• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe bilety i ceny w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
28 maja 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Gdynia od 1 czerwca wyłamuje się z utrzymywania jednolitych cen biletów w Trójmieście, wprowadzając inną cenę biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne niż Gdańsk. Gdynia od 1 czerwca wyłamuje się z utrzymywania jednolitych cen biletów w Trójmieście, wprowadzając inną cenę biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne niż Gdańsk.

Od 1 czerwca do sprzedaży wprowadzone zostaną nowe metropolitalne bilety 1-godzinne. Od tego dnia w Gdyni zostanie też obniżona cena biletu 1-godzinnego na linie nocne i pospieszne. W Gdyni i Sopocie uczniowie zyskają bezpłatne przejazdy komunikacją miejską, zaś w Gdańsku zwolnieni z opłat będą od 1 lipca.



Kiedy najlepiej wprowadzać zmiany w cenach biletów komunikacji miejskiej?

Po raz kolejny urzędnicy w Trójmieście tuż przed rozpoczęciem sezonu turystycznego zdecydowali o wprowadzaniu do sprzedaży nowych biletów i zmianie cen istniejących, dzięki czemu osobom przyjezdnym jeszcze trudniej będzie odnaleźć się w gąszczu zasad taryfowych Trójmiasta.

Z myślą o turystach i mieszkańcach przedstawiamy w jednym artykule wszystkie zmiany taryfowe.

Nowy bilet metropolitalny



Zacznijmy od długo wyczekiwanego rozwiązania, czyli nowego 1-godzinnego biletu dostępnego przez telefon komórkowy.

To oferta Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, która wbrew zapowiedziom jeszcze sprzed uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie będzie obejmowała przejazdów pociągami. Tym samym potencjał przystanku przesiadkowego PKM Gdańsk Brętowo zobacz na mapie Gdańska jako skrótu z Górnego Tarasu w rejon kampusu UG i zespołu biurowców nadal pozostanie niewykorzystany.

Na telefonicznym bilecie 1-godzinnym MZKZG będziemy mogli podróżować z przesiadkami tylko tramwajami, autobusami oraz trolejbusami ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia oraz MZK Wejherowo.

Nowy bilet metropolitalny będzie dostępny:
  • na linie zwykłe w cenie 3,80 zł (1,90 zł ulgowy)
  • na linie nocne i pospieszne 4,80 zł (2,40 zł ulgowy)

- W ostatnim kwartale ubiegłego roku MZKZG rozpoczął również sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych biletów 24 i 72-godzinnych. Obecnie bilety te dostępne są w aplikacjach: SkyCash, MPay, GoPay i Jakdojade.pl [w tych samych aplikacjach będzie dostępny wkrótce bilet 1-godzinny - dop. red.] - przypomina Kamil Bujak, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG.
Czytaj też: Bilety komunikacji miejskiej zawsze pod ręką - w telefonie komórkowym

Jeszcze kilka lat temu zapowiadano bilet 1-godzinny kolejowo-komunalny. Ostatecznie do sprzedaży trafi bilet, z którym nie będziemy mogli przesiadać się do pociągów SKM. Jeszcze kilka lat temu zapowiadano bilet 1-godzinny kolejowo-komunalny. Ostatecznie do sprzedaży trafi bilet, z którym nie będziemy mogli przesiadać się do pociągów SKM.

Nowa cena biletu 1-godz. w Gdyni na linie nocne i pospieszne



W Gdyni od 1 czerwca obniżona zostanie cena biletu 1-godzinnego na linie nocne oraz pospieszne (jedyna linia specjalna 4F będzie zmieniona w linię pospieszną) z kwoty 4,80 zł do 4,20 zł. Ta z pozoru korzystna zmiana jest jednak krokiem wstecz w zakresie integracji taryfowej.

Dotychczas w Gdyni i Gdańsku obowiązywały wprawdzie różne bilety, ale w identycznej cenie. Pasażerowie nie musieli więc zastanawiać się, ile zapłacą w kiosku czy biletomacie za przejazd oraz jak wygląda podstawowa oferta biletowa ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia.

Wyłamanie się z tego porozumienia Gdyni nie tylko oznacza wprowadzenie różnych cen na ten sam rodzaj biletu, ale dodatkowo w Gdyni będzie on jednocześnie pełnił funkcję biletu jednoprzejazdowego na linie nocne i pospieszne, podczas gdy w Gdańsku nadal będzie istniało rozróżnienie w biletach 1-godzinnnych nocnych (4,80 zł) i jednoprzejazdowych nocnych (4,20 zł).

Na razie nie wiadomo jeszcze, czy pasażerowie, którzy mają w portfelu niewykorzystane bilety ZKM w cenie 4,80 zł będą mogli otrzymać zwrot 60 gr. Gdynia sprawę tę musi jeszcze przeanalizować pod kątem prawnym.

Wprowadzenie zmiany w cenie biletu 1-godzinne wiąże się również ze zmianami w sprzedaży biletów przez kierowców autobusów i trolejbusów. Od czerwca w pojazdach dostępne będą:
  • bilety jednoprzejazdowe na linie zwykłe w formie karnetu 5 x 1,60 zł (czyli łącznie 8 zł)
  • bilety jednoprzejazdowe lub 1-godzinne na linie nocne, pospieszne i zwykłe w formie karnetu 2 x 2,10 zł (łącznie 4,20 zł)
  • bilety 1-godzinne ważne tylko na liniach zwykłych w formie karnetu 2 x 1,90 zł (łącznie 3,80 zł)
  • bilety 24-godzinne ważne na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w formie karnetu 2 x 6,50 zł (łącznie 13 zł)
(dla uzyskania biletu normalnego, należy skasować dwa bilety ulgowe)

W Gdańsku dystrybucja biletów w tramwajach i autobusach pozostaje bez zmian. Dla przypomnienia, w sprzedaży u kierowców i motorniczych są:
  • bilety 1-godzinne na linie zwykłe w cenie 3,80 zł (1,90 ulgowy) - bilety te są dostępne na liniach dziennych
  • bilety 1-godzinne na linie nocne w cenie 4,80 (2,40 ulgowy) - dostępne na liniach nocnych
  • bilety 24-godzinne na wszystkie linie w cenie 13 zł (6,50 zł ulgowy)
(w Gdańsku nie ma linii pospiesznych)

Być może wkrótce doczekamy się oznaczenia w rozkładach linii 171 autobusów w barwach gdańskich i gdyńskich. Urzędnicy obu miast oceniają pozytywnie takie rozwiązanie. Być może wkrótce doczekamy się oznaczenia w rozkładach linii 171 autobusów w barwach gdańskich i gdyńskich. Urzędnicy obu miast oceniają pozytywnie takie rozwiązanie.

Ułatwienie w zakupie biletu na linii 171



Wprowadzenie w Gdyni karnetu 2 x 1,90 zł ułatwi nieco podróże linią 171 (Gdynia Karwiny Tesco zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Oliwa pętla tramwajowa zobacz na mapie Gdańska). Na tej linii spotkamy zarówno gdańskie, jak i gdyńskie autobusy. Obowiązuje tutaj też wzajemne honorowanie biletów ZTM i ZKM.

Dotychczas w gdyńskich autobusach najtańszy był karnet w cenie 4,80 zł (2 x 2,40 zł), zaś w Gdańsku bilet za 3,80 zł. To utrudniało przygotowanie odliczonej kwoty do zakupu biletu.

Teraz w obu rodzajach autobusów będzie można kupić bilety w cenie 3,80 zł, przy czym pasażer nadal nie będzie wiedział przed przyjazdem pojazdu, czy będzie zmuszony do zakupu kolejnego biletu na dalszy przejazd w Gdańsku lub Gdyni.

Czy dla wygody pasażerów można wprowadzić dodatkowe oznaczenie w rozkładach jazdy?

- Wymaga to uzgodnienia z ZTM w Gdańsku. Nie mamy nic przeciwko takiemu rozwiązaniu - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
- Technicznie jest to jak najbardziej możliwe, aby zaznaczyć kursy w rozkładach. Jeżeli taki zabieg ułatwi podróżowanie pasażerom, to jak najbardziej jesteśmy za wprowadzeniem tego rozwiązania - deklaruje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Bezpłatne przejazdy dla uczniów i młodzieży



Ostatnią ze zmian, która wchodzi w życie 1 czerwca, jest zwolnienie z opłat za przejazd komunikacją miejską dzieci i młodzieży zameldowanych w Gdyni oraz Sopocie. Miesiąc później podobne rozwiązanie taryfowe zacznie obowiązywać w Gdańsku.

Czytaj też: Uczniowie z Gdyni i Sopotu pojadą komunikacją za darmo

Ponieważ wciąż brakuje porozumienia między poszczególnymi miastami Trójmiasta, dziecko zameldowane np. w Gdańsku nie będzie mogło jechać bez biletu w Sopocie czy Gdyni. Bezpłatne przejazdy nie obowiązują również w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.

Przewóz roweru na linii PKM będzie wymagał rezerwacji w cenie 3 zł. Przewóz roweru na linii PKM będzie wymagał rezerwacji w cenie 3 zł.

Płatny przejazd roweru na PKM już od 26 maja



Warto pamiętać, że od 26 maja zmianie uległy zasady przewozu rowerów w pociągach SKM na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wymagane jest uiszczenie opłaty 3 zł oraz zarezerwowanie miejsca na jednoślad.

Dodatkowe opłaty i rezerwacje nie są wymagane w pociągach SKM na "podstawowym" szlaku, czyli w elektrycznych zespołach trakcyjnych.

Czytaj więcej: Od soboty płatny przewóz rowerów w pociągach PKM

Miejsca

Opinie (231) 4 zablokowane

  • Metropolia !!! - a głupimi biletami, nie potrafią się dogadać.

    • 60 4

  • Gdynia jak zwykle się wyłamuje (2)

    Ehhh

    • 26 11

    • no bez żartów

      widzisz sprawność działania komunikacji w gdańsku? Nie ma DNIA bez odwoływanych kursów, wypadków, opóźnień.

      Gdynia radzi sobie o niebo lepiej, więc chyba jasne, że to do Gdyni wszyscy powinni równać, a nie odwrotnie.

      • 6 3

    • Gdynia ma najlepszą komunikację w Trójmieście

      i zawsze miała,

      węc kto tu się wyłamuje czy nie może nadążyć za rozwojem?

      • 6 4

  • Lepiej niech już wprowadzą całkowicie darmową komunikację, jak dalej ma być taki bajzel. Turyści znowu wrócą z wakacji z mandatami na pamiątkę.

    • 47 5

  • masakra (3)

    To jedyne słowo jakim można opisać komunikację w Trójmieście. Jest to żenujące na tle innych polskich miast. Na wszystko inny bilet, w każdym mieście inny, rowerów nie ma gdzie przewozić, nie ma też jak tym rowerem jeździć bo albo nie ma dróg albo ktoś cię rozjedzie.... 'Zbiorkom' idąc w tym kierunku spowoduje, że korki nigdy w Trójmieście nie znikną.

    • 63 7

    • (2)

      Masakra to jest przewozenie rowerów w autobusach. Jak się nie chce jeżdzić rowerem to nie zabierać się na takie wypady, jezdzić wtedy komunikacją miejską.Kto to wymyslił to pewnie głąb.Pcha się taki jeden z drugim do autobusu i ustąp mu jeszcze miejsce.Nie czujesz się na siłach to nie zabieraj się rowerem.Utrapieniem jest linia 181 w Sopocie.

      • 18 15

      • (1)

        Jak pokonać rowerem całą Trasę Kwiatkowskiego albo tunel pod Martwą Wisłą albo Armii Krajowej Gdańsku? Głupotą to jest takie projektowanie miasta wyłącznie pod potrzeby kierowców.

        • 16 8

        • W Tunelu masz 658.

          • 0 0

  • kiedy wspólny bilet (9)

    Kiedy będzie dostępny bilet na skm i komunikację miejską w normalnej cenie. 250 zł to jest jakiś okrutny żart. Warszawa jest 2x tańsza i ma w tej cenie również metro (oraz skm). Ceną komunikacji niedługo dogodnimy Europę zachodnią (np. Hamburg ca. 90€)

    • 65 4

    • (2)

      Warszawa obniża teraz ceny biletów, likwidując podział na 1 i 2 strefę. U nas jak zwykle dalsza komplikacja.

      • 28 2

      • (1)

        u nas jest strefa Gdańsk, Gdańsk + gminy ościenne, Sopot, Gdynia, małe trójmiasto, skm, pkm i musisz ze w skm za rower nie płacisz a już w pkm (żeby było śmieszniej obsługiwanej przez skm) na rower wykupujesz rezerwacje (sic!). Do tego dochodzi bilet metropolitalny na jednego dwóch lub wszystkich organizatorów. Taryfy specjalne na autobusy nocne lub pospiesznie. Bilety godzinne oraz mój faworyt- jakieś 10 rodzajów ulg w skm oraz kupowanie biletu na kilometry (chyba jedyna opcja w Polsce- nigdzie na świecie z tym się nie spotkałem) w komunikacji miejskiej. Mina moich znajomych z Krakowa gdy zobaczyli rozpiskę cen biletów na skm (te duże tablice) - bezcenna :-)

        • 22 4

        • A niech sobie będzie i na kilometry, ale ukryte w jakiejś przyswajalnej formie karty miejskiej, która pasuje do każdego środka

          A nie wieczne zastanawianie się który bilet jest poprawny i co tańsze i dlaczego są w automatach 2 bilety Trójmiejskie (przez Osowę i przez Sopot)...
          Trójmiasto to taryfowe średniowiecze

          • 8 3

    • Jeden wspólny bilet na 965 linii (1)

      Największy związek komunikacyjny w Niemczech ma takie taryfy:
      A1 – A3 – jedno miasto: od 78 do 86 Euro zależnie od oferty w mieście
      B – jedno miasto i wszystkie sąsiednie: 120 Euro

      D – cały związek komunikacyjny 200 Euro, czyli 16 miast i 7 powiatów (7300 km²), 965 linii kolejowych, tramwajowych i autobusowych

      Tylko w Niemczech płacą za przejazd dzieci od 6 lat za przejazd i emeryci do końca życia. Dla uczniów i seniorów są specjalne bilety.

      • 4 1

      • Co nas interesują Niemcy ?

        W Gdyni jedziesz od pętli do pętli 45 minut i płacisz 3.20 normalny. Gdańsk wymyślił czasówki czy coś podobnego.

        • 1 3

    • 2,5x

      Bilet miesięczny na pierwszą strefę Warszawy - dystans Gdańsk wejherowo - to 100pln. Dla warszawian, jeszcze taniej...

      • 5 1

    • Tyle ze w Hamburgu zarobki są 5-10zx wieksze a bilet obejmuje nawet promy rzeczne... (2)

      • 9 0

      • no właśnie...

        • 2 0

      • właśnie muszę się wybrać, słyszałem, że macie jakieś fajne lokalne jedzenie

        • 2 0

  • Turyści potrzebują rozwiązanie na całe województwo (1)

    Małe kroczki, ale przecież turystom nie opłaca się płacenie komórką. Bez waluty Euro bank sobie zaliczy opłatę za przeliczenie PLN - EUR. Przez to każdy przejazd transportem publicznym drożeje. Kto będzie instalował sobie aplikację, aby kupić bilet na smartfonie podczas pobytu w dzikim kraju, który nie potrafi wprowadzić tą samą taryfę na autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi. W innych aglomeracjach nie ma z tym problemu. W Niderlandach jest jedna taryfa na cały kraj. W Niemczech są taryfy na jeden albo dwa kraje związkowe a w Polsce 3 miasta i przewoźnicy kolejowi nie mogą się dogadać.

    • 35 1

    • A mieszkańcy nie potrzebują

      • 1 3

  • Taki bałagan, że pozostaje tylko samochód albo rower.

    Można zorganizować odpłatne kursy z zakresu opłat za przewozy ZKM i
    pożądane byłoby opracowanie procedur zakupu biletów.
    Chore to, chore!!!!

    • 41 1

  • Nie można jak w Londynie ? Wchodzisz, odbijasz kartę, ściąga Ci z konta jedna ustalona taryfę i do wiedzenia. (9)

    Ile lat i ile milionów jeszcze wydamy na "analizy" ? Gotowy system jest i się sprawdza w tak wielkiej metropolii jak Londyn a w naszym zad*pie nie idzie ?

    • 67 1

    • tak ma być (1)

      tylko się nie zdziw, jak za jazdę z rodzinką z Gdańska do Gdyni ZTM, SKM i ZKM zapłacisz 100 zł.

      • 9 1

      • No wlasnie chodzi o to zeby to bylo jednoprzejazdowe niezaleznie gdzie jezdziesz.. :)

        zasr*na Polska :)

        • 4 0

    • mamy już prawie taki system

      ale jest oparty o karty dziurkowane znakami w kodzie maszynowym Odra-1300

      • 11 1

    • nie bo to jest Polska a nie jakis tam Londyn :) (1)

      • 9 0

      • nie ma takiego miasta Londyn, jest Lądek Zdrój :)

        • 5 0

    • Z punktu widzenia turysty londyńskie rozwiązanie jest fajne (1)

      Dla mieszkańców Gdańska Gdyni i Sopotu potrzebny jest jeden bilet w cenie max 130-150 zł/mc na wszystko.

      • 9 2

      • Dlaczego 150 zl? W czeskiej Pradze miesieczny kosztuje 550 CZK (ok 88 zl)

        Jezeli kupisz bilet na rok z gory, wowczas miesiecznie to ok. 60 zl.

        • 5 0

    • Można i będzie to kosztować tylko 65 mln zł już w przyszłym roku:)

      • 0 0

    • Nie trzeba do Londynu

      we Wrocławiu kodujesz bilet na karcie płatniczej. no ale karneciki profesorowie będą wieczne :(

      • 1 0

  • (2)

    W innych miastach / np Kraków / bez problemu funkcjonują strefy czasowe. W Gdańsku za trzy przystanki mam płacić jak za całą trasę. Mam odłożone na kanarów i jestem już ponad 700 zł do przodu jeżdżąc stale bez biletu.

    • 24 8

    • Nawet mniejsze miasta mają system gdzie cena biletu zależy od liczby przejechanych przystanków

      Przeprowadziłem się do Trójmiasta i cofnąłem 50 lat w czasie...

      • 12 3

    • To jest złodziejstwo.

      • 7 3

  • ??????

    To nie powinien nazywac sie metropolitalny ,bo wprowadza w blad

    • 31 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane