• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe buspasy w Gdańsku już otwarte

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum Gdańska.
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma ok. 900 metrów.

Nadanie priorytetu komunikacji miejskiej, a co za tym idzie szybsze i sprawniejsze funkcjonowanie stojących do tej pory w korkach autobusów to główne korzyści wynikające z otwarcia dwóch nowych buspasów w Gdańsku: na Trakcie św. Wojciecha Schuberta . Od nowego tygodnia pasem dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha będą mogli poruszać się także rowerzyści.



Czy zdarza ci się omijać korek buspasem?

Otwarcie dwóch nowych buspasów na Trakcie św. Wojciecha (przed węzłem Lipce w kierunku centrum Gdańska) i Schuberta (między Nowolipiem a rondem przy Parku Naukowo-Technologicznym) to początek dużych zmian, jakie na początku lipca zapowiedzieli Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W ramach tzw. Gdańskiego Pakietu Dostępności w najbliższych latach w mieście ma powstać 17 nowych naziemnych przejść dla pieszych oraz buspasy przyspieszające i usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego.

  • Buspas na Schuberta ma przyspieszyć autobusy jadące z Suchanina w kierunku Wrzeszcza.
  • Buspas na Schuberta wytyczono na prawym pasie, a ruch w stronę ronda przy ul. Trzy Lipy przełożono na środkowy.

Pierwsze dwa właśnie uruchomiono. Jeden - na Trakcie św. Wojciecha - ma zminimalizować opóźnienia autobusów jadących do centrum Gdańska, drugi - usprawnić ruch między południem Gdańska a Wrzeszczem. Choć fragment jezdni w tym miejscu ma zaledwie kilkaset metrów, to drogowcy wraz z ZTM szacują, że buspas przyspieszy autobusy - w godzinach szczytu - o ok. 7 minut. Zmiany odczują głównie pasażerowie linii 115 i 168.

Jeszcze więcej czasu uda się odzyskać na Trakcie św. Wojciecha.

- Buspas na Trakcie ma 900 metrów i rozciąga się od św. Wojciecha do ul. Tomczaka. Na tym odcinku autobusy łapią średnio 18 minut opóźnienia w szczycie przewozowym. Dzięki buspasowi uda się wyeliminować opóźnienia względem rozkładu jazdy - zapowiada Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM.
  • Nowy buspas na Trakcie św. Wojciecha zminimalizuje opóźnienia autobusów, które teraz wynoszą nawet 18 minut.
  • Nieco mniej tracą pojazdy komunikacji miejskiej na Schuberta, tam opóźnienia wynoszą ok. 7 min.

Ciekawostką jest fakt, że od przyszłego tygodnia na nowym buspasie na Trakcie św. Wojciecha dopuszczony zostanie ruch rowerowy. Wkrótce przed wjazdem na pas przeznaczony dla pojazdów komunikacji miejskiej, służb miejskich i taksówek, pojawi się dodatkowe oznakowanie.

To nie pierwszy tego rodzaju ukłon w stronę rowerzystów. Wcześniej mogli oni poruszać się po buspasach na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego. Udogodnienie jest możliwe dzięki staraniom urzędników z Referatu Mobilności Aktywnej.

- Po informacjach w prasie o tym, że powstaje buspas na Trakcie św. Wojciecha otrzymaliśmy liczne głosy od użytkowników, że dobrze by było udostępnić go także rowerzystom - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik referatu. - Ze względu na wcześniejszą praktykę udostępniania buspasów rowerzystom tam, gdzie nie ma dróg rowerowych (na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego) zdecydowaliśmy się na to także na Trakcie. Jest to rozwiązanie praktyczniejsze i bezpieczniejsze, gdyż w przeciwnym przypadku rowerzysta zobowiązany jest poruszać się lewym pasem ruchu, przeznaczonym dla pozostałych pojazdów. Trakt św. Wojciecha to uczęszczany szlak rowerowy, z którego korzystają mieszkańcy południowych dzielnic i Pruszcza Gdańskiego. Rocznie na rowerach przejeżdża tędy ponad 300 tys. osób, przy czym w zdecydowanej większości korzystają oni z drogi technicznej wzdłuż kanału Raduni, na której dopuszczony jest ruch rowerowy. Teraz będą mogli korzystać z buspasa.
Tak, jak już informowaliśmy, w kolejnym etapie planowane są buspasy na al. Żołnierzy Wyklętych: od Chrzanowskiego do Potokowej w stronę Matarni i od granicy lasu do ronda de la Salle na Słowackiego (w kierunku Wrzeszcza).

Opinie (356) 8 zablokowanych

  • na buspasie kto jest ważniejszy autobus czy rower?

    rowerzysta w sposób naturalny spowolni autobus(będzie linia ciągła czyli brak możliwości wyprzedzenia). W efekcie zamiast szybciej pojedziemy wolniej

    • 4 0

  • grzelak zapamietam

    przy nastepnych wyborach sie rozliczymy

    • 1 0

  • Teraz brakuje tylko bus pasa na Podwalu Przedmiejskim w kierunku Łąkowej ,

    Zwężono ulice aby wolniej jezdziły autobusy to teraz mozna szumnie zafundowac bus pas aby przyspieszyły

    • 0 0

  • answer

    nie wiedzialem ze przepustowosc dróg mozna porawic szybko wiedrem farby
    hmmm nobla dać pozostaje.

    • 2 0

  • Buspas

    Równa się większe korki, po co robić bus pas i tworzyć większe korki tylko po to, aby autobus przejechał dwie minuty szybciej... ? Wyobraźcie sobie sytuacje gdy zamiast bus pasa, cały ruch rozkłada się na dwa pasy, korek zmniejsza się o połowe... czemu nikt o tym nie myśli?

    • 1 0

  • To jest wątek dla tych, którzy nie roozumieją że głosowanie w wyborach ma znaczenie

    Bo z wyznawanej ideologii rodzą się potem konkretne decyzje

    • 0 0

  • bez sensu. buspas na trakcie kończy się tam gdzie zaczyna się zwykle korek.

    Rowery na bus pasie? Przecież tam jest piękna ścieżka rowerowa na wale !!!

    • 1 0

  • Brawo za sytuacje awaryjne!

    Osoba która wymyśla te chore krótkie odcinki buspasow jest chora, nie ma prawa jazdy i nie zna miasta. Przykład - przed dworcem bus pas który rozpoczyna się na skrzyżowaniu przy zieleniaku codziennie powoduje sytuacje bliskie kolizji oraz kolizje. Na kilkadziesiąt metrów przed zwężeniem z 3 na 2 pasy jest znak, ale to za krótko przed zwężeniem. Ponadto samo zwężenie jest nienaturalną nagłą zmianą (starego) pasa. Sam bus pas idący do Huciska - jedynie powoduje większe korki na wylocie z miasta. Tu - również jest to zmiana i**oty. Jeden pas dla busów które i tak się nie przecisną przed nim i za nim bo ugrzęzną w korku dłuższym niż zazwyczaj. Paranoja!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane