• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Podbudowa?

    Wylali tylko warstwę ścieralną, czy zrobili od nowa razem z podbudową?
    Jeśli tylko to pierwsze to zimy nie przetrwa :) Woda, która wsiąknie w asfalt już tam pozostanie.

    • 2 1

  • Przed wyborami Pisuary z pampersem w kroku podwójnie mają płacone

    za swoje wszystkie komentarze na temat Gdańska ,muszą mącić ,muszą mącić pracodawca za to płaci , tylko Gdańsk to nie pipidówa ciągle o tym zapominają

    • 2 6

  • Może warto układać ją na małych, osiedlowych ulicach? Czy jest droższa od płyt yomb lub betonu, asfaltu...

    • 6 0

  • Test

    Trochę potestowałem, szkoda że taki krótki odcinek. Nawierzchnia dużo cichsza. Krótsza droga hamowania (padał deszcz, ABS zadziałał pod sam koniec hamowania - duża przyczepność. Kawałek dalej na starym asfalcie ABS "włączał się" dużo wcześniej - ślisko).
    Niestety były też jakieś niedoskonałości po wylewaniu masy, może specjalnie chcą zobaczyć jak szybko się wykruszy?

    • 2 0

  • A co z trwałością, wytrzymałością na warunki atmosferyczne i kosztami ?

    Coś mało konkretów .....

    • 0 1

  • Fajnie

    W końcu teoretycy się do czegoś przydają. Szkoda ze przez lata tyle kosztowali

    • 0 0

  • ???

    To jest ulica Radarowa, a nie Galaktyczna.

    • 1 1

  • Przecież to nie galaktyczna

    Tylko Radarowa...

    • 1 0

  • Dlaczego wycięto spory kawałek jeszcze "zdrowego" asfaltu?

    Właśnie sie zastanawiałem dlaczego wycięto spory kawałek jeszcze "zdrowego" asfaltu? Można było położyć tą łatę bliżej ronda, tam gdzie jest popękany asfalt, albo zamiast płyt przy Biedronce. Dlaczego tak nie zrobiono?

    • 5 0

  • Ekologia

    Co do palenia opon to tak do końca nie jest bo utylizacja opon metodą pirolizy to super biznes bo z opon tą technologią uzyskujemy :
    -węgiel palny do użytku przemysłowego
    - sadze techniczną
    -olej opałowy
    - gaz do ogrzewania
    -złom z drutów
    Złoty interes z utylizacji wiec z tym paleniem nie tak do końca :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane