- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (188 opinii)
- 2 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (61 opinii)
- 3 Kandydaci z KO do Europarlamentu (192 opinie)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (304 opinie)
- 5 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (117 opinii)
- 6 Dwóch 29-latków z narkotykami (107 opinii)
Nowe centrum Południa. Czy z chaosu narodzi się przemyślana przestrzeń miasta?
Jak powinno wyglądać Centrum Południe i jaką rolę powinno pełnić to miejsce w sąsiedztwie pętli tramwajowo-autobusowej Ujeścisko? Te pytania przewijały się podczas dyskusji, będącej wstępem do konkursu studialnego koncepcji zagospodarowania i opracowania nowego planu. Obecnie jednak zamiast bazować na konkretnych ustaleniach, trzeba kluczyć w mglistych i nieustannie zmieniających się wizjach rozwoju Gdańska.
- Dzielnica Gdańsk Południe, rozciągająca się pierwotnie na obszarze od Chełmu aż po Pruszcz Gdański, miała liczyć 250 tys. mieszkańców [Gdańsk współcześnie liczy ok. 486 tys. mieszkańców - dop. red.]. Była zaprojektowana w sposób przemyślany, w dużym centrum w samym środku dzielnicy, mniejszymi centrami dzielnicowymi oraz ośrodkami usług podstawowych w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, możliwie blisko mieszkańców - wspominał podczas środowej dyskusji arch. Paweł Kowalski, prezes SARP o. Wybrzeże, zaangażowany w projektowanie Południa na przełomie lat 70 i 80.
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku
Plan ratunkowy dla centrum dzielnicowego Południa
Przestawienie gospodarki mieszkaniowej na model deweloperski z wyjątkowo liberalnym podejściem planistycznym sprawiło, że Południe stało się jednym z najbardziej chaotycznie zabudowanych obszarów nie tylko w Trójmieście, lecz także w skali całej Polski.
Teraz, gdy w samym środku Południa wciąż pozostaje obszar zarezerwowany pod jego największe centrum dzielnicowe, urzędnicy próbują wdrażać plan ratunkowy - bardziej o charakterze politycznym niż urbanistycznym.
Tym pomysłem jest utworzenie parku Południowego z resztek działek gminnych, które ze względu na przeciągający się dekadami proces planistyczny przeistoczyły się samoistnie z terenów rolniczych i nieużytków w zieleń z zadrzewieniami.
W tzw. międzyczasie z obszaru Centrum wyłączoną część północną, którą przeznaczono pod zajezdnię tramwajową, pierwotnie planowaną na ogrodach działkowych przy al. Adamowicza (w przyszłości budowę nowej zajezdni rozważano także przy ul. Marynarki Polskiej lub/i węźle Czerwony Most).
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Mieszkańcy zawsze na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne w Polsce to farsa
Krok do budowy nowej zajezdni na południu Gdańska
Niekończąca się lista postulatów i marzeń w jednym miejscu
Na obrzeżach przyszłego parku i obszarach o mniejszych walorach przyrodniczych planuje się natomiast umiejscowić wszystkie możliwe funkcje usług publicznych, które są de facto próbą nadrobienia zaległości w tym zakresie na całym obszarze Południa. Obecnie w planach jest lodowisko, pływalnia oraz obiekt oświaty (np. liceum, biblioteka).
Na spotkaniu mieszkańcy postulowali ponadto budowę wielkiego centrum sportowego z pełnowymiarowymi boiskami, których brakuje w tej części Gdańska oraz hali do uprawiania sportów walki.
Zwracano uwagę także na potrzebę wzmocnienia funkcji handlowo-usługowej (w tym uwzględnienie przestrzeni dla drobnych kupców) oraz... brak pubów, który zmusza mieszkańców do podróży do odległego Śródmieścia.
- Lokalizacja Centrum wpisuje się w ideę miasta krótkich odległości. W zasięgu 15 minut pieszo zamieszkuje obecnie 10 tys. osób, a docelowo będzie ich 20 tys. W zasięgu 10-minutowej podróży rowerem mieszka 70 tys. osób, a docelowo będzie ich 100 tys. - wylicza Agnieszka Ostrzycka, kierownik Zespołu Urbanistycznego Południe w Biurze Rozwoju Gdańska.
Zmienisz łyżwy na klapki. Basen i lodowisko pod jednym dachem
Niesprecyzowany układ transportowy w sąsiedztwie
Problemem Centrum Południe jest jednak nie tylko zmieniająca się sytuacja gospodarczo-polityczna i podejście urbanistyczne, ale także mgliste, nieokreślone wizje transportowe:
- pierwotnie przez rejon ten miała przechodzić linia SKM Południe, ale ostatecznie zrealizowano w miejsce szlaku kolejowego osiedle Lawendowe Wzgórza,
- nowa wizja SKM (PKM) wykorzystuje rezerwę Nowej Bulońskiej Południowej (ul. Lawendowe Wzgórze), która jeszcze niedawno miała być wykorzystana pod trasę tramwajową i drugą jezdnię,
- wizja północnej odnogi PKM Południe jest inaczej wrysowana w koncepcję Biura Rozwoju Gdańska niż w Strategii 2030 czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej,
- obecny na spotkaniu Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, przyznał że szanse na realizację północnej odnogi SKM (PKM) są niewielkie ze względu na niskie obciążenie komunikacyjne szlaku, więc tramwaj wydaje się bardziej rozsądnym rozwiązaniem,
- przekrój wspomnianej ul. Nowej Bulońskiej Południowej był pierwotnie przewidziany jako cztery pasy z tramwajem, a został zrealizowany jako jedna jezdnia dwupasowa z tramwajem,
- w śladzie ul. Nowej Jabłoniowej planowano pierwotnie realizować tramwaj, po czym z niego zrezygnowano na rzecz buspasów, zaś obecny na spotkaniu Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, zapowiedział że nowa zajezdnia będzie tak rozplanowana, aby w bliżej nieokreślonej przyszłości ewentualnie wrócić do pomysłu tramwaju,
- ul. Nowa Unruga w koncepcjach planistycznych miała być czteropasowa, podczas gdy obecnie rozważa się ulice o uspokojonym ruchu i zawężonym przekroju,
- ul. Nowa Warszawska powstała wyłącznie jako trasa tramwajowa i nie wiadomo czy kiedykolwiek powstanie układ drogowy (rezerwa terenu przewiduje aż cztery pasy ruchu),
- pętla tramwajowo-autobusowa Ujeścisko miała powstać w narożniku skrzyżowania Lawendowe Wzgórze - Warszawska, lecz ostatecznie "rozciągnięto" ją wzdłuż ul. Warszawskiej, odcinając tym samym ul. Warszawską od części południowej Centrum.
Artykuł z 2014 r. Czy Gdańsk Południe zyska własne centrum?
Artykuł z 2021 r. Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.
Park Południowy to wciąż wielka niewiadoma
Dodajmy do tego brak szczegółowej wizji parku Południowego, w zakresie którego nie wiadomo:
- jaką będzie pełnił rolę w przestrzeni - czy zagospodarowanie parku będzie przyciągać wyłącznie mieszkańców sąsiednich dzielnic czy - wzorem parku Oliwskiego - z całej aglomeracji oraz turystów spoza regionu,
- jaka będzie myśl przewodnia zagospodarowania - czy będzie to park o naturalnych walorach krajobrazowych czy kształtowanych ręką człowieka (i w jakim stopniu),
- czy park będzie ukierunkowany na prezentację zieleni (czy będzie zmierzać w kierunku ogrodu botanicznego lub ośrodka edukacji ekologicznej) czy będzie kreowany jako miejsce do uprawiania sportu (i jakich form sportu) w otoczeniu zieleni?
Czy z chaosu może narodzić się porządek i ład urbanistyczny?
Czy w takim chaosie planistyczno-decyzyjnym istnieje szansa na stworzenie przemyślanego centrum dzielnicy? Zdaniem urzędników i władz miasta jest to jak najbardziej możliwe.
- Za miesiąc zaprezentujemy koncepcję parku Południowego, gdzie będą wskazane konkretne funkcje w tym terenie - zapowiada Piotr Grzelak. - Zmieniamy podejście w planowaniu przestrzennym. Najpierw chcemy rozmawiać z mieszkańcami, a potem ogłaszać konkurs architektoniczno-urbanistyczny i rozstrzygać w planie, jakie funkcje powinny być wdrażane.
- Nie chcemy, aby wizja Centrum była zdefiniowana wyłącznie w sposób ekspercki, ale także wsłuchując się w głosy mieszkańców, społeczników, rad dzielnic - dodaje prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska. - Zebrane opinie będą wytycznymi do programu funkcjonalno-przestrzennego i przedmiotem kompleksowego zaprojektowania tego obszaru.
Urzędnicy do końca kwietnia czekają na uwagi mieszkańców
Uwagi i propozycje dotyczące Centrum Południa można nadsyłać do końca kwietnia br. na adres Biura Architekta Miasta: city.arch@gdansk.gda.pl
W oparciu o głosy mieszkańców planowane jest przeprowadzenie konkursu architektoniczno-urbanistycznego na koncepcję Centrum Południe. Na bazie wybranego projektu powstaną w kolejnym etapie zapisy nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz opracowywany zostanie model realizacji Centrum.
Nowe mieszkania zbudowane przez miasto na Południu i w Letnicy
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-04-15 11:40
Południe Gdańska zbudowano nie na planie siatki tylko na planie kalafiora (1)
A wiec teraz najbardziej potrzebne jest nie jakies megalityczne, mitomanskie Centrum, tylko odtworzenie połączeń miedzy osiedlami - osiedlowych ulic, chodników i DDR. Tak aby tworzyły dzielnice a nie deweloperskie poletka
- 48 0
-
2023-11-13 20:25
Tak
- 0 0
-
2023-04-14 13:36
(7)
Chciałem coś napisać, ale w zasadzie inni komentujący wyczerpali bardzo sensownie temat. Zaprzepaszczono okazję zbudowania świetnej tkanki miejskiej, a można ją było budować od zera. Zwyciężył "wolny rynek", a to jak nadaje się do tematu mieszkalnictwa i rozbudowy miasta, pokazało właśnie południe Gdańska.
Żal zmarnowanej szansy, no i żal że ten problem pozostanie z nami na lata.- 194 5
-
2023-04-15 09:52
Jakoś nie widzę tutaj Konfiarzy i Neoliberałów krzyczących o wolnym rynku
I wolności dla deweloperów
- 5 0
-
2023-04-14 18:40
Zmarnowano to akurat tereny pod Nową Letnicę.A Nowej Wyzwolenia nadal brak.
- 2 2
-
2023-04-14 16:30
Do kanca swiata.nadzieja tylko w rejsowym inkanderze z kaliningradu hehee
- 4 2
-
2023-04-14 15:36
Każda dzielnica dużej aglomeracji powinna być odrębnym "miastem" a nie sypialnią !
- 12 2
-
2023-04-14 13:50
Nie przekonuje Cię udział Grzelaka?? (2)
- 24 0
-
2023-04-14 14:10
Przekonuje - że dalej będzie stabilnie :)
- 12 0
-
2023-04-14 14:01
Mea culpa, przy takim fachowcu jestem spokojny.
- 27 0
-
2023-04-14 13:21
(11)
Planowanie spóźniło się tam jakieś dwadzieścia lat. Poludnie to typowy przykład tego jak wygląda wolna amerykanka w postaci pozostawania "planowania" niewidzialnej ręce wolnego rynku. Przypomina bardziej nie tkankę miejska, ale jeden wielki twór będący składowa wysypu chaotycznych wysepek-osiedli, często tworzących zamknięta przestrzeń, z ruchem
Planowanie spóźniło się tam jakieś dwadzieścia lat. Poludnie to typowy przykład tego jak wygląda wolna amerykanka w postaci pozostawania "planowania" niewidzialnej ręce wolnego rynku. Przypomina bardziej nie tkankę miejska, ale jeden wielki twór będący składowa wysypu chaotycznych wysepek-osiedli, często tworzących zamknięta przestrzeń, z ruchem dolewajacym się do tamtych wiejskich dróg.
Jest to encyklopedyczny przykład tego jak nie robudowywac miasta. Dobrze chociaż, że da się tam jeszcze podciągnąć SKM. Inaczej byłoby coraz gorzej.- 223 3
-
2023-04-15 09:27
Przecież w artykule napisali, że żadnego pociągu przez dzielnicę nie będzie. Tramwaj wystarczy :) (1)
- 4 2
-
2023-04-15 18:25
Przez Nową Letnicę jeździ pociąg towarowy z węglem.A miała być reaktywacja kolejki SKM.!!Podstawiają węglarki,jak na Sląsku.
- 2 1
-
2023-04-14 14:30
(1)
Nie chciłabym wyrażać sie niedyplomatycznie ale myślę że opisany przez Pana obecny stan zagospodarowanie tej okolicy to tzw "sh*t in the fan". To moim zdaniem efekt mód panujących wśród urbanistów i architektów. Dla nich zbudowanie ulic z pierzejami (z funkcjami usługowymi na parterze) czyli tak jak wyglądają starsze częsci naszego miasta "urągało"
Nie chciłabym wyrażać sie niedyplomatycznie ale myślę że opisany przez Pana obecny stan zagospodarowanie tej okolicy to tzw "sh*t in the fan". To moim zdaniem efekt mód panujących wśród urbanistów i architektów. Dla nich zbudowanie ulic z pierzejami (z funkcjami usługowymi na parterze) czyli tak jak wyglądają starsze częsci naszego miasta "urągało" nowoczesności. No i mamy efekt: rozrzucone budynki na dużej pzrestrzeni. Ani to funkcjinalne ani efektywne transportowo czy pod względem ekonomiki sieci (kanalizacyjnej, energetycznej). Spodziewam się, ze za parę lat będziemy wyburzać osiedla z lat dziewięćdziesiątych i wczesnych dwutysiecznych aby zbudowac coś bardziej racjonalnego i w "ludzkiej skali".
- 14 5
-
2023-04-14 15:02
Osiedla z tych lat sa jeszcze dobre
Np. Orunia Górna, wszystko co potem, to już upadek POPISu
- 6 5
-
2023-04-14 14:01
(3)
PKM nie będzie dojeżdżała do tego centrum południe. Cały jasien olany.
- 11 2
-
2023-04-15 18:22
A czy pierwotnie nie miała jechać do d.Głównego,a nie do Wrzeszcza?
- 2 0
-
2023-04-15 11:39
Przecież będzie przyjeżdżać przez sam środek tego "centrum". Taka dodatkowa atrakcja dla poszukujących ciszy i spokoju.
- 5 0
-
2023-04-14 17:31
Ale za to koło PKM nie będzie żadnych usług tylko same bloki
- 4 0
-
2023-04-14 13:35
To była widzialna ręka z Tczewa. (2)
- 21 0
-
2023-04-14 13:41
Dokładnie (1)
Arcyszkodnik gdańskiej urbanistyki. Zarżnął to miasto na lata
- 29 1
-
2023-04-14 13:44
Nie zapominajmy kto był szefem wówczas i kto siedział w brg
- 18 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.