• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe buspasy w Gdańsku już otwarte

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum Gdańska.
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma ok. 900 metrów.

Nadanie priorytetu komunikacji miejskiej, a co za tym idzie szybsze i sprawniejsze funkcjonowanie stojących do tej pory w korkach autobusów to główne korzyści wynikające z otwarcia dwóch nowych buspasów w Gdańsku: na Trakcie św. Wojciecha Schuberta . Od nowego tygodnia pasem dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha będą mogli poruszać się także rowerzyści.



Czy zdarza ci się omijać korek buspasem?

Otwarcie dwóch nowych buspasów na Trakcie św. Wojciecha (przed węzłem Lipce w kierunku centrum Gdańska) i Schuberta (między Nowolipiem a rondem przy Parku Naukowo-Technologicznym) to początek dużych zmian, jakie na początku lipca zapowiedzieli Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W ramach tzw. Gdańskiego Pakietu Dostępności w najbliższych latach w mieście ma powstać 17 nowych naziemnych przejść dla pieszych oraz buspasy przyspieszające i usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego.

  • Buspas na Schuberta ma przyspieszyć autobusy jadące z Suchanina w kierunku Wrzeszcza.
  • Buspas na Schuberta wytyczono na prawym pasie, a ruch w stronę ronda przy ul. Trzy Lipy przełożono na środkowy.

Pierwsze dwa właśnie uruchomiono. Jeden - na Trakcie św. Wojciecha - ma zminimalizować opóźnienia autobusów jadących do centrum Gdańska, drugi - usprawnić ruch między południem Gdańska a Wrzeszczem. Choć fragment jezdni w tym miejscu ma zaledwie kilkaset metrów, to drogowcy wraz z ZTM szacują, że buspas przyspieszy autobusy - w godzinach szczytu - o ok. 7 minut. Zmiany odczują głównie pasażerowie linii 115 i 168.

Jeszcze więcej czasu uda się odzyskać na Trakcie św. Wojciecha.

- Buspas na Trakcie ma 900 metrów i rozciąga się od św. Wojciecha do ul. Tomczaka. Na tym odcinku autobusy łapią średnio 18 minut opóźnienia w szczycie przewozowym. Dzięki buspasowi uda się wyeliminować opóźnienia względem rozkładu jazdy - zapowiada Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM.
  • Nowy buspas na Trakcie św. Wojciecha zminimalizuje opóźnienia autobusów, które teraz wynoszą nawet 18 minut.
  • Nieco mniej tracą pojazdy komunikacji miejskiej na Schuberta, tam opóźnienia wynoszą ok. 7 min.

Ciekawostką jest fakt, że od przyszłego tygodnia na nowym buspasie na Trakcie św. Wojciecha dopuszczony zostanie ruch rowerowy. Wkrótce przed wjazdem na pas przeznaczony dla pojazdów komunikacji miejskiej, służb miejskich i taksówek, pojawi się dodatkowe oznakowanie.

To nie pierwszy tego rodzaju ukłon w stronę rowerzystów. Wcześniej mogli oni poruszać się po buspasach na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego. Udogodnienie jest możliwe dzięki staraniom urzędników z Referatu Mobilności Aktywnej.

- Po informacjach w prasie o tym, że powstaje buspas na Trakcie św. Wojciecha otrzymaliśmy liczne głosy od użytkowników, że dobrze by było udostępnić go także rowerzystom - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik referatu. - Ze względu na wcześniejszą praktykę udostępniania buspasów rowerzystom tam, gdzie nie ma dróg rowerowych (na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego) zdecydowaliśmy się na to także na Trakcie. Jest to rozwiązanie praktyczniejsze i bezpieczniejsze, gdyż w przeciwnym przypadku rowerzysta zobowiązany jest poruszać się lewym pasem ruchu, przeznaczonym dla pozostałych pojazdów. Trakt św. Wojciecha to uczęszczany szlak rowerowy, z którego korzystają mieszkańcy południowych dzielnic i Pruszcza Gdańskiego. Rocznie na rowerach przejeżdża tędy ponad 300 tys. osób, przy czym w zdecydowanej większości korzystają oni z drogi technicznej wzdłuż kanału Raduni, na której dopuszczony jest ruch rowerowy. Teraz będą mogli korzystać z buspasa.
Tak, jak już informowaliśmy, w kolejnym etapie planowane są buspasy na al. Żołnierzy Wyklętych: od Chrzanowskiego do Potokowej w stronę Matarni i od granicy lasu do ronda de la Salle na Słowackiego (w kierunku Wrzeszcza).

Opinie (356) 8 zablokowanych

  • oby jak najwięcej buspasów! czekam na te na Słowackiego/Żołnierzy Wyklętych

    • 9 18

  • Skoro ped**arze moga (4)

    To osobowki tez powinny buspasem jezdzic, a nie podzial na lepszych i gorszych

    • 32 25

    • wolałbyś żeby poruszali się lewym pasem. No ok, już załatwiamy. (3)

      • 10 1

      • Jako kierowca powiem: tak, wole (2)

        Bo jesli jako pasazer mam jechac autobusem to juz wole zeby tam rowerzystow na bus pasie nie bylo

        • 3 5

        • bo? a co ci on przeszkadza? (1)

          kazdy kierowca chyba powienien miec opanowany manewr wyprzedzania. zresztą wątpie żeby rowerzysta spowalniał autobus. bez przesady. autobus ma przystanki jak by ktos nie ogarniał. poza tym to krótki odcinek.

          • 3 4

          • takie rzeczy są za trudne

            • 0 1

  • WoW

    Taki postęp, że trzeba było cały artykuł o tym napisać?

    • 14 3

  • Tristar (1)

    Napiszcie lepiej jak Tristar i priorytet przejazdu przez skrzyżowanie świetlne opóźnionego pojazdu komunikacji. Jak wyglądają statystyki wykorzystania takiego procesu?

    • 28 1

    • Nie wyglądają, bo żadnego priorytetu komunikacja miejska w Gdańsku nie ma

      Wątpiących zapraszam do Bydgoszczy

      • 1 0

  • Nigdy zbiorkom nie bedzie wygodniejszy (4)

    Od klimatyzowanego samochodu w ktorym nie ma obcych, niemyjacych sie, narzekajacych, gadajacych glosno przez telefon, jedzacych kebaba, puszczajacych z telefonu muzyki, z rozwydrzonymi dzieciakami, z obloconymi rowerami ludzi

    • 27 7

    • Nie będzie bo nie ma być (3)

      Ma być za to szybszy i tańszy i to tylko kwestia organizacji ruchu i przepisów, żeby tak było.

      • 6 6

      • Szybszy tez nie bedzie (2)

        No chyba ze specjalnie ograniczycie samochodowy transport, ale wtedy co to jest za bycie "szybszym", tanszy? jak masz jechac w 3 osoby to juz bardziej oplaca sie samochodem

        • 5 1

        • (1)

          Oczywiście, że specjalnie ograniczymy, przecież to napisałem - to kwestia organizacji ruchu i przepisów.
          Przy opłacie za wjazd do centrum i 10zł/h parkowania z tym tańszym samochodem to też może być różnie.
          Oczywiście jeśli najważniejsza dla Ciebie jest wygoda to zapłacisz i pojedziesz samochodem.
          Przynajmniej dopóki wjezdzanie prywatnymi samochodami do centrum będzie w ogóle legalne, bo ostatnio sporo miast zamyka centrum dla ruchu samochodów w ogóle.
          Tak przy okazji - ja oczywiście też mam samochód. Po prostu uważam, że to nie jest środek transportu do miasta.

          • 4 7

          • A kto mowi o jezdzeniu do centrum?

            Centrum moze sobie byc i zamkniete, i tak tam nie ma gdzie parkowac, ale wy chcecie zwezac wszystko, slowackiego, zolnierzy wykletych, rzeczypospolite, spacerowa, zaraz na obwodnicy bedziecie chcieli robic bus pas dla tego jednego autbusu z lotniska do gdyni

            • 4 1

  • Taxi leci po buspasie

    a Uber w korku stoi

    • 7 1

  • W życiu nie pojade rowerem po trakcie św. Wojciecha (3)

    Jeszcze mi życie miłe. Może gdyby powstały betonowe zapory, to bym się skusił...

    • 18 8

    • (1)

      panienki tak mają

      • 2 5

      • Nad Twoją trumną będzie napis "maczo".

        • 7 3

    • Hehe, tak samo pytała się mnie policja, czy się na rowerze takiego natężenia ruchu nie boję...

      Fajną mieli minę, jak powiedziałem im, że przywykłem...

      • 2 0

  • Zbudujmy buspas by przyspieszyć autobusy a potem wpuśćmy tam rowery....

    • 21 4

  • (1)

    Jako kierowca autobusu odradzam rowerzystom korzystanie z buspasa. Stwarza to ogromne zagrożenie dla nich samych. Już wczesniej powodowali zagrożenia jadąc ulicą, mając do dyspozycji ścieżkę rowerową na wale p.powodziowym.

    • 32 11

    • Pwodowali zagrożenie jadąc wydzielonym ciągłą linią poboczem?
      Rozwiń tę myśl, proszę.

      • 7 7

  • No i dobrze by było udostępnić te bus pasy też wszystkim kierowcom !!!!! nie tylko autobusosmrodom
    bo przecież wszyscy chcą dotrzeć na czas nie tylko ci w autobusach albo rowerach czy na deskorolkach tak będzie najsprawiedliwiej ! a może nakazać autobusom wyłączne poruszanie się po bus pasach z zakazem ich opuszczania i korzystania z normalnych pasów tych co się nie spieszą i mogą stać w korkach !

    • 9 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane