• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy dotarły do Gdańska

Maciej Korolczuk
17 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 30 nowych autobusów we flocie GAiT

20 nowych Mercedesów Citaro dotarło już do Gdańska. Pięć z nich jeździ już po ulicach miasta.


Po 13 miesiącach od rozstrzygnięcia przetargu do Gdańska dotarły pierwsze nowe autobusy Mercedes Citaro. W bazie przy al. Hallera stoi już ok. 20 nowych autobusów, kolejnych 26 dojedzie w najbliższych dniach. Miasto zapłaciło za nie prawie 80 mln zł.



Na razie gotowych do eksploatacji jest pięć z 20 sztuk, które już dotarły do bazy GAiT. Trzy z nich to autobusy przegubowe, a dwa to pojazdy typu midi. Mercedesy już rozpoczęły kursy z pasażerami.

W kolejnych trwają prace, by przystosować je do funkcjonowania we flocie GAiT.

- Trzeba w nich zamontować elementy Systemu Informacji Pasażerskiej, gniazda USB, monitoring i bramki liczące pasażerów - wymienia Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Czekamy na pozostałe z 46 zamówionych autobusów. Będą się one pojawiać sukcesywnie w kolejnych dniach.
Miasto zapłaciło za wymianę 1/4 swojej floty prawie 80 mln zł. Przypomnijmy, że GAiT ma w planach także dzierżawę 48 identycznych pojazdów, co sprawi, że w przyszłym roku co drugi autobus w Gdańsku będzie nowoczesny i przede wszystkim ekologiczny.

Nowe pojazdy spełniają normę Euro VI emisji spalin, co oznacza, że w porównaniu do Euro V zmniejszy się emisja cząstek stałych o 66 proc. i tlenków azotu o 80 proc. Warto dodać, że po Gdańsku wciąż jeżdżą pojazdy z normą Euro III i to one w pierwszej kolejności będą wymieniane na nowy tabor.

  • Za 46 autobusów miasto zapłaciło 79 mln zł. Pierwsze z nich już wyjechały na ulice Gdańska.

- Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy i tramwaje. Naszym celem jest, by dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat - podkreśla Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Poza dbałością o środowisko, nowe autobusy wyróżniają się wysokim stopniem bezpieczeństwa i wygody nie tylko dla pasażerów, ale i kierowców. Kabina, w której kierujący spędzają codziennie po minimum 8 godzin, została w pełni zaprojektowana w oparciu o sugestie pracowników GAiT, którzy w specyfikacji określili swoje wymagania. Znalazły się w nich m.in. odpowiednia przestrzeń na nogi, lodówka, klimatyzacja, defibrylator, czujnik dymu papierosowego, wieszak na ubranie i podstawka na telefon. Nowością jest też wygodniejszy i podgrzewany fotel.

W kontekście zbliżających się małymi krokami wakacji, pasażerowie w nowych pojazdach nie powinni też narzekać na klimatyzację. Ta ma działać automatycznie i wydajnie, nawet w upalne dni z uwzględnieniem często otwieranych drzwi. Zadbano też o silnik, którego komora została wyposażona w urządzenia do detekcji i gaszenia ewentualnego pożaru. Z udogodnień, do których pasażerowie już się zdążyli przyzwyczaić jest też tzw. przyklęk, dzięki któremu bok pojazdu można obniżyć nawet o 6 cm, co ułatwia wejście i wyjście oraz wandaloodporna tapicerka.

- Wszystkie nowe autobusy, niezależnie od typu, objęte są gwarancją na 36 miesięcy lub do przebiegu 250 tys. km. Dodatkowo zewnętrzne powłoki lakiernicze oraz elektronika pokładowa objęte są gwarancją na 60 miesięcy, a rama podwozia, nadwozie i blachy poszycia zewnętrznego na 120 miesięcy - dodaje Mongird.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, które w ciągu roku przewożą 175 mln pasażerów, pokonując w tym czasie ponad 28 mln km.

Opinie (245) ponad 20 zablokowanych

  • A kiedy firma gait zadba o wyposazenie dyspozytorni na koncowyh przystankach w papier toaletowy? Nigdy go nie ma i nie ma jak korzystac

    • 3 0

  • (1)

    Hańba zamiast solarisów kupiła ta baba od niemców za łapówe

    • 1 4

    • Masz rację, powinna kupić od Hiszpanów

      • 0 1

  • Teraz brakuje tylko Solarisów IV Generacji.

    • 2 1

  • Brud (1)

    Syn zrobił kiedyś przypadkiem test. Spadł mu patyczek od lizaka na początku wakacji w 174 i patyczek jeździł nami przez całe wakacje;) nie był sprzątany przez kilka miesięcy. Generalnie komunikacja brudna i źle zorganizowana.

    • 1 2

    • Jaki był numer boczny tego autobusu?

      • 0 0

  • Dlaczego niemieckie?

    Przez lata budowaliśmy polski przemysł i szkoliliśmy kadrę specjalistów budowy autobusów. Był Jelcz, jest jeszcze autosan. dlaczego wspieramy przemysł niemiecki?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane