• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe MAN-y na ulicach Gdańska

Michał Brancewicz
24 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Autobusy firmy MAN to nie nowość na gdańskich ulicach. Kilka z nich jeździ po mieście pod szyldem ZKM. Autobusy firmy MAN to nie nowość na gdańskich ulicach. Kilka z nich jeździ po mieście pod szyldem ZKM.

1 lipca mija termin do kiedy nowi przewoźnicy świadczący usługi komunikacyjne w Gdańsku mieli wymienić swoją flotę. Warbus wywiązał się z tego na długo przed czasem. PKS wciąż wozi mieszkańców starszymi modelami w niebieskich kolorach.



Zgodnie z umową zawartą pod koniec roku w Gdańsku kilka linii obsługiwanych dotychczas przez ZKM przejęli prywatni przewoźnicy - warszawski Warbus i gdański PKS. Obie firmy były zobowiązane do zakupu odpowiedniej ilości pojazdów i wymalowania ich w miejskie barwy.

Chociaż do wymaganej umową wymiany pozostał tylko tydzień, to na trasach gdańskiego PKS-u (linie: 174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5) wciąż jeżdżą starsze autobusy. Do obsługi swoich linii przewoźnik potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa.

- Nowe autobusy przyjadą jeszcze w tym tygodniu - zapewnia Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk. - Na początku przyszłego tygodnia wyjadą na ulice.

PKS czekał zatem do ostatniej chwili, ale chyba się opłacało. Od 1 lipca na miasto wyjedzie bowiem 15 nowych MAN-ów z 2009 roku. Przewoźnik rozważał także ofertę Mercedesa, ale ostatecznie z niej zrezygnował.

- Wszystko trwało tak długo, bo autobusy były właśnie produkowane w fabryce w Poznaniu - wyjaśnia Maciej Rodowski. - Mogliśmy kupić tańsze Solbusy i Solarisy, ale woleliśmy postawić na lepszą markę.

Z takie opcji skorzystał natomiast Warbus obsługujący północną stronę miasta (linie: 117, 122, 126, 143, 171, 622). Dzięki temu już na początku roku zakupił pierwszą partię polskich Solbusów. Łącznie potrzebował 7 autobusów przegubowych i 9 dwunastometrowych. Reszta floty dotarła do Gdańska na przełomie stycznia i lutego. Uzupełniły ją dobrze w Gdańsku znane 18-metrowe Solarisy.

Wszyscy zainteresowani będą mogli zobaczyć nowe autobusy firmy MAN podczas prezentacji, która odbędzie się w sobotę o godz. 13. na Dworcu PKS w Gdańsku.

Opinie (104) 2 zablokowane

  • Coś pozytywnego w Gdańsku będzie teraz najmłodszy tabor w Polsce ! (8)

    W innych miastach kupowane są używane pojazdy a od lat w Gdańsku przewoźnicy kupują nowe z klimatyzacją autobusy :)

    • 105 24

    • chyba coś ci się przyśniło ale rozumiem twój kompleks niższości do innych

      • 13 48

    • Tabor (1)

      Poznań już dawno wymienił całkowicie tabor. w większości na Solarisa który gorszy od MAN na pewno nie jest. Obydwa autobusy mają wiele wspólnych podzespołów lub rozwiązań i niekoniecznie sa to rozwiązania autorstwa MAN-a. O klimatyzacji to można zapomniec, kwoli przypomnienia klimatyzacja jest raczej mało skuteczna jeżeli co chwile są otwierane drzwi całkowicie przewietrzające autobus.

      • 9 2

      • a ja bym się pokusil o takie stwierdzenie ,MAN jest gorszy od Solarisa ,ponieważ między oknami zbiera się woda , poza tym Solarisy są ładniejsze i spełniają wszystkie najsurowsze kryteria UE w sprawie ochrony środowiska.
        a co do taboru gdańskiego to możemy poszczycić się, iż jako jedyni w Polsce mamy ogromny procent autobusów z klimatyzacją.

        • 9 3

    • hihi (1)

      Tylko ZKM kupuje przelatane autobusy z niemiec

      • 0 18

      • ale są za to lepsze niż MANy produkowane w polsce (niestety widać po oknach z akwarium) pod niemiecką dobrą marką. W dodatku nie płoną jak to już spotkało bodajże 3 MANy

        • 0 1

    • (1)

      i co z tego, że z klimatyzacją, jeśli nigdy jej nie włączają...

      • 19 2

      • wlasnie, kierowcy oszczedzaja na klimie bo wtedy maja mniejsze zuzycie paiwa i wiecej zarobia

        • 1 2

    • Coś pozytywnego?

      I co z tego,że jest klimatyzacja skoro nigdy nie jest włączana.

      • 0 1

  • "Mogliśmy kupić tańsze Solbusy i Solarisy, ale woleliśmy postawić na lepszą markę." (13)

    Wobec tego trzeba było kupić Mercedesy - każdy by chciał jeździć Mercedesem z kierowcą do pracy.

    • 112 10

    • No dokładnie ! (1)

      Co za durna wypowiedź - pewnie ktoś posmarował i jedyne uzasadnienie wyboru to rzekoma "lepsza marka".

      • 6 4

      • Brawo!

        Ale im przywaliłeś. Widać, że gównarzeria jest na wakacjach.

        • 5 3

    • Te Mercedesy nie są wcale takie dobre (2)

      Gdy kursowały na linii 199 miały o wiele więcej minut spóźnienia niż te stare autobusy z PRLu. Przyczyna - beznadziejne czujniki zamykania drzwi. Jeśli ktoś stał bliżej niż metr od drzwi, one sie nie chciały zamykać. A jak wiadomo - w 199 trochę ludzi zawsze jest.

      Bardzo się cieszę, że Merców nie będzie.

      • 6 3

      • wiesz co to znaczy ?

        • 0 3

      • To wina fotokomórki nie merca

        Chodzi ci zapewne o tzw banany sprowadzone z Niemczech. Ale to wina fotokomórki a raczej niezrozumienia jej działania przez pasażerów Przyzwyczajenia że jeździ się opartymi o drzwi.

        • 0 0

    • (1)

      mamy przykład jednego , w maiare nowego Mercedesa 'Citycaro'. pięknie drzwi się zamykają
      a tak przy okazji ,przecież po Gdańsku jeździ duża flota poberlińskich Merców.:D

      • 2 1

      • Nie Citycaro

        tylko Citaro jak już ;)

        • 1 0

    • (2)

      mercedesy produkowane w Polsce to niestety złomy.
      Co do jakości Solarisów, to głównym udziałowcem i głównym konstruktorem jest
      człowiek który wiele lat pracował w Niemczech w Mercedesie (autobusowym oczywiście). Jakość Solarisów jest jedną z najwyższych w Europie.

      • 1 1

      • nie na nasz rynek (1)

        Tak ale zauważ że Solaris ma dwa typy autobusów wersje exclusive dla Europy i Świata oraz wersje na nasz rodzimy Rynek.

        • 1 0

        • Co ty pitolisz

          Nie ma wersji "krajowej" i "swiatowej". Inna sprawa ze wiekszosc miast w PL zamawia autobusy BEZ klimatyzacji (a potem biadolenie ze w solarisach duszno itp)

          • 0 0

    • Polski "ciężki" przemysł samochodowy (1)

      29 - 10 - 2008 wyprodukowano ostatni autobus marki Jelcz, wcześniej ogłoszono upadłość firmy
      pod koniec 1999 roku głównym udziałowcem firmy "Star Trucks" została grupa "MAN AG", a 9 stycznia 2009 firma "MAN Star Trucks & Buses "wyeliminowała z nazwy markę Star

      w niejako "międzyczasie" kilka afer i dziś wybór tylko wśród zagranicznych dostawców, a w Polsce nie mają przecież powstawać "skomplikowane" produkty finalne takie jak autobusy (samoloty, statki, kombajny itp), co najwyżej można kable, szkielety czy komponenty budować, ewentualnie składać części
      "gratulacje" dla rządzących Polską tych co byli i tych co są
      a ty czytelniku kup wóz drabiniasty i handluj "łoscypkiem" (tylko sam go ciągnij bo koń ma większe prawa od ciebie i stoi za nim wiele organizacji rządowych i pozarzadowych itp)
      taka jest rola Polaka w "Nowym ładzie Europejskim"

      • 0 0

      • Głupoty piszesz.
        Solaris powstał od zera jako polska firma.
        Podobnie polska jest Pesa w zakresie taboru kolejowego.

        • 0 0

    • PKS Gdańsk to komunizm w czystej postaci

      Może nawet niekoniecznie posmarował. PKS przypomina mi troche gościa który bierze kredyt żeby tylko mieć logo merca z przodu. Rachunek ekonomiczny? A co to? Przeciez ta firma żyje wciąż w komunizmie, liczy się "prestiż" a nie cena, cena/jakosc itp. Kiedys Poznan kupowal mnostwo MANów i Neoplanow ale odkad Solarisy są tansze i co najmniej nie gorsze od MANów (Neo zostal przejety przez MANa) kupują głownie Solarisy. MAN sie boi Solarisa bo to dla niego rzeczywista konkurencja - autobusy co najmniej tej samej klasy a tansze. Nieprzypadkowo Solaris wygrywa mnostwo przetargow w Europie. Ta firma przez kilka lat urosla do rangi jednego z wiekszych producentow autobusow w Europie. Podobnym tropem idzie inna polska firma PESA - producent tramwajow i szynobusów, oby udalo im sie osiagnac europejską jakość, podobna do produktow Solarisa

      • 0 0

  • Czerwone autobusy najładniejsze :) (3)

    • 69 11

    • kolor (1)

      one są pomarańczowe

      • 0 2

      • błękitne!

        • 1 0

    • gówno prawda

      • 0 0

  • jeśli uważają solarisy za gorszą marke hehehe to kto na tym zyskał ??? (9)

    to chyba jakieś nieporozumienie, solaris wiecej sprzedaje od tych obu niby lepszych marek razem wziętych ,,, pozdrawiam
    w arabi smigają solarisy,,,,,
    pewnie ich solaris olał bo ............................

    • 34 11

    • Krecik nie znasz się..... (1)

      To, że się dobrze sprzedają nie znaczy, że są lepsze. Man to marka i niezawodnośc wiele lepsza niż inne marki. Uwierz mi jeżdżę taborem od 17 lat. Pozdro.

      • 9 9

      • a akwarium masz?

        od 17 lat to chyba leki psychotropowe bierzesz.

        • 3 7

    • nieporozumienie

      A jakie autobusy się psują najczęściej w Gdańsku np. na linii 199? Właśnie Man.

      • 7 4

    • Neoplan (2)

      najgorsze są Neoplany

      • 6 1

      • Ale mają najwygodniejsze siedzenia :)

        • 0 0

      • solaris to i jest neoplan

        • 1 0

    • no i co z tego że więcej sprzedaje, liczy się nie ilość lecz jakośc (1)

      pasażer solarisu nusi być Chińczykiem , albo pigmejem,mały komfort podróżowania na tych koszmarnych siedzonkach,starczy siaść w starych dortmundach by poczuć różnicę jakości podróżowania

      • 3 3

      • a w manie jest nie lepiej.siedzenia twarde ,woda w oknach i we wewnątrz jakoś tak nieprzyjemnie

        • 2 1

    • mogę oceniać tylko z perspektywy pasażera i od tej strony MAN bije na głowę Solarisa (zwłaszcza jeśli porównać te wersje nieprzegubowe). MAN jest dużo przestronniejszy, ma więcej miejsc siedzących i stojących, co daje się odczuć: wejdą spokojnie dwa wózki i jeszcze się wokół ludzie mieszczą. W Solarisie upchniesz z trudem jeden wózek i parę osób wokół już jest mocno stłoczonych. Do tego beznadziejne rozmieszczenie kasowników w Solarisach ...

      • 3 3

  • Kiedy w Gdyni wymienią tych 60 jelczomercedesów? (6)

    Pytam tak z ciekawości , gdyż ich stan techniczny chyba nie jest najlepszy.
    W dobie kryzysu nie łatwo ot tak wymienić np 60 jelczomercedesów które są z 1995 r. i rok starszych.

    Od kilklu dobrych lat w Gdyni cały czas pogarsza się stan taboru :/

    • 38 25

    • Polecam

      Informacje o nowym taborze w Gdyni można znaleźć w artykule, link poniżej:

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=33436

      • 2 1

    • Mercedesy to szajs

      najgorsze autobusy jakimi jeździłem - nowsze są jeszcze gorsze z fotokomórką przykleszczczającą pasażerów.

      • 6 3

    • (3)

      moim zdaniem akurat te jelczo-mercedesy to bardzo dobry zakup. Bardzo rzadko, (jesli w ogole) widzialem, zeby jakis stal zepsuty na przystanku, w przeciwienstwie do solarisow.
      Co prawda odbiegaja troche standardem wykonczenia i troche halasuja(maja juz 13 lat),mimo to jeszcze kilka latek moga pojezdzic.

      • 6 4

      • za co te minusy? Że napisał prawdę o tych szrotach - Solarisach? (2)

        zobaczycie jak będzie jeździł Solaris za 5-10 lat.... także wolę już Merce sprzed 10 lat które nadal są git

        • 4 5

        • Chłopcze, wiesz o czym piszesz? (1)

          Niektóre Ikarusy jeździły po 25 lat w Gdańsku, nie widzę więc powodu aby taki Solaris nie mógł mu dorównać. Autobus to nie samochód osobowy który w większości przypadków po 20 latach nadaje się na złom.

          • 3 0

          • a msylisz ze w nowych autobusach nie zchodza z jakosc?, porownujesz nowego solarisa ze starym ikarusem. to porwnaj starego Golfa I z nowym Golfem V/VI.

            • 1 1

  • Many strasznie skrzypią (6)

    Nie wiem czy te nowe też ale te stare many bardzo skrzypią. Ogólnie pasażer czuje się w takim autobusie tak jakby miał się za chwilkę rozlecieć. Solarisy są zdecydowanie lepiej wykonane nie skrzypią i są cichsze wewnątrz w odczuciu pasażerów.

    • 21 12

    • (5)

      solarisy moze i mniej skrzypia, ale cichsze nie sa na pewno...

      • 8 6

      • No właśnie sobie zaprzeczyłeś, gratuluje logiki (4)

        • 2 3

        • (2)

          skrzypiace plastiki to jedno, a halas silnika to drugie..MR Deco

          • 6 1

          • (1)

            w poprzednim wpisie nie było sprecyzowane co i jak skrzypi więc jak?

            • 1 0

            • to co ci skrzypi? drazki, czy obicie na siedzeniach? czy moze szyby w oknach? juz wiem.... opony i swietlowki

              • 1 1

        • upraszczanie to nie logika;P

          • 2 0

  • Gdańsk nie jest pro ekologicnzym miastem.... (11)

    WSZYSTKO SUPER, ALE DLACZEGO WŁADZE MIASTA GDAŃSKA NIE STAWIAJA NA EKOLOGIE ZA PRZYKŁADEM GDYNI I NIE INWESTUJĄ W AUTOBUSY PRACUJĄCE NA EKOLOGICZNYM PALIWIE JAKIM JEST PROPAN BUTAN? JADĄC ŚLICZNYM AUTOBUSEM WCIĄŻ BĘDZIEMY WDYCHAĆ JEGO SPALINY W POSTACI ROPY...
    CZEMU SŁUŻY TAKA POLITYKA?

    • 26 41

    • (2)

      Z każdym rokiem zaostrzane są normy emisji spalin emitowanych przez nowe pojazdy. Tak więc w praktyce obecnie nowy autobus = mniej zanieczyszczeń.
      To też ekologia.

      • 7 0

      • Tylko, że najnowocześniejszy deisel z filtrami nie dorówna ekologicznością (1)

        silnikowi na LPG czy LNG. Diesel na ON zawsze bedzie truł bardziej i takie są niestety fakty

        • 0 1

        • wazne ze san owe piekne a jak kazdy autobus zanieczysta wogole kazdy samochod zanieczysta a autobusy waza pare ton an ie jak zsamochody 2Tony

          • 0 0

    • proste - kasa

      • 2 2

    • ekologicne? (3)

      nawciskali wam w glowy, ze gaz jest bardziej ekologicznym paliwem.bzdura,fina jest zawsze taki sam CO2,NOx i H2O,nie istotne jakie weglowodory spalasz. a co do scislosci, to w Gdyni zakupiono autobusy na sprezony gaz ziemny, a nie propan-butan

      • 7 2

      • No tak,

        tylko proporcje trochę inne.
        Silniki napędzane LPG mają o wiele "czystsze" spaliny. O rząd wielkości mniej CO, o połowę HC i NOx.

        • 3 0

      • Z kolei tobie nawciskali do głowy bzdurek o "ekologiczniści" diesli (1)

        co z tego, że spali mniej litrów paliwa w postaci ON jak to jest sama trucizna w porównaniu z LPG czy LNG. H2O to trucizna????? Kolego z Chemię w szkole to zaliczyłeś pewnie "za masło". NIe ważne jakie węglowodory spalasz??? Oj baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaardzo ważne bo drogie dziecko łańcuch węglowodorów np LPG jest o wiele krótszy i szybciej się rozpada, pozatym spaliny diesla zawierają:

        • węgiel (sadzę)
        • azot
        • wodę
        • tlenek węgla
        • aldehydy
        • ditlenek azotu
        • ditlenek siarki
        • wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne.

        Tak więc do nauki!!!!

        • 3 2

        • tez prawda, ale nie do konca

          masz racje kolego,ale nic nie zaliczalem na maslo, jak to stwierdziles,(moze wlasne doswiadzczenia opisujesz)

          tylko,ze spalanie HC w silniku sie nie konczy, jest jeszcze cos takiego jak reaktor katalityczny,który dopala niespalone HC i redukuje NOx do poziomu okeslonego w przepisach
          tak sie dziwnie sklada,ze paliwo spalasz w otoczeniu powietrza a nie czystego tlenu, wiec sladowe zawartosci azotu nie robia roznicy, i tak powstaja szkodliwe zwiazki NOx, ktore sa redukowane w ww reaktorze.

          pozdrawki

          • 2 0

    • Po pierwsze to nie LPG lecz CNG (czyli sprężony gaz ziemny). Po drugie to nie o ekologie chodzi tylko jak zwykle o ekonomie. Takie autobusy mimo iż droższe w zakupie są o wiele tańsze w eksploatacji.

      • 6 0

    • rozbudowac linie tramwajowe !!!

      • 8 0

    • Tomek

      Słusznie Waść prawisz ale dla Twojej wiedzy te rzeczone autobusy Gdyńskie na gaz ziemny (cng),a nie na propan butan (lpg) jeżdżą...

      • 0 0

  • (1)

    Taaa nie dalej jak w piatek jechałem niebieskim autobusem Warbus'a. Zresztą ich wszystkie wozy to zlom, brak klimy, wszystko trzeszczy, a o tablicę świetlna mozna sobie rozbic głowę. Do tego kierowcy chyba rodem z wyścigów bo jada jak nienormalni. No ale Warbus byl tani więc wozi ludzi.

    • 13 11

    • Warbus nie posiada już niebieskich autobusów:/ "kierowcy chyba rodem z wyścigów bo jada jak nienormalni" będzie jechał normalnie to bedziesz narzekać że za wolno bo Tobie się śpieszy.
      Co do klimy to jest w wszystkich pojazdach Warbusa ale nie widziałem żeby kiedykolwiek działały:/

      • 5 0

  • Akwaria w manach (2)

    No Man niby lepsza marka ale tylko marka. Po zimie często widywałem wodę pomiędzy szybami właśnie w manach. Jakość wykończenia w manach to tragedia. Wszystko skrzypi na tych naszych tzw drogach a zimą korodują słupki wewnątrz manów. Autobus porażka nie kupujcie manów do Gdańska.

    • 32 7

    • Lion's city nie sa akie zle :)

      • 2 1

    • akwaria...

      ...to akurat fajny bajer!

      Czasem i glony sie znajda, tylko rybek nie ma :-(

      • 11 1

  • Tylko długoterminowe przetargi proszę realizować!

    W Gdańsku nastąpiła szybka wymiana taboru autobusowego tylko dlatego, że ZTM Gdańsk zorganizował długoterminowy, pakietowy przetarg na 8 lat, czego oczywiście nie robiła wcześniej tak "atrakcyjna" Gdynia.

    Jeżeli przewoźnik ma świadczyć usługi na zlecenie organizatora przez kilka dobrych lat jest w stanie zakupić nowe pojazdy, niestetydo tej pory ZKM Gdynia uważała że lepiej organizować przetargi na rok lub dwa i to tylko na kilka pojazdów co powodowało że przewoźnicy jeżdżą w Gdyni uzywanymi kilkunastoletnimi autobusami, ponieważ nie opłaca się inwestowac na rok w nowy tabor.

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane