naukowcem byłaby lesbijka czy gej. Ku chwale ojczyzny.

      • 9 2

      • Juz Lenin próbował i Stalin

        I Polpot i Castro i inni. I nigdzie się nie udało.

        • 0 0

    • Wiesz co? (1)

      To już było wymyślone i testowane lata temu w innych krajach. Holandia, Dania, USA i Kanada. Wszędzie projekt upadł. Także nasi naukowcy wywalili znów kasę w błoto.

      • 4 4

      • nawet azbest dodawano

        • 1 1

  • Przecież to nie galaktyczna

    Tylko Radarowa...

    • 1 0

  • Nawierzchnia położona na drodze którą nikt nie jeździ (17)

    Nie lepiej było wyznaczyć jeden odcinek na istniejącej obwodnicy i wtedy testować?

    • 45 255

    • A autobus do Osowej to którędy niby jeździ?

      Proponuję udać się tam w godzinach szczytu, a nie farmazony wypisywać.

      • 0 0

    • zgodnie z artykulem (1)

      przeznaczona jest na inny rodzaj dróg niż ekspresowe, chyba, że źle przeczytałem :/

      • 0 0

      • Okaze sie ze tylko na sciezki rowerowe...

        • 0 0

    • tjaaa (1)

      droga którą nikt nie jeździ ? ,zapraszam do liczenia aut w godzinach szczytu komunikacyjnego. korpo ludki przylotniskowe to niby którędy jeżdżą? zresztą zapytaj w ZDiZ były badania co i ile jeździ tą drogą, ja pokonuje ją co najmniej 4 razy dziennie, ok godz 16 auta z korpo stoją w kilkuset metrowym korku na tej drodze po której nikt nie jeździ inna sprawa, ,że ta nowa nawierzchnia jest głośniejsza od starego dziurawego asfaltu

      • 16 2

      • Głośniej??? Ciekawe, byłem, jechałem, jest sporo ciszej. No ale to sprawa indywidualna, badania miernikami wykażą prawdziwe dane.

        • 5 0

    • Super

      • 0 0

    • (1)

      To prosze sprawdzic,czy nic nie jezdzi. Jedyna droga dzieki ktorej mozna ominac korek na obwodnicy i 210 nia jezdzi do Osowej i z powrotem

      • 60 2

      • Dokładnie, w godzinach szczytu jest tam spory ruch, poza tym Osowa tamtędy jeździ na lotnisko

        • 23 0

    • z tą obwodnicą to żeś teraz dowalił, jakby ja kładli to korek a jakby nie sprawdziła się to drugi korek (1)

      ale owszem mogli położyć w miejscu bardziej uczęszczanym

      • 18 8

      • I tak był korek gdy kładli bo barany musza obserwować zamiast jechać płynnie...

        • 15 0

    • Tam jest duży ruch!

      Na tej drodze jest bardzo duży ruch! Nie tylko lokalsi z niej korzystają, ale także wszyscy omijający zakorkowaną obwodnicę. Nawet autobus 210 tamtędy jedzie.

      • 4 0

    • Dopiero by się działo !

      • 0 0

    • Testy na prodzie zawsze w modzie (1)

      • 39 0

      • tester płakał jak testował :)

        • 15 1

    • Jasne. I na czas kładzenia tej testowej nawierzchni zamknąć

      w całości lub częściowo obwodnicę. Trzeba być prawdziwym "geniuszem" żeby wpaść na taki pomysł.

      • 15 1

    • puknij się w łeb

      a jak dojdzie z jej powodu do wypadku - to ty odszkodowania będziesz płacił?

      • 38 1

    • Do testów właśnie takie odcinki powinno się wybierać, jeśli coś by poszło nie tak to na jak długo to zablokuje obwodnice?

      • 106 3

  • ???

    To jest ulica Radarowa, a nie Galaktyczna.

    • 1 1

  • Będą badać hałas... (2)

    ...generowany przez nową nawierzchnię - przy obwodnicy.
    No rozwalili mnie chłopaki z obu politechnik.

    • 13 5

    • Do Autora (1)

      Szkoda, że kolega nie ma pojęcia o metodach badania hałasu opon. Mozna je prowadzić nawet przy intensywnym ruchu drogowym, tylko trzeba wiedzieć jak to robić. Radzę się douczyć.

      • 7 2

      • Nie ma,

        ale się wypowie :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.