• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe chodniki we Wrzeszczu wymagają poprawek

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nawierzchnia nowego chodnika w pobliżu ul. Do Studzienki.
  • Chodnik na odcinku Sobótki - Jaśkowa Dolina.
  • Chodnik na odcinku Do Studzienki - Sobótki.
  • Chodnik przy gmachu poczty.
  • Chodnik wokół włazu instalacji podziemnej.
  • Nowa nawierzchnia chodnika.
  • Chodnik na wysokości ul. Sobótki.
  • Chodnik na odcinku Sobótki - Jaśkowa Dolina.

Powoli kończy się opóźniony remont chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu. Jakość robót pozostawia jednak wiele do życzenia. Przy siedzibie ZKM zobacz na mapie Gdańska nieprawidłowo ułożono wzór nowego placu. W trakcie robót, na wniosek radnych miasta i najemców lokali, zmieniono też sposób parkowania - zawężono przestrzeń dla pieszych i rowerzystów, aby wygospodarować więcej miejsca dla parkujących aut.



Jak oceniasz stan chodników w Trójmieście?

Prace nad kompleksową wymianą nawierzchni chodników na al. Grunwaldzkiej na odcinku Szymanowskiego - Do Studzienki miały zakończyć się 31 lipca. Dodatkowo do 25 listopada miały być gotowe prace związane z uzupełnieniem i poprawą infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Na obu tych zadaniach wciąż jednak trwają roboty budowlane.

- Termin umowy z wykonawcą został przedłużony aneksem. W związku z tym wykonawca nie ponosi kar finansowych za opóźnienia. Odbiór robót zaplanowano w bieżącym tygodniu. Obecnie trwają prace porządkowe i wykończeniowe - tłumaczy Anna Ślusarska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Krzywe chodniki, stojąca woda

DRMG zapewnia, że na bieżąco kontroluje stan i jakość wykonywanych robót, na które zostanie udzielona pięcioletnia gwarancja. W rzeczywistości płyty chodnikowe są niejednokrotnie źle dopasowane i nierówno ułożone. Brakuje też odwodnienia, a w kilku miejscach zaskakują misternie wykonane wąskie "docinki" płytek.

  • Woda płynąca z ul. Wassowskiego.
  • Woda odprowadzona z budynku na chodnik.
  • Woda na chodniku przy gmachu poczty.
- Na bieżąco dokonywane są poprawki i naprawy, zgłaszane przez inspektora nadzoru. Uwagi dotyczące jakości robót zostaną opisane w protokole odbioru, na podstawie którego wykonawca w wyznaczonym terminie zostanie zobowiązany do dokonania ewentualnych poprawek - zapewnia Ślusarska.
Pracownicy DRMG tłumaczą również, że w projekcie nie przewidziano montażu koryt i rynsztoków w nawierzchni, ponieważ "mogłoby to stwarzać niebezpieczeństwo dla osób korzystających ze ścieżki pieszo - rowerowej".

Mniej miejsca dla pieszych

Nowa nawierzchnia służyć będzie nie tylko pieszym, ale również rowerzystom. Aby poprawić jakość przestrzeni publicznej oraz zapewnić swobodę ruchu, postanowiono ograniczyć nieco parkowanie, likwidując wąskie fragmenty chodników.

  • Zawężony chodnik na wysokości Hotelu Szydłowski.
  • Pierwotnie w tym miejscu wykonano miejsca do parkowania równoległego.
  • Po czym chodnik zdemontowano i ułożono ponownie pod miejsca do parkowania skośnego.
  • Fragment dokumentacji z miejscami do parkowania na wysokości Hotelu Szydłowski.
Tak też miało być na wysokości Hotelu Szydłowski zobacz na mapie Gdańska. W projekcie przewidziano tutaj parkowanie równoległe. Pierwotnie ułożono również zgodnie z projektem nową nawierzchnię chodników, po czym... rozebrano nowe płyty i przywrócono parkowanie skośne, zawężając tym samym przestrzeń pieszo - rowerową.

Okazuje się, że decyzja ta została podjęta na wniosek radnych miasta Gdańska (DRMG nie ujawnia ich nazwisk) oraz najemców lokali. Celem zmiany było "optymalne wykorzystanie miejsc parkingowych".

Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy

  • Słupki na odcinku De Gaulle'a - Jesionowa.
  • Słupki na wysokości parku przy ul. De Gaulle'a.
  • Zbyt rzadkie rozstawienie słupków sprawia, że niektórzy kierowcy wjeżdżają na przestrzeń dla pieszych i rowerzystów.
Słupków jeszcze więcej

W projekcie nie przewidziano budowy nowych zatok do parkowania, które można byłoby odddzielić od chodników wysokimi krawężnikami. Dlatego też zdecydowano się zastosować inny kolor chodników, oddzielając go od przestrzeni pieszo - rowerowej słupkami.

W kilku miejscach słupki ustawiono na tyle rzadko, że można pomiędzy nimi wjechać autem, co oczywiście wykorzystują już kierowcy.

- Lokalizacja słupków została wyznaczona w projekcie i zrealizowana zgodnie z wytycznymi. Przewidujemy jednak zwiększenie liczby słupków, które uniemożliwiają parkowanie samochodów między nimi - zapewnia Anna Ślusarska z DRMG.
Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?

  • Ciemniejsza część nowej nawierzchni miała trafiać w filary przyległego budynku.
  • Ciemniejsza część nowej nawierzchni miała trafiać w filary przyległego budynku.
  • Kiosk ostatecznie pozostanie w swojej dotychczasowej lokalizacji. Do jego usytuowania nie dostosowano jednak posadzki placu.
  • Projektowana nawierzchnia placu u zbiegu al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina.
Nowy plac już do poprawki

Z pracami prowadzonymi na al. Grunwaldzkiej zbiegły się roboty wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina w ramach uzupełnienia i poprawienia infrastruktury rowerowej. Na styku obu tych robót powstał plac pieszo - rowerowy z kioskiem.

Kiosk pierwotnie miał być zlikwidowany. Później uznano, że wystarczy jego obrócenie, a następnie "niewielka zmiana bez jego obracania". Ostatecznie zdecydowano o jego dalszym funkcjonowaniu w istniejącym miejscu ze względu na słabą konstrukcję i zły stan techniczny.

Mimo pozostawienia kiosku w pierwotnej lokalizacji, nie dokonano zmian w projekcie. W efekcie zaburza on koncepcję placu, który miał mieć formę "kratownicy". Ta z kolei miała być powiązania z podziałami elewacji przyległego budynku i trafiać ciemniejszą nawierzchnią w filary budynku.

Nawierzchnię placu ułożono jednak tak, że częściowo mija się ona z podziałami elewacji. To oznacza, że trzeba ponownie przełożyć nowy chodnik.

- Sposób korekty ułożenia "kratownicy" ustalono z przedstawicielami Zarządu Dróg i Zieleni. Wykonawca zrealizuje prace zgodnie z tymi wytycznymi - zapowiada Ślusarska.
Czytaj też: Nowy miejski plac powstanie we Wrzeszczu oraz Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Stanowisko Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska

28 grudnia otrzymaliśmy stanowisko DRMG dot. remontu chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej:

W odpowiedzi na zawarte w treści artykułu uwagi, w dniu wczorajszym, w miejscu remontowanego chodnika, odbyła się wizja lokalna, podczas której stwierdzono niewielkie usterki i niedociągnięcia niepowodujące istotnych utrudnień w użytkowaniu, które zgodnie z protokołem odbioru, poprawione zostaną przez wykonawcę w przyszłym tygodniu.

Odbiór przedmiotowej inwestycji odbył się w dniu dzisiejszym. Natomiast zawarte w artykule fotografie przedstawiają stan chodników jeszcze w trakcie prowadzenia prac, przed końcowym odbiorem zadania.

Informujemy również, że przedmiotem inwestycji nie było odprowadzenie wód opadowych z pobliskich posesji. Zgodnie z ustawą o prawie wodnym, zagospodarowanie wód opadowych z rynien spustowych i podwórek leży po stronie właścicieli posesji.

Wspomniane docinki płytek są efektem zastosowania kilku rodzajów i kolorów nawierzchni oraz wykorzystania metody układania płytek "fuga w fugę", wskazanej w projekcie.

Dokumentacja projektowa dla przedmiotowego zadania uzgadniana i konsultowana była m.in. z Działem Przestrzeni Publicznej Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, który jest zarządcą tego terenu.

Podtrzymujemy również zasadność decyzji, związanej ze zmianą sposobu parkowania z równoległego na skośne, na wysokości Hotelu Szydłowski. Powodem takiego rozwiązania jest możliwość optymalnego wykorzystania przestrzeni pod ilość miejsc parkingowych (przy zachowaniu prawidłowych parametrów szerokości chodnika), a także zastosowanie go uprzednio w pobliskich lokalizacjach np. przy al. Grunwaldzkiej nr 104/106 oraz nr 116.

Dodatkowo informujemy, że w terminie do połowy stycznia przełożony zostanie przez Wykonawcę prac, układ kratownicy na skwerze, przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina.

Opinie (161) ponad 10 zablokowanych

  • Standardowo - fuszerka.

    Do tego zawyzone ceny slupkow kupowanych przez ZDiZ. Przyklad ? Prosze bardzo.
    Slupki kupowane przez ZDIZ w Gdansku. Cena z montazem 230-300zl, Te same slupki kupione na wolnym rynku. Cena z montazem 80 zl.

    Gdzie jest Prokuratura ?

    • 2 1

  • Pohulanka

    W zeszłym roku ułożyli nowy chodnik,a w tym układają jakieś rury.Chodnik rozbierali tylko częściowo,a więc po pewnym czasie w tym miejscu się zapadnie.Niestety przy takich robotach trzeba przełożyć chodnik na całej szerokości,aby się nie zapadł.

    • 1 1

  • prawda

    Gdzie był nadzór gdzie gwarancja

    • 1 0

  • Miejsce dla niepełnosprawnych. Róg Grunwaldzkiej-Sobotki

    Spróbuj. Zaparkować

    • 1 0

  • Największą porażką był projekt placu przy Jaśkowej

    To nie fuszerka wykonawcy tylko brak wyobraźni osoby zatwierdzającej projekt. Może lepiej najpierw miejsce obejrzeć i później podejmować decyzję, a nie odwrotnie?. Znów teoria minęła się z rzeczywistością. A poza tym plac z ławeczkami u zbiegu dwóch najbardziej ruchliwych ulic? Gratulacje dla
    pomysłodawcy i niech sobie tam odpoczywa codziennie w kurzu i spalinach. Czy przed tak dużym biurowcem porządny parking nie byłby lepszym rozwiązaniem? Zamiast polepszać pogarsza się komfort życia we Wrzeszczu

    • 1 1

  • roboty przy manhatanie to jakaś masakra, jakby wzięli laików a nie profesjonalistów,

    a ta ściezka rowerowa wymalowana na jezdni jadąc od strony dmowskiego przez grudnwaldzką obok manhatanu to nie wiadomo wg jakiego klucza jest wytyczona ;) nagle się kończy na środku skrzyżowania a pas samochodowy zwężony tak mocno że trzeba wjechać na drugi aby nie przejechać rowerzysty ;)

    no i porażka jak się jedzie i niewiele jest miejsc z czytelnymi pasami na jezdni, zwłaszcza jak już po zmroku i mokro, to nie wiadomo czy to pas czy zeszlifowana fałda, a może ślad po pasach awaryjnych/tymczasowych

    PORAŻKA na naszych drogach, czy ktoś to w ogóle kontroluje??? czy akcja się dzieje tylko jak są skargi w mediach ???

    • 1 0

  • Kto to projektuje, kretyn? Kto jest wykonawcą takiego badziewia, kretyni i nieuki? Gdzie nadzór inwestorski? Dziadostwo!!! Czy nie chodzi o jakieś przekręty? Bo niekompetencja i fatalna jakość jest widoczna na pewno

    • 1 0

  • Fuszerka przy stacji kolei metropolitarnej STRZYZA

    Trawnik zniszczony idąc do tramwaju chodnikiem wzdłuż nasypu ponieważ nie wmontowane słupków 2 szt i tam nagminnie jeżdżą samochody mimo że nie wolno..robi się błoto ze świeżo zadianej trawy..Kto Odpowiada za niedironki. .

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane