• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe buspasy w Gdańsku już otwarte

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum Gdańska.
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma ok. 900 metrów.

Nadanie priorytetu komunikacji miejskiej, a co za tym idzie szybsze i sprawniejsze funkcjonowanie stojących do tej pory w korkach autobusów to główne korzyści wynikające z otwarcia dwóch nowych buspasów w Gdańsku: na Trakcie św. Wojciecha Schuberta . Od nowego tygodnia pasem dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha będą mogli poruszać się także rowerzyści.



Czy zdarza ci się omijać korek buspasem?

Otwarcie dwóch nowych buspasów na Trakcie św. Wojciecha (przed węzłem Lipce w kierunku centrum Gdańska) i Schuberta (między Nowolipiem a rondem przy Parku Naukowo-Technologicznym) to początek dużych zmian, jakie na początku lipca zapowiedzieli Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W ramach tzw. Gdańskiego Pakietu Dostępności w najbliższych latach w mieście ma powstać 17 nowych naziemnych przejść dla pieszych oraz buspasy przyspieszające i usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego.

  • Buspas na Schuberta ma przyspieszyć autobusy jadące z Suchanina w kierunku Wrzeszcza.
  • Buspas na Schuberta wytyczono na prawym pasie, a ruch w stronę ronda przy ul. Trzy Lipy przełożono na środkowy.

Pierwsze dwa właśnie uruchomiono. Jeden - na Trakcie św. Wojciecha - ma zminimalizować opóźnienia autobusów jadących do centrum Gdańska, drugi - usprawnić ruch między południem Gdańska a Wrzeszczem. Choć fragment jezdni w tym miejscu ma zaledwie kilkaset metrów, to drogowcy wraz z ZTM szacują, że buspas przyspieszy autobusy - w godzinach szczytu - o ok. 7 minut. Zmiany odczują głównie pasażerowie linii 115 i 168.

Jeszcze więcej czasu uda się odzyskać na Trakcie św. Wojciecha.

- Buspas na Trakcie ma 900 metrów i rozciąga się od św. Wojciecha do ul. Tomczaka. Na tym odcinku autobusy łapią średnio 18 minut opóźnienia w szczycie przewozowym. Dzięki buspasowi uda się wyeliminować opóźnienia względem rozkładu jazdy - zapowiada Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM.
  • Nowy buspas na Trakcie św. Wojciecha zminimalizuje opóźnienia autobusów, które teraz wynoszą nawet 18 minut.
  • Nieco mniej tracą pojazdy komunikacji miejskiej na Schuberta, tam opóźnienia wynoszą ok. 7 min.

Ciekawostką jest fakt, że od przyszłego tygodnia na nowym buspasie na Trakcie św. Wojciecha dopuszczony zostanie ruch rowerowy. Wkrótce przed wjazdem na pas przeznaczony dla pojazdów komunikacji miejskiej, służb miejskich i taksówek, pojawi się dodatkowe oznakowanie.

To nie pierwszy tego rodzaju ukłon w stronę rowerzystów. Wcześniej mogli oni poruszać się po buspasach na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego. Udogodnienie jest możliwe dzięki staraniom urzędników z Referatu Mobilności Aktywnej.

- Po informacjach w prasie o tym, że powstaje buspas na Trakcie św. Wojciecha otrzymaliśmy liczne głosy od użytkowników, że dobrze by było udostępnić go także rowerzystom - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik referatu. - Ze względu na wcześniejszą praktykę udostępniania buspasów rowerzystom tam, gdzie nie ma dróg rowerowych (na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego) zdecydowaliśmy się na to także na Trakcie. Jest to rozwiązanie praktyczniejsze i bezpieczniejsze, gdyż w przeciwnym przypadku rowerzysta zobowiązany jest poruszać się lewym pasem ruchu, przeznaczonym dla pozostałych pojazdów. Trakt św. Wojciecha to uczęszczany szlak rowerowy, z którego korzystają mieszkańcy południowych dzielnic i Pruszcza Gdańskiego. Rocznie na rowerach przejeżdża tędy ponad 300 tys. osób, przy czym w zdecydowanej większości korzystają oni z drogi technicznej wzdłuż kanału Raduni, na której dopuszczony jest ruch rowerowy. Teraz będą mogli korzystać z buspasa.
Tak, jak już informowaliśmy, w kolejnym etapie planowane są buspasy na al. Żołnierzy Wyklętych: od Chrzanowskiego do Potokowej w stronę Matarni i od granicy lasu do ronda de la Salle na Słowackiego (w kierunku Wrzeszcza).

Opinie (356) 8 zablokowanych

  • No i super! (31)

    Sprawna i punktualna komunikacja miejska, uzupełniona o system rowerów miejskich i płatny wjazd samochodem do centrum.
    Tak wygląda nowoczesne, przyjazne ludziom miasto.
    Sporo nam do tego jeszcze brakuje, ale każdy krok w dobrym kierunku cieszy!

    • 228 225

    • (13)

      Warszawa już to dawno zrozumiała, teraz pora na Trójmiasto

      • 30 26

      • (12)

        Warszawa to zrozumiała dopiero jak zaczęli nią rządzić kompetentni ludzie a nie pisiomatołki.
        Za Kaczyńskiego potrafili wybudować schody na drodze dla rowerów.

        • 32 27

        • Prosty przyklad (10)

          Ile autobusów przejeżdża drogę w ciągu godziny w szczycie komunikacyjnym? Powiedzmy że jada co 5 minut ( jeżdżą co 10 ale podkrecam) ok czyli na godzinę 12 autobusów. Powiedzmy że są napakowane maksymalnie jak sledzie czyli 50 osob. Wychodzi 600 osob na godzine. Samochody w tym czasie mogą przejechać co 5 sekund ale powiedzmy że jada co 10 sekund. 360 samochodów. Rano ludzie jeżdżą często z dziećmi do szkoły ale też np razem do pracy. Minimum w samochodzie są 2 osoby. Wychodzi 720 osob na godzinę. Jedyny sens komunikacji miejskiej to ograniczenie spalin w mieście.

          • 13 31

          • Miejsca siedzące i stojące

            W każdym autobusie od 80 do 120 osób - przelicz to jeszcze raz...

            • 0 0

          • Oj koślawe te obliczenia (3)

            Tak jak piszesz jest w przypadku braku korków. A jak są korki to autem stoisz kilkanaście minut, a autobusem nie.

            • 9 3

            • Korki sa przez buspas (2)

              • 7 16

              • nonsens

                Korki są tu, bo gdzieś dalej jest wężej lub mała przepustowość a tam dalej jej nie poprawisz, bo to już centrum.

                • 0 0

              • ja, ja

                w takim razie ten wirtualny buspas to od zbudowania węzła Lipce chyba istnieje

                • 8 1

          • Założenia masz błędne

            bo to, że samochody tu i teraz jadą dwoma pasami, to nie znaczy, że się nie zakorkują kilometr dalej, gdzie nie ma już dwóch pasów. Efekt - wszyscy stoją dużo wcześniej. Gdy autobus pojedzie szybciej, to nie jeden samochód ubędzie z tej graciarni, bo się przesiądą na komunikację lub rower. I o to tutaj chodzi, bo potem piszą kierowcy "ja się nie przesiądę na komunikację, bo samochodem dojeżdżam szybciej"

            • 2 2

          • hehe, nie ma jak naginać rzeczywistość. (2)

            O 7 rano sam ZTM jeździ do Pruszcza co 7,5 minuty i w każdym ludzie stoją (miejsc siedzących jest 45, zatem pasażerów jest więcej). Dorzuć do tego linie 50, 400, 401, 851, 843, 845 plus busiarstwo z Rotmanki i Juszkowa i wychodzi GRUBO ponad 600 osób.
            A to "minimum 2 osoby w samochodzie" to chyba w jakichś odjazdach widziałeś chyba...

            • 28 8

            • Stan na drodze i licz (1)

              40 miejsc siedzących to w autokarze w takim co jeździ to 20. Więcej jak 50 nigdy nie jedzie. Jeszcze nie widziałem autobusu na buspasie częściej niż 5 minut. Możesz sprawdzić

              • 3 16

              • Hłe, hłe

                wsiądź sobie niedowiarku w 207 w sobotę o 19.44 na Dworcu. Wtedy zobaczysz te 20 osób w autobusie - ale tylko przy jednych drzwiach, bo do pozostałych się nie dopchasz.

                • 11 3

          • wolne żarty

            "max 50 osób (w autobusie?)" - chyba żartujesz
            "Minimum w samochodzie są 2 osoby" - to po prostu nie prawda,

            • 20 3

        • Można się nie zgadzać z kimś, ale obelgi świadczą tylko o Tobie. I na pewno nie pomogą w artykułowaniu i obronie Twojego sądu. Mogą wręcz zadziałać odwrotnie...

          • 17 4

    • zacznijcie się jeszcze myć

      to może pojadę zbiorkomem

      • 8 3

    • komunikacja (5)

      "Sprawna i punktualna komunikacja miejska"- ha ha to ty chyba nie czytasz raportów na portalu. Codziennie jak nie awarie tramwajów to brak prądu w sieci, albo wypadające z kursów autobusy. O stanie technicznym pojazdów nie wspominam. O komforcie typu klimatyzacja WCALE

      • 21 8

      • (2)

        rozumiem ,że ty tylko czytasz raporty i stad wszystkie wnioski ? jezdze od wielu wielu lat i nie widze problemu. stan techniczny ok, coraz wiecej ma klime, jak beda zmieniac tabor to wezmą z klimatyzacja. Po co maja wymieniać autobus jak jest sprawny ? to idzie z MOICH pieniędzy i niech nimi gospodarują poprawnie a nie wydaja na głupoty. Przyjdzie czas to cały tabor bedize nowoczesny.

        • 5 9

        • (1)

          "Przyjdzie czas to cały tabor bedzie nowoczesny" to będzie wtedy jak niemcy znikną z mapy świata i nie będą mogli swoich szrotów sprzedawać do Gdańska. Kiedy to będzie? Nigdy, więc nie oklamuj się. gdańsk musi dbać o gospodarkę niemiec.

          • 5 5

          • wole, jak dba o gospodarkę Niemiec

            niż Rosji, przy obecnym pisowskim imporcie węgla i ropy

            • 7 8

      • (1)

        A ty chyba nie umiesz czytać ze zrozumieniem, albo czytasz tylko pierwsze zdanie.

        • 8 7

        • To zwykly trol od pampersa

          • 5 7

    • Przyjazne ludziom? (5)

      A osoby jezdzace samochodami to kto, ufoludki ?

      • 22 25

      • to tzw. blachosmrodzarze vel. korko-generatory ;) (2)

        • 13 24

        • (1)

          A pieszy wytwarza dwutlenek węgla oddychając.
          Precz z pieszymi!
          Niech nie będzie nic. Tylko drzewa i przyroda.

          • 14 4

          • Jestem za

            po 2 tygodniach pobytu w takim miejscu dosłownie poczułem gdańskie powietrze.

            • 3 1

      • to buraki w blachosmrodach trujace spalinami wszystkich smiertelnie i niszczace wszystko wokoło!!

        • 6 16

      • Osoby tworzace korki i utrudniajace zycie pieszym

        • 7 8

    • Propaganda sukcesu wiecznie żywa (1)

      Szkoda tylko, że przy okazji spartolono wyjazd autobusów z Św. Wojciecha na Trakt w kierunku Gdańska.

      Do tej pory autobus miał piękny pas na włączenie się do ruchu, a teraz ni cholerę się na nim nie zmieści bez wjazdu na pas środkowy.

      W efekcie staje na środku skrzyżowania i blokuje cały ruch do Pruszcza.

      • 22 4

      • Oto Gdansk wlasnie

        Na Stogi to ludzie mają super połączenie, coś jak z Berei

        • 9 1

    • Dobrze ze w koncu coraz wiecej ludzie popiera to co pisze od lat!!Trzeba pozbyc sie tego złomu z ulic i je odkorkowac!

      wprowadzić opłaty ze względu na wiek auta i spaliny jakimi truje!A komunikacja ma być priorytetem

      • 7 13

    • Pełna zgoda juz dawno powinni zrobić płatne za wjazd autobusu do centrum miasta !!!! a niestosujących się kierowców surowo karać .

      • 8 9

  • Brawo za sytuacje awaryjne!

    Osoba która wymyśla te chore krótkie odcinki buspasow jest chora, nie ma prawa jazdy i nie zna miasta. Przykład - przed dworcem bus pas który rozpoczyna się na skrzyżowaniu przy zieleniaku codziennie powoduje sytuacje bliskie kolizji oraz kolizje. Na kilkadziesiąt metrów przed zwężeniem z 3 na 2 pasy jest znak, ale to za krótko przed zwężeniem. Ponadto samo zwężenie jest nienaturalną nagłą zmianą (starego) pasa. Sam bus pas idący do Huciska - jedynie powoduje większe korki na wylocie z miasta. Tu - również jest to zmiana i**oty. Jeden pas dla busów które i tak się nie przecisną przed nim i za nim bo ugrzęzną w korku dłuższym niż zazwyczaj. Paranoja!

    • 0 0

  • bez sensu. buspas na trakcie kończy się tam gdzie zaczyna się zwykle korek.

    Rowery na bus pasie? Przecież tam jest piękna ścieżka rowerowa na wale !!!

    • 1 0

  • kto na to pozwala ?? (4)

    ..........bus pas i rowerzyści to jawne przyzwolenie na łamanie przepisów , autobusy będą przekraczały linie ciągłą chcąc utrzymać się w rozkładzie jazdy ........ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 46 5

    • Podobno podwójna ciągła to dodatkowy pas dla motocyklistów :)

      • 0 0

    • a twoim zdaniem autobus tej linii przekroczyć nie może? Ty nie możesz!

      • 1 1

    • 99% kierowców nie wie co znaczy linia ciągła, a Ty się czepiasz kierowcy jednego autobusu dziennie

      • 2 1

    • O Jezu, linia ciągła to jakaś fosa lub lawa? ;)

      • 2 7

  • Przestańcie budować przejścia naziemne (18)

    Tramwaj z dworca głównego do Akademii Muzycznej już teraz jedzie prawie 20 minut.
    To jest regres o blisko 5 minut!
    Ja chce do dworca tramwajem być szybciej niż na pieszo.
    Samorządzie gdański zrób z tym wreszcie porządek. Ponadto oddajcie nam 3 na Stogi i Przeróbke. Na Chełm co chwilę coś jedzie z dworca A na Stogi co najwyżej co 10 minut. Obudzić się i do roboty Grzelak i ZTM w Gdańsku!

    • 187 54

    • No nie porównuj Maleńkich Stogów z wielkim Chełmem!

      • 0 0

    • (5)

      Wystarczy przeprogramować sygnalizację na Okopowej z priorytetem dla tramwaju. W mieście zarządzanym jednak przez prosamochodowe lobby to niemożliwe. Tramwaj zawsze jedzie ostatni.

      • 27 23

      • (3)

        gdzie jedzie ostatni? tramwaj jedzie jak samochód, czeka na tych samych światłach, gdzie tu jest lobby samochodowe? ja jestem za tym by na Grunwaldzkiej była zielona strzała dla mnie i tramwajów

        • 27 4

        • gdzie? (2)

          Na 3 maja. na Bramie Oliwskiej. Na pl. Solidarności.

          Dużo tego

          • 5 3

          • A minusek jeździ choć tramwajami? (1)

            toż cholery idzie dostać.

            8 do Jelitkowa. Zieleniak - postój. Pl. Solidarności - postój. Wyjazd z ECS - postój. Wyjazd z Popiełuszki - postój.
            Na trasie Dworzec - Wrzeszcz żaden tramwaj nie ma w efekcie szans z rowerem. Nawet po zdjęciu głupich świateł na Chodowieckiego i przy Politechnice.

            • 10 1

            • Ale masz za to aromaterpaię w gratisie

              • 0 0

      • prosamochodowe lobby hahah ale mnie rozbawiłeś

        • 16 10

    • (8)

      Powiedz to starszym ludziom dla których przejście podziemne jest brakiem przejścia.

      • 17 37

      • Starzy wolą przechodzić podziemią (5)

        Wolę bezpiecznie przechodzić przejściem podziemnym, niż narażać się na potrącenie na pasach lub gnać po pasach by zdążyć na zielonym.
        Nie róbcie ze starych kalek w imię własnej chorej ideologi.

        • 42 11

        • taaa (4)

          zwłaszcza ci co się poruszają o kulach lub na wózkach. schody są suuuuper

          • 11 18

          • (3)

            zrob im windy a nie ładujesz kilka razy więcej kasy w nowe skrzyżowania

            • 25 8

            • W gdańsku windy nawet jak są to nie działają, więc przestań marzyć.

              • 1 2

            • bezmógowcu wywal tego blachosmroda na złom to niemebdziesz miał okazji sie pluc (1)

              • 2 19

              • Tramwaj ma wywalić na złom? Prąd cię kopnął?

                • 16 1

      • Maja windy (1)

        • 10 7

        • gdzie jest winda w przejściu przy okopowej?

          • 13 3

    • Bredziesz jak zawsze trolu tramwaj nawet o jedną sekunde nie jedzie dłuzej!!

      • 1 10

    • co 10 min to nie jest żle; w Rzymie tak nie ma - nie wymyślajcie

      • 2 3

  • To jest wątek dla tych, którzy nie roozumieją że głosowanie w wyborach ma znaczenie

    Bo z wyznawanej ideologii rodzą się potem konkretne decyzje

    • 0 0

  • Buspas

    Równa się większe korki, po co robić bus pas i tworzyć większe korki tylko po to, aby autobus przejechał dwie minuty szybciej... ? Wyobraźcie sobie sytuacje gdy zamiast bus pasa, cały ruch rozkłada się na dwa pasy, korek zmniejsza się o połowe... czemu nikt o tym nie myśli?

    • 1 0

  • Białe kreski (3)

    Na ul. Nieborowskiej też namalowali białe kreski i zrobili z nich rondo , istna parodia ronda.
    Gdzie są prawdziwi specjaliści od dróg ? - Ci co teraz się tym zajmują nie mają o tym pojęcia.

    • 26 3

    • (1)

      Na razie namolowali kreski ale jak sie rozwiazanie sprawdzi to przebuduja cale skrzyzowanie aby było rondem z prawdziwego zdarzenia. Czas pokaze co z tego wyjdzie.

      • 0 0

      • Ufam, że się nie sprawdzi. Pseudorondo stanie w korku o poranku i nie będzie łatwego wyjazdu w żadną ze stron. Poza tym gdyby kierowcy mieli przestrzegać na nim przepisów, to w sytuacji korka będzie dramat. Równomierne włączanie się będzie możliwe tylko dzięki uprzejmości tych, co zyskają już pierwszeństwo po wjechaniu na rondo.
        W zimie będzie jeszcze większy cyrk.
        Byle bez ofiar w pieszych to się skończyło, bo zlikwidowanie sygnalizacji świetlnej w sąsiedztwie przedszkola oceniam jako pomysł rodem z dudy!!!

        • 0 0

    • Hahaha

      To skrzyżowanie o ruchu okrężnym to jakaś parodia. Czekam na wrzesień. Będzie się działo. Bo już teraz przy małym ruchu słychać co chwilę klakson w tym miejscu.

      • 5 0

  • (16)

    Fajno! Tylko sprawny transport zbiorowy rozwiąże zakorkowne miasto i kompleksy ludzi. Ruch w dobrą stronę. Teraz pora na sukcesywnie likwidowanie miejsc parkingowych w centrum na rzecz szerszych chodników i miejsc rekreacji ;) zanim słynie na mnie morze hejtu- sam jestem kierowcą, ale staram się korzystać z komunikacji i roweru w dojazdach, jak tylko mogę

    • 106 116

    • Serio? (8)

      Z Pruszcza do Jelitowa komunikacją miejską jadę 1,5h. samochodem 30-40 minut. Różnica? 2h dziennie! Dalej chcesz mnie przekonywać?

      • 18 2

      • (2)

        No i właśnie dlatego rozwiązaniem jest Sprawny transport miejski. Nigdzie nie powiedziałem, że aktualnie taki on jest. Ale trzeba robić wszystko żeby taki był. Buspasy są jednym ze środków do osiągnięcia celu

        • 16 10

        • W Gdańsku nigdy taki nie będzie bo miasto nie chce, a dróg dla rowerów, hulajnóg się nie buduje bo nie... (1)

          Jak będzie 1 bilet za 99zł, połączą gait,ztm,zkm i zlikwidują renomę, dadzą więcej kursów i lepszą siatkę połączeń to może... ale to wymaga nakładów. Takie nakłady robią w Warszawie, ale nie w Gdańsku

          • 8 10

          • Naklady to jedno

            A myslenie to drugie. Moim zdaniem urzednicy gdanscy nie umieja myslec. W porownaniu do warszawy , tutaj jest wiele niedorubek komunikacyjnych. Jezdzilem zbiorkomem w warszawie 15 lat, przez ostatni rok spotkalem wiecej kanarow , niz w warszawie w przeciagu tych 15 lat spedzonych w warszawie.

            • 1 0

      • (2)

        I może w końcu (jak na całym cywilizowanym świecie) ludzie zaczną rozważać gdzie mieszkać pod kątem czasu dojazdu

        • 5 9

        • (1)

          a uwzględniłeś, że w tym niecywilizowanym świecie nie stać ludzi na mieszkanie bliżej pracy?
          Gdańsk Południe 6000/m, Oliwa 15000/m, wynajem 3000... :)

          • 9 1

          • ciężko o tym wiedzieć jak się pomieszczkuje u mamy.

            • 2 1

      • A moze tak poszukac lepszych opcji?

        Pociąg regionalny Pruszcz-Oliwa: 19-25 minut
        Autobus Oliwa-Jelitkowo: rozkładowo 6-7 minut

        plus przesiadki, dojazd w pruszczu: tak do 50 minut.
        Jakie 1.5 h?

        • 1 4

      • ile? przewozy regionalne/skm jedzie 31min

        • 3 4

    • na osiołkach też można pojeździć albo całkiem zamknąć miasto

      • 2 0

    • (3)

      nie kazdy zarabia 8zl/h, ze ma czas jezdzic rowerem. niech zrobia po 10zl/h i kto musi w centurm parkowac ten niech placi, po co od razu usuwac?

      • 3 3

      • Próbuje znaleźć zależność... (1)

        Sam zarabiam dużo więcej niż te 10 za godzinę i jakoś wolę zbiorkomem lub Mevo jechać niż autem... Samochód obecnie to więcej problemów niż korzyści...

        • 2 3

        • niby zarabiasz więcej a jesteś tak biedny, że żadne pieniądze Ci nie pomogą.

          • 2 1

      • biedak to raczej ten co nie ma czasu rowerem jezdzic ;)

        • 5 7

    • Komunikacja to porażka . Z Oruni dolnej na Karczemki komunikacją jedzie się ponad godzinę samochodem ok.20 minut . Tak więc nie da się jeździć komunikacją jeżeli ceni się swój czas.

      • 19 5

    • Tak jest na całym cywilizowanym świecie

      • 15 9

  • answer

    nie wiedzialem ze przepustowosc dróg mozna porawic szybko wiedrem farby
    hmmm nobla dać pozostaje.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane