• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy dotarły do Gdańska

Maciej Korolczuk
17 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 30 nowych autobusów we flocie GAiT

20 nowych Mercedesów Citaro dotarło już do Gdańska. Pięć z nich jeździ już po ulicach miasta.


Po 13 miesiącach od rozstrzygnięcia przetargu do Gdańska dotarły pierwsze nowe autobusy Mercedes Citaro. W bazie przy al. Hallera stoi już ok. 20 nowych autobusów, kolejnych 26 dojedzie w najbliższych dniach. Miasto zapłaciło za nie prawie 80 mln zł.



Na razie gotowych do eksploatacji jest pięć z 20 sztuk, które już dotarły do bazy GAiT. Trzy z nich to autobusy przegubowe, a dwa to pojazdy typu midi. Mercedesy już rozpoczęły kursy z pasażerami.

W kolejnych trwają prace, by przystosować je do funkcjonowania we flocie GAiT.

- Trzeba w nich zamontować elementy Systemu Informacji Pasażerskiej, gniazda USB, monitoring i bramki liczące pasażerów - wymienia Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Czekamy na pozostałe z 46 zamówionych autobusów. Będą się one pojawiać sukcesywnie w kolejnych dniach.
Miasto zapłaciło za wymianę 1/4 swojej floty prawie 80 mln zł. Przypomnijmy, że GAiT ma w planach także dzierżawę 48 identycznych pojazdów, co sprawi, że w przyszłym roku co drugi autobus w Gdańsku będzie nowoczesny i przede wszystkim ekologiczny.

Nowe pojazdy spełniają normę Euro VI emisji spalin, co oznacza, że w porównaniu do Euro V zmniejszy się emisja cząstek stałych o 66 proc. i tlenków azotu o 80 proc. Warto dodać, że po Gdańsku wciąż jeżdżą pojazdy z normą Euro III i to one w pierwszej kolejności będą wymieniane na nowy tabor.

  • Za 46 autobusów miasto zapłaciło 79 mln zł. Pierwsze z nich już wyjechały na ulice Gdańska.

- Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy i tramwaje. Naszym celem jest, by dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat - podkreśla Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Poza dbałością o środowisko, nowe autobusy wyróżniają się wysokim stopniem bezpieczeństwa i wygody nie tylko dla pasażerów, ale i kierowców. Kabina, w której kierujący spędzają codziennie po minimum 8 godzin, została w pełni zaprojektowana w oparciu o sugestie pracowników GAiT, którzy w specyfikacji określili swoje wymagania. Znalazły się w nich m.in. odpowiednia przestrzeń na nogi, lodówka, klimatyzacja, defibrylator, czujnik dymu papierosowego, wieszak na ubranie i podstawka na telefon. Nowością jest też wygodniejszy i podgrzewany fotel.

W kontekście zbliżających się małymi krokami wakacji, pasażerowie w nowych pojazdach nie powinni też narzekać na klimatyzację. Ta ma działać automatycznie i wydajnie, nawet w upalne dni z uwzględnieniem często otwieranych drzwi. Zadbano też o silnik, którego komora została wyposażona w urządzenia do detekcji i gaszenia ewentualnego pożaru. Z udogodnień, do których pasażerowie już się zdążyli przyzwyczaić jest też tzw. przyklęk, dzięki któremu bok pojazdu można obniżyć nawet o 6 cm, co ułatwia wejście i wyjście oraz wandaloodporna tapicerka.

- Wszystkie nowe autobusy, niezależnie od typu, objęte są gwarancją na 36 miesięcy lub do przebiegu 250 tys. km. Dodatkowo zewnętrzne powłoki lakiernicze oraz elektronika pokładowa objęte są gwarancją na 60 miesięcy, a rama podwozia, nadwozie i blachy poszycia zewnętrznego na 120 miesięcy - dodaje Mongird.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, które w ciągu roku przewożą 175 mln pasażerów, pokonując w tym czasie ponad 28 mln km.

Opinie (245) ponad 20 zablokowanych

  • Phy (4)

    A polskich nie było?
    Trochę patriotyzmu.

    • 17 18

    • (2)

      Słyszałeś co to przetarg?

      • 7 2

      • (1)

        Można było dołożyć 99% kryterium "czy narodowe".

        • 4 3

        • I nastepnego dnia wjazd CBA

          • 9 0

    • O jakie polskie autobusy pytasz?Solaris nie jest juz polską firmą i nie ma co ukrywać jest gorszy od mercedesa.Autosan nadaje się na delikatne trasy i delikatnych pasażerów a ursus lepiej będzie jak zajmnie się dalej produkcją traktorów.

      • 7 0

  • Dobrze że marce a nie many jak w Gdyni (3)

    • 2 10

    • Merce

      • 2 0

    • Właśnie nie bo MAN _y (1)

      Lepsze od Merca.

      • 5 1

      • Many dużo gorsze. To inna liga

        • 0 2

  • Taaaa

    Jeżeli te normy Euro VI są takie jak w VW to lepiej od razu założyć maski p-gaz.

    • 20 5

  • Pracownicy PESY (5)

    Dziękują Gdańskowi za wybranie niemieckich produktów
    Premii na święta w tym roku nie ostaniemy
    A pracownicy niemieccy dostali
    I zapłacili podatki z których mają kasę dla nauczycieli

    • 23 32

    • (1)

      Kupili od was tramwaje, termin dostawy minął a tramwajów dalej nie ma..

      Ps jakie autobusy produkuje pesa trolu?

      • 24 0

      • Szynowe :D
        A Tak na serio to naprawdę szkoda, że żadna poważna firma nie zgłosiła się do przetargu, Swingi (które nie mają nawet 10 lat!) są w gorszym stanie niż dwunastoletnie Bombardiery...

        • 4 0

    • Czekamy na opóźnione tramwaje od was.

      • 13 0

    • barany z Gdańska dziękują każdemu portalowi na których mogą się popisać swoją "mundrością". Idź do przedszkola to dzieci nauczą cię odróżniać tramwaj od autobusu

      • 4 1

    • Mapa

      Gdańsk wybrał tureckie produkty i tureccy pracownicy zapłacili (albo i nie) podatki - wzmacniając światowy islam.

      • 0 2

  • Pytanie .

    Czy będą kolizje w zajezdni autobusowej ?

    • 9 3

  • (2)

    Poczekam na 199 i jak bedzie jechał punktualnie to dodam swoja opi nie. Autobusy ładne tylko jezdnie wymagaja liftingu.

    • 12 0

    • To czekaj

      • 0 1

    • 199 jeździ punktualnie, tylko jeśli opóźniony kurs wstrzeli się w rozkład następnego

      Ale to tylko do następnego przystanku.

      • 1 0

  • Z podanych danych wynika, ze autobus przeciętnie rocznie pokonuje Ok 127 tys km. Zatem gwarancja na 250 tys km to de facto dwa lata a nie żadne 36 mcy

    • 7 3

  • Niech wreszcie wykupia na nie AC bo kierowcy nie chca nimi jezdzic

    • 22 0

  • Dlaczego nie elektryczne?! (6)

    Zero postępu w tym Gdańsku.

    • 16 18

    • Bo nie

      • 2 5

    • Bo mieli prikaz od Niemca kupić ten dieslowski szrot. (2)

      • 6 11

      • Od Niemca jest befel, a Ty masz prikazy od twego piotrogradzkiego naczalstwa, trollu...

        • 6 5

      • Niemcy w truciu spalinami mają długie tradycje

        • 1 0

    • (1)

      Chcesz aby autobus po kilku godzinach na trasie zjeżdżał do bazy na kilkanaście godzin ładowania prądem z węgla brunatnego?

      • 5 4

      • Hmm.. jakby tak bylo jak mowisz z tym ladowaniem to w zadnym miescie nie bylo by eleltrykow a jakos sa I potrafia caly dzien jezdzic I tylko w nocy sa ladowane ale co Ty mozesz o tym wiedziec pewnie tez nie wiesz ze istnieje cos takiego jak szybkie ladowanie. Dodatkowo elektryki podczas jazdy same sie doladowuja ale niema sensu Ci pewnie tego tlumaczyc.

        • 1 1

  • Miały dziś wyjechać

    I jak zwykle nic z tego

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane