• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Nie chcę się czepiać...

    ...ale testy na takim zad.....u nie mają za bardzo sensu, bo ruch tam niewielki...

    • 7 21

  • (1)

    A może wystarczy spojrzeć za naszą zachodnią granicę ? Nasze drogi to pop prostu szajs ,trzeba używać dobrej technologi i dobrych wzorców ,nie trzeba wynajdywać koła na nowo.

    • 17 7

    • A autostrady w byłym nrd już poprawili?

      Jeszcze kilka lat temu jeździło się tam jak po kocich łbach, drogi lokalne też w fatalnym stanie.

      • 3 1

  • Rewelacja! Trzymać kciuki żeby testy dobrze przeszły :) (1)

    • 12 0

    • kijoza

      • 0 0

  • (5)

    Ktoś pisał, że nasze drogi są słabe i daleko nam do zachodu. Takie opinie piszą chyba tylko osoby które nigdy w życiu nie przekroczyły Odry. Prawda jest taka, że jakość naszych dróg jest na poziomie Europy Zachodniej i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone. Najbardziej mnie bawią jednak osoby które mówią, że samochody sportowe nie są na nasze drogi. Na parkingu stoi Avek, a w koło Janusze: To nie na nasze drogi XD

    • 10 22

    • Buhahaha..... (1)

      To pora wyjechać choć raz za granicę:D Zamiast takie bzdury wypisywać:D Ach Ci Janusze z Gdańska.... To nawet szkoda komentować:D

      • 3 3

      • Przejedź się drogami lokalnymi to zobaczysz

        A raczej poczujesz.

        • 2 0

    • pensje też mamy na poziomie Europy Zachodniej

      i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone... oj kolego, alternatywna rzeczywistość czy jakieś nowe leki?

      • 8 3

    • Zwłaszcza Hallera jest na poziomie zachodniej... Afryki.

      • 2 1

    • Z tymi Stanami to się zgadzam - mają tam drogi w większości z wielkich płyt betonowych, gdzie podczas jazdy czuć gdzie się łączą, więc jedzie się niemal jak w pociągu, są popękane i pokruszone. Drogi asfaltowe jak u nas - raz piękne, raz dziura na dziurze...
      ale co do reszty, to komentować nie będę :)

      • 0 0

  • "Naukowcy" z Gdańska.... i słoje... z Białegostoku, to było do przewidzenia...

    • 6 16

  • Drogowcy.

    Trucizna to okropnie śmierdzi.

    • 6 7

  • no tak, trzeba projekt rozliczyć położeniem asfaltu

    ale chyba z założenia niezbyt dobry, skoro przepuszcza wodę

    może taniej kupić technologie, która już jest na zachodzie? a może nie trzeba kupować, bo wystarczy podpatrzyć?

    • 4 10

  • (2)

    A jak ze szkodliwoscia dla srodowiska i czlowieka?

    • 7 5

    • Jest okej!

      • 0 0

    • no wiekszość robali nie jest zadowolona

      a dżdżownice narzekają, że im się ciężko przeciskać do góry po deszczu. Reszta póki co testuje

      • 4 0

  • Będą badać hałas... (2)

    ...generowany przez nową nawierzchnię - przy obwodnicy.
    No rozwalili mnie chłopaki z obu politechnik.

    • 13 5

    • Do Autora (1)

      Szkoda, że kolega nie ma pojęcia o metodach badania hałasu opon. Mozna je prowadzić nawet przy intensywnym ruchu drogowym, tylko trzeba wiedzieć jak to robić. Radzę się douczyć.

      • 7 2

      • Nie ma,

        ale się wypowie :)

        • 0 0

  • Zapraszamy do Starej Oliwy na ulicę Grottgera Tetmajera i Kasprowicza za darmo obejrzycie skansen bo tak sobie wymyślił (2)

    Konserwator/odpowiedz rozwoju miasta/Nie chodzimy w strojach z XXI wieku za co przepraszamy ale możecie sobie jak kiedyś nogę zwichnąć przechodząc przez ulicę albo potrząś się w samochodzie jak w XXI w bryczce,doznania piękne.Na interpelacje odpowiedzieli,że nikt nie protestował przed cofnięciem nas o 200 lat gdy skrzynki pocztowe w rozwoju miasta i w UM były protestami mieszkańców zapchane.Usłyszeliśmy w odpowiedzi na interpelacje,że konserwator który tu nie mieszka zdecydował o przywróceniu bruku który był przykryty pod asfaltem,niestety położono kruszec z wykopalisk który z naszym wygładzonym brukiem nie ma nic wspólnego.Ciekawe gdzie się podział.

    • 11 4

    • Chyba miał być XlX wiek. (1)

      • 4 1

      • Ok.pomyłka XIX.Dziękuję.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane